Elbussar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Elbussar

Inlägg av ippii »

Börjat dyka upp eldrivna Volvo-bussar i Malmö nu.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

Elbilisten skrev:
BYD störst i januari – kinesiska bussar i topp för första gången.

https://www.bussmagasinet.se/2019/02/by ... ta-gangen/

Håller europeiska busstillverkare på att bli omkörda och överkörda av kineserna? Blir det samma med personbilarna? Eller blir de omkörda och frånåkta av Tesla?
Det verkar ju registreras väldigt få bussar varje månad så det räcker ju egentligen med att en mindre stad förnyar sin bussflotta för att märket de väljer ska bli störst den månaden...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbussar

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
Elbilisten skrev:
BYD störst i januari – kinesiska bussar i topp för första gången.

https://www.bussmagasinet.se/2019/02/by ... ta-gangen/

Håller europeiska busstillverkare på att bli omkörda och överkörda av kineserna? Blir det samma med personbilarna? Eller blir de omkörda och frånåkta av Tesla?
Det verkar ju registreras väldigt få bussar varje månad så det räcker ju egentligen med att en mindre stad förnyar sin bussflotta för att märket de väljer ska bli störst den månaden...
Det är för jäkla najs med statistik (och matematik), jag jobbade med det i flera år och man kan ju få i princip vad som helst att se ut som precis vad man vill :mrgreen:
Jag riktade en period in mig på området marknadsföring, fy fan va kul det är! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Elbussar

Inlägg av Elbilisten »

Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:

http://bussmagasinet.no/?p=10906
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

Elbilisten skrev:
Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:

http://bussmagasinet.no/?p=10906

Jo BYD verkar helt klart på G, det faktum att de producerar busschassin i Europa och har samarbete med Europeiska karossbyggare som exempelvis Alexander Denns i UK tyder på att de satsar hårt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elbussar

Inlägg av Laban »

Elbilisten skrev:
Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:

http://bussmagasinet.no/?p=10906
Intressant att notera att pantograf/ladda vid hållplatser teknik är något man går ifrån, det är bussar med lång räckvidd som laddas under natten det satsas på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Elbussar

Inlägg av TeslaTissel »

Apropå elbussar - Bra klipp!

Varför elbussar är bra mycket bättre än... Teslor!
We've all got used to the idea that maning the world a cleaner, greener, safer and smarter place can start by cleaning up our transportation choices.

For many people, that means swapping their internal combustion engined car for an electric one.

But the impact of electric cars disappears into insignificance when compared to eh impact another electric vehicle could have on the world: electric buses.
Transport Evolved

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Elbussar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Känner någon till Hybricon och kan förklara varför dom inte får sålt sin produkt? Företaget är noterat, har en tillsynes färdig produkt med lyckas inte sälja trots den miljöboom som råder.

https://www.hybricon.se/en/home.htm

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Elbussar

Inlägg av JFAH »

Laban skrev:
Elbilisten skrev:
Det blev kanske lite cherry picking att artikeln handlade om en enda månad i ett enda land. Hoppas det är ok med lite läsning på norska:

http://bussmagasinet.no/?p=10906
Intressant att notera att pantograf/ladda vid hållplatser teknik är något man går ifrån, det är bussar med lång räckvidd som laddas under natten det satsas på.
Jag ser inget som helst motsats förhållande. Ja, depåladdning är helt klart vägen att gå, kort distansbussarna är bara halvmesyrer. Men pantografen är en strålande ide, Bara parkera bussen og gå därifrån. Minimalt med slitage, och standarden tillåter mycket stora laddstyrkor och utsätter aldrig personal för risken att snubbla på kablar, eller hantera kablar som blivit slitna och kan ge elschocker. Det funkar också vid ändstationer och det kan ge rejält tillskott på linjebussar som går på längre distanser, dessutom är pantograferna väl lämpade för långtradare.Men jag håller helt med om att depåladdning är det som gäller.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Elbussar

Inlägg av Zalman3 »

Henrik Torphammar skrev:
Känner någon till Hybricon och kan förklara varför dom inte får sålt sin produkt? Företaget är noterat, har en tillsynes färdig produkt med lyckas inte sälja trots den miljöboom som råder.

https://www.hybricon.se/en/home.htm

Bild
På papperet har de en bra produkt.
I verkligheten har de massor av problem.
Bussarna står på tok för mycket på verkstaden.

"Umeåföretaget Hybricon förlorade Umeå kommuns upphandling om leverans av elbussar och laddstationer. Nu står det klart att det är den holländska busstillverkaren VDL som ska leverera bussarna istället."

Så nu har Umeå kommun beställt VDL elbussar istället.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Elbussar

Inlägg av FredrikR »

Zalman3 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Känner någon till Hybricon och kan förklara varför dom inte får sålt sin produkt? Företaget är noterat, har en tillsynes färdig produkt med lyckas inte sälja trots den miljöboom som råder.

https://www.hybricon.se/en/home.htm

Bild
På papperet har de en bra produkt.
I verkligheten har de massor av problem.
Bussarna står på tok för mycket på verkstaden.

"Umeåföretaget Hybricon förlorade Umeå kommuns upphandling om leverans av elbussar och laddstationer. Nu står det klart att det är den holländska busstillverkaren VDL som ska leverera bussarna istället."

Så nu har Umeå kommun beställt VDL elbussar istället.

Förhoppningsvis går inte överklagan igenom i Skellefteå, tycker verkligen deras produkt verkar bra och intressant och hoppas att de får fortsätta att utveckla den. Känns som risk för konkurs snart ifall de inte får några framgångar (ren gissning från min sida, men litet företag som inte får leverera sin produkt bådar ju inte gott).

Men kände inte till det där om mycket verkstadsbesök!
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Elbussar

Inlägg av Elbilisten »

Andelen elbussar på mässor och andelen i tillverkningen är ju inte samma sak. Det känns väl inte så futuristiskt att brumma in i mässhallen med en avgasbuss.

https://www.bussmagasinet.se/2019/06/na ... at-kan-se/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elbussar

Inlägg av Laban »

Det händer mycket på elbusssidan:

https://electrek.co/2019/06/03/toronto- ... s-60-2020/
The Toronto Transit Commission’s first all-electric bus is on city roads as of today — and it’s the first of 60 electric buses the city expects to add to its fleet by the first quarter of 2020.
Philadelphia

https://electrek.co/2019/06/06/philadel ... ast-coast/

Och New York nämns också i artikeln:
That title may not last long, however. New York City only has 10 electric buses in its fleet as of April, but the country’s largest city has said it will add 65 more electric buses before the end of the year, and 500 more within the next five years.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Elbussar

Inlägg av Elbilisten »

Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.
Jag tycker att det hade varit en mycket bra idé om bussar blev först tillsammans med distributionslastbilar som kör i tätorter. Här i Göteborg har vi en del elbussar på linje 55 och 16 och senare i år och nästa år ska de utökas med fler bussar på fler linjer. Hållplatser inomhus som du nämner är trevligt, det finns en sådan på Lindholmen här i Göteborg, gött i regniga Sverige. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elbussar

Inlägg av Jeppe_E »

Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

Ja,

Landskrona, Ängelholm och nu senast Helsingborg har börjat transitionen mot elbussar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

Elbilisten skrev:
BYD störst i januari – kinesiska bussar i topp för första gången.

https://www.bussmagasinet.se/2019/02/by ... ta-gangen/

Håller europeiska busstillverkare på att bli omkörda och överkörda av kineserna? Blir det samma med personbilarna? Eller blir de omkörda och frånåkta av Tesla?

Dom blir omkörda av kineserna. BYD är stört, först och bäst för tillfället.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Elbussar

Inlägg av bonath »

Jeppe_E skrev:
Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

Ja,

Landskrona, Ängelholm och nu senast Helsingborg har börjat transitionen mot elbussar.

Norrtälje.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... tadstrafik
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elbussar

Inlägg av zyax »

GreenMachine skrev:
Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Här i Växjö verkar det luta åt att nästa bussbyte innebär enbart stadsbussar på el och att landsvägsbussarna blir de som får ta emot den gas som stadsbussarna nu går på.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

zyax skrev:
GreenMachine skrev:
Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Här i Växjö verkar det luta åt att nästa bussbyte innebär enbart stadsbussar på el och att landsvägsbussarna blir de som får ta emot den gas som stadsbussarna nu går på.
Ja i synnerhet stadstrafik så kommer elbussar nu på bred front men det är långt ifrån enkelt att få det att fungera i praktiken. Vädret är något som påverkar en hel del och bussar då i mycket högre uträckning än bilar så därför måste man köra dieselvärmare när det är kallt. Annars skulle det inte fungera.

Det som gör att det i praktiken är omöjligt att köra en "elbuss" på 100% el året runt är dock kanske inte så mycket att det är kallt på vintern, utan snarare att det helt enkelt inte går att planera utifrån körtider och lagar för förare och i sin tur få det att klaffa ihop med en tidtabeller, räckvidd och laddtider etc. om bussen då plutslugt bara har 50% räckvidd.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elbussar

Inlägg av Jeppe_E »

För övrigt (kanske är så i många delar av landet) så har Region Skånes regionbussar sedan många år tillbaka gått på förnyelsebart bränsle. Rapsolja t.ex. Luktade pommes efter bussen :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

Jeppe_E skrev:
För övrigt (kanske är så i många delar av landet) så har Region Skånes regionbussar sedan många år tillbaka gått på förnyelsebart bränsle. Rapsolja t.ex. Luktade pommes efter bussen :lol:
Dom flesta försöker att numera att endast köra på HVO i sina bussar och inte RME eftersom det fungerar bättre i de flesta motorer men givetvis kommer det finnas kvar en dek pommesfrites-monster..
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

GreenMachine skrev:
zyax skrev:
GreenMachine skrev:
Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Här i Växjö verkar det luta åt att nästa bussbyte innebär enbart stadsbussar på el och att landsvägsbussarna blir de som får ta emot den gas som stadsbussarna nu går på.
Ja i synnerhet stadstrafik så kommer elbussar nu på bred front men det är långt ifrån enkelt att få det att fungera i praktiken. Vädret är något som påverkar en hel del och bussar då i mycket högre uträckning än bilar så därför måste man köra dieselvärmare när det är kallt. Annars skulle det inte fungera.

Det som gör att det i praktiken är omöjligt att köra en "elbuss" på 100% el året runt är dock kanske inte så mycket att det är kallt på vintern, utan snarare att det helt enkelt inte går att planera utifrån körtider och lagar för förare och i sin tur få det att klaffa ihop med en tidtabeller, räckvidd och laddtider etc. om bussen då plutslugt bara har 50% räckvidd.
Fast kör man framdrivning och lättare värmning med el och stöttar med mer värme från diesel/hvo (när det behövs) är ändå mycket vunnet. Man slipper oväsendet från dieselmotorn och utsläppen blir totalt sätt lägre. Såg att Volvo 7900 electric har en elektrisk värmare på 7 kW och en diesel/hvo-värmare på 16 kW, och de verkar ju rulla på bra.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elbussar

Inlägg av Laban »

GreenMachine skrev:
Det som gör att det i praktiken är omöjligt att köra en "elbuss" på 100% el året runt är dock kanske inte så mycket att det är kallt på vintern, utan snarare att det helt enkelt inte går att planera utifrån körtider och lagar för förare och i sin tur få det att klaffa ihop med en tidtabeller, räckvidd och laddtider etc. om bussen då plutslugt bara har 50% räckvidd.
Det handlar väl inte så mycket som att det inte är möjligt (sätt in ett större batteri) utan att det kanske inte är ekonomiskt försvarbart i dagsläget. Dvs, mindre batteri + dieselvärmare kanske blir billigare än stort batteri utan dieselvärmare om dieselvärmaren endast behövs då det är låt säga -20C eller kallare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar