Opel Ampera-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

Såg denna kommentaren till Recharge artikel om det på Facebook
i tyskland får bara 44 Opel-handlare sälja Ampera-e. Och de får bara vars två att sälja till privatkunder...
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Limbster »

Det är ju som ett riktigt dåligt skämt. Tur att Tesla och Nissan är företag som faktiskt bygger elbilar i lite Volym så det kommer finnas att köpa
nöjd med min Ampera tillsvidare
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Elbilisten »

Här förklarar Elon varför GM inte bygger fler är de gör:

https://chargedevs.com/newswire/elon-mu ... -per-year/
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Toja »

Elbilisten skrev:
Här förklarar Elon varför GM inte bygger fler är de gör:

https://chargedevs.com/newswire/elon-mu ... -per-year/
Man blir ju galen på Mattson igen. Men när Model 3 levereras i Sverige kommer han väl få sparken.
Han gör för tillfället allt för att fylla frysen med hummersås.

Han nya idé varför man inte ska ha elbil är att han inte gillar kärnkraft.
Men hur mycket kärnkraftel går det år för att göra vätgas funderar han tydligen inte på.
Dessutom att spy ut koldioxid och andra gifter gillar han tydligen

http://weekend.di.se/bil/smart-men-plastig
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

Toja skrev:
Elbilisten skrev:
Här förklarar Elon varför GM inte bygger fler är de gör:

https://chargedevs.com/newswire/elon-mu ... -per-year/
Man blir ju galen på Mattson igen. Men när Model 3 levereras i Sverige kommer han väl få sparken.
Han gör för tillfället allt för att fylla frysen med hummersås.

Han nya idé varför man inte ska ha elbil är att han inte gillar kärnkraft.
Men hur mycket kärnkraftel går det år för att göra vätgas funderar han tydligen inte på.
Dessutom att spy ut koldioxid och andra gifter gillar han tydligen

http://weekend.di.se/bil/smart-men-plastig
Då kan han ju sluta att använda datorer också, för även om han till sitt hem har valt el från förnyelsbara källor, hur vet han att inte något led i det världsvida system som kallas Internet inte använder ström som är tillverkad med hjälp av kärnkraft, olja eller kol? Nyttjar han flyget? Har hört ryktas att det inte är så väldigt miljövänligt heller...
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Foluke »

Toja skrev:
Elbilisten skrev:
Här förklarar Elon varför GM inte bygger fler är de gör:

https://chargedevs.com/newswire/elon-mu ... -per-year/
Man blir ju galen på Mattson igen. Men när Model 3 levereras i Sverige kommer han väl få sparken.
Han gör för tillfället allt för att fylla frysen med hummersås.

Han nya idé varför man inte ska ha elbil är att han inte gillar kärnkraft.
Men hur mycket kärnkraftel går det år för att göra vätgas funderar han tydligen inte på.
Dessutom att spy ut koldioxid och andra gifter gillar han tydligen

http://weekend.di.se/bil/smart-men-plastig
Mattsson! Ett "Stolpskott"!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Niklas Z »

Ja, den där artikeln av Matson är en av årets hittills hetaste kandidater till titeln "värsta strunt som skrivits". Jag bara häpnade när jag läste den. Uppenbarligen är kraven för att få skriva om bilar på DI under nollnivån.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

Jag kan ta ansvar för vilka maskiner och fordon jag äger och brukar. Jag kan inte ta ansvar för hur staten och elbolagen producerar elen, det är deras ansvar.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av +46 »

Om nu Mattson helt plötsligt inte gillar kärnkraftsel så kan han göra ett medvetet val istället för att avfärda el som energibärare. Andra har gjort det, till exempel Volvo Lastvagnar.
http://www.dn.se/ekonomi/volvo-byter-till-ren-energi/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av bonath »

Jag har valt endast solel hos E-on...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »

bonath skrev:
Jag har valt endast solel hos E-on...
Fast du inser att det finns ett visst problem i att begära endast solel va? Du får en mix.. Skulle bli lite besvärligt för dig en stor del av dygnet annars.. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av +46 »

Väljer man att köpa en specificerad energiomvandling, typ el framställd från solenergi, så måste elhandelsbolaget garantera att de köper in motsvarande mängd som man förbrukar under ett år. Oavsett vad som just nu distribueras i kraftledningarna. De kan aldrig sälja mer el från solenergi än de köper in.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av bonath »

joel80 skrev:
bonath skrev:
Jag har valt endast solel hos E-on...
Fast du inser att det finns ett visst problem i att begära endast solel va? Du får en mix.. Skulle bli lite besvärligt för dig en stor del av dygnet annars.. :)
Tänkte inte på det...
Kryssade i rutan "bara solel"
Hur ska det nu gå att ladda Leafen på natten? Bild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »


Jag funderar om samma princip gäller när man köper ekologisk mjölk.. Om det bara handlar om den extra kronan om ekologiska böner får.

Spännande om "för många" väljer endast solel.. Måste leverantören då börja lagra solel för att kunna leverera rätt mängd solel till sina kunder...? Så länge inte tillräckligt många valt det klarar dom sig genom att leverera "din" solel dagtid till andra som inte valt det.. Men kan ju inte krävas så extremt stor andel som kräver solen innan dom får problem med det.. Speciellt med tanke på våra årstider.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av +46 »

Jag tror inte att det kommer att bli brist på solkraft.
Så här funkar energimarknaden;

https://www.vattenfall.se/elavtal/energ ... /solkraft/

Idag kostar det knappt 2 öre mer per kWh om man väljer solkraft jämfört med en elmix från vind, vatten och kärnkraft.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Torkel »

joel80 skrev:
Bild
Jag funderar om samma princip gäller när man köper ekologisk mjölk.. Om det bara handlar om den extra kronan om ekologiska böner får.

Spännande om "för många" väljer endast solel.. Måste leverantören då börja lagra solel för att kunna leverera rätt mängd solel till sina kunder...? Så länge inte tillräckligt många valt det klarar dom sig genom att leverera "din" solel dagtid till andra som inte valt det.. Men kan ju inte krävas så extremt stor andel som kräver solen innan dom får problem med det.. Speciellt med tanke på våra årstider.
Helt OT. Får be tre "Teslan vår" senare.

Man blandar vanlig mjölk och ekomjölk. Men då handlar det om att du får en liten andel eko i din vanliga förpackning (bonus alltså). Eko-mjölken hanteras helt separat i vanliga fall. Undantaget är om det ligger någon enstaka eko-gård där mejerierna tjänar mer på att "vaska" ner eko-mjölken i en blandning än att köra en omväg med en separat mjölkbil. Bonden får alltid mer pengar för eko.

Så jag tänker på grön el är att jag betalar för att bolaget ska köpa in det. Klarar de sedan inte av att leverera tillräcklig mängd grön el så höjs inköpspris på grön el och producenterna bygger då mer.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Torkel »

Niklas Z skrev:
Ja, den där artikeln av Matson är en av årets hittills hetaste kandidater till titeln "värsta strunt som skrivits". Jag bara häpnade när jag läste den. Uppenbarligen är kraven för att få skriva om bilar på DI under nollnivån.
Men nu får ni skärpa er. Det där var en artikel om hur Opel Ampera är oinspirerad och högt prissatt men rymlig och duglig. De medelmåttiga betygen motsvarar detta. Matson adresserar både frågor som rör elbilskunniga men framförallt noviser. Artikeln handlar också om hur Opel och Chevrolet uppenbarligen inte alls tror på elektrifiering trots att t.o.m. kritiker som Matson vill ha elbil och att folk köper dem utan att titta.

Artikeln handlar inte om kärnkraft, det är bara den sista satsen (som ju är mer än lite ogenomtänkt iofs). Resten av artikeln är helt ok och dessutom övervägande positiv till elbilar, även ut Matsons kritiska perspektiv. Ett perspektiv jag tror han håller på just på grund av sådana sekter som vi ingår i (tl;dr: han är ett troll).
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Vasp »

De första kunderna i Norge har fått sina bilar nu.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017 ... l-Ampera-e
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Nu äntligen har den lokala opelhandlaren fått ampera-e till provkörning. Ska boka in mig nån gång under den närmsta framtiden. Blir intressant.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

Spännande värre :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Vasp »

600km plus i räckvidd är möjligt under rätt förhållanden. Hypermileing såklart.

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

Till vem riktar sig en sådan körning? Det är totalt meningslöst att köra så långt utan att ladda. De stannar ju flera gånger då de skulle kunna ladda bilen.
Då är det ju intressantare att se någon köra så fort som möjligt 60mil med laddning.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Johnalm »

Synd bara att den inte kommer förrän tidigast 2019 till Norge/Sverige vid nybeställning. Då föredrar jag en snikvariant av Model 3 för samma peng.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Johnalm skrev:
Synd bara att den inte kommer förrän tidigast 2019 till Norge/Sverige vid nybeställning. Då föredrar jag en snikvariant av Model 3 för samma peng.
Vid nybeställning kommer inte heller M3 före 2019
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

Jag tror att man kan få en till sommaren 2018 om man beställer det som ger kortast tid enligt designstudion när den väl öppnas för oss i Europa :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar