Renault Zoe 41 kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Vad jag inte fattar är varför vi ska behöva välja mellan stort batteri och snabbladdning? Det hade kostat såååå lite för Renault att lägga till CCS, men jag går på konspirationsteorin att bilen hade blivit alldeles för bra då.

Varför inte göra en bil för alla körmönsterbehov? Trots allt är ett batteri på 41 kWh inget monsterbatteri, det är idag att betrakta som ett normalbatteri. Kompletterat med snabbladdning så blir bilen fantastiskt användbar!

Jag blir så trött på det här argumentet om att större delen av alla bilisters resor är korta och man ska inte släpa omkring på ett batteri eller en funktion (läs: snabbladdning) som man bara har användning för några få gånger om året. Situationen för elbilar är fortfarande den att det inte finns så mycket att välja på och då förpliktigar det för de som ger sig in i elbilsleken. Tesla har tagit det ansvaret, men ingen annan tillverkare har det. Det enda de erbjuder är småbilar med kort räckvidd (börjar ändra sig nu) utan möjlighet till takräcke eller drag. Antingen har man hyfsad snabb likströmsladdning och långsam växelströmsladdning eller bra växelströmsladdning och ingen likströmsladdning alls.

Jag kör långa sträckor tillräckligt ofta för att tycka att bilen inte lever upp till kraven på komfort som man ska kunna ställa idag. Det hade varit så lätt för Renault att avhjälpa det och jag skulle då glatt ha rekommenderat den som den bästa elbilen i segmenten under Tesla, men nu kan jag inte det.

Att köra de 50 milen det är hemifrån mig till Malmö där min son bor tar bortåt dubbelt så lång tid med min Zoe än vilken fossil som helst så här års, på sommaren 50% längre tid, och på den sträckan är det timtal i förlängd restid vi talar om. Hade det funnits snabbladdning hade läget varit enormt mycket bättre.

Så, nej! jag köper inte de argument som man får höra om varför snabbladdning inte behövs eller varför man inte behöver ett större batteri. De argumenten gör inte Zoe en mer användbar bil för MIG.

Därför blir min nästa bil en Tesla 3 (om det inte sker ett under och det kommer en annan och billigare bil med god komfort, bra utrymmen, dragkrok, möjlighet att välja bland olika batterialternativ, snabbladdning, osv. osv. ...)

När marknaden har mognat och elbilar finns i många modeller och utföranden så kommer det att finnas utrymme för ett marknadssegment som inriktar sig på dem som tycker det räcker med en bil som ser ut som Zoe och Leaf gör idag, men idag behöver de få elbilar som finns kunna täcka alla behov.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Crappy »

Det borde införas en "gilla"funktion på forumet.

Jerkers inlägg "gillas" :D
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av iAkita »

Jerker skrev:
Vad jag inte fattar är varför vi ska behöva välja mellan stort batteri och snabbladdning? Det hade kostat såååå lite för Renault att lägga till CCS, men jag går på konspirationsteorin att bilen hade blivit alldeles för bra då.

Varför inte göra en bil för alla körmönsterbehov? Trots allt är ett batteri på 41 kWh inget monsterbatteri, det är idag att betrakta som ett normalbatteri. Kompletterat med snabbladdning så blir bilen fantastiskt användbar!

Jag blir så trött på det här argumentet om att större delen av alla bilisters resor är korta och man ska inte släpa omkring på ett batteri eller en funktion (läs: snabbladdning) som man bara har användning för några få gånger om året. Situationen för elbilar är fortfarande den att det inte finns så mycket att välja på och då förpliktigar det för de som ger sig in i elbilsleken. Tesla har tagit det ansvaret, men ingen annan tillverkare har det. Det enda de erbjuder är småbilar med kort räckvidd (börjar ändra sig nu) utan möjlighet till takräcke eller drag. Antingen har man hyfsad snabb likströmsladdning och långsam växelströmsladdning eller bra växelströmsladdning och ingen likströmsladdning alls.

Jag kör långa sträckor tillräckligt ofta för att tycka att bilen inte lever upp till kraven på komfort som man ska kunna ställa idag. Det hade varit så lätt för Renault att avhjälpa det och jag skulle då glatt ha rekommenderat den som den bästa elbilen i segmenten under Tesla, men nu kan jag inte det.

Att köra de 50 milen det är hemifrån mig till Malmö där min son bor tar bortåt dubbelt så lång tid med min Zoe än vilken fossil som helst så här års, på sommaren 50% längre tid, och på den sträckan är det timtal i förlängd restid vi talar om. Hade det funnits snabbladdning hade läget varit enormt mycket bättre.

Så, nej! jag köper inte de argument som man får höra om varför snabbladdning inte behövs eller varför man inte behöver ett större batteri. De argumenten gör inte Zoe en mer användbar bil för MIG.

Därför blir min nästa bil en Tesla 3 (om det inte sker ett under och det kommer en annan och billigare bil med god komfort, bra utrymmen, dragkrok, möjlighet att välja bland olika batterialternativ, snabbladdning, osv. osv. ...)

När marknaden har mognat och elbilar finns i många modeller och utföranden så kommer det att finnas utrymme för ett marknadssegment som inriktar sig på dem som tycker det räcker med en bil som ser ut som Zoe och Leaf gör idag, men idag behöver de få elbilar som finns kunna täcka alla behov.
Givetvis hade Renault lanserat CCS-laddning redan nu om det var enkelt fixat och kunde kombineras med den nuvarande laddlösningen till ett lågt pris. Allt snack om konspirationsteorier är ju bara tramsigt, även om det tycks vara på modet. Varför skulle de i så fall helt plötsligt ha ändrat sig och nu välja att lansera CCS laddning om de inte vill sälja bilarna? Självklart vill Renault sälja Zoe. Det är inget halvhjärtat försök till att bygga en bra elbil. Tvärt om har de plöjt ner många många miljarder i bilen, och självklart vill de ha igen den investeringen.

Om man inte tror på det och hävdar att det i princip räcker med en ny kontakt och några meter kabel för att fixa CCS laddning, då tycker jag att man ska start ett företag som erbjuder Zoe-ägare detta för ett par tusenlappar. Hur kommer det sig att det inte finns en sådan tredjepartsprodukt, om det nu är så lätt fixat?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Jerker skrev:
Vad jag inte fattar är varför vi ska behöva välja mellan stort batteri och snabbladdning? Det hade kostat såååå lite för Renault att lägga till CCS, men jag går på konspirationsteorin att bilen hade blivit alldeles för bra då.

Varför inte göra en bil för alla körmönsterbehov? Trots allt är ett batteri på 41 kWh inget monsterbatteri, det är idag att betrakta som ett normalbatteri. Kompletterat med snabbladdning så blir bilen fantastiskt användbar!

Jag blir så trött på det här argumentet om att större delen av alla bilisters resor är korta och man ska inte släpa omkring på ett batteri eller en funktion (läs: snabbladdning) som man bara har användning för några få gånger om året. Situationen för elbilar är fortfarande den att det inte finns så mycket att välja på och då förpliktigar det för de som ger sig in i elbilsleken. Tesla har tagit det ansvaret, men ingen annan tillverkare har det. Det enda de erbjuder är småbilar med kort räckvidd (börjar ändra sig nu) utan möjlighet till takräcke eller drag. Antingen har man hyfsad snabb likströmsladdning och långsam växelströmsladdning eller bra växelströmsladdning och ingen likströmsladdning alls.

Jag kör långa sträckor tillräckligt ofta för att tycka att bilen inte lever upp till kraven på komfort som man ska kunna ställa idag. Det hade varit så lätt för Renault att avhjälpa det och jag skulle då glatt ha rekommenderat den som den bästa elbilen i segmenten under Tesla, men nu kan jag inte det.

Att köra de 50 milen det är hemifrån mig till Malmö där min son bor tar bortåt dubbelt så lång tid med min Zoe än vilken fossil som helst så här års, på sommaren 50% längre tid, och på den sträckan är det timtal i förlängd restid vi talar om. Hade det funnits snabbladdning hade läget varit enormt mycket bättre.

Så, nej! jag köper inte de argument som man får höra om varför snabbladdning inte behövs eller varför man inte behöver ett större batteri. De argumenten gör inte Zoe en mer användbar bil för MIG.

Därför blir min nästa bil en Tesla 3 (om det inte sker ett under och det kommer en annan och billigare bil med god komfort, bra utrymmen, dragkrok, möjlighet att välja bland olika batterialternativ, snabbladdning, osv. osv. ...)

När marknaden har mognat och elbilar finns i många modeller och utföranden så kommer det att finnas utrymme för ett marknadssegment som inriktar sig på dem som tycker det räcker med en bil som ser ut som Zoe och Leaf gör idag, men idag behöver de få elbilar som finns kunna täcka alla behov.
Givetvis hade Renault lanserat CCS-laddning redan nu om det var enkelt fixat och kunde kombineras med den nuvarande laddlösningen till ett lågt pris. Allt snack om konspirationsteorier är ju bara tramsigt, även om det tycks vara på modet. Varför skulle de i så fall helt plötsligt ha ändrat sig och nu välja att lansera CCS laddning om de inte vill sälja bilarna? Självklart vill Renault sälja Zoe. Det är inget halvhjärtat försök till att bygga en bra elbil. Tvärt om har de plöjt ner många många miljarder i bilen, och självklart vill de ha igen den investeringen.

Om man inte tror på det och hävdar att det i princip räcker med en ny kontakt och några meter kabel för att fixa CCS laddning, då tycker jag att man ska start ett företag som erbjuder Zoe-ägare detta för ett par tusenlappar. Hur kommer det sig att det inte finns en sådan tredjepartsprodukt, om det nu är så lätt fixat?
Det pågår hårda strider inom koncernerna om elbilar kontra fossilbilar. Se bara på alla biltillverkare som springer benen av sig för att kyssa Trumps fötter för att få honom att lätta på restriktionerna så att de kan fortsätta att ostört tillverka fossilbilar! Det finns väldigt starka krafter som inte vill se en omställning till elbilstillverkning och att säga att elbilsdivisionerna får hålla igen för att koncernledningen inte tillåter det är inget kontroversiellt eller ens en konspirationsteori.

Angående snabbladdning i kombo med 3-fasladdning. Lilla Tesla klarade det, varför klarar inte Renault det? Så svårt är det inte.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av TiborBlomhall »

iAkita skrev:
Om man inte tror på det och hävdar att det i princip räcker med en ny kontakt och några meter kabel för att fixa CCS laddning, då tycker jag att man ska start ett företag som erbjuder Zoe-ägare detta för ett par tusenlappar. Hur kommer det sig att det inte finns en sådan tredjepartsprodukt, om det nu är så lätt fixat?
För att det som framför allt behövs är mjukvara. Något som är oerhört mycket lättare att få ihop för Renault än för någon utomstående som måste backwards-engineera allting.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
iAkita skrev:
Om man inte tror på det och hävdar att det i princip räcker med en ny kontakt och några meter kabel för att fixa CCS laddning, då tycker jag att man ska start ett företag som erbjuder Zoe-ägare detta för ett par tusenlappar. Hur kommer det sig att det inte finns en sådan tredjepartsprodukt, om det nu är så lätt fixat?
För att det som framför allt behövs är mjukvara. Något som är oerhört mycket lättare att få ihop för Renault än för någon utomstående som måste backwards-engineera allting.
Helt riktigt!
Och dessutom kan man kyssa garantin på dom dyraste delarna goodbye (allra minst batteri + kringutrustning, men troligen även motor/dator/skyddssystem mm).
Dessutom måste ägaren isf bekosta en ganska omfattande demontering av delar för att få in hårdvaran som behövs så det inte inte några få tusenlappar utan betydligt mer...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Bjelke »

iAkita skrev:
Jerker skrev:
Vad jag inte fattar är varför vi ska behöva välja mellan stort batteri och snabbladdning? Det hade kostat såååå lite för Renault att lägga till CCS, men jag går på konspirationsteorin att bilen hade blivit alldeles för bra då.

Varför inte göra en bil för alla körmönsterbehov? Trots allt är ett batteri på 41 kWh inget monsterbatteri, det är idag att betrakta som ett normalbatteri. Kompletterat med snabbladdning så blir bilen fantastiskt användbar!

Jag blir så trött på det här argumentet om att större delen av alla bilisters resor är korta och man ska inte släpa omkring på ett batteri eller en funktion (läs: snabbladdning) som man bara har användning för några få gånger om året. Situationen för elbilar är fortfarande den att det inte finns så mycket att välja på och då förpliktigar det för de som ger sig in i elbilsleken. Tesla har tagit det ansvaret, men ingen annan tillverkare har det. Det enda de erbjuder är småbilar med kort räckvidd (börjar ändra sig nu) utan möjlighet till takräcke eller drag. Antingen har man hyfsad snabb likströmsladdning och långsam växelströmsladdning eller bra växelströmsladdning och ingen likströmsladdning alls.

Jag kör långa sträckor tillräckligt ofta för att tycka att bilen inte lever upp till kraven på komfort som man ska kunna ställa idag. Det hade varit så lätt för Renault att avhjälpa det och jag skulle då glatt ha rekommenderat den som den bästa elbilen i segmenten under Tesla, men nu kan jag inte det.

Att köra de 50 milen det är hemifrån mig till Malmö där min son bor tar bortåt dubbelt så lång tid med min Zoe än vilken fossil som helst så här års, på sommaren 50% längre tid, och på den sträckan är det timtal i förlängd restid vi talar om. Hade det funnits snabbladdning hade läget varit enormt mycket bättre.

Så, nej! jag köper inte de argument som man får höra om varför snabbladdning inte behövs eller varför man inte behöver ett större batteri. De argumenten gör inte Zoe en mer användbar bil för MIG.

Därför blir min nästa bil en Tesla 3 (om det inte sker ett under och det kommer en annan och billigare bil med god komfort, bra utrymmen, dragkrok, möjlighet att välja bland olika batterialternativ, snabbladdning, osv. osv. ...)

När marknaden har mognat och elbilar finns i många modeller och utföranden så kommer det att finnas utrymme för ett marknadssegment som inriktar sig på dem som tycker det räcker med en bil som ser ut som Zoe och Leaf gör idag, men idag behöver de få elbilar som finns kunna täcka alla behov.
...Varför skulle de i så fall helt plötsligt ha ändrat sig och nu välja att lansera CCS laddning om de inte vill sälja bilarna?
För att dom måste? ;)
Det ät är en så pass jäkla bra bil som det är nu i jämförelse med det utbud som finns, men det går snabbt och om nåt år är det ganska strategiskt rätt att införa snabbladdning, dom är inte korkade, självklart
förstår dom vilken nytta det skulle innebära och har uppenbarligen redan klart för sig hur det rent tekniskt ska göras men väntar lite med det, det är ganska smart av dom faktiskt.
Dom kan oxo ha väntat med det för att dom känt sig osäkra på batteriet och hur det skulle klara av den laddningen och vill göra prover och utvärderingar ordentligt först, sedan tar det ett tag innan den
kan introduceras i produktionen såklart.
Jag vill oxo passa på att hålla med alla om att 3-fas-laddning är supervärdefullt till vardags! :) Hade jag haft en Zoe att testa innan jag köpte min Leaf så hade det ganska säkert blivit en Zoe istället...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av iAkita »

Tack för många bra kommentarer på mitt förra inlägg. Visst har ni en poäng, men jag tror lik förbaskat inte på konspirationsteorin att snabbladdning inte inkluderats för att bilen då skulle bli för bra. Varför? Jo, för att Zoe faktiskt sålts med snabbladdning tidigare, och fortfarande säljs med snabbladdning på många marknader. I realiteten laddar nämligen en Q-Zoe snabbare på 43 kW AC än vad till exempel Leaf laddar på 50 kW DC. Priset för snabbladdningen är urkass verkningsgrad vid hemmaladdning. Faktum är att det inte ens gick att påbörja laddning med trefas med mindre än att det var 16A per fas. I till exempel England är det helt ok eftersom de flesta har ett antikt/primitivt elsystem med jättestora huvudsäkringar, men i Sverige funkar det inte lika bra och Renault fick i början mycket skit för de extremlånga laddtiderna vid hemmaladdning. När de gjorde något åt det fick de istället kritik för att det resulterade i att maxeffekten sänktes till 22 kW.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Tack för många bra kommentarer på mitt förra inlägg. Visst har ni en poäng, men jag tror lik förbaskat inte på konspirationsteorin att snabbladdning inte inkluderats för att bilen då skulle bli för bra. Varför? Jo, för att Zoe faktiskt sålts med snabbladdning tidigare, och fortfarande säljs med snabbladdning på många marknader. I realiteten laddar nämligen en Q-Zoe snabbare på 43 kW AC än vad till exempel Leaf laddar på 50 kW DC. Priset för snabbladdningen är urkass verkningsgrad vid hemmaladdning. Faktum är att det inte ens gick att påbörja laddning med trefas med mindre än att det var 16A per fas. I till exempel England är det helt ok eftersom de flesta har ett antikt/primitivt elsystem med jättestora huvudsäkringar, men i Sverige funkar det inte lika bra och Renault fick i början mycket skit för de extremlånga laddtiderna vid hemmaladdning. När de gjorde något åt det fick de istället kritik för att det resulterade i att maxeffekten sänktes till 22 kW.
Man får nog lägga till en parameter till: Fransmän.
Franska biltillverkare är ju inte direkt berömda för att ha rationella lösningar på problem.

Men jag har sett uppgifter om att man planerar CCS till nästa modelluppgradering, så vi får väl hoppas på det.

Sen har de verkligen inte lyckats med värmesystemet. Vi är massor som har seriösa problem med värmepumpen som inte startar när det är kallt (när man verkligen behöver den). Sen valde de bort delbart ryggstöd bak (varför?!!!), utblåsen i kupén är märkligt utformade så man kan inte få luftflödet som man vill, deras app är synnerligen rudimentär och bilen kommunicerar bara med SMS var 20:e minut, alla uppdateringar måste ske med att man tar ur ett minneskort och flyttar till sin dator, halv- och helljus är väldigt dåligt osv. osv.

Sen kan man ju inte ha dragkrok...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Teslaspolen »

iAkita skrev:
Jerker skrev:
Vad jag inte fattar är varför vi ska behöva välja mellan stort batteri och snabbladdning? Det hade kostat såååå lite för Renault att lägga till CCS, men jag går på konspirationsteorin att bilen hade blivit alldeles för bra då.

Varför inte göra en bil för alla körmönsterbehov? Trots allt är ett batteri på 41 kWh inget monsterbatteri, det är idag att betrakta som ett normalbatteri. Kompletterat med snabbladdning så blir bilen fantastiskt användbar!

Jag blir så trött på det här argumentet om att större delen av alla bilisters resor är korta och man ska inte släpa omkring på ett batteri eller en funktion (läs: snabbladdning) som man bara har användning för några få gånger om året. Situationen för elbilar är fortfarande den att det inte finns så mycket att välja på och då förpliktigar det för de som ger sig in i elbilsleken. Tesla har tagit det ansvaret, men ingen annan tillverkare har det. Det enda de erbjuder är småbilar med kort räckvidd (börjar ändra sig nu) utan möjlighet till takräcke eller drag. Antingen har man hyfsad snabb likströmsladdning och långsam växelströmsladdning eller bra växelströmsladdning och ingen likströmsladdning alls.

Jag kör långa sträckor tillräckligt ofta för att tycka att bilen inte lever upp till kraven på komfort som man ska kunna ställa idag. Det hade varit så lätt för Renault att avhjälpa det och jag skulle då glatt ha rekommenderat den som den bästa elbilen i segmenten under Tesla, men nu kan jag inte det.

Att köra de 50 milen det är hemifrån mig till Malmö där min son bor tar bortåt dubbelt så lång tid med min Zoe än vilken fossil som helst så här års, på sommaren 50% längre tid, och på den sträckan är det timtal i förlängd restid vi talar om. Hade det funnits snabbladdning hade läget varit enormt mycket bättre.

Så, nej! jag köper inte de argument som man får höra om varför snabbladdning inte behövs eller varför man inte behöver ett större batteri. De argumenten gör inte Zoe en mer användbar bil för MIG.

Därför blir min nästa bil en Tesla 3 (om det inte sker ett under och det kommer en annan och billigare bil med god komfort, bra utrymmen, dragkrok, möjlighet att välja bland olika batterialternativ, snabbladdning, osv. osv. ...)

När marknaden har mognat och elbilar finns i många modeller och utföranden så kommer det att finnas utrymme för ett marknadssegment som inriktar sig på dem som tycker det räcker med en bil som ser ut som Zoe och Leaf gör idag, men idag behöver de få elbilar som finns kunna täcka alla behov.
Givetvis hade Renault lanserat CCS-laddning redan nu om det var enkelt fixat och kunde kombineras med den nuvarande laddlösningen till ett lågt pris. Allt snack om konspirationsteorier är ju bara tramsigt, även om det tycks vara på modet. Varför skulle de i så fall helt plötsligt ha ändrat sig och nu välja att lansera CCS laddning om de inte vill sälja bilarna? Självklart vill Renault sälja Zoe. Det är inget halvhjärtat försök till att bygga en bra elbil. Tvärt om har de plöjt ner många många miljarder i bilen, och självklart vill de ha igen den investeringen.

Om man inte tror på det och hävdar att det i princip räcker med en ny kontakt och några meter kabel för att fixa CCS laddning, då tycker jag att man ska start ett företag som erbjuder Zoe-ägare detta för ett par tusenlappar. Hur kommer det sig att det inte finns en sådan tredjepartsprodukt, om det nu är så lätt fixat?

Kanske inte är samma målgrupp som köper Zoe och som trixar med tredjeparts svartkonst. Men, det verkar absolut möjligt. I alla fall på Tesla Roadster och Toyotas RAV4 EV.

https://speakev.com/threads/chademo-for ... its.13058/
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

Att köpa en elbil idag utan laddning på jobbet eller hemma låter för mig som något som väldigt få personer skulle vilja göra, även med en Zoe 40 m 22kW AC. Att köra många dagar i sträck och sen åka till stationer och ladda låter för mig som ett riktigt ICE-tänk.

De flesta åker bara några mil om dagen. Det finns också dem som åker några fler mil och så finns det dem som åker långt. De som åker mindre än 5-6mil per dag behöver varken stort batteri eller snabbladdning. Sen finns det dem som ofta åker typ 10-15 mil om dagen och där kan en Zoe 40 vara intressant så att man slipper leta laddning under dagen. Tror att det är en rätt liten skara.

Men vad jag tror för att en elbil ska bil intressant på långresa, alltså när man åker 15+ mil på en dag så räcker det inte med stort batteri (om man inte har räckvidd för minst 80mils räckvidd dvs). Det räcker inte heller med snabbladdning utan man måste ha både och. Typ 30mil på motorvägen och laddning i 1mil/min tror jag är vad som krävs, den kompromissen tror jag att de flesta kan tänka sig på långresa.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Stefan T »

Kanske inte är samma målgrupp som köper Zoe och som trixar med tredjeparts svartkonst. Men, det verkar absolut möjligt. I alla fall på Tesla Roadster och Toyotas RAV4 EV.




Jag har beställt svart konst till min roadster
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Teslaspolen »

Stefan T skrev:
Kanske inte är samma målgrupp som köper Zoe och som trixar med tredjeparts svartkonst. Men, det verkar absolut möjligt. I alla fall på Tesla Roadster och Toyotas RAV4 EV.




Jag har beställt svart konst till min roadster
Kul! Hoppas du inte får vänta för länge. :mrgreen:
Ska verkligen bli intressant att höra hur bra det fungerar; det gör ju Roadstern plötsligt modern igen så du kan åka på långresa. Känner bara att det hade varit mer framtidssäkert med CCS än CHAdeMO, eller?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av iAkita »

apkungen skrev:
Att köpa en elbil idag utan laddning på jobbet eller hemma låter för mig som något som väldigt få personer skulle vilja göra, även med en Zoe 40 m 22kW AC. Att köra många dagar i sträck och sen åka till stationer och ladda låter för mig som ett riktigt ICE-tänk.
Det är just därför ett stort batteri kombinerat med trefasladding är så bra. Du behöver inte åka till någon station och ladda. Det räcker med att du pluggar in på en laddstolpe som näringsidkarna installerat för en spottstyver utanför mataffären eller köpcentrumet när du ändå är där. Det är verkligen inte ICE-tänk. Vilken är din lösning för de som inte har laddmöjlighet hemma, och vilken elbil skulle du rekommendera dem och varför?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

Mitt tips är att fixa en laddplats. Hemma eller på jobbet..Så himla svårt är det väl inte? Själv har jag en vid min garageplats, el på jobbet och Stockholm parkering har jag stått i kö hos ett tag och kommer att kunna få en parkplats via dem som installerar laddning åt mig. Har också hittat platser på blocket som hyrs ut med elanslutning. Min sambo har laddningsmöjlighet på jobbet och i plugget.

Om man nu inte har nån som helst möjlighet att ladda hemma eller på jobbet skulle jag rekommendera en bil som kan snabbladdas. Jag vet inte hur ofta och hur länge du handlar men det enda som jag handlar regelbundet är mat och det tar 5-15 min, tre gånger i veckan. Jag skulle kunna anpassa mig till att handla två gånger i veckan a 20 min, perfect för tex en ioniq. Finns många ställen runt köpcentra som har såna laddare nu och fler lär det bli. Lidl är på g har jag läst.

Framtidens laddare kommer nog att vara en stor laddare och massa uttag som är billiga, på så sätt kommer själva laddaren alltid att utnyttja sin fulla kapacitet även om folk parkerar eller toppar upp. 10 platser uppdelat på 500kW t.ex. Som ger mellan 50kW och 350kW beroende på hur många som laddar :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av mati »

Jag tror inte man kan generalisera på det viset. Inte ännu. Det beror ju på var man bor och vilka laddmöjligheter som finns utanför hemmet. Där jag bor finns i princip inga snabbladdare alls. Jag tror det finns i dagslaget bara två publika snabbladdare i hela Skaraborg. Däremot så finns det numera några stycken typ2-stolpar som kommunerna och butikerna har satt upp. En bil utan vettig AC laddning är alltså helt värdelös om man inte kan ladda på jobbet eller hemma. Åtminstone här omkring.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag tror inte man kan generalisera på det viset. Inte ännu. Det beror ju på var man bor och vilka laddmöjligheter som finns utanför hemmet. Där jag bor finns i princip inga snabbladdare alls. Jag tror det finns i dagslaget bara två publika snabbladdare i hela Skaraborg. Däremot så finns det numera några stycken typ2-stolpar som kommunerna och butikerna har satt upp. En bil utan vettig AC laddning är alltså helt värdelös om man inte kan ladda på jobbet eller hemma. Åtminstone här omkring.
Samma här, finns inte ens typ2-stolpar (jo en med enfas 15A som ofta är avstängd), så 3-fas är det mest rimliga här idag.
Två CHAdeMO:s på 10 mils avstånd samt den i Söderhamn som ligger ca 5 mil bort (och som inte heller är tillgänglig alltid då den blockerats ofta av bla personalen på macken där)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Jag tror inte man kan generalisera på det viset. Inte ännu. Det beror ju på var man bor och vilka laddmöjligheter som finns utanför hemmet. Där jag bor finns i princip inga snabbladdare alls. Jag tror det finns i dagslaget bara två publika snabbladdare i hela Skaraborg. Däremot så finns det numera några stycken typ2-stolpar som kommunerna och butikerna har satt upp. En bil utan vettig AC laddning är alltså helt värdelös om man inte kan ladda på jobbet eller hemma. Åtminstone här omkring.
Jag var i dina trakter förra helgen då jag var på bröllop i Skövde. Hotellet Scandic Billingen erbjöd ingen laddning men jag laddade på snabbladdaren på Lögegatan vilket funkade bra och var gratis. Laddade på SuC i Jung som också har andra snabbladdare innan vi körde hem. Jag prickade alltså in de bägge offentliga snabbladdarplatserna som finns i Skaraborg. Den vid Dafgårds, Källby och den vid Temp i Vara verkar inte vara offentliga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Jag var i dina trakter förra helgen då jag var på bröllop i Skövde. Hotellet Scandic Billingen erbjöd ingen laddning men jag laddade på snabbladdaren på Lögegatan vilket funkade bra och var gratis. Laddade på SuC i Jung som också har andra snabbladdare innan vi körde hem. Jag prickade alltså in de bägge offentliga snabbladdarplatserna som finns i Skaraborg. Den vid Dafgårds, Källby och den vid Temp i Vara verkar inte vara offentliga.
Trevligt :-)
Ja och grattis, du vann alltså The-snabbladdare-i-Skaraborg-challenge. Den i Skövde var trasig förra helgen när jag var där, åtminstone Typ-2-delen. Chademon kanske funkade? För övrigt finns det ingen laddmöjlighet i Skövde öht. Kan ju bero på att en viss kinesisk biltillverkare bygger sina motorer där. Men det är bara en teori.
Nummer två, laddaren i Jung kostar väl 30 kr/laddning, men that's it. De andra två är som du säger inte publika. Mariestad ska uppenbarligen få en Charge&Drive-laddare, men den är inte igång.
Oavsett så skulle man klara sig ganska bra med en Zoe, eftersom det finns några Typ-2-stolpar. Leaf-ägare har det svårare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Jag var i dina trakter förra helgen då jag var på bröllop i Skövde. Hotellet Scandic Billingen erbjöd ingen laddning men jag laddade på snabbladdaren på Lögegatan vilket funkade bra och var gratis. Laddade på SuC i Jung som också har andra snabbladdare innan vi körde hem. Jag prickade alltså in de bägge offentliga snabbladdarplatserna som finns i Skaraborg. Den vid Dafgårds, Källby och den vid Temp i Vara verkar inte vara offentliga.
Trevligt :-)
Ja och grattis, du vann alltså The-snabbladdare-i-Skaraborg-challenge...
:lol: Han har vunnit en 3D-printad key-fob (fast jag har bara till model S så...)
eller kanske en mini-mini-SuC ;P
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Wozzer
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 nov 2016 12:19

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Wozzer »

Jag kör Zoe med 22kWh batteri. Kör 11 mil om dagen och har ingen laddare hemma. Men på jobbet har jag en enfas-kontakt jag lånar.

Bor i Norrtälje. En stad med en supercharger och en medelsnabb laddare. Har funkat sedan september. Men fasar för sommaren när alla sommargäster kommer. Då kommer det bli kö vid den laddaren.

Dock så är jag mycket nöjd med ekonomin och min Zoe :-) håller tummarna för flera stolpar snart bara.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Wozzer skrev:
Jag kör Zoe med 22kWh batteri. Kör 11 mil om dagen och har ingen laddare hemma. Men på jobbet har jag en enfas-kontakt jag lånar.

Bor i Norrtälje. En stad med en supercharger och en medelsnabb laddare. Har funkat sedan september. Men fasar för sommaren när alla sommargäster kommer. Då kommer det bli kö vid den laddaren.

Dock så är jag mycket nöjd med ekonomin och min Zoe :-) håller tummarna för flera stolpar snart bara.
Ah! I Norrtälje var jag förra veckan. Ställde mig vid laddaren på Campusområdet och laddade medan jag besökte en vän. 22 kW, funkade bra!
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Bod »

Norrtälje har väl ingen SuC? Har större delen av släkten bor där. Det finns dock två snabbladdare. En vid Telje energi och en på Campusområdet.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Bjelke »

Bod skrev:
Norrtälje har väl ingen SuC?...
Näe inte vad jag vet iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
Bod skrev:
Norrtälje har väl ingen SuC?...
Näe inte vad jag vet iaf...
Är det ytterligare ett tecken på att Tesla är överlägsna snabbladdare?
Har flera gånger hört vissa säga iPad fast att de menar en helt annan pekplatta men de säger iPad istället för pekplatta.
Nu kanske SuperCharger används så fort det är en snabbladdare vilket kommer skapa förvirring för de som vet skillnaden och som bryr sig om skillnaden.
Skriv svar