Renault Zoe 41 kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Elbilspappan skrev:
Såg den officiella informationen idag även på Renault.se Men ingen info till nuvarande Zoe ägare...

Mina frågor är dock..

1. 41kW batteriet passar iallafall rent fysiskt så det är ju en bra början.
2. Kommer det fungera till båda R210 och R240 modellerna av Zoe?
3. Vill ens Renault erbjuda gamla kunder någon uppgradering? i så fall borde det tillkomma en engångskostnad för själva bytet och vad kommer det kosta i så fall? 25000 kr + fortsätta hyra (samma hyra)
Jag tror att Renault kommer att kunna uppgradera bilar som tas in efter privatleasing för att göra dem mer attraktiva på eftermarknaden. Frågan är om det kommer att finnas nån vilja från ägare att bekosta en uppgradering om det erbjuds.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Elbilspappan skrev:
Såg den officiella informationen idag även på Renault.se Men ingen info till nuvarande Zoe ägare...

Mina frågor är dock..

1. 41kW batteriet passar iallafall rent fysiskt så det är ju en bra början.
2. Kommer det fungera till båda R210 och R240 modellerna av Zoe?
3. Vill ens Renault erbjuda gamla kunder någon uppgradering? i så fall borde det tillkomma en engångskostnad för själva bytet och vad kommer det kosta i så fall? 25000 kr + fortsätta hyra (samma hyra)
Jag tror att Renault kommer att kunna uppgradera bilar som tas in efter privatleasing för att göra dem mer attraktiva på eftermarknaden. Frågan är om det kommer att finnas nån vilja från ägare att bekosta en uppgradering om det erbjuds.
Är inte det ett av deras argument till batterihyran? Att kunna uppgradera enkelt?
Elbilspappan
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
Ort: YSTAD

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Elbilspappan »

Jerker skrev:
Elbilspappan skrev:
- Frågan är om det kommer att finnas nån vilja från ägare att bekosta en uppgradering om det erbjuds.
Det beror på vad engångskostnaden blir, eftersom man ändå betalar en månadshyra kan man lika bra köra runt med ett 41 kWh batteri ;)

Engångskostanad för byte:
10000kr ok
25000kr ok
Men mer än 25000kr är nog inte alls intressant för dagens Zoe ägare då det är bättre att vänta in t ex Model 3 eller liknande. Zoe har för många nackdelar jämfört med E-Golf, BMW i3, osv så endast ett 41kWh batteri kan rädda Zoe just nu. Finns ju en del Zoe på blocket kan man ju lugnt säga. Visst är det en trevlig bil och ser lite bättre ut än Nissan Leaf men saknar rattvärme, stolsvärme och har inte samma värme styrka på kupéfläkten som övriga elbilar bilar tyvärr pga luftvärmeväxlare principen.
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

dstr skrev:
apkungen skrev:
Problemet idag är att alla elbilar känns oseriösa i jämförelse med Tesla. Men en Tesla kan man ladda väldigt fort och det finns massor med olika sätt att ladda. Ladda via röd o blå o schuko plugg. Man kan få massor med info om förbrukning och laddstationer och laddhastigheten syns direkt i bilen! Bara en sån sak. Och infon är pålitlig till skillnad från många andra bilar där förbrukningen på skärmen inte alls stämmer o laddhastighet kan man itne heller se. Batteriet är vätskekylt/värmt på tesla och bilen har en mycket bra aerodynamik som gör att den får längre räckvidd i lugn fart på motorvägen än i stan! och det är ju i högre farter som räckvidden är intressant

Jag är fortfarande väldigt tveksam till Zoen. Jag tappade (som ni säkert sett mig skriva förut :p) 40% SoC mellan Västerås o Enköping (30km), dvs motsvarande 75km räckvidd på en fulladdning. Jag vet att det inte funkar så till 100%, speciellt inte i opålitliga Zoen men det är ett ungefär iaf. jag åkte i typ 90km/h liksom med lite värme på fuktig vägbana, troligen i lite motvind.

Om förra Zoen kunde komma så kort som 70km på en laddning kan alltså den "nya" Zoen komma 140km på en laddning i riktigt dåliga fall. Och det räcker verkligen inte...

Anledningen att jag vågade betala 10k o ställa mig i en kö till en bil jag inte sett är just pga att företaget heter Tesla. De andra bilarna vill jag verkligen grundligt prova innan ett eventuellt köp.
Ang räckvidd så kommer jag 35 mil i dåliga fall, långt från de "utlovade" 48.

Nya zoe'n får en app med laddstationer och reseplanering. I mina ögon växer den. Jag har dock inte hittat någon info om adaptiv farthållare ännu. Har den det så kommer jag hänga på låset på lördag för att beställa en.
Zoe ska komma 21mil i nedc. Jag åkte i 90km/h, alltså rätt långsamt, och kom bara, med lite fulräkning, 75km och de var inte ens speciellt kallt ute. Det är typ 1/3 av uppgiven nedc räckvidd. 35/48 är typ 80% av uppgiven räckvidd. En tesla hade nog för övrigt under samma förhållanden kommit typ 40mil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Zoe ska komma 21mil i nedc. Jag åkte i 90km/h, alltså rätt långsamt, och kom bara, med lite fulräkning, 75km och de var inte ens speciellt kallt ute. Det är typ 1/3 av uppgiven nedc räckvidd. 35/48 är typ 80% av uppgiven räckvidd. En tesla hade nog för övrigt under samma förhållanden kommit typ 40mil.
Fast körde du enligt NEDC och med tejpade glipor? ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Zalman3 »

Renault Zoe 41kWh kostar från 229.400NOK, när du köper bil utan batterihyra.
229.400x1.37=314.000kr om du importerar den till Sverige.

Lite jämförelsepriser.

Renault Zoe 2015, 3000mil per år, ladda gratis på jobbet, IKEA mm.
11kr per mil.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2015-77180

Ny Renault Zoe 2016, 3000mil per år, ladda gratis på jobbet, IKEA mm. OBS, före 40.000kr i bidrag.
22kr per mil.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2016-94025

Ny 2016, VW UP 1,0, pris 129.000kr, 3000mil
22kr per mil.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2016-92541
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Nu finns de svenska priserna på 43 kWh versionerna på hemsidan:
Life 244 900
Intense 259 900
Bose 279 900

Måste säga att det är en högst moderat prishöjning med tanke på att man får ett dubbelt så stort batteri!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Nu finns de svenska priserna på 43 kWh versionerna på hemsidan:
Life 244 900
Intense 259 900
Bose 279 900

Måste säga att det är en högst moderat prishöjning med tanke på att man får ett dubbelt så stort batteri!
Fast batteriet ligger ju helt utanför det priset.

edit: och den verkar inte fått adaptiv farthållare. Nu håller jag tummarna för att Ampera-e får det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Ja, det verkar som att det inte kommer gå att få köpa batterierna i Sverige i fortsättningen heller.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av TiborBlomhall »

dstr skrev:
edit: och den verkar inte fått adaptiv farthållare. Nu håller jag tummarna för att Ampera-e får det.
Ampera-e sägs få kollisionsvarnare, den ser att du kommer köra in i bilen framför och piper för att varna dig, men den saktar inte ner av sig själv :roll:
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Feddan »

TiborBlomhall skrev:
dstr skrev:
edit: och den verkar inte fått adaptiv farthållare. Nu håller jag tummarna för att Ampera-e får det.
Ampera-e sägs få kollisionsvarnare, den ser att du kommer köra in i bilen framför och piper för att varna dig, men den saktar inte ner av sig själv :roll:
Nästan samma som Model S/X då. Den kommer bara att försöka bromsa om den är säker på att du är körd och kommer krocka. Då bromsar den för att minska skadan.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av TiborBlomhall »

Inte alls samma.

Model S/X har adaptiv farthållare, Bolt/Ampera-e sägs inte få det.

Och den sägs inte försöka bromsa heller när den håller på att krocka. Som sagt var den sägs enbart pipa men inte bromsa. Radarn styr inte bromsarna.

Jag vet det låter konstigt och jag tycker också det är konstigt, men så har det stått på sajter som har testkört Bolt och pratat med dess utvecklare. Vi får se detaljerna närmare bilens släpp.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Lite rörigt på Renaults svenska hemsida nu. I eftermiddags fanns det en ny prislista med de nya modellerna, men den är borta och ersatt med den gamla igen.

Men hur som helst, man erbjuder inte 43 kW-laddaren i Sverige, verkar det som... Riktigt dåligt, Renault...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Lite rörigt på Renaults svenska hemsida nu. I eftermiddags fanns det en ny prislista med de nya modellerna, men den är borta och ersatt med den gamla igen.
Nä, jag gick fel väg. Den nya ligger under Nyheter, inte under Elbilar->Zoe.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av TiborBlomhall »

Jerker skrev:
Men hur som helst, man erbjuder inte 43 kW-laddaren i Sverige, verkar det som... Riktigt dåligt, Renault...
Vad jag förstått erbjuds inte 43 kW laddaren i något land - Zoe tillverkas helt enkelt inte längre med 43 kW laddare. Varken dagens eller nästa modell.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Jerker skrev:
Men hur som helst, man erbjuder inte 43 kW-laddaren i Sverige, verkar det som... Riktigt dåligt, Renault...
Vad jag förstått erbjuds inte 43 kW laddaren i något land - Zoe tillverkas helt enkelt inte längre med 43 kW laddare. Varken dagens eller nästa modell.
Den finns med i en Holländsk prislista:
Zoe41kWköp.PNG
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Vasp »

43 kw laddaren är tillbaka för vissa länder. Inte Sverige vad det verkar som. De ansåg väl att 30km extra i NEDC räckvidd var viktigare än att kunna ladda dubbelt så snabbt när du är ute och reser.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av TiborBlomhall »

Helt makalöst idiotiskt av svenska Renault i så fall! :roll:

Tragiskt om de inte fattar sitt eget bästa. Zoen är ju bara sk*t utan snabbladdning - speciellt nya med stora batteriet!

Konsumenterna måste kräva att Quickcharge-modellen också tas in i Sverige!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av vigge50 »

Vasp skrev:
43 kw laddaren är tillbaka för vissa länder. Inte Sverige vad det verkar som. De ansåg väl att 30km extra i NEDC räckvidd var viktigare än att kunna ladda dubbelt så snabbt när du är ute och reser.
Det är synd, Clever har 43 kW typ2 på nästan alla sina snabbladdare så det hade kunnat funka istället för CCS eller Chadmoe men nu får vi väll vara utan.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har ställt frågan till Renaults svenska presskontakt, vi får se om de bemödar sig svara.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Tars »

TiborBlomhall skrev:
Jag har ställt frågan till Renaults svenska presskontakt, vi får se om de bemödar sig svara.
Bra Tibor!


Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
Jag har ställt frågan till Renaults svenska presskontakt, vi får se om de bemödar sig svara.
Bra, med snabbladdning så är den intressant att leasa men inte utan snabbladdning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av LarsL »

De är absolut livrädda för att den ska börja sälja ordentligt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Jag tycker att Renault Sverige har hål i huvvet!!! Det är verkligen som att de inte vill att denna bil ska sälja! Och varför kan man inte ha takräcke eller dragkrok på bilen??
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Stefan T »

Jag skulle kunna tänka köpa en om det inte var leasing på batteriet och den saknade snabbladding på den
Som sättuppen på den är nu, så är den inte attraktiv alls att en fundera på, det är billigare att köra fossilbil
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Skriv svar