Kolfiber är enormt bra på att hantera krockar, så där ser jag inget som helst problem.Smutt skrev:Undrar hur det går med krocktest med kolfiber? Personligen skulle jag alldrig köpa i3 pga deras misslyckande i stolptestet
BMW has a “Captain Obvious” moment
Moderator: Redaktion
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Håller med. Sen görs de flesta jämförelser mellan kolfiber och stål när det gäller vikt vilket förstås beror på att man vill få det att se lite bättre ut än vad det egentligen är. Jämför man aluminium och kolfiber blir det inte så stor skillnad, sen har elbilar ett 400+ kg batteripack på det som gör att skillnaden i procent blir nästan försumbar.bylund skrev:På elbilar är nog besparingen lägre dock, då energi återvinns när man saktar in. Den första länken handlar om förbränningsmotorbilar, där rörelseenergi blir värme i större utsträckning vid inbromsning. Och då är det klart att en tyngre bil tappar mer vi varje inbromsning.
Jag säger inte att det inte spelar någon roll på elbilar, men jag tror inte man kan utgå från att ökad vikt ökar energiförbrukningen lika mycket som för förbränningsmotorbilar.
Liten skillnad i vikt samt liten viktpåverkan förbrukningsmässigt (elbilar) gör kolfiber till en rätt tveksam komponent i elbilar. Åtminstone om man bara ser det viktmässigt och med tanke på att kolfiber är betydligt dyrare, samt mer tveksamt både miljömässigt vid produktion samt återvinning.
Men det kanske finns andra fördelar produktionsmässigt som kanske göra kolfiber intressant i långa loppet. För flygplan nämns att man kan göra vissa delar som en komponent med kolfiber jämfört med x antal komponenter som monteras ihop med andra material. Winglets kan ex göras med extrema former vilket är svårt i andra material. Då blir det inte bara en fördel viktmässigt, konstruktionsmässigt utan även monteringsmässigt/logistikmässigt med färre delar. Vad dessa komponenter skulle vara för bilar låter jag dock vara osagt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Här finns info om deras resultat i EURO NCAP:
http://www.euroncap.com/sv/results/bmw/i3/8863
Och även BMWs "förklaring" till varför dom fick 4/5 stjärnor.
http://insideevs.com/bmw-responds-to-eu ... t-5-stars/
Som jag förstår det är det bra betyg i krocktesterna, men en stjärna bort för att vissa "aktiva" säkerhetssystem inte finns i standardbilen.
Förutom stolptestet, där ser man att stolpen träffar precis rätt på föraren. Gissar att de udda dimensionerna på bilen gör att stolpen får den extremt oturliga positionen.
Har jobbar med krocksimulering (lastbilar) och har lite svårt att förstå lastfallet? Någon som kan förklara när man kan tänkas bli påkörd av en superstyv stolpe? Gymkhana i Kockums?
http://www.euroncap.com/sv/results/bmw/i3/8863
Och även BMWs "förklaring" till varför dom fick 4/5 stjärnor.
http://insideevs.com/bmw-responds-to-eu ... t-5-stars/
Som jag förstår det är det bra betyg i krocktesterna, men en stjärna bort för att vissa "aktiva" säkerhetssystem inte finns i standardbilen.
Förutom stolptestet, där ser man att stolpen träffar precis rätt på föraren. Gissar att de udda dimensionerna på bilen gör att stolpen får den extremt oturliga positionen.
Har jobbar med krocksimulering (lastbilar) och har lite svårt att förstå lastfallet? Någon som kan förklara när man kan tänkas bli påkörd av en superstyv stolpe? Gymkhana i Kockums?
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
sån där polisjakt i phus som är så fånigt vanlig i amerikanska filmer...
ms 76132 "Eleamore"
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Är väl lite som att krocka med ett träd antar jag.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Det är säkert så att extrapoängen för aktiva säkerhetssystem hade bumpat upp dem, men Tesla klarade å andra sidan fem stjärnor utan aktiva säkerhetssystem när Model S testades (vilket var pre-autopilot).maxer skrev:Här finns info om deras resultat i EURO NCAP:
http://www.euroncap.com/sv/results/bmw/i3/8863
Och även BMWs "förklaring" till varför dom fick 4/5 stjärnor.
http://insideevs.com/bmw-responds-to-eu ... t-5-stars/
Som jag förstår det är det bra betyg i krocktesterna, men en stjärna bort för att vissa "aktiva" säkerhetssystem inte finns i standardbilen.
Förutom stolptestet, där ser man att stolpen träffar precis rätt på föraren. Gissar att de udda dimensionerna på bilen gör att stolpen får den extremt oturliga positionen.
Har jobbar med krocksimulering (lastbilar) och har lite svårt att förstå lastfallet? Någon som kan förklara när man kan tänkas bli påkörd av en superstyv stolpe? Gymkhana i Kockums?
Vad gäller stolpar så kan man väl tänka sig att man vintertid tappar kontroll över bilen och glider in sidledes i en lyktstolpe.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Det kan också bli så att man blir påkörd av en tungmotorcykel. Det ger ungefär samma skador och är riktigt dåligt.
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Pre autopilot men med autopilothårdvara. Den hade t ex varning för att man körde för snabbt och autobroms(?), vilket gjorde att man fick några poäng i den kategorin.danni skrev:
Det är säkert så att extrapoängen för aktiva säkerhetssystem hade bumpat upp dem, men Tesla klarade å andra sidan fem stjärnor utan aktiva säkerhetssystem när Model S testades (vilket var pre-autopilot).
Vad gäller stolpar så kan man väl tänka sig att man vintertid tappar kontroll över bilen och glider in sidledes i en lyktstolpe.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Nope. De testade en 2014 utan AP-hårdvara, och den fick inga poäng för nödbroms etc. Här: http://www.euroncap.com/sv/results/tesla/model-s/7897bylund skrev:Pre autopilot men med autopilothårdvara. Den hade t ex varning för att man körde för snabbt och autobroms(?), vilket gjorde att man fick några poäng i den kategorin.danni skrev:
Det är säkert så att extrapoängen för aktiva säkerhetssystem hade bumpat upp dem, men Tesla klarade å andra sidan fem stjärnor utan aktiva säkerhetssystem när Model S testades (vilket var pre-autopilot).
Vad gäller stolpar så kan man väl tänka sig att man vintertid tappar kontroll över bilen och glider in sidledes i en lyktstolpe.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Stämmer det verkligen? I andra sammanhang så tas ofta kolfiberns största nackdel nämligen upp som sjukt dåligtLarsL skrev:Kolfiber är enormt bra på att hantera krockar, så där ser jag inget som helst problem.Smutt skrev:Undrar hur det går med krocktest med kolfiber? Personligen skulle jag alldrig köpa i3 pga deras misslyckande i stolptestet
mot slag och stötar då det spricker och tappar sin integritet totalt osv, jag tänker främst då på cykelbranchen mest
eftersom jag följer den noga i egenskap av cyklist
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Titta på en F1-bil. Den har enormt god krocksäkerhet och det åstadkoms med kolfiber.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Visst, men en F1-bil är designad för att i princip hela bilen är en deformationszon (med undantag för själva sittbrunnen såklart) och således går sönder i smulor väldigt lätt. Väldigt bra när det konstant går i 200-300 km/h på helt slät asfalt, mindre smidigt för en gropig grusväg ute på landet.Niklas Z skrev:Titta på en F1-bil. Den har enormt god krocksäkerhet och det åstadkoms med kolfiber.
Model S85D -15, "Voltaire"
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Jag förstår inte vad du menar med gropig grusväg i detta sammanhang. Vad har det med krocksäkerhet att göra?
Eller tror du att F1-monocoquen inte skulle hålla för körning på en grusväg?
Eller tror du att F1-monocoquen inte skulle hålla för körning på en grusväg?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Att göra en krocksäker bil handlar om att absorbera energin i krocken så bra som möjligt. När kolfibern bryts sönder så absorberas energin i krocken och skyddar därmed passageraren mot höga G-krafter.
Det var en revolution i F1 när de gick in i kolfibereran i början av 80-talet. Innan dess var bilarna byggda i aluminium och förarna dog som flugor, bara under 70-talet dog 10 förare i F1. Under åren från mitten av 80-talet, då kolfiber blev etablerat tills idag har endast 3 förare omkommit. Så ja, kolfiber fungerar och räddar liv.
Det var en revolution i F1 när de gick in i kolfibereran i början av 80-talet. Innan dess var bilarna byggda i aluminium och förarna dog som flugor, bara under 70-talet dog 10 förare i F1. Under åren från mitten av 80-talet, då kolfiber blev etablerat tills idag har endast 3 förare omkommit. Så ja, kolfiber fungerar och räddar liv.
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Där står, under "Förarstödsystem"danni skrev:Nope. De testade en 2014 utan AP-hårdvara, och den fick inga poäng för nödbroms etc. Här: http://www.euroncap.com/sv/results/tesla/model-s/7897bylund skrev:Pre autopilot men med autopilothårdvara. Den hade t ex varning för att man körde för snabbt och autobroms(?), vilket gjorde att man fick några poäng i den kategorin.danni skrev:
Det är säkert så att extrapoängen för aktiva säkerhetssystem hade bumpat upp dem, men Tesla klarade å andra sidan fem stjärnor utan aktiva säkerhetssystem när Model S testades (vilket var pre-autopilot).
Vad gäller stolpar så kan man väl tänka sig att man vintertid tappar kontroll över bilen och glider in sidledes i en lyktstolpe.
- "Informationsfunktion hastighetsgräns: Camera & Map"
- "Körfältshjälp".
Menar du att det skulle finnas på bilar utan AP-hårdvara?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Intressant. Det står ju också att "AEB City" och "AEB Inter-urban", dvs nödbroms, inte finns på fordonet vilket det tappar rätt många poäng på. Däremot står det att det finns "Lane Assist-stöd". När jag letar vidare hittar jag följande citat på Teslas blogg:bylund skrev:Där står, under "Förarstödsystem"
- "Informationsfunktion hastighetsgräns: Camera & Map"
- "Körfältshjälp".
Menar du att det skulle finnas på bilar utan AP-hårdvara?
"While the features already pushed to the Model S fleet – Lane Departure Warning and Speed Limit Warning – have proven sufficient to merit a 5-star NCAP rating, we will go much further with active safety systems. Features coming soon include Forward and Side Collision Warning and Avoidance, Blind Spot Warning, and Automatic Emergency Braking."
(Källa: https://www.tesla.com/sv_SE/blog/model- ... edirect=no)
Med andra ord är det en bil med AP-hårdvara men de enda funktionerna den hade hunnit få var skyltigenkänning och LDW, dvs en ganska blygsam uppsättning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Nu har denna tråden spårat ut lite vilket är normalt på detta forumet men låt oss återgå till trådämnet.
Under de två första månaderna så har BMW sålt över 10 000 laddbara bilar vilket är en ökning mer 110,1% jämför med samma period förra året och en andel på BMWs totala försäljning på 3,4%. BMW räknar med fortsatt ökning då 530e ska börja säljas nu i mars och plug-in hybrid av Mini kommer i Juni.
http://insideevs.com/bmw-plug-in-car-sa ... han-10000/
Under de två första månaderna så har BMW sålt över 10 000 laddbara bilar vilket är en ökning mer 110,1% jämför med samma period förra året och en andel på BMWs totala försäljning på 3,4%. BMW räknar med fortsatt ökning då 530e ska börja säljas nu i mars och plug-in hybrid av Mini kommer i Juni.
http://insideevs.com/bmw-plug-in-car-sa ... han-10000/
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
BMW gör nåt NU. Troligen leder BMW utvecklingen av laddhybrider, kul. Återförsäljarna har snygga rejäla 4-6 st chargé now platser för bilarna och storsäljarna 3 och 5 serien har nu laddhybrider som går 3-5 mil på el. Bra BMW, nu väntar vi bara på alla andra biltillverkare, ska ni lyssna på kunderna, eller....vigge50 skrev:Nu har denna tråden spårat ut lite vilket är normalt på detta forumet men låt oss återgå till trådämnet.
Under de två första månaderna så har BMW sålt över 10 000 laddbara bilar vilket är en ökning mer 110,1% jämför med samma period förra året och en andel på BMWs totala försäljning på 3,4%. BMW räknar med fortsatt ökning då 550e ska börja säljas nu i mars och plug-in hybrid av Mini kommer i Juni.
http://insideevs.com/bmw-plug-in-car-sa ... han-10000/
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
550e hade varit riktigt kul, men tyvärr är det en 530e de ska börja sälja...vigge50 skrev:Nu har denna tråden spårat ut lite vilket är normalt på detta forumet men låt oss återgå till trådämnet.
Under de två första månaderna så har BMW sålt över 10 000 laddbara bilar vilket är en ökning mer 110,1% jämför med samma period förra året och en andel på BMWs totala försäljning på 3,4%. BMW räknar med fortsatt ökning då 550e ska börja säljas nu i mars och plug-in hybrid av Mini kommer i Juni.
http://insideevs.com/bmw-plug-in-car-sa ... han-10000/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
Oj, läste visst felLegato skrev:550e hade varit riktigt kul, men tyvärr är det en 530e de ska börja sälja...vigge50 skrev:Nu har denna tråden spårat ut lite vilket är normalt på detta forumet men låt oss återgå till trådämnet.
Under de två första månaderna så har BMW sålt över 10 000 laddbara bilar vilket är en ökning mer 110,1% jämför med samma period förra året och en andel på BMWs totala försäljning på 3,4%. BMW räknar med fortsatt ökning då 550e ska börja säljas nu i mars och plug-in hybrid av Mini kommer i Juni.
http://insideevs.com/bmw-plug-in-car-sa ... han-10000/
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
BMW har rapporterade att de första kvartalet sålde nästan 20 000 laddbara bilar vilket ger en total andel på nästan 3.4%. Nu är detta förvisso medräknat plug-in hybrider men jag hade inte haft något emot att samma siffra gällde andelen i hela världen för alla tillverkare.
http://www.bmwblog.com/2017/04/12/bmw-g ... t-quarter/
http://www.bmwblog.com/2017/04/12/bmw-g ... t-quarter/