Elbil i åskans tider?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elbil i åskans tider?

Inlägg av TiborBlomhall »

Kolfiber leder ström så den funkar som Faradays bur.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elbil i åskans tider?

Inlägg av Mickep »

tänk om man kunde tillhandahålla blixtens kraft, då kan man ha en åskledare på taket. bara inte tesla kopplar in en fluxkapicitiator och man håller sig ifrån 142km/h kommer inget oförutsett hända.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elbil i åskans tider?

Inlägg av +46 »

Av skadan blir man vis..
Jag tror att jag har haft åsknedslag i allt här hemma. Från kyl, frys, torktumlare, tvättmaskin , värmepumpar till tv apparater, datorer, routrar, modem och ett dussin mobilladdare.
Jag ligger på en egen lina (kraftledning) och när Vattenfall var här för tredje gången och skulle byta ut transformatorn efter ytterligare ett blixtnedslag så blev de sittande i kranbilen en hel dag. Trots att jag inte kunde höra något och trodde att åskan var över sedan flera timmar tillbaka så visade deras mätutrustning att det var för farligt att utföra elarbeten. Enligt dem så finns det inget säkert skydd vid en direktträff. Allt som man är rädd om ska kopplas bort från nätet, vilket är lättare sagt en gjort eftersom det mest dyrbara är anslutet med en fast installation och inte med en stickkontakt...
Min rekommendation (för dig som bor "på landet"): Ta bort laddkabeln från 3-faskontakten så fort det varnas för åska!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbil i åskans tider?

Inlägg av LarsL »

+46 skrev:
...
Jag ligger på en egen lina (kraftledning) och när Vattenfall var här för tredje gången och skulle byta ut transformatorn eftper ytterligare ett blixtnedslag så blev de sittande i kranbilen en hel dag.
De kanske är snart är intresserade av att gräva ner den då? Jag hade en sådan anslutning till ett hus och när de varit ute och fixat för 2-3 gången på ett år så gick jag ut och frågade om vi inte skulle ta och gräva ner ledningen. De svarade lite förvånat "Ja om det är ok för dig, du får stå för nytt kopplingsskåp och inkoppling". Eftersom jag gillar att ha ström till huset hela tiden så svara jag ja, tack.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elbil i åskans tider?

Inlägg av +46 »

LarsL skrev:
+46 skrev:
...
Jag ligger på en egen lina (kraftledning) och när Vattenfall var här för tredje gången och skulle byta ut transformatorn eftper ytterligare ett blixtnedslag så blev de sittande i kranbilen en hel dag.
De kanske är snart är intresserade av att gräva ner den då? Jag hade en sådan anslutning till ett hus och när de varit ute och fixat för 2-3 gången på ett år så gick jag ut och frågade om vi inte skulle ta och gräva ner ledningen. De svarade lite förvånat "Ja om det är ok för dig, du får stå för nytt kopplingsskåp och inkoppling". Eftersom jag gillar att ha ström till huset hela tiden så svara jag ja, tack.
Gissar att det blir på tok för dyrt. Min luftledning är cirka 4 kilometer, över stock och sten...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Elbil i åskans tider?

Inlägg av Monark1954 »

Puffar för tråden efter intensivt åskväder i olika delar av Sverige.
Koppla bort laddningen under åska tolkar jag råden i denna tråd.

Undrar om min arbetsbrytare till mina Tesla laddboxar bryter alla faser?
Så torde vara fallet men jorden torde inte brytas. Men boxarna är billigare än bilen så koppla loss bilen oavsett var man under åska verkar vara klokt, om man har möjlighet till det.

Reser vi bort så tänker jag följa Teslas råd och var inkopplad då vår strömförsörjning ligger i mark vilket torde minska risken.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Elbil i åskans tider?

Inlägg av Henrik Torphammar »

apkungen skrev:
bullen skrev:
Jag brukar låta den ladda. 30% batteri på 0,2 sekunder
:lol:
Jag tittade på detta här för leden och varje blixt innehåller 50kWh om man räknar med siffrorna från SMHI. Detta var/är i samma veva som den konstigt vinklade artikeln om att elbilar är smutsigare än dieselbilar publicerades. Jag gjorde ett överslag med 50kWh att det motsvarar 30liter Diesel, så det är ju en jävla tur att åskan går på el och inte diesel!!! Den du Robert Collin.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbil i åskans tider?

Inlägg av LarsL »

Blir bra när Toyotas fantastiska solidstate batteri kommer som kan laddas blixtsnabb... 2025 var det va?

30 liter är väl inget jämnfört med hur många kubik ett flygplan dumpar om de ska nödlanda.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Elbil i åskans tider?

Inlägg av Leo »

Största problemt sa man förr var alla apparater som satt inkopplat på två "potentialnät", vatten och el, el och tele, eller el och internet med kabel, antennkabel och el osv

Då åskan slog ned i närheten skickades en transient (strömspik) i ena nätet (via jorden) medans det andra låg kvar opåverkat och det var "skillnaden" mellan potentialen i dessa två nät anslutna till samma apparat som dödade elektroniken

Vet inte om det stämmer men var förklaringen vi fick då åskan ideligen döda olika apparater hos oss tidigare då vi bodde på landet.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elbil i åskans tider?

Inlägg av Teslaspolen »

Leo skrev:
Största problemt sa man förr var alla apparater som satt inkopplat på två "potentialnät", vatten och el, el och tele, eller el och internet med kabel, antennkabel och el osv

Då åskan slog ned i närheten skickades en transient (strömspik) i ena nätet (via jorden) medans det andra låg kvar opåverkat och det var "skillnaden" mellan potentialen i dessa två nät anslutna till samma apparat som dödade elektroniken

Vet inte om det stämmer men var förklaringen vi fick då åskan ideligen döda olika apparater hos oss tidigare då vi bodde på landet.
Det låter rimligt, ja. Det som dödar elektronik i villor är ofta om man (som vi) fortfarande är fast med ADSL jack för internet. Skillnaden mellan elnätet och telefonnät är det som osakar eldöd. Har man fiber är det lugnare, fiberkabel leder ej elektricitet. Så klart även detsamma om man har oturen att vara hänvisad till LTE som hushållinternet.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elbil i åskans tider?

Inlägg av +46 »

FA1FC81C-8DC1-4A25-8648-D9C677260636.jpeg
I går hörde jag att det mullrade på avstånd. Istället för att invänta och se om det skulle komma närmare så gick jag ut och kopplade ifrån laddaren till bilen. Bröt även strömmen till laddaren (har installerat en separat 4-polig brytare). Hann knappt komma in i huset igen och dra ut alla sladdar till telefonjack, modem, mm förrän det small. Då sken solen fortfarande för fullt. Ett par minuter senare kom nästa åskknall. Strax därefter kunde jag känna den välbekanta lukten av brandrök. Två skogsbränder ett par hundra meter från stugknuten som snabbt växte i styrka. Fullt pådrag från brandkåren hela kvällen och långt in på natten. De är fortfarande kvar och håller koll på att det inte ligger och pyr någonstans.
Ibland ska man ha tur i oturen!
4D53CD47-F97E-4A3A-9D25-92FAE37A3D37.jpeg
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elbil i åskans tider?

Inlägg av TiborBlomhall »

Vid åska bör man koppla loss laddsladden från bilen.

http://teslaclubsweden.se/askan-gar/
Skriv svar