Renault Zoe 41 kWh
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Renault Zoe 41 kWh
Gaaaaaaah, det svaret är ju kafkaeskt med en liten orwelliansk knorr! Kundernas komfort? Prestanda? Det är ju just det du efterfrågar men de inte vill kunna leverera!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Renault Zoe 41 kWh
Fritt översatt: "vi vet att det är skit men så blir det fina pris- och räckviddssiffror"
Om ryktet är sant att de dessutom släpper upp kravet om batterihyra i övriga europa (medan Renault Sverige verkar med en dåres envishet klamra sig fast vid den och hävda den är till för kundernas skull) kan jag tänka mig ett antal kunder som kommer privatimportera sin Zoe från kontinenten istället.
Om ryktet är sant att de dessutom släpper upp kravet om batterihyra i övriga europa (medan Renault Sverige verkar med en dåres envishet klamra sig fast vid den och hävda den är till för kundernas skull) kan jag tänka mig ett antal kunder som kommer privatimportera sin Zoe från kontinenten istället.
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Renault Zoe 41 kWh
Det där var faktiskt bland det dummaste jag hört. Ett riktigt goddag yxskaft-svar. De har ju inte förstått vad det är de säljer och hur en elbil används.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jag kan då säga att det var spiken i kistan för den enda chansen att jag skulle uppgradera mig till en ny Zoe när leasingen på den nuvarande går ut. Men jag hade velat kunna rekommendera Zoe för andra som går i elbilsköpartankar, men det tänker jag inte göra om de inte tar in q-modellerna.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Dåligt att de inte tar in q90 modellen som alternativ. Själv skulle jag klara mig bra med 22kw laddaren. Har aldrig ägt en egen bil och har inget direkt behov att behöva göra långresor. Om man behöver ta sig till typ Stockholm så finns ju flyget. Min hemma laddning skulle bestå av 230v 10a och snabbladdaren som Skellefte Kraft sätter upp i min stad har endast 22kw ac. Funderar på att leasa en zoe för att prova på elbilslivet.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Det här är ju verkligen en intressant formulering:
Visst är motorn i r-modellen något effektivare och ökar räckvidden, men den skillnaden kan enkelt ersättas av en lite mer ekonomisk körstil. Betydligt viktigare är att kunna ladda snabbt!
Hur kan de anse att de tillgodoser kundernas komfort om de väljer bort en av de viktigaste komponenterna som ökar komforten, nämligen snabbladdning?Vi inser att det finns begränsningar, men kundernas komfort samt kvalitet/prestanda kommer först.
Visst är motorn i r-modellen något effektivare och ökar räckvidden, men den skillnaden kan enkelt ersättas av en lite mer ekonomisk körstil. Betydligt viktigare är att kunna ladda snabbt!
Re: Renault Zoe 41 kWh
Kan bara hålla med, att skippa snabbladdning och kalla något längre räckvidd för ökad komfort är ju helt galet.Jerker skrev:Det här är ju verkligen en intressant formulering:
Hur kan de anse att de tillgodoser kundernas komfort om de väljer bort en av de viktigaste komponenterna som ökar komforten, nämligen snabbladdning?Vi inser att det finns begränsningar, men kundernas komfort samt kvalitet/prestanda kommer först.
Visst är motorn i r-modellen något effektivare och ökar räckvidden, men den skillnaden kan enkelt ersättas av en lite mer ekonomisk körstil. Betydligt viktigare är att kunna ladda snabbt!
Re: Renault Zoe 41 kWh
Det hela är mycket märkligt... Inte alla är ju vana elbilister, men att generalagenten tar på sig att välja vad som är mest komfortabelt för deras kunder är konstigt.
Å andra sidan kan de ju få rätt. De som trots detta blir deras kunder får kanske det som är komfortabelt för dem. Det är bara så att det blir mycket färre kunder, då de som är komfortabla med snabbladdning väljer något annat.
Å andra sidan kan de ju få rätt. De som trots detta blir deras kunder får kanske det som är komfortabelt för dem. Det är bara så att det blir mycket färre kunder, då de som är komfortabla med snabbladdning väljer något annat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Renault Zoe 41 kWh
Dom kanske inte vill sälja.
Fosilbils fanatiker
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fosilbils fanatiker
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Renault Zoe 41 kWh
Alltså, jag känner att jag är så upprörd över denna hållning som Renault Sverige har intagit! Det är inte bra för mitt blodtryck!
OK, jag kan fatta att man ser Sverige som en så liten marknad att man inte kan ha för många modeller, särskilt inte med tanke på historisk försäljning. Men hur kan öka försäljningen om man inte erbjuder alternativ som kan öka intresset för bilen? Att man historiskt har sålt få elbilar i Sverige har naturligtvis många orsaker.
* Vi kan ju börja med det utbredda ointresset bland deras egna återförsäljare, för att inte tala om okunskapen bland dessa!
* Sen har priset varit för högt.
* Batteriet för litet
* För långsam laddning
* Ingen möjlighet till drag eller takräcke
Hur vore det om man åtgärdade samtliga dessa punkter så kanske man hade en storsäljare, och vad är det för fel på det? Det är inte utan att man misstänker att det egentligen inte finns nåt intresse från svensk sida att denna bil ska sälja i några större upplagor.
OK, jag kan fatta att man ser Sverige som en så liten marknad att man inte kan ha för många modeller, särskilt inte med tanke på historisk försäljning. Men hur kan öka försäljningen om man inte erbjuder alternativ som kan öka intresset för bilen? Att man historiskt har sålt få elbilar i Sverige har naturligtvis många orsaker.
* Vi kan ju börja med det utbredda ointresset bland deras egna återförsäljare, för att inte tala om okunskapen bland dessa!
* Sen har priset varit för högt.
* Batteriet för litet
* För långsam laddning
* Ingen möjlighet till drag eller takräcke
Hur vore det om man åtgärdade samtliga dessa punkter så kanske man hade en storsäljare, och vad är det för fel på det? Det är inte utan att man misstänker att det egentligen inte finns nåt intresse från svensk sida att denna bil ska sälja i några större upplagor.
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Renault Zoe 41 kWh
En Zoe 41 kWh med snabbladdning och utan batterihyra skulle vara mitt val av andrabil idag. De missar i alla fall en potentiell kund med sitt agerande.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jag hade beställt en i lördags om den haft adaptiv farthållare, för bilköandet.Peter Holm skrev:En Zoe 41 kWh med snabbladdning och utan batterihyra skulle vara mitt val av andrabil idag. De missar i alla fall en potentiell kund med sitt agerande.
"Även om den haft det så är Renaults av den sorten som kopplar ur under 30km/h" sade säljaren.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6518
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Renault Zoe 41 kWh
Men varför är den versionen med snabbladdare svagare?
Skickat från min puckophone med Tapatalk
Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Renault Zoe 41 kWh
Brickningsskydd eller några celler som fått offrats för att få plats med laddaren.Tars skrev:Men varför är den versionen med snabbladdare svagare?
Skickat från min puckophone med Tapatalk
Re: Renault Zoe 41 kWh
Renault tog fram en väldigt smart funktion i den först Zoen där de använder motorn och den invertern för att sen ladda batterierna istället för att ha en separat laddare. När de släppte en ny version (2015?) så bytte de motorn och invertern mot en effektivare vilket förlängde räckvidden från 210 km till 240 km men på bekostnad att de fick ha en separat laddare på 22 kW. Nu har den en version med nyare motorn och därmed starkare och effektivare men som inte kan användas som laddare och en version med den äldre motorn med kortare räckvidd men som kan användas som laddare.Tars skrev:Men varför är den versionen med snabbladdare svagare?
Skickat från min puckophone med Tapatalk
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
- Ort: YSTAD
Re: Renault Zoe 41 kWh
I väntan på Model 3 kunde jag även tänka mig byta in min Zoe mot en helt ny 41 kWh och fortsätta hyra batteriet, (några år till...) men utan snabbladdning är det ju sämre än min Zoe 2014 jag har idag! Prislappen på 35000kr för en uppgradering av batteriet vet jag inte om jag hoppar på. Får vänta tills Renault kommer med en officiell uppgift för bytet ifrån 22 kWh till 41 kWh. Men just nu verkar ju Renault i Sverige helt "Off"...och dom verkar inte förstå vad dagens elbilskunder vill ha/kräver år 2016.Peter Holm skrev:En Zoe 41 kWh med snabbladdning och utan batterihyra skulle vara mitt val av andrabil idag. De missar i alla fall en potentiell kund med sitt agerande.
Vi får se vad som händer ang Zoe 41 kWh närmsta månaden...
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Re: Renault Zoe 41 kWh
Även farthållaren kopplar ur under 30 km/hdstr skrev:Jag hade beställt en i lördags om den haft adaptiv farthållare, för bilköandet.Peter Holm skrev:En Zoe 41 kWh med snabbladdning och utan batterihyra skulle vara mitt val av andrabil idag. De missar i alla fall en potentiell kund med sitt agerande.
"Även om den haft det så är Renaults av den sorten som kopplar ur under 30km/h" sade säljaren.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Renault Zoe 41 kWh
Håller med, dom allra flesta jag pratar med skulle kunna tänka sig en elbil men det faller nästan jämt på att den inte funkar vid långresor.apkungen skrev:Alla kanske inte behöver snabbladdning men minsy 70% vill nog ha det iaf
Det är lixom inte svårt att förstå att bilen funkar till vardags men att den skulle bli snudd på värdelös vid längre resor gör att man inte kan köpa den då
den är ganska dyr osv. Det är ganska vanligt att man resonerar som att den inte funkar som andrabil heller eftersom priset gör att dom vill kunna ta den på
längre resor oxo för att "tjäna" tillbaks lite mer av inköpspriset osv. (dvs ska man lägga typ 300tKr på en elbil så måste det bli förstabilen i hushållet).
Vad är problemet för Renault? Har dom för trångt i demohallarna? Dom behöver väl bara ha lite mera bläck i katalogen för att visa flera alternativ, det behövs lixom inte fler demobilar bara för
att det finns fler varianter av motorer/laddare... Jag fattar nada av hur dom kan tänkas resonera.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Renault Zoe 41 kWh
DC-laddning? Har de hört talas om det? Eller är det "not invented here" vad det nu blir på Franska.
Re: Renault Zoe 41 kWh
35000kr för att uppgradera till ett batteri som du får fortsätta hyra! Det är så man kan tro att Renault är Franskt.Elbilspappan skrev:I väntan på Model 3 kunde jag även tänka mig byta in min Zoe mot en helt ny 41 kWh och fortsätta hyra batteriet, (några år till...) men utan snabbladdning är det ju sämre än min Zoe 2014 jag har idag! Prislappen på 35000kr för en uppgradering av batteriet vet jag inte om jag hoppar på. Får vänta tills Renault kommer med en officiell uppgift för bytet ifrån 22 kWh till 41 kWh. Men just nu verkar ju Renault i Sverige helt "Off"...och dom verkar inte förstå vad dagens elbilskunder vill ha/kräver år 2016.Peter Holm skrev:En Zoe 41 kWh med snabbladdning och utan batterihyra skulle vara mitt val av andrabil idag. De missar i alla fall en potentiell kund med sitt agerande.
Vi får se vad som händer ang Zoe 41 kWh närmsta månaden...
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Renault Zoe 41 kWh
Skulle vara kul att köra en räckviddstävling mellan model s 60 rwd som också ska ha en nedc på 400km. Lägga sig på motorväg, landsväg och stad och kolla vem som vinner. Tror att teslan kommer att komma 5-10mil längre på landsväg o motorväg. Kanske kan Zoen vinna om man kör i stan, men vem orkar köra runt i 10h i stan :p
Re: Renault Zoe 41 kWh
En grej förresten om det här med de olika versionerna!
Renault kanske inte har så dålig koll på bilarna ändå. Jag har kört den gamla modellen med 43kW-laddare och den har haft en väldigt otillförlitlig räckvidd. Det kanske faktiskt är så att den inte är lämpad för kallare klimat?
Vet att det finns fler med zoes på forumet. Vilken variant har ni och hur upplever ni hur tillförlitlig räckvidden är när det är kyligt ute?
Renault kanske inte har så dålig koll på bilarna ändå. Jag har kört den gamla modellen med 43kW-laddare och den har haft en väldigt otillförlitlig räckvidd. Det kanske faktiskt är så att den inte är lämpad för kallare klimat?
Vet att det finns fler med zoes på forumet. Vilken variant har ni och hur upplever ni hur tillförlitlig räckvidden är när det är kyligt ute?
Re: Renault Zoe 41 kWh
r240, den men 22 kW-laddning, har också väldigt varierande räckvidd och är väldigt väderberoende. Kyla och regn påverkar räckvidden starkt. Jag skulle säga att i motorvägsfart kan man bränna batteriet på så lite som 6-7 mil i värsta fall. Jag gjorde det en gång när det var snöslask. Gick från 100-15% på 6 mil.apkungen skrev:En grej förresten om det här med de olika versionerna!
Renault kanske inte har så dålig koll på bilarna ändå. Jag har kört den gamla modellen med 43kW-laddare och den har haft en väldigt otillförlitlig räckvidd. Det kanske faktiskt är så att den inte är lämpad för kallare klimat?
Vet att det finns fler med zoes på forumet. Vilken variant har ni och hur upplever ni hur tillförlitlig räckvidden är när det är kyligt ute?
Jag tycker också att vi skulle göra en jämförande test med olika bilar med samma NEDC, i olika hastigheter!
Re: Renault Zoe 41 kWh
Har en Zoe med 43 KW laddaren. Har inte upplevt att räckvidden är otillförlitlig på vintern. Drar såklart mer på vintern. På min jobbpendling så drar den ca 1,25 kwh/mil nu och ca 1,6 på vintern. Om jag håller mig runt 90 km/h så klarar jag 16-17 mil på sommaren och ca 12 mil på vintern. Väldigt märkligt om Renault håller fast vid att inte ta in 43 kw laddaren. Blir som många av er skrivit en meningslös bil på långresor. Själv kommer jag absolut inte att byta till den får hoppas på en bra deal på att byta ut batteriet men längtar mest till att modell 3 kommer Är ju tyvärr bara Tesla som vill sälja elbilar övriga verkar har strategi att göra halvdåliga elbilar så att de kan fortsätta sälja fosilbilar.