Elbussar
Moderator: Redaktion
Re: Elbussar
Börjat dyka upp eldrivna Volvo-bussar i Malmö nu.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Elbussar
Det verkar ju registreras väldigt få bussar varje månad så det räcker ju egentligen med att en mindre stad förnyar sin bussflotta för att märket de väljer ska bli störst den månaden...Elbilisten skrev:BYD störst i januari – kinesiska bussar i topp för första gången.
https://www.bussmagasinet.se/2019/02/by ... ta-gangen/
Håller europeiska busstillverkare på att bli omkörda och överkörda av kineserna? Blir det samma med personbilarna? Eller blir de omkörda och frånåkta av Tesla?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elbussar
Det är för jäkla najs med statistik (och matematik), jag jobbade med det i flera år och man kan ju få i princip vad som helst att se ut som precis vad man villGeni87 skrev:Det verkar ju registreras väldigt få bussar varje månad så det räcker ju egentligen med att en mindre stad förnyar sin bussflotta för att märket de väljer ska bli störst den månaden...Elbilisten skrev:BYD störst i januari – kinesiska bussar i topp för första gången.
https://www.bussmagasinet.se/2019/02/by ... ta-gangen/
Håller europeiska busstillverkare på att bli omkörda och överkörda av kineserna? Blir det samma med personbilarna? Eller blir de omkörda och frånåkta av Tesla?
Jag riktade en period in mig på området marknadsföring, fy fan va kul det är!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Elbussar
Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:
http://bussmagasinet.no/?p=10906
http://bussmagasinet.no/?p=10906
Re: Elbussar
Elbilisten skrev:Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:
http://bussmagasinet.no/?p=10906
Jo BYD verkar helt klart på G, det faktum att de producerar busschassin i Europa och har samarbete med Europeiska karossbyggare som exempelvis Alexander Denns i UK tyder på att de satsar hårt.
Re: Elbussar
Intressant att notera att pantograf/ladda vid hållplatser teknik är något man går ifrån, det är bussar med lång räckvidd som laddas under natten det satsas på.Elbilisten skrev:Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:
http://bussmagasinet.no/?p=10906
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Elbussar
Apropå elbussar - Bra klipp!
Varför elbussar är bra mycket bättre än... Teslor!
We've all got used to the idea that maning the world a cleaner, greener, safer and smarter place can start by cleaning up our transportation choices.
For many people, that means swapping their internal combustion engined car for an electric one.
But the impact of electric cars disappears into insignificance when compared to eh impact another electric vehicle could have on the world: electric buses.
Transport Evolved
Varför elbussar är bra mycket bättre än... Teslor!
We've all got used to the idea that maning the world a cleaner, greener, safer and smarter place can start by cleaning up our transportation choices.
For many people, that means swapping their internal combustion engined car for an electric one.
But the impact of electric cars disappears into insignificance when compared to eh impact another electric vehicle could have on the world: electric buses.
Transport Evolved
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Elbussar
Känner någon till Hybricon och kan förklara varför dom inte får sålt sin produkt? Företaget är noterat, har en tillsynes färdig produkt med lyckas inte sälja trots den miljöboom som råder.
https://www.hybricon.se/en/home.htm
https://www.hybricon.se/en/home.htm
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Elbussar
Jag ser inget som helst motsats förhållande. Ja, depåladdning är helt klart vägen att gå, kort distansbussarna är bara halvmesyrer. Men pantografen är en strålande ide, Bara parkera bussen og gå därifrån. Minimalt med slitage, och standarden tillåter mycket stora laddstyrkor och utsätter aldrig personal för risken att snubbla på kablar, eller hantera kablar som blivit slitna och kan ge elschocker. Det funkar också vid ändstationer och det kan ge rejält tillskott på linjebussar som går på längre distanser, dessutom är pantograferna väl lämpade för långtradare.Men jag håller helt med om att depåladdning är det som gäller.Laban skrev:Intressant att notera att pantograf/ladda vid hållplatser teknik är något man går ifrån, det är bussar med lång räckvidd som laddas under natten det satsas på.Elbilisten skrev:Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:
http://bussmagasinet.no/?p=10906
Re: Elbussar
På papperet har de en bra produkt.Henrik Torphammar skrev:Känner någon till Hybricon och kan förklara varför dom inte får sålt sin produkt? Företaget är noterat, har en tillsynes färdig produkt med lyckas inte sälja trots den miljöboom som råder.
https://www.hybricon.se/en/home.htm
I verkligheten har de massor av problem.
Bussarna står på tok för mycket på verkstaden.
"Umeåföretaget Hybricon förlorade Umeå kommuns upphandling om leverans av elbussar och laddstationer. Nu står det klart att det är den holländska busstillverkaren VDL som ska leverera bussarna istället."
Så nu har Umeå kommun beställt VDL elbussar istället.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbussar
Zalman3 skrev:På papperet har de en bra produkt.Henrik Torphammar skrev:Känner någon till Hybricon och kan förklara varför dom inte får sålt sin produkt? Företaget är noterat, har en tillsynes färdig produkt med lyckas inte sälja trots den miljöboom som råder.
https://www.hybricon.se/en/home.htm
I verkligheten har de massor av problem.
Bussarna står på tok för mycket på verkstaden.
"Umeåföretaget Hybricon förlorade Umeå kommuns upphandling om leverans av elbussar och laddstationer. Nu står det klart att det är den holländska busstillverkaren VDL som ska leverera bussarna istället."
Så nu har Umeå kommun beställt VDL elbussar istället.
Förhoppningsvis går inte överklagan igenom i Skellefteå, tycker verkligen deras produkt verkar bra och intressant och hoppas att de får fortsätta att utveckla den. Känns som risk för konkurs snart ifall de inte får några framgångar (ren gissning från min sida, men litet företag som inte får leverera sin produkt bådar ju inte gott).
Men kände inte till det där om mycket verkstadsbesök!
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Elbussar
Andelen elbussar på mässor och andelen i tillverkningen är ju inte samma sak. Det känns väl inte så futuristiskt att brumma in i mässhallen med en avgasbuss.
https://www.bussmagasinet.se/2019/06/na ... at-kan-se/
https://www.bussmagasinet.se/2019/06/na ... at-kan-se/
Re: Elbussar
Det händer mycket på elbusssidan:
https://electrek.co/2019/06/03/toronto- ... s-60-2020/
https://electrek.co/2019/06/06/philadel ... ast-coast/
Och New York nämns också i artikeln:
https://electrek.co/2019/06/03/toronto- ... s-60-2020/
PhiladelphiaThe Toronto Transit Commission’s first all-electric bus is on city roads as of today — and it’s the first of 60 electric buses the city expects to add to its fleet by the first quarter of 2020.
https://electrek.co/2019/06/06/philadel ... ast-coast/
Och New York nämns också i artikeln:
That title may not last long, however. New York City only has 10 electric buses in its fleet as of April, but the country’s largest city has said it will add 65 more electric buses before the end of the year, and 500 more within the next five years.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Elbussar
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.
Re: Elbussar
Jag tycker att det hade varit en mycket bra idé om bussar blev först tillsammans med distributionslastbilar som kör i tätorter. Här i Göteborg har vi en del elbussar på linje 55 och 16 och senare i år och nästa år ska de utökas med fler bussar på fler linjer. Hållplatser inomhus som du nämner är trevligt, det finns en sådan på Lindholmen här i Göteborg, gött i regniga Sverige.Elbilisten skrev:Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.
Re: Elbussar
Elbilisten skrev:Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.
Ja,
Landskrona, Ängelholm och nu senast Helsingborg har börjat transitionen mot elbussar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Elbussar
Elbilisten skrev:BYD störst i januari – kinesiska bussar i topp för första gången.
https://www.bussmagasinet.se/2019/02/by ... ta-gangen/
Håller europeiska busstillverkare på att bli omkörda och överkörda av kineserna? Blir det samma med personbilarna? Eller blir de omkörda och frånåkta av Tesla?
Dom blir omkörda av kineserna. BYD är stört, först och bäst för tillfället.
Re: Elbussar
Jeppe_E skrev:Elbilisten skrev:Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.
Ja,
Landskrona, Ängelholm och nu senast Helsingborg har börjat transitionen mot elbussar.
Norrtälje.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... tadstrafik
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Elbussar
Elbilisten skrev:Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.
På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Re: Elbussar
Här i Växjö verkar det luta åt att nästa bussbyte innebär enbart stadsbussar på el och att landsvägsbussarna blir de som får ta emot den gas som stadsbussarna nu går på.GreenMachine skrev:Elbilisten skrev:Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.
På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Elbussar
Ja i synnerhet stadstrafik så kommer elbussar nu på bred front men det är långt ifrån enkelt att få det att fungera i praktiken. Vädret är något som påverkar en hel del och bussar då i mycket högre uträckning än bilar så därför måste man köra dieselvärmare när det är kallt. Annars skulle det inte fungera.zyax skrev:Här i Växjö verkar det luta åt att nästa bussbyte innebär enbart stadsbussar på el och att landsvägsbussarna blir de som får ta emot den gas som stadsbussarna nu går på.GreenMachine skrev:Elbilisten skrev:Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.
På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Det som gör att det i praktiken är omöjligt att köra en "elbuss" på 100% el året runt är dock kanske inte så mycket att det är kallt på vintern, utan snarare att det helt enkelt inte går att planera utifrån körtider och lagar för förare och i sin tur få det att klaffa ihop med en tidtabeller, räckvidd och laddtider etc. om bussen då plutslugt bara har 50% räckvidd.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Elbussar
För övrigt (kanske är så i många delar av landet) så har Region Skånes regionbussar sedan många år tillbaka gått på förnyelsebart bränsle. Rapsolja t.ex. Luktade pommes efter bussen
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Elbussar
Dom flesta försöker att numera att endast köra på HVO i sina bussar och inte RME eftersom det fungerar bättre i de flesta motorer men givetvis kommer det finnas kvar en dek pommesfrites-monster..Jeppe_E skrev:För övrigt (kanske är så i många delar av landet) så har Region Skånes regionbussar sedan många år tillbaka gått på förnyelsebart bränsle. Rapsolja t.ex. Luktade pommes efter bussen
Re: Elbussar
Fast kör man framdrivning och lättare värmning med el och stöttar med mer värme från diesel/hvo (när det behövs) är ändå mycket vunnet. Man slipper oväsendet från dieselmotorn och utsläppen blir totalt sätt lägre. Såg att Volvo 7900 electric har en elektrisk värmare på 7 kW och en diesel/hvo-värmare på 16 kW, och de verkar ju rulla på bra.GreenMachine skrev:Ja i synnerhet stadstrafik så kommer elbussar nu på bred front men det är långt ifrån enkelt att få det att fungera i praktiken. Vädret är något som påverkar en hel del och bussar då i mycket högre uträckning än bilar så därför måste man köra dieselvärmare när det är kallt. Annars skulle det inte fungera.zyax skrev:Här i Växjö verkar det luta åt att nästa bussbyte innebär enbart stadsbussar på el och att landsvägsbussarna blir de som får ta emot den gas som stadsbussarna nu går på.GreenMachine skrev:Elbilisten skrev:Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.
På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Det som gör att det i praktiken är omöjligt att köra en "elbuss" på 100% el året runt är dock kanske inte så mycket att det är kallt på vintern, utan snarare att det helt enkelt inte går att planera utifrån körtider och lagar för förare och i sin tur få det att klaffa ihop med en tidtabeller, räckvidd och laddtider etc. om bussen då plutslugt bara har 50% räckvidd.
Re: Elbussar
Det handlar väl inte så mycket som att det inte är möjligt (sätt in ett större batteri) utan att det kanske inte är ekonomiskt försvarbart i dagsläget. Dvs, mindre batteri + dieselvärmare kanske blir billigare än stort batteri utan dieselvärmare om dieselvärmaren endast behövs då det är låt säga -20C eller kallare.GreenMachine skrev:Det som gör att det i praktiken är omöjligt att köra en "elbuss" på 100% el året runt är dock kanske inte så mycket att det är kallt på vintern, utan snarare att det helt enkelt inte går att planera utifrån körtider och lagar för förare och i sin tur få det att klaffa ihop med en tidtabeller, räckvidd och laddtider etc. om bussen då plutslugt bara har 50% räckvidd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd