Renault Zoe 41 kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av danni »

Gaaaaaaah, det svaret är ju kafkaeskt med en liten orwelliansk knorr! Kundernas komfort? Prestanda? Det är ju just det du efterfrågar men de inte vill kunna leverera!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av TiborBlomhall »

Fritt översatt: "vi vet att det är skit men så blir det fina pris- och räckviddssiffror" :roll:

Om ryktet är sant att de dessutom släpper upp kravet om batterihyra i övriga europa (medan Renault Sverige verkar med en dåres envishet klamra sig fast vid den och hävda den är till för kundernas skull) kan jag tänka mig ett antal kunder som kommer privatimportera sin Zoe från kontinenten istället.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Peter Holm »

Det där var faktiskt bland det dummaste jag hört. Ett riktigt goddag yxskaft-svar. De har ju inte förstått vad det är de säljer och hur en elbil används.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Jag kan då säga att det var spiken i kistan för den enda chansen att jag skulle uppgradera mig till en ny Zoe när leasingen på den nuvarande går ut. Men jag hade velat kunna rekommendera Zoe för andra som går i elbilsköpartankar, men det tänker jag inte göra om de inte tar in q-modellerna.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Vasp »

Dåligt att de inte tar in q90 modellen som alternativ. Själv skulle jag klara mig bra med 22kw laddaren. Har aldrig ägt en egen bil och har inget direkt behov att behöva göra långresor. Om man behöver ta sig till typ Stockholm så finns ju flyget. Min hemma laddning skulle bestå av 230v 10a och snabbladdaren som Skellefte Kraft sätter upp i min stad har endast 22kw ac. Funderar på att leasa en zoe för att prova på elbilslivet.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

Alla kanske inte behöver snabbladdning men minsy 70% vill nog ha det iaf
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Det här är ju verkligen en intressant formulering:
Vi inser att det finns begränsningar, men kundernas komfort samt kvalitet/prestanda kommer först.
Hur kan de anse att de tillgodoser kundernas komfort om de väljer bort en av de viktigaste komponenterna som ökar komforten, nämligen snabbladdning?

Visst är motorn i r-modellen något effektivare och ökar räckvidden, men den skillnaden kan enkelt ersättas av en lite mer ekonomisk körstil. Betydligt viktigare är att kunna ladda snabbt!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Det här är ju verkligen en intressant formulering:
Vi inser att det finns begränsningar, men kundernas komfort samt kvalitet/prestanda kommer först.
Hur kan de anse att de tillgodoser kundernas komfort om de väljer bort en av de viktigaste komponenterna som ökar komforten, nämligen snabbladdning?

Visst är motorn i r-modellen något effektivare och ökar räckvidden, men den skillnaden kan enkelt ersättas av en lite mer ekonomisk körstil. Betydligt viktigare är att kunna ladda snabbt!
Kan bara hålla med, att skippa snabbladdning och kalla något längre räckvidd för ökad komfort är ju helt galet.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av bylund »

Det hela är mycket märkligt... Inte alla är ju vana elbilister, men att generalagenten tar på sig att välja vad som är mest komfortabelt för deras kunder är konstigt.

Å andra sidan kan de ju få rätt. De som trots detta blir deras kunder får kanske det som är komfortabelt för dem. Det är bara så att det blir mycket färre kunder, då de som är komfortabla med snabbladdning väljer något annat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 969
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Toja »

Dom kanske inte vill sälja.
Fosilbils fanatiker


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Alltså, jag känner att jag är så upprörd över denna hållning som Renault Sverige har intagit! Det är inte bra för mitt blodtryck! :evil:

OK, jag kan fatta att man ser Sverige som en så liten marknad att man inte kan ha för många modeller, särskilt inte med tanke på historisk försäljning. Men hur kan öka försäljningen om man inte erbjuder alternativ som kan öka intresset för bilen? Att man historiskt har sålt få elbilar i Sverige har naturligtvis många orsaker.

* Vi kan ju börja med det utbredda ointresset bland deras egna återförsäljare, för att inte tala om okunskapen bland dessa!
* Sen har priset varit för högt.
* Batteriet för litet
* För långsam laddning
* Ingen möjlighet till drag eller takräcke

Hur vore det om man åtgärdade samtliga dessa punkter så kanske man hade en storsäljare, och vad är det för fel på det? Det är inte utan att man misstänker att det egentligen inte finns nåt intresse från svensk sida att denna bil ska sälja i några större upplagor.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Peter Holm »

En Zoe 41 kWh med snabbladdning och utan batterihyra skulle vara mitt val av andrabil idag. De missar i alla fall en potentiell kund med sitt agerande.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av dstr »

Peter Holm skrev:
En Zoe 41 kWh med snabbladdning och utan batterihyra skulle vara mitt val av andrabil idag. De missar i alla fall en potentiell kund med sitt agerande.
Jag hade beställt en i lördags om den haft adaptiv farthållare, för bilköandet.

"Även om den haft det så är Renaults av den sorten som kopplar ur under 30km/h" sade säljaren.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Tars »

Men varför är den versionen med snabbladdare svagare?


Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av dstr »

Tars skrev:
Men varför är den versionen med snabbladdare svagare?


Skickat från min puckophone med Tapatalk
Brickningsskydd eller några celler som fått offrats för att få plats med laddaren.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av vigge50 »

Tars skrev:
Men varför är den versionen med snabbladdare svagare?


Skickat från min puckophone med Tapatalk
Renault tog fram en väldigt smart funktion i den först Zoen där de använder motorn och den invertern för att sen ladda batterierna istället för att ha en separat laddare. När de släppte en ny version (2015?) så bytte de motorn och invertern mot en effektivare vilket förlängde räckvidden från 210 km till 240 km men på bekostnad att de fick ha en separat laddare på 22 kW. Nu har den en version med nyare motorn och därmed starkare och effektivare men som inte kan användas som laddare och en version med den äldre motorn med kortare räckvidd men som kan användas som laddare.
Elbilspappan
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
Ort: YSTAD

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Elbilspappan »

Peter Holm skrev:
En Zoe 41 kWh med snabbladdning och utan batterihyra skulle vara mitt val av andrabil idag. De missar i alla fall en potentiell kund med sitt agerande.
I väntan på Model 3 kunde jag även tänka mig byta in min Zoe mot en helt ny 41 kWh och fortsätta hyra batteriet, (några år till...) men utan snabbladdning är det ju sämre än min Zoe 2014 jag har idag! Prislappen på 35000kr för en uppgradering av batteriet vet jag inte om jag hoppar på. Får vänta tills Renault kommer med en officiell uppgift för bytet ifrån 22 kWh till 41 kWh. Men just nu verkar ju Renault i Sverige helt "Off"...och dom verkar inte förstå vad dagens elbilskunder vill ha/kräver år 2016.

Vi får se vad som händer ang Zoe 41 kWh närmsta månaden...
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

dstr skrev:
Peter Holm skrev:
En Zoe 41 kWh med snabbladdning och utan batterihyra skulle vara mitt val av andrabil idag. De missar i alla fall en potentiell kund med sitt agerande.
Jag hade beställt en i lördags om den haft adaptiv farthållare, för bilköandet.

"Även om den haft det så är Renaults av den sorten som kopplar ur under 30km/h" sade säljaren.
Även farthållaren kopplar ur under 30 km/h
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Alla kanske inte behöver snabbladdning men minsy 70% vill nog ha det iaf
Håller med, dom allra flesta jag pratar med skulle kunna tänka sig en elbil men det faller nästan jämt på att den inte funkar vid långresor.
Det är lixom inte svårt att förstå att bilen funkar till vardags men att den skulle bli snudd på värdelös vid längre resor gör att man inte kan köpa den då
den är ganska dyr osv. Det är ganska vanligt att man resonerar som att den inte funkar som andrabil heller eftersom priset gör att dom vill kunna ta den på
längre resor oxo för att "tjäna" tillbaks lite mer av inköpspriset osv. (dvs ska man lägga typ 300tKr på en elbil så måste det bli förstabilen i hushållet).

Vad är problemet för Renault? Har dom för trångt i demohallarna? Dom behöver väl bara ha lite mera bläck i katalogen för att visa flera alternativ, det behövs lixom inte fler demobilar bara för
att det finns fler varianter av motorer/laddare... Jag fattar nada av hur dom kan tänkas resonera.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av LarsL »

DC-laddning? Har de hört talas om det? Eller är det "not invented here" vad det nu blir på Franska.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av 18650 »

Elbilspappan skrev:
Peter Holm skrev:
En Zoe 41 kWh med snabbladdning och utan batterihyra skulle vara mitt val av andrabil idag. De missar i alla fall en potentiell kund med sitt agerande.
I väntan på Model 3 kunde jag även tänka mig byta in min Zoe mot en helt ny 41 kWh och fortsätta hyra batteriet, (några år till...) men utan snabbladdning är det ju sämre än min Zoe 2014 jag har idag! Prislappen på 35000kr för en uppgradering av batteriet vet jag inte om jag hoppar på. Får vänta tills Renault kommer med en officiell uppgift för bytet ifrån 22 kWh till 41 kWh. Men just nu verkar ju Renault i Sverige helt "Off"...och dom verkar inte förstå vad dagens elbilskunder vill ha/kräver år 2016.

Vi får se vad som händer ang Zoe 41 kWh närmsta månaden...
35000kr för att uppgradera till ett batteri som du får fortsätta hyra! Det är så man kan tro att Renault är Franskt.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

Skulle vara kul att köra en räckviddstävling mellan model s 60 rwd som också ska ha en nedc på 400km. Lägga sig på motorväg, landsväg och stad och kolla vem som vinner. Tror att teslan kommer att komma 5-10mil längre på landsväg o motorväg. Kanske kan Zoen vinna om man kör i stan, men vem orkar köra runt i 10h i stan :p
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

En grej förresten om det här med de olika versionerna!

Renault kanske inte har så dålig koll på bilarna ändå. Jag har kört den gamla modellen med 43kW-laddare och den har haft en väldigt otillförlitlig räckvidd. Det kanske faktiskt är så att den inte är lämpad för kallare klimat? :!:

Vet att det finns fler med zoes på forumet. Vilken variant har ni och hur upplever ni hur tillförlitlig räckvidden är när det är kyligt ute?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
En grej förresten om det här med de olika versionerna!

Renault kanske inte har så dålig koll på bilarna ändå. Jag har kört den gamla modellen med 43kW-laddare och den har haft en väldigt otillförlitlig räckvidd. Det kanske faktiskt är så att den inte är lämpad för kallare klimat? :!:

Vet att det finns fler med zoes på forumet. Vilken variant har ni och hur upplever ni hur tillförlitlig räckvidden är när det är kyligt ute?
r240, den men 22 kW-laddning, har också väldigt varierande räckvidd och är väldigt väderberoende. Kyla och regn påverkar räckvidden starkt. Jag skulle säga att i motorvägsfart kan man bränna batteriet på så lite som 6-7 mil i värsta fall. Jag gjorde det en gång när det var snöslask. Gick från 100-15% på 6 mil.

Jag tycker också att vi skulle göra en jämförande test med olika bilar med samma NEDC, i olika hastigheter!
Användarvisningsbild
htt
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2016 10:46

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av htt »

Har en Zoe med 43 KW laddaren. Har inte upplevt att räckvidden är otillförlitlig på vintern. Drar såklart mer på vintern. På min jobbpendling så drar den ca 1,25 kwh/mil nu och ca 1,6 på vintern. Om jag håller mig runt 90 km/h så klarar jag 16-17 mil på sommaren och ca 12 mil på vintern. Väldigt märkligt om Renault håller fast vid att inte ta in 43 kw laddaren. Blir som många av er skrivit en meningslös bil på långresor. Själv kommer jag absolut inte att byta till den får hoppas på en bra deal på att byta ut batteriet men längtar mest till att modell 3 kommer :) Är ju tyvärr bara Tesla som vill sälja elbilar övriga verkar har strategi att göra halvdåliga elbilar så att de kan fortsätta sälja fosilbilar.
Skriv svar