Volvo el XC90

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Volvo el XC90

Inlägg av Anders77 »

I helgen var min fru ute med några vänner. En av dem jobbar på volvo, och hon har en del koll på mjukvaror mm hos dem. Alltså på personbils företaget.

De kom in på Tesla mm. Den frugans vän sa var att hon tyckte Tesla hade dålig räckvid och att deras XC90 hade bättre räckvid. Samt att hon ej förstod snacket om Teslas autopilot eftersom Volvo redan hade det.

Detta gör att jag undrar. Är det någon som sett något om att volvo gör en el XC90?

Samt någon som jämfört volvos autopilot mot teslas?

Tänkte ladda upp argumenten tills jag träffar henne i sommar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo el XC90

Inlägg av mati »

Rent spontant skulle jag vilja säga såhär: naturligtvis har XC90 längre räckvidd än Teslan. Detta eftersom XC90 är en PHEV som går på bensin när batteriet tar slut. Alla fossilbilar har längre räckvidd än elbilar.
Svaret låter korkat, eftersom det är så självklart, men jag tror dessvärre att din frus kompis har gjort en liten tankevurpa här. Förmodligen hade hon ingen som helst koll på Tesla. Snacket om autopiloten vittnar om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo el XC90

Inlägg av apkungen »

Att xc90n har bättre räckvidd än tesla är väl hon som jämför brensin Volvo med eltesla. Skillnaden är att man int brukar ha en bensinstation till sin Volvo hemma. Fråga henne om hon har det.

Autopilotmässigt har av vad jag har förstått tesla en hel klass för sig själva
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Volvo el XC90

Inlägg av HelectriC »

Anders77 skrev:
I helgen var min fru ute med några vänner. En av dem jobbar på volvo, och hon har en del koll på mjukvaror mm hos dem. Alltså på personbils företaget.

De kom in på Tesla mm. Den frugans vän sa var att hon tyckte Tesla hade dålig räckvid och att deras XC90 hade bättre räckvid. Samt att hon ej förstod snacket om Teslas autopilot eftersom Volvo redan hade det.

Detta gör att jag undrar. Är det någon som sett något om att volvo gör en el XC90?

Samt någon som jämfört volvos autopilot mot teslas?

Tänkte ladda upp argumenten tills jag träffar henne i sommar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
En XC90 T8 har ju längre räckvidd, men den största delen går ju på bensin. Aldrig att Volvo har en helelektrisk XC90 med längre räckvidd än MS. Det kylskåpet till bil hade behövt 150kWh för att få längre räckvidd och det lär dom inte få plats med i dagens modell. Autopiloten beror ju på om man pratar om den som ska komma om nåt år som är helautonom på vissa utvalda vägar eller den funktion som finns idag men bara fungerar upp till 50km/h?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Volvo el XC90

Inlägg av Anders77 »

Som jag trodde, ingen som har hört något om att en ren el version av XC90 är på gång alltså. Hade de haft det borde de väl ha läckt ut den infon tänker jag.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Volvo el XC90

Inlägg av pegs »

apkungen skrev:
Att xc90n har bättre räckvidd än tesla är väl hon som jämför brensin Volvo med eltesla. Skillnaden är att man int brukar ha en bensinstation till sin Volvo hemma. Fråga henne om hon har det.
Om vi hoppar över tekniken för en gångs skull och fokuserar på användarupplevelsen så tycker jag inte hon har helt fel.
Volvon kör längre och kan "tankas" hemma.
Att det sedan är en teknisk kompromiss, inte lika miljövänligt etc... är ju tekniska aspekter.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Volvo el XC90

Inlägg av MSO »

Inte självklart att XC90 just som T8 har längre räckvidd än Model S faktiskt. Eller, det har den kanske, men bara en aning. Tanken är liten, törsten är stor och frontarean rejäl. (Vid högfartskörning utan elladdning går den strax under 20 mil. Inget konstigt med det. Gott om muskler och liten tank bara helt enkelt.)
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Volvo el XC90

Inlägg av HelectriC »

MSO skrev:
Inte självklart att XC90 just som T8 har längre räckvidd än Model S faktiskt. Eller, det har den kanske, men bara en aning. Tanken är liten, törsten är stor och frontarean rejäl. (Vid högfartskörning utan elladdning går den strax under 20 mil. Inget konstigt med det. Gott om muskler och liten tank bara helt enkelt.)
Bara bra om fossilerna får mindre och mindre tank, då vänjer sig folk vid att inte ha 1000km räckvidd. Så plötsligt är Teslas räckvidd acceptabel iaf :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo el XC90

Inlägg av mati »

När folk frågar mig vad min bil har för räckvidd så brukar jag lite skämtsamt svara att den har obegränsad med räckvidd, eftersom det går att ladda i princip var som helst. Dessutom gratis på många ställen.
Samma gäller bensinbilar. Räckvidden spelar ingen roll, eftersom de fylls på med bensin när tanken är tom. Skillnaden är att det kostar skjortan varje gång och dessutom kan man inte göra det hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Volvo el XC90

Inlägg av chpaulin »

mati skrev:
När folk frågar mig vad min bil har för räckvidd så brukar jag lite skämtsamt svara att den har obegränsad med räckvidd, eftersom det går att ladda i princip var som helst. Dessutom gratis på många ställen.
Samma gäller bensinbilar. Räckvidden spelar ingen roll, eftersom de fylls på med bensin när tanken är tom. Skillnaden är att det kostar skjortan varje gång och dessutom kan man inte göra det hemma.
Vadå inte tanka hemma. Har inte alla en sån här hemma?
Bild

Det enda knepiga är att tanka den :P
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo el XC90

Inlägg av Svenssons »

Pappa har en likt nedan. Själv skaffade jag dieselbil rätt sent och aldrig tagit mig för att nyttja, dels för att det känns lite snålt och dels för att det inte riktigt är lagligt...

Bild

Påfyllning görs vid behov genom att likt bensinstationerna beställa tankbil. Dock är det inte den billigaste dieseln eftersom den skall hålla för längre förvarning utan att det börjar växa i den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Volvo el XC90

Inlägg av Stefan T »

Eller skaffa en sådan här grej

IMGP7082.jpg
och gör din egna biodiesel
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Volvo el XC90

Inlägg av chpaulin »

Stefan T skrev:
Eller skaffa en sådan här grej

IMGP7082.jpg
och gör din egna biodiesel
Va rent och fint det var, annat än den smutsiga kol-elen alla elbilar rullar på!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo el XC90

Inlägg av apkungen »

Det har pratats myntet dåligt om xc90 på forumet. Jag är inget fan själv. Men mot konkurrensen står den visst sig bra.
http://insideevs.com/volvo-xc90-t8-vers ... ison-test/
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvo el XC90

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Det har pratats myntet dåligt om xc90 på forumet. Jag är inget fan själv. Men mot konkurrensen står den visst sig bra.
http://insideevs.com/volvo-xc90-t8-vers ... ison-test/
Ja, i alla fall när man testar den mot en annan laddhybrid med ett lika pinsamt litet batteri. De skulle testat den mot Q7 e-tron som har dubbelt så stort batteri.

Sen tycker jag att XC90 är en relativt välgjord bil i övrigt. Men just laddhybriden känns som ett dåligt skämt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo el XC90

Inlägg av joel80 »

MSO skrev:
Inte självklart att XC90 just som T8 har längre räckvidd än Model S faktiskt. Eller, det har den kanske, men bara en aning. Tanken är liten, törsten är stor och frontarean rejäl. (Vid högfartskörning utan elladdning går den strax under 20 mil. Inget konstigt med det. Gott om muskler och liten tank bara helt enkelt.)
Drar knappt 1l/mil vid 120-130km/h.. tanken är 50 liter. Så 50 mil kommer man i allafall vid tomt batteri och motorvägsfart..
Den drar säkert runt det dubbla på Autobahn i 200km/h... kanske var det du menade, men där är ingen bil speciellt snål.

I övrigt är den "snål" för att vara en sån stor och tung bil. 4-cylindriga motorn gör sitt.
Däremot förstår jag mig inte på folk som idag köper en bil som drar närmre litern per mil...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Volvo el XC90

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joel80 skrev:
MSO skrev:
Inte självklart att XC90 just som T8 har längre räckvidd än Model S faktiskt. Eller, det har den kanske, men bara en aning. Tanken är liten, törsten är stor och frontarean rejäl. (Vid högfartskörning utan elladdning går den strax under 20 mil. Inget konstigt med det. Gott om muskler och liten tank bara helt enkelt.)
Drar knappt 1l/mil vid 120-130km/h.. tanken är 50 liter. Så 50 mil kommer man i allafall vid tomt batteri och motorvägsfart..
Den drar säkert runt det dubbla på Autobahn i 200km/h... kanske var det du menade, men där är ingen bil speciellt snål.

I övrigt är den "snål" för att vara en sån stor och tung bil. 4-cylindriga motorn gör sitt.
Däremot förstår jag mig inte på folk som idag köper en bil som drar närmre litern per mil...
Varifrån kommer uppgiften att den drar knappt litern per mil med tomt batteri?

Det är möjligt att du har rätt men det låter osannolikt lite med tanke på bränsleförbrukningsuppgifterna som Volvo uppger i övrigt. Jag läste nyligen ett långtidstest av XC90 D4 där man konstaterade att bilen i snitt drar 0,89 l/mil vid blandad körning. Volvo uppger förbrukningen till 0,52 l/mil. Det är alltså en felmarginal med 71% högre förbrukning i verkligheten än i Volvo/NEDC- sagornas värld.

Tittar vi då på XC90 T6 AWD som är som en T8 men utan hybridteknik, så uppger Volvo förbrukningen till 0,80 l/mil vid blandad körning. Öka farten till motorvägsfart och lägg på "felmarginalen" + ökad vikt för elmotor, batteri och hybridtekniken, så borde det bli en bra bit över litern per mil med tomt batteri.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo el XC90

Inlägg av apkungen »

Nedc måste göras om nu! Helt galet är det idag
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Volvo el XC90

Inlägg av Pontus »

apkungen skrev:
Nedc måste göras om nu! Helt galet är det idag
Men man ska väl inte lita på de absolut siffrorna utan bara jämföra med andra liknande bilar och hoppas alla fuskar lika mycket.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Volvo el XC90

Inlägg av bylund »

Strikt talat fuskar de väl inte. Det är snarare testet som tillåter kreativa lösningar och är rätt missvisande.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo el XC90

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Strikt talat fuskar de väl inte. Det är snarare testet som tillåter kreativa lösningar och är rätt missvisande.
Just det. När man testar bilen i fritt fall i vakuum kommer man garanterat fram till att den har nollutsläpp trots att den rör sig jävligt fort. Helt korrekta mätvärden, lite svårt att uppnå i praktiken bara. Jag är säker på att testet hade sett ut på det viset om bilindustrin hade fått välja. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo el XC90

Inlägg av LarsL »

Hur se EPA cykeln ut för fossilbilar, är det lika mycket bättre där som för elbilar?

Fusk eller dåligt test? Någon gjorde tidigare jämförelsen med ett prov i skolan. Finns ju tre sätt att få bra resultat på ett prov:
1. Provet är för lätt så att alla får alla rätt. Ex Svensk kung på som har ett skepp och ett skidlopp uppkallat efter sig?
2. Du fuskar. Ex får svaret skickat till dig på telefonen.
3. Du vet vad som kommer på provet och har därmed kunnat läsa på. Ex Läraren talar om för dig att provet kommer handla om Gustav Vasa och du pluggar på om Vasa tiden. Frågan under vilka år regerade Gustav Vasa som kung blir då lätt att besvara (1523-1560).

3:e alternativet är så klart det enda vettiga. Provet består av ett avgränsat ämne som eleven kan läsa in sig på. Det innebär inte att eleven är allmänbildad utan bara att eleven kan Vasa tiden. Men om proven över tiden är rätt utformade kommer eleven att bli allmänbildad till slut.

Här befinner sig alltså VW i 2:a alternativet fusk. Medan Volvo är i 3:an, de vet hur provet ser ut och "läser på", vilket är rätt. Men proven måste vara utformade på rätt sätt med målet att ge konsumentinformation.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Volvo el XC90

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Hur se EPA cykeln ut för fossilbilar, är det lika mycket bättre där som för elbilar?

Fusk eller dåligt test? Någon gjorde tidigare jämförelsen med ett prov i skolan. Finns ju tre sätt att få bra resultat på ett prov:
1. Provet är för lätt så att alla får alla rätt. Ex Svensk kung på som har ett skepp och ett skidlopp uppkallat efter sig?
2. Du fuskar. Ex får svaret skickat till dig på telefonen.
3. Du vet vad som kommer på provet och har därmed kunnat läsa på. Ex Läraren talar om för dig att provet kommer handla om Gustav Vasa och du pluggar på om Vasa tiden. Frågan under vilka år regerade Gustav Vasa som kung blir då lätt att besvara (1523-1560).

3:e alternativet är så klart det enda vettiga. Provet består av ett avgränsat ämne som eleven kan läsa in sig på. Det innebär inte att eleven är allmänbildad utan bara att eleven kan Vasa tiden. Men om proven över tiden är rätt utformade kommer eleven att bli allmänbildad till slut.

Här befinner sig alltså VW i 2:a alternativet fusk. Medan Volvo är i 3:an, de vet hur provet ser ut och "läser på", vilket är rätt. Men proven måste vara utformade på rätt sätt med målet att ge konsumentinformation.
NEDC är väl en blandning av 1 och 3 med inslag av 2 från flertalet. Man vet vad som testas och frågorna är så lätta att de flesta får bra mycket bättre resultat än vad som är möjligt ute i det fria. Lägg därtill att en del/många fuskar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvo el XC90

Inlägg av TiborBlomhall »

Körsträckor är så 1900-tal. Hur svårt är det att få in riktiga förbrukningsvärden från verkliga livet från verkliga användare nuförtiden?

Om inte automatisk fleet rapporting så åtminstone en app där man anger bilmodell, körsträcka och förbrukad drivmedel.

Sen kan de som vill se riktiga värden bara söka på bilmodell, få fram skillnad mellan sommar/vinter, olika motorval, etc.

Söker man hittar man massa fuel log appar men ingen som sammanställer alla användares inmatade siffror till Big data.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Volvo el XC90

Inlägg av themax »

TiborBlomhall skrev:
Körsträckor är så 1900-tal. Hur svårt är det att få in riktiga förbrukningsvärden från verkliga livet från verkliga användare nuförtiden?

Om inte automatisk fleet rapporting så åtminstone en app där man anger bilmodell, körsträcka och förbrukad drivmedel.

Sen kan de som vill se riktiga värden bara söka på bilmodell, få fram skillnad mellan sommar/vinter, olika motorval, etc.

Söker man hittar man massa fuel log appar men ingen som sammanställer alla användares inmatade siffror till Big data.
Jag insåg detta för många år sedan då det inte gick att få begripliga, rättvisande siffror vid ett bilköp. Så jag började logga varenda droppe spolarvätska jag fyllde på i bilen. Och jag kan gå bakåt med min bil (och de två tidigare) nu och se hur sommar- och vinterdäck påverkar drift, försäkringsskillnader, service etc. Hade gärna delat med mig av den informationen om Audi vore intresserat ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar