Opel Ampera-e
Moderator: Redaktion
Re: Opel Ampera-e
Ny har jag varit på en liten provkörning, ca 1 timme och bilen både levererar och underpresterar
Positivt är väghållning och räckvidd. Utan att tänka på nåt särskilt så går den 40mil utan större problem. Anstränger man sig så över 50. Det är ju betydligt mer än min Tesla. Regen funkar bra, man kan välja mellan "D" som är utan regen, "L" som är ungefär som Tesla och det går bra att köra utan att använda bromspedalen i vanlig trafik. Sen har man även en paddel på vänster sida av ratten som fungerar som en slags manuell regen om man önskar mer eller om man tex kör i D och vill ha lite regen då och då. Bilen har god plats invändigt och ett ganska ok bagage för bilklassen. Storleksmässigt så känns den en liten aning större en Golfen, men inte mycket. En del beror nog på att man sitter högre med högre takhöjd och att man på så sätt sitter längre fram eftersom benen är mer upprätta. Då blir utrymmet i baksätet större.
Det som inte är så kul är upplevd kvalitetskänsla. Känns som en asiatisk plastbil. Mycket hårdplast och dåliga övergångar. Stolarna är ok, men har ett märkligt sidostöd på sittdynan som skaver på låren trots att jag inte är särskilt bred Mycket märkligt att bilen inte har adaptiv farthållare för den har massa andra funktioner; skyltidentifiering, filhållare(som bara funkar i nödfall), automatiskt helljus, autobroms och en del annat. Lite plottrig skärm framför ratten, lite för mycket information. Det gick dock att välja olika tema, men då plötsligt hade man alldeles för lite info (petitess jag vet )
Prissättningen i Norge är också ok, grundpris 318k och tillägg för några paket så kommer man på 350 fullutrustad. Märkligt att om man väljer 360 graders kamera, så kan man inte få elektriskt infällbara ytterbackspeglar men tar man bort 360 så går det bra.
Beställer man nu så kanske man får den 2018, men antagligen inte förrän 2019
Ska se om jag får upp några bilder också
Positivt är väghållning och räckvidd. Utan att tänka på nåt särskilt så går den 40mil utan större problem. Anstränger man sig så över 50. Det är ju betydligt mer än min Tesla. Regen funkar bra, man kan välja mellan "D" som är utan regen, "L" som är ungefär som Tesla och det går bra att köra utan att använda bromspedalen i vanlig trafik. Sen har man även en paddel på vänster sida av ratten som fungerar som en slags manuell regen om man önskar mer eller om man tex kör i D och vill ha lite regen då och då. Bilen har god plats invändigt och ett ganska ok bagage för bilklassen. Storleksmässigt så känns den en liten aning större en Golfen, men inte mycket. En del beror nog på att man sitter högre med högre takhöjd och att man på så sätt sitter längre fram eftersom benen är mer upprätta. Då blir utrymmet i baksätet större.
Det som inte är så kul är upplevd kvalitetskänsla. Känns som en asiatisk plastbil. Mycket hårdplast och dåliga övergångar. Stolarna är ok, men har ett märkligt sidostöd på sittdynan som skaver på låren trots att jag inte är särskilt bred Mycket märkligt att bilen inte har adaptiv farthållare för den har massa andra funktioner; skyltidentifiering, filhållare(som bara funkar i nödfall), automatiskt helljus, autobroms och en del annat. Lite plottrig skärm framför ratten, lite för mycket information. Det gick dock att välja olika tema, men då plötsligt hade man alldeles för lite info (petitess jag vet )
Prissättningen i Norge är också ok, grundpris 318k och tillägg för några paket så kommer man på 350 fullutrustad. Märkligt att om man väljer 360 graders kamera, så kan man inte få elektriskt infällbara ytterbackspeglar men tar man bort 360 så går det bra.
Beställer man nu så kanske man får den 2018, men antagligen inte förrän 2019
Ska se om jag får upp några bilder också
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Opel Ampera-e
Bilder
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Opel Ampera-e
Bilder
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Opel Ampera-e
Precis. Men GM ska ju sälja Opel så de bryr sig väl inte om den europeiska marknaden nåt nämnvärt. Vore enkelt, om de hade haft viljan, att konstruera och typgodkänna Opeln för dragkrok för Europa. I USA förstår jag att de inte bryr sig om dragkrok dock.Jerker skrev:Men det är väl ändå så att det går att sätta krok på de flesta bilar även om man inte gör det så ofta? Så varför inte ge Bolten krok?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Opel Ampera-e
Det finns rejäla eftermarknadskrokar men jag tror frånvaro av dragkrok på S skall gynna försäljning av X.Jerker skrev:Men det är väl ändå så att det går att sätta krok på de flesta bilar även om man inte gör det så ofta? Så varför inte ge Bolten krok?
Jag behöver en mångsidig bil:
- Cykeltransport
- Vilttransport
- Foderutläggning
- Kajaktransport (då behövs dragkroken för att stabilisera)
m.m.
Teslan är egentligen "för fin" och "för dyr" men får duga så länge. Den finns NU! Två års väntetid är ju "jättelångt"......
Jag blir lite orolig för S restvärde. Om 2,5 år skall jag köpa bilen "en gång till" för 55% dvs 425 575 kronor. Om kompetenta bilar som Bolt/Ampera-e finns kommer priset på gamla MS falla rejält!
Senast redigerad av lem, redigerad totalt 3 gång.
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Opel Ampera-e
Det där är ju helt galet. Två års leveranstid är ett dåligt skämt. De som hoppades på en Ampera-e här i Sverige får nog vänta ytterligare två år skulle jag gissa. Vad ska man säga liksom...? De vill inte sälja elbilar, så är det bara.HelectriC skrev:Beställer man nu så kanske man får den 2018, men antagligen inte förrän 2019
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Ampera-e
Nja Teslan är ju 497cm lång och har mängder med "lyxbilsattribut", prestanda och utseende som många suktar efter. Ampera E är ju 418 cm och rejält plastig/budget, så finns ju säkert många kunder som tänker på mer än bara räckvidden när de väljer bil även i framtiden
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Opel Ampera-e
Hmm. Får kanske ta och gå förbi opelhandlarn och se om de har nån mer info om när den kan tänkas komma hit. Har inga problem med att vänta. Av princip försöker jag att aldrig köpa årgång ett av vad det än kan vara för att buggarna ska hinnas upptäckas och fixas. Sålänge inte priset drar iväg bara. Runt 400-450 tusen är nog max vad jag vill lägga ut.
Re: Opel Ampera-e
Är det en taktik att inte kunna leverera? Det gör ju att de kan säga"jaha nu har vi skapat en bra elbil med lång räckvidd, men folk köper inte ändå. Titta på försäljningsstatistiken". Jag kommer tro att det är något sånt lurt på gång tills de kör igång med ordentlig produktion. Gäller både Opel och Hyundai.
Re: Opel Ampera-e
Såg att Opel Ampera-e kostar 39.330euro i tyskland, borde bli 382.000kr i sverige.
http://www.opel.de/fahrzeuge/ampera-e/uebersicht.html
http://www.opel.de/fahrzeuge/ampera-e/uebersicht.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Opel Ampera-e
Längst ner på den sidan står det "voraussichtlich bestellbar ab 4. Quartal 2017", betyder det att nya beställningar förväntas levereras i slutet av året? Kan Opel redan ha bestämt antalet för Norge och Tyskland oavsett efterfrågan så att de går att få en betydligt snabbare i Tyskland? Detta skulle kunna betyda att den kommer till Sverige nästa år oavsett hur många beställningar de får i Norge men då kommer de att skickas mellan länderna istället för att köpas av den lokala handlaren, samma sak hände Kia Soul EV, norrmännen var intresserade av den men det var de tyska försäljarna som fick in de stora mängderna så många Norrmän antas ha köpt den i Tyskland och sen importerat den till Norge.Zalman3 skrev:Såg att Opel Ampera-e kostar 39.330euro i tyskland, borde bli 382.000kr i sverige.
http://www.opel.de/fahrzeuge/ampera-e/uebersicht.html
Re: Opel Ampera-e
Sakta nu. "Voraussichtlich bestellbar ab..." betyder att det förväntas att den går att beställa i Q4 2017. Inte leverans alltså. Bara beställning.
Den går alltså inte ens att beställa i Tyskland i nuläget. Precis som i Sverige.
Den går alltså inte ens att beställa i Tyskland i nuläget. Precis som i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Ampera-e
Finns ingen anledning för Opel att sälja den för 382 i Sverige inkl moms när den säljs för 320 i Norge utan moms, dvs pengar till Opel betydligt mer i Norge. Då väljer dom nog hellre att ta den lilla batch som var avsedd för Sverige och skicka till Norge. Den lär hamna över 400 när den når Sverige tror jag. Allt annat hade varit konstigt.Zalman3 skrev:Såg att Opel Ampera-e kostar 39.330euro i tyskland, borde bli 382.000kr i sverige.
http://www.opel.de/fahrzeuge/ampera-e/uebersicht.html
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Opel Ampera-e
Jag undrar om det tyska priset inte är inklusive avdragen miljöbilspremie på 4000€. Jag antar att det är så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Ampera-e
Träffade en Norsk svart Ampera nyss vid Cleverladdaren, Sthlm uni. Såg trevlig ut. 27 mils räckvidd när han laddat 80%, körde CSS. Laddningen lät mycket mer än min leaf, nån fläkt som körde.
Väntetid till 2019 om man skulle beställa en nu.
Väntetid till 2019 om man skulle beställa en nu.
Re: Opel Ampera-e
Enligt DI så är det inte säkert Ampera-e kommer komma till Sverige då Opel inte får så många som efterfrågas från GM, dock inte säkert än. Här är Teknikens Världs artikel då DI kräver att man har betalat för att kunna läsa deras.
http://teknikensvarld.se/opel-ampera-e- ... ge-534074/
http://teknikensvarld.se/opel-ampera-e- ... ge-534074/
Re: Opel Ampera-e
Det roliga är ju att dom inte blir sålda i USA, utan hamnar på lager.vigge50 skrev:Enligt DI så är det inte säkert Ampera-e kommer komma till Sverige då Opel inte får så många som efterfrågas från GM, dock inte säkert än. Här är Teknikens Världs artikel då DI kräver att man har betalat för att kunna läsa deras.
http://teknikensvarld.se/opel-ampera-e- ... ge-534074/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Opel Ampera-e
Inte så att man börjar fundera på om GM vill att den ska floppa. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Opel Ampera-e
Så sjukt himla tråkigt det här alltså. Gm kan lika väl sluta tillverka den helt o hållet o lämna produktionen till de tre som vill göra elbilar. Tesla, Nissan o byd.
Re: Opel Ampera-e
Jag antar att planen var att komma ut tidigare med en billigare elbil än Model 3. Den planen slog fel... kan man säga.apkungen skrev:Så sjukt himla tråkigt det här alltså. Gm kan lika väl sluta tillverka den helt o hållet o lämna produktionen till de tre som vill göra elbilar. Tesla, Nissan o byd.
Re: Opel Ampera-e
Sen är det väl så, om jag har förstått det rätt, att återförsäljarna inte är särskilt intresserade av att sälja elbilarna. Det är väl - om det nu är möjligt - ännu värre än här i Sverige med den saken! Man förstår verkligen varför Elon inte vill vara i händerna på fristående återförsäljare!LarsL skrev:Jag antar att planen var att komma ut tidigare med en billigare elbil än Model 3. Den planen slog fel... kan man säga.apkungen skrev:Så sjukt himla tråkigt det här alltså. Gm kan lika väl sluta tillverka den helt o hållet o lämna produktionen till de tre som vill göra elbilar. Tesla, Nissan o byd.
Re: Opel Ampera-e
Framför allt handlar det väl i Teslas fall om att inte blanda fossilbilar och elbilar, om man bakom försäljarnas ovilja att sälja elbilar anar en tanke om sämre eftermarknad vad gäller service mm. Nu har ju Tesla valt den affärsmodell man valt, och det förmodligen även av andra skäl än att man inte "vill vara i händerna" på återförsäljarna, men det verkar onekligen vara så att den säljare som kan hellre säljer en fossilbil än en elbil - kanske helt enkelt också för att det är lättare att prata för en produkt man är bekant med.Jerker skrev:Sen är det väl så, om jag har förstått det rätt, att återförsäljarna inte är särskilt intresserade av att sälja elbilarna. Det är väl - om det nu är möjligt - ännu värre än här i Sverige med den saken! Man förstår verkligen varför Elon inte vill vara i händerna på fristående återförsäljare!
I framtiden när alla bilar är elektriska lär det väl dock se annorlunda ut, dvs dagens återförsäljare med flera märken har fortfarande flera märken och modeller som alla råkar vara elektriska.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Opel Ampera-e
Hur vet du det? De säljer väl sin egen morsa bara de får sin provision?Jerker skrev:Sen är det väl så, om jag har förstått det rätt, att återförsäljarna inte är särskilt intresserade av att sälja elbilarna. Det är väl - om det nu är möjligt - ännu värre än här i Sverige med den saken! Man förstår verkligen varför Elon inte vill vara i händerna på fristående återförsäljare!LarsL skrev:Jag antar att planen var att komma ut tidigare med en billigare elbil än Model 3. Den planen slog fel... kan man säga.apkungen skrev:Så sjukt himla tråkigt det här alltså. Gm kan lika väl sluta tillverka den helt o hållet o lämna produktionen till de tre som vill göra elbilar. Tesla, Nissan o byd.
Jag var på ett event med BMW-säljare på Mantorp i våras när jag precis hade skaffat mig en i3 och där var alla väldigt positivt inställda till elbilar trots att vi skulle köra M4 på bana. Flera av säljarna körde i3 privat själva. Och går du in hos en BMW-handlare så står i3:orna i regel väldigt centralt i hallen. Definitivt inget som göms undan. Brukar även finnas gott om demobilar för de som är nyfikna.
Jag är medveten om att andra märken kanske hanterar det annorlunda. Jag tror dock att GM har problem att få fram tillräckligt många bilar bilar och sen så har de ju sålt Opel till fransmännen. Det krånglar säkert till saker och ting också.
Re: Opel Ampera-e
Det är möjligt att det har börjat ske en liten omsvängning nu på sistone, men när jag köpte min Zoe så var attityden tydlig när jag frågade hos olika ÅF om elbilar: De ville helst inte kännas vid att deras märke hade elbilar i utbudet.