Opel Ampera-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

sch123
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av sch123 »

Smutt skrev:
Det var inte en hybrid. Elen var slut dom kom ingenstans det finns flera mackar vid Arboga SUC

Bilen var väldigt lik bilden dock andra fälgar och enfärgad vit
Det var troligtvis en sån här. Typ 2 kontakt, (nästan) helvit, andra fälgar. Det är denna som har 22 kW laddning, jag tror de byggde några stycken men inte speciellt många.

Fler bilder på denna länk: http://teknikensvarld.se/bildgalleri/vo ... tric-2014/
volvo-c30-electric-2014-01-700x524.jpg
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Smutt »

Där är den ju och jag som var ledsen att jag inte tog nåt foto :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

Mysteriet löst! :)
I det utförandet skulle jag valt Volvon före den Leaf jag köpte tror jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »

Ingen av Volvos hittills släppta laddhybrider har laddporten längst fram. Den sitter på sidan framför förardörren.

Undrar hur dom kommer göra med framtida helelektrisk. Om dom går tillbaka till lucka fram som på C30 eller om den blir på sidan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Ingen av Volvos hittills släppta laddhybrider har laddporten längst fram. Den sitter på sidan framför förardörren.

Undrar hur dom kommer göra med framtida helelektrisk. Om dom går tillbaka till lucka fram som på C30 eller om den blir på sidan.
Hoppas längst fram. Det är en jäkla miss att så många elbilar har laddporten där bak, bara för att bensinpumparna råkar vara placerade så. Det är ju ointressant. Laddstolparna är ju inte det. Jag har alltid tyckt att även Tesla har gjort en designmiss med laddluckan vid bakljuset. I och med att alla SuC är placerade som de är och eftersom kablarna är så korta, måste alla framtida bilar från Tesla ha laddluckan på samma ställe. Men så fort man ska ladda någon annanstans än vid SuC blir det ett jäkla mek med sladdar som är för korta och som inte når ända fram till laddporten. Bilen är ju inte liten direkt. En laddport i nosen hade varit att föredra faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Leo »

Många traditionella elbilar har batterierna baktill. Då finns det en poäng med laddluckan bak då man snabbkaddar=korta grova kablar rakt ner i batteriet. Och att man återanvänder karossens befintliga hål från ordinarie tanklucka. Det är troligtvis den vanligaste anledningen.

Att den sitter i "framskärmen" på många laddhybrider är också logiskt. Finns plats utan att krocka med annat, laddaren placerad framtill i motorutrymmet och "fossilluckan" baktill upptagen.

Blir nog annorlunda med framtidens elbilar som byggts som elbilar drån grunden.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
joel80 skrev:
Ingen av Volvos hittills släppta laddhybrider har laddporten längst fram. Den sitter på sidan framför förardörren.

Undrar hur dom kommer göra med framtida helelektrisk. Om dom går tillbaka till lucka fram som på C30 eller om den blir på sidan.
Hoppas längst fram. Det är en jäkla miss att så många elbilar har laddporten där bak, bara för att bensinpumparna råkar vara placerade så. Det är ju ointressant. Laddstolparna är ju inte det. Jag har alltid tyckt att även Tesla har gjort en designmiss med laddluckan vid bakljuset. I och med att alla SuC är placerade som de är och eftersom kablarna är så korta, måste alla framtida bilar från Tesla ha laddluckan på samma ställe. Men så fort man ska ladda någon annanstans än vid SuC blir det ett jäkla mek med sladdar som är för korta och som inte når ända fram till laddporten. Bilen är ju inte liten direkt. En laddport i nosen hade varit att föredra faktiskt.
Skulle vara lättare att sura över placeringen om inte Teslas lösning var så sjukt elegant 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av bylund »

Det finns en fördel att ha den där bak, då det innebär att man backar in till platsen. Bättre att köra framåt ut i trafik igen, än att backa ut i trafiken.

Se förövrigt http://fancyparking.com/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av iAkita »

bylund skrev:
Det finns en fördel att ha den där bak, då det innebär att man backar in till platsen. Bättre att köra framåt ut i trafik igen, än att backa ut i trafiken.

Se förövrigt http://fancyparking.com/
Teoretiskt, ja, men prova backa in i rutan i ett av alla de parkeringsgarage som har enkelriktade körfält med snedställda parkeringsrutor. Och om man nu ändå envisas med att den ska vara bak för att det är bra att backa in i rutan så borde den ändå sitta i mitten av bilen, inte på sidan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

Smutt skrev:

Skulle vara lättare att sura över placeringen om inte Teslas lösning var så sjukt elegant 8-)
Ja, det är snyggt, men tyvärr anpassat för SuC. Vill man ladda nån annanstans måste man ställa sig i rätt parkeringsficka för att kabeln ska nå ända fram. Det går inte alltid. Sånt som på bilden vill man helst undvika. Det är tydligt att laddaren är placerad för bilar med laddluckan till höger (dvs tyska bilar) viket är lika korkat. Bilden är tagen i Tyskland.
IMG_20170504_112158.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

Nu har GM valt att höja priset de säljer Ampera-e för till Opel vilket gör att priset i Norge ökar med 45000 NOK och detta ska även gälla de som beställt men inte tagit leverans.

https://electrek.co/2017/11/06/chevy-bo ... se-europe/
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Mickep »

Dåligt!
Även om de har all rätt i världen att höja priset så känns det inte som rätt väg att gå.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

GM vill verkligen inte sälja den här bilen!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

Vad blir det i Sverige? 570000kr? Totalt ovärt skulle jag säga för en bil i Golf klassen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Priset man nu får betala för Opeln står inte alls i paritet till vad man får, det finns endast 1(!) fördel med Opeln och det är räckvidden, allt annat är tråkigt, dåligt, kass jämfört med eGolf, i3 ja t.o.m. Ionic känns som ett betydligt mycket bättre köp.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av rmokvist »

Tråkigt minst sagt. Dålig stil från GM tycker jag, inte för att dom verkar bry sig iaf. En sak om man höjer priset för kommande beställningar men befintliga, usch. Ännu ett minuspoäng för GM i min bok (inte för att dom varit särskilt nära plus någonsin egentligen men iaf). :(
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Teslaspolen »

Så det blir samma visa som för Ampera med andra ord. :roll:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Laban »

Verkar väl tyvärr allt mer som att Elon hade rätt. Det är en compliance bil som inte är lönsam för GM om de inte kan dra nytta av CARB krediterna:
That’s why you shouldn’t ask like why, well, GM appears to be losing $10,000 a car on the Bolt. No, they’re not. They are making it up on CARB credits. But they get the full retail value of the CARB credit, whereas we get the wholesale value when we’re lucky. But the CARB credits are only effective at a production rate of about 20,000 to 30,000 vehicles a year. So that’s why you’ll see, mark my words, it’s not going to be any higher than that for the Chevy Bolt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
Nu har GM valt att höja priset de säljer Ampera-e för till Opel vilket gör att priset i Norge ökar med 45000 NOK och detta ska även gälla de som beställt men inte tagit leverans.

https://electrek.co/2017/11/06/chevy-bo ... se-europe/
Tråkigt...
Undrar om de är som man mjölkar PSA gruppen eller är de att den faktiskt kostar mer än vad man räknat på (vilket känns orimligt). Men ja troligen är de väl vara att försöka skapa dåligt rykte för elbilar...
Ja ännu en anledning att inte köpa någon bil där GM står bakom.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Leo »

Inget konstigt att Chevrolet höjer priset för att sälja komponenter/bil till en (numera) konkurrent =Peugeot.

Men tråkigt för elbilsrevolutionen. Men inte oväntat eller förvånande.

Har tex Chevrolet säkrat begränsad med batterier från sin underleverantör så är det helt naturligt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Borde det inte gå att importera Bolt från USA? Det finns mängder med USA-importerade Leaf i Norge. Bolt är ju i grunden samma bil som Ampera-e, så det borde ju funka :?:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

HelectriC skrev:
Borde det inte gå att importera Bolt från USA? Det finns mängder med USA-importerade Leaf i Norge. Bolt är ju i grunden samma bil som Ampera-e, så det borde ju funka :?:
CCS är ju olika i USA och Europa så du kommer inte kunna snabbladda den plus att den inte kan ta emot trefas så du blir nog inte så sugen på att ta den på långresor.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av EnTraktor »

Nån som vet vad som hände med denna bil? Säljs den i Sverige? Finns den i Sverige? Död?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

EnTraktor skrev:
Nån som vet vad som hände med denna bil? Säljs den i Sverige? Finns den i Sverige? Död?
Efter att GM sålde Opel så minskade satsningen på Ampera-E betydligt, de säljs fortfarande i vissa länder i Europa men väntetiden verkar vara lång så jag tror inte det blir fler marknader.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Känns ju ganska pinsamt, tycker jag, att GM lanserade en bra elbil, skröt massa om den för att sen i stort sett lägga den död! Det är massa efterfrågan, men ingen vilja att sälja. Dom gör sig en björntjänst genom att så tydligt visa att dom inte önskar sälja en färdig produkt som faktiskt funkar. Visst, det levereras några få, men efterfrågan är ju mycket större och speciellt i Europa. Kan dom sälja andra bilar, så borde dom nog klara att sälja den även under märket "Chevrolet" nu när Opel är franskt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar