Opel Ampera-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Smutt »

Nej ingen laddhubrid dom hade eltorsk jag läste inte modelbetäkningen men bakdörrarna var märkliga såg först ut som att den hade 4 dörrar men det verkar bara vara 2, den laddade på typ 2
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av bylund »

Den enda kända elvolvon är C30. Så var det inte den så var det alltså en laddhybrid eller en prototyp.

C30 stämmer ju på beskrivningen:

Bild
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av oscfor »

Det var definitivt en hybrid. Volvo skulle aldrig skicka ut en prototyp på gatorna så här långt före lansering.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Smutt »

Det var inte en hybrid. Elen var slut dom kom ingenstans det finns flera mackar vid Arboga SUC

Bilen var väldigt lik bilden dock andra fälgar och enfärgad vit
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

oscfor skrev:
Det var definitivt en hybrid. Volvo skulle aldrig skicka ut en prototyp på gatorna så här långt före lansering...
...som dessutom körs av killar som försöker ladda vid en Supercharger. Föga troligt.
Men beskrivningen att den såg märklig ut stämmer ju på en C30.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Guldis-54 »

Byggde inte Volvo C30 elektrik på ett antal "överblivna" grundstommar runt 2013, som sedan skulle ingå i Sunfleet?
De var i stort sett helvita, i vart fall vissa ex.
De var väl i ett test för att se hur det fungerade och hade/har en räckvidd på ca 15 mil.
De såldes aldrig till privat ägande vad jag förstått.
Eller...?
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Smutt »

Guldis-54 skrev:
Byggde inte Volvo C30 elektrik på ett antal "överblivna" grundstommar runt 2013, som sedan skulle ingå i Sunfleet?
De var i stort sett helvita, i vart fall vissa ex.
De var väl i ett test för att se hur det fungerade och hade/har en räckvidd på ca 15 mil.
De såldes aldrig till privat ägande vad jag förstått.
Eller...?
Dom sa ingenting om att dom ägde den, att dom lånat den och att det var deras första tur i en elbil var min slutsats
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Guldis-54 »

Utdrag ur Volvo Cars hemsida fr 2011:

Volvo C30 Electric är en del av Volvo Personvagnars offensiva satsning på elektrifiering. Den är lika välutrustad, komfortabel, sportig och säker som standardbilen - och ger dessutom föraren en möjlighet att köra uppemot 150 kilometer per laddning nästan helt utan koldioxidutsläpp.
Startvolymen på 250 bilar börjar levereras till utvalda kunder i Europa under andra halvåret 2011.

- Vi har fått mycket positiva signaler från marknaden så här långt. Tjänstebilskunder som myndigheter och företag kommer att leasa de första 250 bilarna. Elbilarna kommer att gå till Sverige, Norge, Belgien, Holland, Frankrike, Tyskland, USA och Kina. Om efterfrågan fortsätter att vara hög kommer vi förstås att öka tillverkningen, säger Lennart Stegland som är chef för Volvo Personvagnars specialbilsdivision.
Om Volvo C30 Electric laddas med förnybar energi, t ex från vind- eller vattenkraft, ger bilen nästan ingen klimatpåverkan och inga lokala utsläpp. Detta i kombination med den överlägsna energieffektiviteten hos en elmotor jämfört med en förbränningsmotor talar för att elbilar kommer att bli allt vanligare i framtiden.
- År 2020 beräknas mellan fem och tio procent av bilarna i Sverige drivas med el. År 2020-2025 tror vi att elbilar har tre till tio procents marknadsandel i EU-länderna. Olika marknader har olika förutsättningar, säger Lennart Stegland.
Elfordonen drar relativt blygsamt med el och den ökning av förbrukningen de står för täcks mer än väl av de ambitiösa utbyggnadsplaner som finns för förnybara energikällor runt om i Europa. Ett vindkraftverk producerar t ex tillräckligt mycket förnybar energi för att driva 3 000 elbilar.
- Det paket vi erbjuder köparna av C30 Electric innehåller ett elkontrakt på garanterad vindkraft, säger Lennart Stegland.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Teslaspolen »

bylund skrev:
Den enda kända elvolvon är C30. Så var det inte den så var det alltså en laddhybrid eller en prototyp.

C30 stämmer ju på beskrivningen:

Bild
Kontakten där är absolut en Typ-1 däremot. Eller hade dom Typ-2 på dom europeiska bilarna?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av bylund »

De nyare har uppgraderad laddare med typ 2, och kan faktiskt ta 22 kW verkar det som.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
sch123
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av sch123 »

Smutt skrev:
Det var inte en hybrid. Elen var slut dom kom ingenstans det finns flera mackar vid Arboga SUC

Bilen var väldigt lik bilden dock andra fälgar och enfärgad vit
Det var troligtvis en sån här. Typ 2 kontakt, (nästan) helvit, andra fälgar. Det är denna som har 22 kW laddning, jag tror de byggde några stycken men inte speciellt många.

Fler bilder på denna länk: http://teknikensvarld.se/bildgalleri/vo ... tric-2014/
volvo-c30-electric-2014-01-700x524.jpg
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Smutt »

Där är den ju och jag som var ledsen att jag inte tog nåt foto :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

Mysteriet löst! :)
I det utförandet skulle jag valt Volvon före den Leaf jag köpte tror jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »

Ingen av Volvos hittills släppta laddhybrider har laddporten längst fram. Den sitter på sidan framför förardörren.

Undrar hur dom kommer göra med framtida helelektrisk. Om dom går tillbaka till lucka fram som på C30 eller om den blir på sidan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Ingen av Volvos hittills släppta laddhybrider har laddporten längst fram. Den sitter på sidan framför förardörren.

Undrar hur dom kommer göra med framtida helelektrisk. Om dom går tillbaka till lucka fram som på C30 eller om den blir på sidan.
Hoppas längst fram. Det är en jäkla miss att så många elbilar har laddporten där bak, bara för att bensinpumparna råkar vara placerade så. Det är ju ointressant. Laddstolparna är ju inte det. Jag har alltid tyckt att även Tesla har gjort en designmiss med laddluckan vid bakljuset. I och med att alla SuC är placerade som de är och eftersom kablarna är så korta, måste alla framtida bilar från Tesla ha laddluckan på samma ställe. Men så fort man ska ladda någon annanstans än vid SuC blir det ett jäkla mek med sladdar som är för korta och som inte når ända fram till laddporten. Bilen är ju inte liten direkt. En laddport i nosen hade varit att föredra faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Leo »

Många traditionella elbilar har batterierna baktill. Då finns det en poäng med laddluckan bak då man snabbkaddar=korta grova kablar rakt ner i batteriet. Och att man återanvänder karossens befintliga hål från ordinarie tanklucka. Det är troligtvis den vanligaste anledningen.

Att den sitter i "framskärmen" på många laddhybrider är också logiskt. Finns plats utan att krocka med annat, laddaren placerad framtill i motorutrymmet och "fossilluckan" baktill upptagen.

Blir nog annorlunda med framtidens elbilar som byggts som elbilar drån grunden.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
joel80 skrev:
Ingen av Volvos hittills släppta laddhybrider har laddporten längst fram. Den sitter på sidan framför förardörren.

Undrar hur dom kommer göra med framtida helelektrisk. Om dom går tillbaka till lucka fram som på C30 eller om den blir på sidan.
Hoppas längst fram. Det är en jäkla miss att så många elbilar har laddporten där bak, bara för att bensinpumparna råkar vara placerade så. Det är ju ointressant. Laddstolparna är ju inte det. Jag har alltid tyckt att även Tesla har gjort en designmiss med laddluckan vid bakljuset. I och med att alla SuC är placerade som de är och eftersom kablarna är så korta, måste alla framtida bilar från Tesla ha laddluckan på samma ställe. Men så fort man ska ladda någon annanstans än vid SuC blir det ett jäkla mek med sladdar som är för korta och som inte når ända fram till laddporten. Bilen är ju inte liten direkt. En laddport i nosen hade varit att föredra faktiskt.
Skulle vara lättare att sura över placeringen om inte Teslas lösning var så sjukt elegant 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av bylund »

Det finns en fördel att ha den där bak, då det innebär att man backar in till platsen. Bättre att köra framåt ut i trafik igen, än att backa ut i trafiken.

Se förövrigt http://fancyparking.com/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av iAkita »

bylund skrev:
Det finns en fördel att ha den där bak, då det innebär att man backar in till platsen. Bättre att köra framåt ut i trafik igen, än att backa ut i trafiken.

Se förövrigt http://fancyparking.com/
Teoretiskt, ja, men prova backa in i rutan i ett av alla de parkeringsgarage som har enkelriktade körfält med snedställda parkeringsrutor. Och om man nu ändå envisas med att den ska vara bak för att det är bra att backa in i rutan så borde den ändå sitta i mitten av bilen, inte på sidan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

Smutt skrev:

Skulle vara lättare att sura över placeringen om inte Teslas lösning var så sjukt elegant 8-)
Ja, det är snyggt, men tyvärr anpassat för SuC. Vill man ladda nån annanstans måste man ställa sig i rätt parkeringsficka för att kabeln ska nå ända fram. Det går inte alltid. Sånt som på bilden vill man helst undvika. Det är tydligt att laddaren är placerad för bilar med laddluckan till höger (dvs tyska bilar) viket är lika korkat. Bilden är tagen i Tyskland.
IMG_20170504_112158.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

Nu har GM valt att höja priset de säljer Ampera-e för till Opel vilket gör att priset i Norge ökar med 45000 NOK och detta ska även gälla de som beställt men inte tagit leverans.

https://electrek.co/2017/11/06/chevy-bo ... se-europe/
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Mickep »

Dåligt!
Även om de har all rätt i världen att höja priset så känns det inte som rätt väg att gå.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

GM vill verkligen inte sälja den här bilen!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

Vad blir det i Sverige? 570000kr? Totalt ovärt skulle jag säga för en bil i Golf klassen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Priset man nu får betala för Opeln står inte alls i paritet till vad man får, det finns endast 1(!) fördel med Opeln och det är räckvidden, allt annat är tråkigt, dåligt, kass jämfört med eGolf, i3 ja t.o.m. Ionic känns som ett betydligt mycket bättre köp.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar