Jag tycker att Renault Sverige har hål i huvvet!!! Det är verkligen som att de inte vill att denna bil ska sälja! Och varför kan man inte ha takräcke eller dragkrok på bilen??
Jag skulle kunna tänka köpa en om det inte var leasing på batteriet och den saknade snabbladding på den
Som sättuppen på den är nu, så är den inte attraktiv alls att en fundera på, det är billigare att köra fossilbil
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Jag resonerar likadant just nu. En Zoe med stora batteriet hade varit perfekt. Dessutom tycker jag den är ganska gullig. Påminner lite om bilarna i filmen Cars. Jag skulle till och med kunna tänka mig att ersätta Teslan med en sådan, eller åtminstone som komplement till Teslan. Men utan snabbladdning går den fet bort. Batterileasingen är korkat, men om man leasar hela bilen är det ju okej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tycker att Renault Sverige har hål i huvvet!!! Det är verkligen som att de inte vill att denna bil ska sälja! Och varför kan man inte ha takräcke eller dragkrok på bilen??
Exakt, jag blev riktigt besviken när jag läste nyheterna (forumets såklart) idag. Jag som tänkte förpassat min 6 år gamla fosilbränsleSaab till bilkyrkogården, alternativ till någon yngre som inte har råd än med en riktig bil.
Nu är ändå Saaben ok med sin flexifuel, men tyvärr tankar man inte etanol, då får man ha en etanoltank hemma på tomten också med tanke på vad den drar
Snabbladdaren kommer finnas som tillval i Sverige.
Ryktet säger att enbart företagskunder får köpa loss batteriet.
Det enda som händer är större stereo som tillval och större batteri - annars exakt samma bil.
Jag tycker det är en liten märklig hållning från Renault Sverige. Snabbladdaren finns i en modellvariant som heter q90 och utan den heter bilen r90. På deras hemsida finns inte q90 med. Antingen säljer man väl q90 eller så gör man det inte, och den finns inte på hemsidan...
Om man redan har en Zoe, kan man uppgradera till 41kWh batteri? Till vilken kostnad?
För tanken med att leasa batteriet är ju
för att ha möjligheten att hela tiden ha nyaste
batteritekniken.
Det finns en uppgift om att man ska kunna uppgradera till en kostnad av motsvarande €3.500. Uppgiften ska ha lämnats av en svensk ÅF, men det svenska priset är inte satt än.
Det finns även uppgifter om att man ska kunna få den snabbare laddaren som "tillval" när man köper nytt. Egendomligt resonemang i mina öron. Enda skillnaden mellan r90 och q90 är den snabbare laddaren. Varför inte då säga att man också kommer att sälja q90 i Sverige?
Den kommer inte till Sverige pga dom flesta Zoe säljs till kommuner, hemtjänst och dom kan ladda tillräckligt på natten och dom inte har 43 kw stolpar utan bara max 22 kw stolpar
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Renault Sverige har fått hjärnstillestånd! De vill verkligen inte sälja den här bilen i Sverige!
Ja, verkligen. De har antagligen valt den de tror passar bäst, men varför? Jag hade kanske köpt just den varianten som andrabil, men att inte spara valet med båda är ju mer än bara lite korkat! Man ska alltså inte slänga skit på Renault, men man ska fan säga vad man tycker till Renault Sverige, för de vill inte sitt eget bästa!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Hur kommer det sig att ni har beslutat att importera Zoe modellen utan snabbladdning till Sverige?
I utlandet finns även en Quickcharge modell av Zoe ZE 40, med 43 kW laddare.
Enligt er prislista broschyr om nya Zoe har svenska modellen endast 22 kW laddare, med dubbelt så långa laddtider på långresor som resultat.
Mvh,
/Tibor Blomhäll
----
Hej Tibor
Motorn R90 är den som bjuder på den bästa prestandan i kalla länder (ex: i Norden), därför är det den motorn Renault säljer i Sverige, för att garantera optimala prestanda och komfort till våra kunder.
Mvh
Karin
Karin KARLSSON
Press/PR Manager
----
Hej!
Tack för ditt snabba svar!
Innebär detta att ni INTE kommer att sälja Q90 modellen i Sverige? Är det rätt förstått att svenska kunder kommer INTE kunna beställa Zoe med 43 kW laddare av er?
Det kommer begränsa bilarnas användningsområde något enormt. En resa Stockholm-Malmö som tar 9 timmar med en Zoe Q90 med 43 kW laddare kommer ta 12 timmar istället med R90 modellen med 22 kW laddare. Det är ju oanvändbart.
Vem kan jag intervjua om ert beslut?
Mvh,
/Tibor
----
Hej igen,
Vi har ingen mer information om detta beslut än det vi meddelade nedan. Vi inser att det finns begränsningar, men kundernas komfort samt kvalitet/prestanda kommer först.
Gaaaaaaah, det svaret är ju kafkaeskt med en liten orwelliansk knorr! Kundernas komfort? Prestanda? Det är ju just det du efterfrågar men de inte vill kunna leverera!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Fritt översatt: "vi vet att det är skit men så blir det fina pris- och räckviddssiffror"
Om ryktet är sant att de dessutom släpper upp kravet om batterihyra i övriga europa (medan Renault Sverige verkar med en dåres envishet klamra sig fast vid den och hävda den är till för kundernas skull) kan jag tänka mig ett antal kunder som kommer privatimportera sin Zoe från kontinenten istället.
Det där var faktiskt bland det dummaste jag hört. Ett riktigt goddag yxskaft-svar. De har ju inte förstått vad det är de säljer och hur en elbil används.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Jag kan då säga att det var spiken i kistan för den enda chansen att jag skulle uppgradera mig till en ny Zoe när leasingen på den nuvarande går ut. Men jag hade velat kunna rekommendera Zoe för andra som går i elbilsköpartankar, men det tänker jag inte göra om de inte tar in q-modellerna.
Dåligt att de inte tar in q90 modellen som alternativ. Själv skulle jag klara mig bra med 22kw laddaren. Har aldrig ägt en egen bil och har inget direkt behov att behöva göra långresor. Om man behöver ta sig till typ Stockholm så finns ju flyget. Min hemma laddning skulle bestå av 230v 10a och snabbladdaren som Skellefte Kraft sätter upp i min stad har endast 22kw ac. Funderar på att leasa en zoe för att prova på elbilslivet.