Volvo är på G med två elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
Jag förstår hur du tänker, men då även en "dålig" förhandlare alltid får rabatt på begärd offert bör vi räkna med det vid jämförelse, och när vi har ett konkret exempel här på forumet kändes det konstigt att inte jämföra med det.

Laban: Visst kan dollarn gå ner, men även upp så det blir dyrare om det vill sig ills.. Vi får nog räkna på det som är just nu där då vi inte vet.
Och vadå inget snabnladdarnätverk? Det går nog utmärkt att åka landet runt med en Ioniq. Om den kan ladda i ca 50kw så har den ungefär lika snabb laddning som en Model X på en supercharger sett till km/minut. Jag tror inte det är några större svårigheter att åka långt i en sån, även om en resa genom hela landet säkert tar någon timme extra och kräver ett antal extra laddstolpar mot för Tesla.
Det är helt klart en viktig del att ta hänsyn till, km/minut och inte bara kW. Model X 90D drar enligt EPA 30% mer vid motorvägskörning än Ioniq. Det betyder att om det bara kommer upp lite laddare så att Ioniq kan ladda 100 kW så kommer den ladda snabbare än Model X räknat km/minut. Ioniq är även 15% effektivare än Model S 90D så dör kommer den nästan upp i SuperCharger hastighet om man räknar km/minut.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av Laban »

joel80 skrev:
Det går nog utmärkt att åka landet runt med en Ioniq. Om den kan ladda i ca 50kw så har den ungefär lika snabb laddning som en Model X på en supercharger sett till km/minut. Jag tror inte det är några större svårigheter att åka långt i en sån, även om en resa genom hela landet säkert tar någon timme extra och kräver ett antal extra laddstolpar mot för Tesla.
Jag är inte nog stor elbilsentusiast för att köra Sverige runt med nuvarande icke Tesla snabbladdningsnätverk, samt den begränsade räckvidden som Ionic trots allt har. Icke elbilsentusiaster får man nog väldigt svårt att övertyga. Man ska ha olika appar, abonnemang, stanna var 10:e mil och ladda 20-30 minuter.

När vi körde "landet runt" i somras (Luleå - Oslo - Göteborg - Luleå) så körde vi vanligtvis 40 mil åt gången innan vi stannade för lunch alternativt middag. Endast kortare stopp för eventuella godisinköp, kisspauser efter ~20 mil. Första sträckan var Luleå - Örnsköldsvik, 38 mil. Gick alldeles utmärkt med två barn på 7 och 9 med i bilen. Hade jag haft en Tesla hade jag kunnat köra dessa sträckor på i princip samma tid samt då full laddning vid lunch samt middag. Möjligtvis lite längre pauser med 10-20 minuters laddning men inget som hade påverkat färden negativt, antagligen snarare tvärtom.

Det som dock är kul med Ionic är hur effektiv den är. Och stämmer den upp till 80% laddning på 20 minuter som de lovar med 100 kW laddare (CCS) och dagens 28 kWh batteri så bådar det väldigt gott inför 200 miles/33 mils versionen som sägs ska komma till 2018.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av joel80 »

Det känns som att siffrorna gärna underdrivs och överdrivs åt håll så att Tesla alltid ska verka bättre. (vilket nog är onödigt då dom är bättre ändå.)

Nog bör man komma längre än 10 mil åt gången om man kör Ioniq, speciellt på sommaren eftersom det inte verkar svårt att komma runt 16 mil i vintertemperatur.
Om förbrukningen på en Ioniq på motorväg ligger på kring 1.5kwh/mil kommer man på en "vanlig" snabbladdare idag kunna få ut ca 15 mil på en halvtimme.

En Tesla laddar väl oftast inte med högre snitt än kring 90kw?

Många av er berättar att en Model X drar kring 270-300wh/km nu på vintern.
Det ger ju bara aningen mer räckvidd på en halvtimmes laddning? Eller tänker jag fel? Får ni ut mer ur Superchargers?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av lator »

Ett litet problem med detta med ca 15 mils räckvidd är tyvärr hur laddplatserna är placerade. Det blir fler och fler men ofta står de på ca 10 mils avstånd från varandra och då måste man stanna oavsett om man har 12 eller 15 mil räckvidd.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av joel80 »

Sant.. Det ökar på antal stopp.. Vilket gör att resan tar mer tid, men själva laddtid blir inte så mycket högre. (fast man stannar såklart hellre färre gånger..)
Det blir väldigt intressant att se vad Ioniq presterar på sommaren.. Kan man komma dryga 20 mil i 110km/h gör det nog stor skillnad.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av lator »

Det blir väl till att ge sig iväg och "förhandla" lite då hos den nye Hyundai-försäljaren. Fast det bär mig emot att ens fundera på att löpa en Hyundai. Snälla ge mig en Model S för 400.000 kr istället!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av icreate »

En model S för 400 000..?
Nja. Den kommer, men heter model 3.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av lator »

Nej, jag vill ha den nu!!! :evil:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av apkungen »

Drar en model x verkligen så mycket? Det är nog olika på p och inte p samt 22 o 20 tums fälgar.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av lator »

Det är nog som med en Leaf, kör du sakta så går det bra. Model X är STOR! Att tro att den ska ta sig genom luften som en S är absurt. 20" hjul och 90 km/h så ska du se att det går bra.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av Laban »

joel80 skrev:
Nog bör man komma längre än 10 mil åt gången om man kör Ioniq, speciellt på sommaren eftersom det inte verkar svårt att komma runt 16 mil i vintertemperatur.
Om förbrukningen på en Ioniq på motorväg ligger på kring 1.5kwh/mil kommer man på en "vanlig" snabbladdare idag kunna få ut ca 15 mil på en halvtimme.
Som redan nämnts så ska det passa in med avståndet mellan snabbladdarna. Samt att de flesta nog inte vill ha några få mils räckvidd kvar varje gång det är dags att ladda.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av joel80 »

lator skrev:
Det är nog som med en Leaf, kör du sakta så går det bra. Model X är STOR! Att tro att den ska ta sig genom luften som en S är absurt. 20" hjul och 90 km/h så ska du se att det går bra.
Så är det såklart med många elbilar.. Model S är dock den elbil fram till idag som verkar haft minst problem med motorvägsfart och hög förbrukning. Den har gjorts med grymt lågt luftmotstånd, vilket verkar gälla Ioniq också.

Om man kör en Ioniq i 90km/h gissar jag att siffrorna blir bra mycket bättre än 20 mil per laddning. Den har ju klarat över sina 28 mil i tester i stadsmiljö och infartsleder...

Är det nån här med en Model X som har skapligt låg förbrukning i motorvägsfart? Alltså typ under 250wh/km?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av apkungen »

I 120 drar model x runt 260 Wh/km verkar det som och ioniq nästan 180 Wh/km.

En model x som laddas på en SuC maxar på knappt 115kW tror jag så om man inte laddar jättelänge är det nog möjligt att snitta 100kW och en ioniq snittar cirka 40 kW via en 50 kW laddare vilket beror på att spänningen i batteriet inte är lika högt som stationen klarar av att skicka ut.

x laddas med 6,4 km/min
Ioniq laddas med 4 km/min
Ioniq laddas med 5,2 km/min på en 100kW laddare

Inte lika stor skillnad som effektskillnaden men det är ändå en väsentlig skillnad.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av joel80 »

Har sett i flera videos med norska Björn och reagerat på att det inte är speciellt ofta hans X laddar med över 100kw.. Ofta får han kring 90-95kw som mest, sen går det ner när SoC ökar. Kanske är nån vintrrgrej och har med temperatur i batteriet att göra? (Han har t.o.m gjort nån video där han själv reflekterar över att han sällan får över 100kw.)
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av apkungen »

joel80 skrev:
lator skrev:
Det är nog som med en Leaf, kör du sakta så går det bra. Model X är STOR! Att tro att den ska ta sig genom luften som en S är absurt. 20" hjul och 90 km/h så ska du se att det går bra.
Så är det såklart med många elbilar.. Model S är dock den elbil fram till idag som verkar haft minst problem med motorvägsfart och hög förbrukning. Den har gjorts med grymt lågt luftmotstånd, vilket verkar gälla Ioniq också.

Om man kör en Ioniq i 90km/h gissar jag att siffrorna blir bra mycket bättre än 20 mil per laddning. Den har ju klarat över sina 28 mil i tester i stadsmiljö och infartsleder...

Är det nån här med en Model X som har skapligt låg förbrukning i motorvägsfart? Alltså typ under 250wh/km?
Jag tror på strax över 20 mil i 90 nu på vintern om underlag är ok och inte allt för kallt. Under sommaren kanske 24 mil. Har kört den 30 mil så har ganska bra känsla för dess förbrukning.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av apkungen »

joel80 skrev:
Har sett i flera videos med norska Björn och reagerat på att det inte är speciellt ofta hans X laddar med över 100kw.. Ofta får han kring 90-95kw som mest, sen går det ner när Sov ökar. Kanske är nån vintrrgrej och har med temperatur i batteriet att göra? (Han har t.o.m gjort nån video där han själv reflekterar över att han sällan får över 100kw.)
Tror att han har något fel på sin x...
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av vigge50 »

Nu har Volvo släppt lite mer information om sina första elbil som kommer 2019. Räckvidd ska vara minst 250 miles(antar EPA då det är CEO för Volvo cars USA) och den ska kosta $35-40 000. De har tidigare sagt att de ska erbjuda upp till 100 kWh men de antar jag kommer vara en dyrare modell.

https://electrek.co/2017/03/13/volvo-electric-vehicle/
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av joel80 »

Ja det verkar som att dom kommer att göra lite som Tesla vad gäller batteristorlekar.. Alltså erbjuda flera olika till samma bilmodell så att kunden själv kan välja om den vill betala för extra räckvidd.

Så här säger utvecklingschefen Henrik Green:
Vi vill ha ett brett utbud av elektrifierade bilar, bland annat med olika kapacitet på batterierna som ger olika räckvidd.
Står också
Volvo har tidigare bekräftat att utvecklingen är igång för att ta fram en flexibel elbilsplattform för att snabba på omställningen. Den får stöd för batteripaket på upp till 100 kWh.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -rackvidd/

Det kan ju tolkas lite som att det kanske inte blir så många val på första modellen? Alltså att den flexibla elbilsplattformen kommer först senare? Eller är det den dom utvecklar nu till de som ska kolla 2019 tro?

Vilket fall som helst är det väldigt positiva besked om kostnad! Allt under 500k för en ren elbil av Volvo som klarar 35-40 mil tror jag blir rätt populär som tjänstebil.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar