Sida 4 av 15

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 01 okt 2016 19:19
av 12man
q90 för quick
och r90 för retarded

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 01 okt 2016 19:24
av dstr
vigge50 skrev:
dstr skrev:
Snabbladdaren kommer finnas som tillval i Sverige.

Ryktet säger att enbart företagskunder får köpa loss batteriet.

Det enda som händer är större stereo som tillval och större batteri - annars exakt samma bil.
Med större batteri, syftar du på Bose limited edition som finns nu eller ska alla nya Zoe ha större stereo nu i nya versionen?
Nej, Bose blir ett tillval. Snabbladdare(43kw) ett annat. Litet eller stort batteri ett tredje. 22kw fortsätter vara standard.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 01 okt 2016 19:44
av vigge50
dstr skrev:
vigge50 skrev:
dstr skrev:
Snabbladdaren kommer finnas som tillval i Sverige.

Ryktet säger att enbart företagskunder får köpa loss batteriet.

Det enda som händer är större stereo som tillval och större batteri - annars exakt samma bil.
Med större batteri, syftar du på Bose limited edition som finns nu eller ska alla nya Zoe ha större stereo nu i nya versionen?
Nej, Bose blir ett tillval. Snabbladdare(43kw) ett annat. Litet eller stort batteri ett tredje. 22kw fortsätter vara standard.
Oj, menade större sterio om det var Bose edition eller om det var ett tillval även på vanliga versionerna.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 02 okt 2016 09:04
av Zalman3
Om man redan har en Zoe, kan man uppgradera till 41kWh batteri? Till vilken kostnad?

För tanken med att leasa batteriet är ju
för att ha möjligheten att hela tiden ha nyaste
batteritekniken.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 02 okt 2016 09:17
av Jerker
Zalman3 skrev:
Om man redan har en Zoe, kan man uppgradera till 41kWh batteri? Till vilken kostnad?

För tanken med att leasa batteriet är ju
för att ha möjligheten att hela tiden ha nyaste
batteritekniken.
Det finns en uppgift om att man ska kunna uppgradera till en kostnad av motsvarande €3.500. Uppgiften ska ha lämnats av en svensk ÅF, men det svenska priset är inte satt än.

Det finns även uppgifter om att man ska kunna få den snabbare laddaren som "tillval" när man köper nytt. Egendomligt resonemang i mina öron. Enda skillnaden mellan r90 och q90 är den snabbare laddaren. Varför inte då säga att man också kommer att sälja q90 i Sverige?

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 11:25
av vigge50
Nu har Tibor uppdaterat dagens artikel om att modellen Q90 INTE kommer till Sverige då de tycker R90 passar Norden bättre :roll:

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 11:29
av Stefan T
Den kommer inte till Sverige pga dom flesta Zoe säljs till kommuner, hemtjänst och dom kan ladda tillräckligt på natten och dom inte har 43 kw stolpar utan bara max 22 kw stolpar

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 13:04
av Jerker
Renault Sverige har fått hjärnstillestånd! De vill verkligen inte sälja den här bilen i Sverige!

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 13:12
av zyax
Jerker skrev:
Renault Sverige har fått hjärnstillestånd! De vill verkligen inte sälja den här bilen i Sverige!
Ja, verkligen. De har antagligen valt den de tror passar bäst, men varför? Jag hade kanske köpt just den varianten som andrabil, men att inte spara valet med båda är ju mer än bara lite korkat! Man ska alltså inte slänga skit på Renault, men man ska fan säga vad man tycker till Renault Sverige, för de vill inte sitt eget bästa!

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 13:37
av TiborBlomhall
Varsågod, mejlväxlingen:

Hej!

Hur kommer det sig att ni har beslutat att importera Zoe modellen utan snabbladdning till Sverige?
I utlandet finns även en Quickcharge modell av Zoe ZE 40, med 43 kW laddare.
Enligt er prislista broschyr om nya Zoe har svenska modellen endast 22 kW laddare, med dubbelt så långa laddtider på långresor som resultat.

Mvh,
/Tibor Blomhäll

----

Hej Tibor


Motorn R90 är den som bjuder på den bästa prestandan i kalla länder (ex: i Norden), därför är det den motorn Renault säljer i Sverige, för att garantera optimala prestanda och komfort till våra kunder.

Mvh
Karin

Karin KARLSSON
Press/PR Manager


----

Hej!

Tack för ditt snabba svar!

Innebär detta att ni INTE kommer att sälja Q90 modellen i Sverige? Är det rätt förstått att svenska kunder kommer INTE kunna beställa Zoe med 43 kW laddare av er?

Det kommer begränsa bilarnas användningsområde något enormt. En resa Stockholm-Malmö som tar 9 timmar med en Zoe Q90 med 43 kW laddare kommer ta 12 timmar istället med R90 modellen med 22 kW laddare. Det är ju oanvändbart.

Vem kan jag intervjua om ert beslut?

Mvh,

/Tibor

----

Hej igen,


Vi har ingen mer information om detta beslut än det vi meddelade nedan. Vi inser att det finns begränsningar, men kundernas komfort samt kvalitet/prestanda kommer först.

Mvh
Karin

Karin KARLSSON
Press/PR Manager

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 13:41
av danni
Gaaaaaaah, det svaret är ju kafkaeskt med en liten orwelliansk knorr! Kundernas komfort? Prestanda? Det är ju just det du efterfrågar men de inte vill kunna leverera!

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 13:45
av TiborBlomhall
Fritt översatt: "vi vet att det är skit men så blir det fina pris- och räckviddssiffror" :roll:

Om ryktet är sant att de dessutom släpper upp kravet om batterihyra i övriga europa (medan Renault Sverige verkar med en dåres envishet klamra sig fast vid den och hävda den är till för kundernas skull) kan jag tänka mig ett antal kunder som kommer privatimportera sin Zoe från kontinenten istället.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 14:31
av Peter Holm
Det där var faktiskt bland det dummaste jag hört. Ett riktigt goddag yxskaft-svar. De har ju inte förstått vad det är de säljer och hur en elbil används.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 14:33
av Jerker
Jag kan då säga att det var spiken i kistan för den enda chansen att jag skulle uppgradera mig till en ny Zoe när leasingen på den nuvarande går ut. Men jag hade velat kunna rekommendera Zoe för andra som går i elbilsköpartankar, men det tänker jag inte göra om de inte tar in q-modellerna.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 15:56
av Vasp
Dåligt att de inte tar in q90 modellen som alternativ. Själv skulle jag klara mig bra med 22kw laddaren. Har aldrig ägt en egen bil och har inget direkt behov att behöva göra långresor. Om man behöver ta sig till typ Stockholm så finns ju flyget. Min hemma laddning skulle bestå av 230v 10a och snabbladdaren som Skellefte Kraft sätter upp i min stad har endast 22kw ac. Funderar på att leasa en zoe för att prova på elbilslivet.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 17:00
av apkungen
Alla kanske inte behöver snabbladdning men minsy 70% vill nog ha det iaf

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 18:07
av Jerker
Det här är ju verkligen en intressant formulering:
Vi inser att det finns begränsningar, men kundernas komfort samt kvalitet/prestanda kommer först.
Hur kan de anse att de tillgodoser kundernas komfort om de väljer bort en av de viktigaste komponenterna som ökar komforten, nämligen snabbladdning?

Visst är motorn i r-modellen något effektivare och ökar räckvidden, men den skillnaden kan enkelt ersättas av en lite mer ekonomisk körstil. Betydligt viktigare är att kunna ladda snabbt!

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 18:12
av vigge50
Jerker skrev:
Det här är ju verkligen en intressant formulering:
Vi inser att det finns begränsningar, men kundernas komfort samt kvalitet/prestanda kommer först.
Hur kan de anse att de tillgodoser kundernas komfort om de väljer bort en av de viktigaste komponenterna som ökar komforten, nämligen snabbladdning?

Visst är motorn i r-modellen något effektivare och ökar räckvidden, men den skillnaden kan enkelt ersättas av en lite mer ekonomisk körstil. Betydligt viktigare är att kunna ladda snabbt!
Kan bara hålla med, att skippa snabbladdning och kalla något längre räckvidd för ökad komfort är ju helt galet.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 18:15
av bylund
Det hela är mycket märkligt... Inte alla är ju vana elbilister, men att generalagenten tar på sig att välja vad som är mest komfortabelt för deras kunder är konstigt.

Å andra sidan kan de ju få rätt. De som trots detta blir deras kunder får kanske det som är komfortabelt för dem. Det är bara så att det blir mycket färre kunder, då de som är komfortabla med snabbladdning väljer något annat.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 18:19
av Toja
Dom kanske inte vill sälja.
Fosilbils fanatiker


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 18:24
av Jerker
Alltså, jag känner att jag är så upprörd över denna hållning som Renault Sverige har intagit! Det är inte bra för mitt blodtryck! :evil:

OK, jag kan fatta att man ser Sverige som en så liten marknad att man inte kan ha för många modeller, särskilt inte med tanke på historisk försäljning. Men hur kan öka försäljningen om man inte erbjuder alternativ som kan öka intresset för bilen? Att man historiskt har sålt få elbilar i Sverige har naturligtvis många orsaker.

* Vi kan ju börja med det utbredda ointresset bland deras egna återförsäljare, för att inte tala om okunskapen bland dessa!
* Sen har priset varit för högt.
* Batteriet för litet
* För långsam laddning
* Ingen möjlighet till drag eller takräcke

Hur vore det om man åtgärdade samtliga dessa punkter så kanske man hade en storsäljare, och vad är det för fel på det? Det är inte utan att man misstänker att det egentligen inte finns nåt intresse från svensk sida att denna bil ska sälja i några större upplagor.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 21:06
av Peter Holm
En Zoe 41 kWh med snabbladdning och utan batterihyra skulle vara mitt val av andrabil idag. De missar i alla fall en potentiell kund med sitt agerande.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 21:11
av dstr
Peter Holm skrev:
En Zoe 41 kWh med snabbladdning och utan batterihyra skulle vara mitt val av andrabil idag. De missar i alla fall en potentiell kund med sitt agerande.
Jag hade beställt en i lördags om den haft adaptiv farthållare, för bilköandet.

"Även om den haft det så är Renaults av den sorten som kopplar ur under 30km/h" sade säljaren.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 21:25
av Tars
Men varför är den versionen med snabbladdare svagare?


Skickat från min puckophone med Tapatalk

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 03 okt 2016 21:30
av dstr
Tars skrev:
Men varför är den versionen med snabbladdare svagare?


Skickat från min puckophone med Tapatalk
Brickningsskydd eller några celler som fått offrats för att få plats med laddaren.