Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av joel80 »

Vad tror ni om det här?


Blir det verklighet skulle det kunna vara en god ersättare till Li-ion.. Eller kanske i en kombination i bilen.
Undrar vad mer än grafen som behövs..
Grafen kan man ju tillverka rätt enkelt av vad jag förstår, så att slippa bryta litium är kanske inte heller så tokigt framöver...?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av Svenssons »

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 54&p=97106

Laddhastighet är inte allt. Själv bryr jag mig inte alls om labbresultat för batterier eller solceller. Det är färdiga produkter som kan massproduceras som är det intressanta.

Frågan är också om det är batteri eller superkondensatorer som det är frågan om.
http://vcresearch.berkeley.edu/news/packing-power

Litium lär nog även vara med i grafenbatterierna som kommer.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av bylund »

Hur ser grafen över laddning ut för grafen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
Hur ser grafen över laddning ut för grafen?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Hur ser grafen över laddning ut för grafen?
graphene.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av gellerstam »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Hur ser grafen över laddning ut för grafen?
graphene.png
+1

Lol
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av apkungen »

Som Elon skulle ha sagt: bs :P
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av 18650 »

apkungen skrev:
Som Elon skulle ha sagt: bs :P
Det behöver inte vara bs. Vi tänkte samma sak om li-po när det visades för 20-25 år sedan. Men det blev ju bra till slut. Säkert samma sak här att det kan bli bra i framtiden.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av Mickep »

Det kommer säkert bli bra (varför vara teknikfientlig?) Frågan är hur nära de är till kommersiell släpp och hur kostsam tillverkningen är. (kina har behov av att få ett bättre batteri, och kan det ladda snabbare, fler gånger (hur mycket kan det lagra?) och är billigare (??) så är det bara bra.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av Gretsch »

Hej! Jag har med intresse följt utvecklingen av batterier sedan jag skaffade min Tesla och läst om olika batterier lösningar som ska vara bättre en den andra. men så stötte jag på något som var främmande för mig och om det är någon här på forumet som kanske kan förklara, nämligen Ultracapacitor, och varför inte det kan användas i Tesla bilar?
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av joel80 »

Även om det inte skulle gå hela vägen fram till kommersiell produkt,vilket det ändå verkar kunna göra, är det bra att man lägger tid och pengar på att forska kring batterier och ny teknik för framställning. Läste om nån svensk "batteriexpert" som också höll på med grafen-batterier... var väl samma tjej som pratade om en 70% effektivisering av nuvarnade li-ion. Alltså tätheten och så.

Kan man ha grafen istället för nästan vilken annan metall som helst kan ju det vara en fördel då man kan tillverka grafen, och grundmaterialet är väldigt lätt att få tag på.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av joel80 »

Gretsch skrev:
Hej! Jag har med intresse följt utvecklingen av batterier sedan jag skaffade min Tesla och läst om olika batterier lösningar som ska vara bättre en den andra. men så stötte jag på något som var främmande för mig och om det är någon här på forumet som kanske kan förklara, nämligen Ultracapacitor, och varför inte det kan användas i Tesla bilar?
Har inte dom betydligt sämre täthet? Läste nånstans om 20ggr högre vikt per wh. (runt 10wh/kg!)
Eller det var nog supercapacitor... kanske inte är samma sak?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av LarsL »

Hastighet är något som ärviktigt för telefoner och skruvdragare, tänk att kunna ladda dem med 11kW. :)
Men en bil är ju inte alls lika intressant eftersom det är svårt/dyrt att leverera de effekterna som skulle behövas. Det går ju redan idag att ladda en Tesla med 130kW vilket är ganska mycket om du ska dra fram servicen.

Viktigare är kostnad, vikt och volym per kWh för att inte tala om livslängd och driftsäkerhet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Kan man ha grafen istället för nästan vilken annan metall som helst kan ju det vara en fördel då man kan tillverka grafen, och grundmaterialet är väldigt lätt att få tag på.
Nu tror jag inte att man kommer att ersätta anoden med enbart grafen. Litium lär med stor sannolikhet fortfarande vara en komponent i batterierna när väl tekniken utvecklas så att massproduktion av battericeller är möjlig. Litium är inte heller något som vi kommer att få brist på även när vi skalar upp produktionen med 10 gånger fler Gigafactory.
joel80 skrev:
Gretsch skrev:
Hej! Jag har med intresse följt utvecklingen av batterier sedan jag skaffade min Tesla och läst om olika batterier lösningar som ska vara bättre en den andra. men så stötte jag på något som var främmande för mig och om det är någon här på forumet som kanske kan förklara, nämligen Ultracapacitor, och varför inte det kan användas i Tesla bilar?
Har inte dom betydligt sämre täthet? Läste nånstans om 20ggr högre vikt per wh. (runt 10wh/kg!)
Eller det var nog supercapacitor... kanske inte är samma sak?
Jo, det är väl samma sak. Hade en länk om superkondensatorer i andra posten och här är en illustrativ bild:

Bild

När Tesla väljer batterikemi är det en mängd variabler som de får försöka pussla ihop. Vikt per kWh, volym per kWh, laddhastighet, urladdningshastighet, laddcykler, värmealstring, tålighet för värme+kyla, kostnad och så vidare. Bara för att en cell kanske är bäst på en eller två variabler kan det vara helt odugligt för andra variabler vilket gör att det inte passar. Om ett batteri kanske inte tål minusgrader så är det ju meningslöst att ha i en bil även ifall det skulle vara absolut bäst i andra kategorier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av 18650 »

Någon pratade om att battericeller inte gillar att vända hela tiden. Att använda kondensatorer för regenerering och toppeffekt är en möjlig lösning. som låter cellerna förbli i urladdningsläge hela tiden mellan laddningarna och slipper vända varje gång det bromsas. Om det behövs vet jag inte, hörde bara något om det som lät rimligt.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av Gretsch »

Vilken parameter gör att Ultracapacitor inte är lämpade för elbilar, det kanske gick att avläsa från din tabell, men jag kunde inte, så du får gärna förklara .
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av bylund »

De är bättre på snabb upp- och urladdning än på att lagra energi tätt. D v s man måste släppa runt på tyngre energilager för att få samma räckvidd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av Gretsch »

Ok! Då förstår jag. Tack Bylund.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av TiborBlomhall »

Apropå supercapacitors är det kanske inte alla som känner till att Elon Musk höll på att ta doktorsexamen om just supercapacitors på Stanford innan han började med sin Internet karriär (Paypal och sånt).

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... citors.51/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Apropå supercapacitors är det kanske inte alla som känner till att Elon Musk höll på att ta doktorsexamen om just supercapacitors på Stanford innan han började med sin Internet karriär (Paypal och sånt).
...
Han berättade nyligen (kommer inte ihåg var nånstans, årsstämman kanske?) att han forskade på superkondensatorer just för drift av elbilar, men i och med utvecklingen av Li-jon-batterier blev det ganska ointressant att fortsätta med det. Han vet nog vad han pratar om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av Jerker »

Det är ju ganska lätt att raljera över forskning på nya batterityper, men jag tror att man ska ha ett öppet sinne och vänta och se. Det är väl bara bra med alla initiativ för att uppfinna bättre batterier! Rätt vad det är så lyckas nån. Det är ju så det har skett med all utveckling. Ofta verkar det inte heller så bra i början, men med förbättringar och nya upptäckter så kan en produkt som till en början inte såg så bra ut till slut komma ut som vinnare. Vi, som sitter här och är förståsigpåare på ett webbforum, tar ju inga risker utan skördar bara frukterna när nån till slut lyckas, så jag tycker bara att vi ska heja på!
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av chpaulin »

Jerker skrev:
Det är ju ganska lätt att raljera över forskning på nya batterityper, men jag tror att man ska ha ett öppet sinne och vänta och se. Det är väl bara bra med alla initiativ för att uppfinna bättre batterier! Rätt vad det är så lyckas nån. Det är ju så det har skett med all utveckling. Ofta verkar det inte heller så bra i början, men med förbättringar och nya upptäckter så kan en produkt som till en början inte såg så bra ut till slut komma ut som vinnare. Vi, som sitter här och är förståsigpåare på ett webbforum, tar ju inga risker utan skördar bara frukterna när nån till slut lyckas, så jag tycker bara att vi ska heja på!
Det var väl exakt så det gick till med Litiumbatterierna, de lovade mycket i testbänken men man var långt från att realisera dessa siffror i en reell produkt. Det har tagit lite tid men nu finns det inget på marknaden som slår dem "all things considered".

Jag tror absolut att det kommer komma nya typer av batterier som kommer slå dagens batterier på fingrarna men det kommer inte gå över en natt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av Zalman3 »

Nu pratas det igen om grafenbatterier.
Samsung may release a smartphone with new battery technology that can fully charge less than 30 minutes
https://www.google.com/amp/s/amp.busine ... ing-2019-8


Grafen ska öka laddningskapaciteten jämfört med litiumjon-batterier, men kostnaden är en utmaning som hittills varit ett hinder för materialet i allt från batterier till processortillverkning där det ses som ett alternativ till kisel. Forskare från Samsungs forskningscenter Advanced Institute of Technology har tidigare presenterat grafenbaserad batteriteknik som kan ladda batterier fem gånger snabbare än ett litiumjon-batteri, vilket ger påståendet stärkt trovärdighet.
https://www.sweclockers.com/nyhet/28006 ... under-2021

Nya elbilsbatteriet från Samsung SDI ger räckvidd på 60 mil och snabbladdning på 20 minuter
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 0-minuter/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av Svenssons »

Ska vi återkomma till denna tråd om ytterligare 3 år då kanske batterierna börjar komma ut på marknaden?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Ska vi återkomma till denna tråd om ytterligare 3 år då kanske batterierna börjar komma ut på marknaden?
Å ena sidan kommer massor av lovande batteritekniker inte att lyckas kommersiellt.
Fast det räcker ju med att en lyckas.
Och det kommer garanterat att hända massor med saker på batterisidan de närmsta åren.

Och även om det tekniskt inte händer så mycket så sjunker priset bara av att volymerna kommer att öka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar