Elbussar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Elbussar

Inlägg av FredrikR »

Zalman3 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Känner någon till Hybricon och kan förklara varför dom inte får sålt sin produkt? Företaget är noterat, har en tillsynes färdig produkt med lyckas inte sälja trots den miljöboom som råder.

https://www.hybricon.se/en/home.htm

Bild
På papperet har de en bra produkt.
I verkligheten har de massor av problem.
Bussarna står på tok för mycket på verkstaden.

"Umeåföretaget Hybricon förlorade Umeå kommuns upphandling om leverans av elbussar och laddstationer. Nu står det klart att det är den holländska busstillverkaren VDL som ska leverera bussarna istället."

Så nu har Umeå kommun beställt VDL elbussar istället.

Förhoppningsvis går inte överklagan igenom i Skellefteå, tycker verkligen deras produkt verkar bra och intressant och hoppas att de får fortsätta att utveckla den. Känns som risk för konkurs snart ifall de inte får några framgångar (ren gissning från min sida, men litet företag som inte får leverera sin produkt bådar ju inte gott).

Men kände inte till det där om mycket verkstadsbesök!
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Elbussar

Inlägg av Elbilisten »

Andelen elbussar på mässor och andelen i tillverkningen är ju inte samma sak. Det känns väl inte så futuristiskt att brumma in i mässhallen med en avgasbuss.

https://www.bussmagasinet.se/2019/06/na ... at-kan-se/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elbussar

Inlägg av Laban »

Det händer mycket på elbusssidan:

https://electrek.co/2019/06/03/toronto- ... s-60-2020/
The Toronto Transit Commission’s first all-electric bus is on city roads as of today — and it’s the first of 60 electric buses the city expects to add to its fleet by the first quarter of 2020.
Philadelphia

https://electrek.co/2019/06/06/philadel ... ast-coast/

Och New York nämns också i artikeln:
That title may not last long, however. New York City only has 10 electric buses in its fleet as of April, but the country’s largest city has said it will add 65 more electric buses before the end of the year, and 500 more within the next five years.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Elbussar

Inlägg av Elbilisten »

Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.
Jag tycker att det hade varit en mycket bra idé om bussar blev först tillsammans med distributionslastbilar som kör i tätorter. Här i Göteborg har vi en del elbussar på linje 55 och 16 och senare i år och nästa år ska de utökas med fler bussar på fler linjer. Hållplatser inomhus som du nämner är trevligt, det finns en sådan på Lindholmen här i Göteborg, gött i regniga Sverige. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elbussar

Inlägg av Jeppe_E »

Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

Ja,

Landskrona, Ängelholm och nu senast Helsingborg har börjat transitionen mot elbussar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

Elbilisten skrev:
BYD störst i januari – kinesiska bussar i topp för första gången.

https://www.bussmagasinet.se/2019/02/by ... ta-gangen/

Håller europeiska busstillverkare på att bli omkörda och överkörda av kineserna? Blir det samma med personbilarna? Eller blir de omkörda och frånåkta av Tesla?

Dom blir omkörda av kineserna. BYD är stört, först och bäst för tillfället.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Elbussar

Inlägg av bonath »

Jeppe_E skrev:
Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

Ja,

Landskrona, Ängelholm och nu senast Helsingborg har börjat transitionen mot elbussar.

Norrtälje.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... tadstrafik
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbussar

Inlägg av zyax »

GreenMachine skrev:
Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Här i Växjö verkar det luta åt att nästa bussbyte innebär enbart stadsbussar på el och att landsvägsbussarna blir de som får ta emot den gas som stadsbussarna nu går på.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

zyax skrev:
GreenMachine skrev:
Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Här i Växjö verkar det luta åt att nästa bussbyte innebär enbart stadsbussar på el och att landsvägsbussarna blir de som får ta emot den gas som stadsbussarna nu går på.
Ja i synnerhet stadstrafik så kommer elbussar nu på bred front men det är långt ifrån enkelt att få det att fungera i praktiken. Vädret är något som påverkar en hel del och bussar då i mycket högre uträckning än bilar så därför måste man köra dieselvärmare när det är kallt. Annars skulle det inte fungera.

Det som gör att det i praktiken är omöjligt att köra en "elbuss" på 100% el året runt är dock kanske inte så mycket att det är kallt på vintern, utan snarare att det helt enkelt inte går att planera utifrån körtider och lagar för förare och i sin tur få det att klaffa ihop med en tidtabeller, räckvidd och laddtider etc. om bussen då plutslugt bara har 50% räckvidd.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elbussar

Inlägg av Jeppe_E »

För övrigt (kanske är så i många delar av landet) så har Region Skånes regionbussar sedan många år tillbaka gått på förnyelsebart bränsle. Rapsolja t.ex. Luktade pommes efter bussen :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

Jeppe_E skrev:
För övrigt (kanske är så i många delar av landet) så har Region Skånes regionbussar sedan många år tillbaka gått på förnyelsebart bränsle. Rapsolja t.ex. Luktade pommes efter bussen :lol:
Dom flesta försöker att numera att endast köra på HVO i sina bussar och inte RME eftersom det fungerar bättre i de flesta motorer men givetvis kommer det finnas kvar en dek pommesfrites-monster..
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

GreenMachine skrev:
zyax skrev:
GreenMachine skrev:
Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Här i Växjö verkar det luta åt att nästa bussbyte innebär enbart stadsbussar på el och att landsvägsbussarna blir de som får ta emot den gas som stadsbussarna nu går på.
Ja i synnerhet stadstrafik så kommer elbussar nu på bred front men det är långt ifrån enkelt att få det att fungera i praktiken. Vädret är något som påverkar en hel del och bussar då i mycket högre uträckning än bilar så därför måste man köra dieselvärmare när det är kallt. Annars skulle det inte fungera.

Det som gör att det i praktiken är omöjligt att köra en "elbuss" på 100% el året runt är dock kanske inte så mycket att det är kallt på vintern, utan snarare att det helt enkelt inte går att planera utifrån körtider och lagar för förare och i sin tur få det att klaffa ihop med en tidtabeller, räckvidd och laddtider etc. om bussen då plutslugt bara har 50% räckvidd.
Fast kör man framdrivning och lättare värmning med el och stöttar med mer värme från diesel/hvo (när det behövs) är ändå mycket vunnet. Man slipper oväsendet från dieselmotorn och utsläppen blir totalt sätt lägre. Såg att Volvo 7900 electric har en elektrisk värmare på 7 kW och en diesel/hvo-värmare på 16 kW, och de verkar ju rulla på bra.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elbussar

Inlägg av Laban »

GreenMachine skrev:
Det som gör att det i praktiken är omöjligt att köra en "elbuss" på 100% el året runt är dock kanske inte så mycket att det är kallt på vintern, utan snarare att det helt enkelt inte går att planera utifrån körtider och lagar för förare och i sin tur få det att klaffa ihop med en tidtabeller, räckvidd och laddtider etc. om bussen då plutslugt bara har 50% räckvidd.
Det handlar väl inte så mycket som att det inte är möjligt (sätt in ett större batteri) utan att det kanske inte är ekonomiskt försvarbart i dagsläget. Dvs, mindre batteri + dieselvärmare kanske blir billigare än stort batteri utan dieselvärmare om dieselvärmaren endast behövs då det är låt säga -20C eller kallare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

Volvo släpper nu ledbussvarianten av deras elbussar. Byggd på de prototyper som har rullat på linje 16 i Göteborg i ett år.

https://electrek.co/2019/06/10/volvo-el ... lated-bus/

https://www.volvobuses.com/en-en/news/2 ... -uitp.html

Jag åker 16 flera gånger i veckan och det är en fröjd varje gång det är en elbuss som kommer, så tysta och goa att åka med. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Elbussar

Inlägg av Wahll »

JFAH skrev:
”Dessa utmärkta resultat visar att tekniken för elektrifierad bussverksamhet är mogen för en bredare introduktion.
Fort! Informera kineserna om att det först nu är dags att göra en bredare introduktion!
Bild
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Elbussar

Inlägg av JFAH »

Wahll skrev:
JFAH skrev:
”Dessa utmärkta resultat visar att tekniken för elektrifierad bussverksamhet är mogen för en bredare introduktion.
Fort! Informera kineserna om att det först nu är dags att göra en bredare introduktion!
Bild
Tycker det där bara är sorgligt. Elbussar har inte varit experimentellt på åtminstone 5 år nu... Att volvo ligger gravt efter är ingen nyhet... Det är knappast som de med entusiasm omfamnar den nya marknaden...
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbussar

Inlägg av 12man »

Har Volvo bussen batterierna i taket?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Elbussar

Inlägg av PoloPrinsen »

Skulle säkert gå att lösa om man vill detta med värme och kyla till/i bussen utan att bussen måste ha gigantiska batterier.

För,att både iaf då och då "gratis" kunna värma eller kyla bussen så ser man till att den dels alltid startar sitt pass uppvärmd/kyld.

Verkar som om flesta linjedragningarna ser liknande ut, dvs fram o tillbaka mellan 2 ändhållplatser med mellanlandning i centrum.
Låt bussarna stå inne i en sval/varm bussvänthall i centrum, även folket trivs därinne. Ingen inkoppling behövs.

På de 2 vändplatserna KAN förmodligen alla bussar vänta en stund utan att det eg gör något. Få passagerare åker runt ändhållplatserna. Där KAN man enkelt låta varje buss på just den linjen vara inkopplad på laddstolpe i 5-20 minuter ca beroende på att sen kommer nästa buss och då vill den koppla in sig på laddningen .

På ändhållplatsernas laddningar kan man då efter behov ladda batterierna, värma/kyla bussen mha el som får verka direkt och eller indirekt.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

JFAH skrev:
Wahll skrev:
JFAH skrev:
”Dessa utmärkta resultat visar att tekniken för elektrifierad bussverksamhet är mogen för en bredare introduktion.
Fort! Informera kineserna om att det först nu är dags att göra en bredare introduktion!
Bild
Tycker det där bara är sorgligt. Elbussar har inte varit experimentellt på åtminstone 5 år nu... Att volvo ligger gravt efter är ingen nyhet... Det är knappast som de med entusiasm omfamnar den nya marknaden...
Det är ju knappast tekniken i bussarna som har varit det största hindren de senaste åren, snarare viljan från bussbolag, kommuner osv att i investera i den. Till skillnad från i Kina så brukar staten i Sverige inte skjuta till X antal miljarder till "privata aktörer" och sen peka med hela handen på vad som ska köpas, iaf inte när det gäller sånt här. Volvo har haft elbussar i reguljär trafik i ett antal år nu.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

12man skrev:
Har Volvo bussen batterierna i taket?
Japp.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbussar

Inlägg av LarsL »

Varför? Det måste ju göra att bussarna väldigt mycket lättare för att välta. Det var väl en buss (prototyp) med batterier på taket som välte i USA?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Varför? Det måste ju göra att bussarna väldigt mycket lättare för att välta. Det var väl en buss (prototyp) med batterier på taket som välte i USA?
De passade väl bra där, har inte sett nån välta i Göteborg iaf. :) Men det borde ju finnas fördelar att ha dem där, t.ex. närheten till pantografladdaren, närhet till kylsystemet som brukar sitta på taket på stadsbussar osv. Det finns iaf många busstillverkare som stoppar batterierna i taket, speciellt på stadsbussar som ju måste ha låga golv.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

Geni87 skrev:
Volvo släpper nu ledbussvarianten av deras elbussar. Byggd på de prototyper som har rullat på linje 16 i Göteborg i ett år.

https://electrek.co/2019/06/10/volvo-el ... lated-bus/

https://www.volvobuses.com/en-en/news/2 ... -uitp.html

Jag åker 16 flera gånger i veckan och det är en fröjd varje gång det är en elbuss som kommer, så tysta och goa att åka med. :)
:D Av vad jag hört så är det många bussoperatörer som också tycker att det är en fröjd om de får en Volvo-buss att rulla ;)
Dessvärre så har Volvo tydligen (gäller inte bara elbussar) jättestora kvalitetsproblem så man väljer andra tillverkare i stället och när det kommer till el så ligger de väldigt långt efter tyvärr.
Skriv svar