Under December såldes det 173 020 laddbara bilar i världen vilket är ett nytt rekord och det drog upp de totala siffrorna till 1 224 103 laddbara bilar och 1,3% av alla sålda bilar under 2017 vilket är en ökning med 58%. Kan ökningen bli 62% eller mer 2018 så att vi passerar 2 miljoner laddbara bilar? Att rena elbilar tar över allt mer och hade en marknadsandel av laddbara bilar på 66% är inte heller fel.
Den bäst säljande modellen i December var än en gång BAIC EC-series med 13 169 vilket drog upp siffran för året till hela 78 079, med god marginal det bästa resultatet för en ensam modell någonsin.Tvåa för december och totalen var Model S med totalt 54 715 vilket är en bra bit efter. December som helhet tillhörde Kina och Tesla då dessa stod för top 8 i decemberförsäljningen.
Nissan Leaf som vann förra året och är världens bäst säljande elbil totalt fick däremot nöja sig med en fjärdeplats strax efter Toyota Prius PHEV. Nu när top 20 är presenterat ser vi att populära Hyundai Ioniq Electric kom på en 20:e plats men det är ju knappast efterfrågan som stoppar den från att klättra högre.
BAIC EC-Series 78 079 (42)
Tesla Model S 54 715 (2)
Toyota Prius Prime 50 830 (64)
Nissan Leaf 47 195 (1)
Tesla Model X 46 535 (7)
Zhi Dou D2 42 342 (8)
Renault Zoe 31 932 (8)
BMW i3 31 410 (6)
BYD Song PHEV 30 920 (x)
Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e 27 982 (93)
Kollar vi på tillverkare så fick vi ett smakprov igår med koncerner men nu blir det uppdelat på tillverkare. I december var det hela fem tillverkare som sålde mer än 10 000 och totalt sätt för 2017 så kom tre tillverkare över 100 000. BYD vann än en gång förstaplatsen och BAIC tog andraplatsen med endast 77 över Tesla som fick nöja sig med en tredjeplats i år. BMW är också med i toppen och slåss med sina 97 057 men sen är det ett stort steg ner till Chevrolet på femte plats.
BYD 109 485 (1)
BAIC 103 199 (5)
Tesla 103 122 (2)
BMW 97 057 (3)
Chevrolet 54 308 (8)
Nissan 51 962 (4)
Toyota 50 883 (30)
Roewe 44 661 (15)
Volkswagen 43 115 (6)
Zhi Dou
Top 20 av både laddbara bilar och tillverkare finns på nedanstående länk.
http://ev-sales.blogspot.se/2018/01/wor ... -2017.html
Detta var mina tankar om 2017 för ett år sedan i denna tråden.
vigge50 skrev:
Nissan Leaf 51882 (2)
Tesla Model S 50944 (1)
BYD Tang 31405 (8)
Chevrolet Volt 28296 (9)
Mitsubishi Outlander PHEV 27322 (3)
BMW i3 25 934 (5)
Tesla Model X 25299 (68)
Renault Zoe 22009 (7)
BYD Qin 21868 (4)
BYD e6 20610 (22)
2017
Jag tror detta året kan bli riktigt intressant och det är väldigt svårt att förutspå, här är mina tankar om några olika bilar.
Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e
Denna kommer säkert sälja i stora mängder och har nog inga problem att komma upp på topp 5 men jag tror produktionstakten kommer begränsa mer än efterfrågan.
Model S
Denna tycker jag är svår, Tesla har helt klart kapacitet att tillverka fler än under 2016 men frågan än hur efterfrågan är nu när Model lll kommer. Nu kan man ju säga att den långa leveranstiden på Model lll gör att Model S kommer sälja ändå men jag tror att det finns flera som kanske skulle ha köpt en Model S om inte Model lll hade varit på väg men nu har reserverat Model lll. AP2 och 100D har säkert höjt efterfrågan på Model S men frågan är om det och andra kommande uppdateringar är tillräckligt för att Tesla ska fortsätta öka eller åtminstone behålla samma försäljningsvolymer.
Model X
Denna påverkas nog inte lika mycket av Model lll som Model S och den hade en väldigt seg start i början av året så den har nog större möjlighet att öka försäljningen men frågan är hur mycket eftersom instegspriset är minst sagt saftigt.
Model lll
När kommer produktionen igång??
Hyundai Ioniq
Denna har fått många goda omdömen och än så länge verkar nästan alla som produceras går till hemmarknaden så frågan är hur fort Hyundai kommer öka produktionsvolymerna och hur populär den egentligen blir när den väl kan levereras i stora mängder till Europa och Nordamerika.
Kinesiska marknaden
Här kommer nya modeller varje månad så där har jag ingen aning om hur det går och hur många Kinesiska modeller vi får se i top 10.
Chevrolet Bolt ledde inte upp till förväntan men det verkar ha med produktion men framförallt Opel övergång från GM till PSA.
Tesla Model S ökade något men inte med några stora siffror.
Model X fördubblade sina siffror nästan så här blev det nog något bättre än vad jag trodde.
Ja, produktionen startade tidigare än vad jag trodde men sen hände inte så mycket, hade högre förväntningar.
Ja, Ioniq hade jag hoppats på högre siffror och det ser man också på leveranstiderna, potentialen är betydligt större.
Angående Kinesiska marknaden så är den som sagt svår att förutse, BYD Song introducerades i våras och lyckades komma med top 10 i år och samtidigt lyckades BAIC EC-series verkligen växa.
2018
Ja, hur ska man gissa här, det kan ju hända så mycket i år.
Model 3
Om denna inte tar förstaplatsen i år så skulle jag se det som ett stort misslyckande av Tesla, tror inte det finns någon elbil som är tänkt att nå närheten av den produktionstakten under 2018 som Tesla planerar även om de inte är där än.
Model S och Model X
Dessa tror jag kommer ligga ganska stabilt framöver, kanske någon minskning ifall Tesla inte kommer med någon uppdatering och produktionen av Model 3 ökar fort.
BAIC EC-Seris
Denna har helt klart visat sig populär i Kina och kan nog ta sig en bra bit över 100 000 ifall subventionerna inte ändras i Kina för dessa stadsbilar(tänk Renault Twizy). Kan den till och med ge Model 3 en fajt?
Nissan Leaf
Denna lär öka rejält i år och det kanske bara är Nissans produktion som kommer begränsa försäljningen, kan den också ta upp fajten om förstaplatsen?
Audi e Tron
Den stora frågan här är pris och produktion, kommer det bli en storsäljare och slåss med Model X eller kommer den ha liten tillverkning och långa leveranstider?
Jaguar i-Pace
Denna verkar ha en begränsad kapacitet på 15-20k av vad jag har läst vilket ändå är en del för en ganska liten tillverkare som Jaguar men efterfrågan är nog större.
Kinesiska marknaden
??