Nu har siffrorna för hela 2016 sammanställts och då utses Nissan Leaf till vinnare. Den totala försäljningen uppgår till 774000 vilket är en ökning med 40% mot 2015 och sätter den globala andelen elbilar på 0,85%. Rena elbilar hade under 2016 en andel på 64% vilket är förbättring jämfört med de 60% de hade 2015.
Så här ser top 10 ut med 2015 års placering inom parentes.
Nissan Leaf 51882 (2)
Tesla Model S 50944 (1)
BYD Tang 31405 (8)
Chevrolet Volt 28296 (9)
Mitsubishi Outlander PHEV 27322 (3)
BMW i3 25 934 (5)
Tesla Model X 25299 (68)
Renault Zoe 22009 (7)
BYD Qin 21868 (4)
BYD e6 20610 (22)
Tesla brukar höja sina leveranser när kvartalsrapporten kommer men då ska vi dock tänka på att Tesla är en av väldigt få tillverkare som ger ut siffror för var modell vilket betyder att det mycket väl kan finnas felmarginaler på de andra siffrorna också.
Om en jämförelse görs med 2015 så har Tesla Model S ökat något, Leaf har ökat och Mitsubishi Outlander har minskat med 37%
BYD e6 har funnits länge i Kina men tack vare att de har fått ett större batteri så klättrade de rejält i listan.
Chevrolet Volt slog nytt rekord under december trots att många trodde att den skulle sluta sälja nu när Bolt började komma ut på marknaden.
Tillverkare
BYD 100183 (1)
Tesla 76243 (2)
BMW 62148 (6)
Nissan 56498 (4)
BAIC 46420 (12)
Volkswagen 37523 (5)
Zotye 37363 (9)
Chevrolet 32199 (11)
Mitsubishi 32179 (3)
Renault 29701 (8)
BYD blir den första tillverkaren att passera 100 000 elbilar sålda under ett år men de hade försäljning på över 10 000 i månaden 5 månader i rad för att sen i både November och December sälja strax över 8000 av okänd anledning. Deras mål är att leverera 200 000 under 2017 men vi får väll se om de lyckas.
Här ser man tydligt Mitsubishis tapp, gått från att vara den tredje största tillverkaren till att vara den nionde största. Samtidigt ser vi att BMW har lyft sig och med ett mål på att sälja 100 000 i år så kommer de nog vara med och bråka om pallplatserna i år också.
2017
Jag tror detta året kan bli riktigt intressant och det är väldigt svårt att förutspå, här är mina tankar om några olika bilar.
Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e
Denna kommer säkert sälja i stora mängder och har nog inga problem att komma upp på topp 5 men jag tror produktionstakten kommer begränsa mer än efterfrågan.
Model S
Denna tycker jag är svår, Tesla har helt klart kapacitet att tillverka fler än under 2016 men frågan än hur efterfrågan är nu när Model lll kommer. Nu kan man ju säga att den långa leveranstiden på Model lll gör att Model S kommer sälja ändå men jag tror att det finns flera som kanske skulle ha köpt en Model S om inte Model lll hade varit på väg men nu har reserverat Model lll. AP2 och 100D har säkert höjt efterfrågan på Model S men frågan är om det och andra kommande uppdateringar är tillräckligt för att Tesla ska fortsätta öka eller åtminstone behålla samma försäljningsvolymer.
Model X
Denna påverkas nog inte lika mycket av Model lll som Model S och den hade en väldigt seg start i början av året så den har nog större möjlighet att öka försäljningen men frågan är hur mycket eftersom instegspriset är minst sagt saftigt.
Model lll
När kommer produktionen igång??
Hyundai Ioniq
Denna har fått många goda omdömen och än så länge verkar nästan alla som produceras går till hemmarknaden så frågan är hur fort Hyundai kommer öka produktionsvolymerna och hur populär den egentligen blir när den väl kan levereras i stora mängder till Europa och Nordamerika.
Kinesiska marknaden
Här kommer nya modeller varje månad så där har jag ingen aning om hur det går och hur många Kinesiska modeller vi får se i top 10.
Vad tror ni om elbilsmarknaden 2017?