Opel Ampera-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Torkel »

joel80 skrev:
Bild
Jag funderar om samma princip gäller när man köper ekologisk mjölk.. Om det bara handlar om den extra kronan om ekologiska böner får.

Spännande om "för många" väljer endast solel.. Måste leverantören då börja lagra solel för att kunna leverera rätt mängd solel till sina kunder...? Så länge inte tillräckligt många valt det klarar dom sig genom att leverera "din" solel dagtid till andra som inte valt det.. Men kan ju inte krävas så extremt stor andel som kräver solen innan dom får problem med det.. Speciellt med tanke på våra årstider.
Helt OT. Får be tre "Teslan vår" senare.

Man blandar vanlig mjölk och ekomjölk. Men då handlar det om att du får en liten andel eko i din vanliga förpackning (bonus alltså). Eko-mjölken hanteras helt separat i vanliga fall. Undantaget är om det ligger någon enstaka eko-gård där mejerierna tjänar mer på att "vaska" ner eko-mjölken i en blandning än att köra en omväg med en separat mjölkbil. Bonden får alltid mer pengar för eko.

Så jag tänker på grön el är att jag betalar för att bolaget ska köpa in det. Klarar de sedan inte av att leverera tillräcklig mängd grön el så höjs inköpspris på grön el och producenterna bygger då mer.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Torkel »

Niklas Z skrev:
Ja, den där artikeln av Matson är en av årets hittills hetaste kandidater till titeln "värsta strunt som skrivits". Jag bara häpnade när jag läste den. Uppenbarligen är kraven för att få skriva om bilar på DI under nollnivån.
Men nu får ni skärpa er. Det där var en artikel om hur Opel Ampera är oinspirerad och högt prissatt men rymlig och duglig. De medelmåttiga betygen motsvarar detta. Matson adresserar både frågor som rör elbilskunniga men framförallt noviser. Artikeln handlar också om hur Opel och Chevrolet uppenbarligen inte alls tror på elektrifiering trots att t.o.m. kritiker som Matson vill ha elbil och att folk köper dem utan att titta.

Artikeln handlar inte om kärnkraft, det är bara den sista satsen (som ju är mer än lite ogenomtänkt iofs). Resten av artikeln är helt ok och dessutom övervägande positiv till elbilar, även ut Matsons kritiska perspektiv. Ett perspektiv jag tror han håller på just på grund av sådana sekter som vi ingår i (tl;dr: han är ett troll).
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Vasp »

De första kunderna i Norge har fått sina bilar nu.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017 ... l-Ampera-e
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Nu äntligen har den lokala opelhandlaren fått ampera-e till provkörning. Ska boka in mig nån gång under den närmsta framtiden. Blir intressant.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

Spännande värre :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Vasp »

600km plus i räckvidd är möjligt under rätt förhållanden. Hypermileing såklart.

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

Till vem riktar sig en sådan körning? Det är totalt meningslöst att köra så långt utan att ladda. De stannar ju flera gånger då de skulle kunna ladda bilen.
Då är det ju intressantare att se någon köra så fort som möjligt 60mil med laddning.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Johnalm »

Synd bara att den inte kommer förrän tidigast 2019 till Norge/Sverige vid nybeställning. Då föredrar jag en snikvariant av Model 3 för samma peng.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Johnalm skrev:
Synd bara att den inte kommer förrän tidigast 2019 till Norge/Sverige vid nybeställning. Då föredrar jag en snikvariant av Model 3 för samma peng.
Vid nybeställning kommer inte heller M3 före 2019
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

Jag tror att man kan få en till sommaren 2018 om man beställer det som ger kortast tid enligt designstudion när den väl öppnas för oss i Europa :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Jag tror att man kan få en till sommaren 2018 om man beställer det som ger kortast tid enligt designstudion när den väl öppnas för oss i Europa :)
Haha, det tror jag inte. Jag tror att jag som beställde INNAN butiken öppnade samt har Teslaägarprioritet kommer få min bil nångång under 2018. Men den som lever får se.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av lator »

Jag håller med. Om du beställer en M3 nu så kanske du som redan äger en Tesla har den till sommaren 2019... De första att levereras till Sverige bör komma Q3 2018. Jag som beställde i butik den 31/3 räknar inte med att få min före Q4 2018 om jag inte köper en Model S först... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av apkungen »

Ams gjorde ett utförligt test av denna och i3, ioniq o golf. Mkt matnyttigt även om många av slutsatserna och viktningen av betyget gör att golfen vinner vilket enligt mig känns lite sjukt men men. De tycker ju fortfarande att elbilar är en grej för stan...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

Läste Vi Bilägares test av Ampera e och där stod det att den har vätskekylning av batteriet. Det visste jag inte. Då framstår det som ännu konstigare att man inte satte dragkrok på den.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Läste Vi Bilägares test av Ampera e och där stod det att den har vätskekylning av batteriet. Det visste jag inte. Då framstår det som ännu konstigare att man inte satte dragkrok på den.
Är det verkligen så konstigt? Chevrolets största marknad borde vara USA och det är knappast många som använder en bil i denna storleksordning för att dra grejer? Då har man betydligt större och starkare grejer att nyttja.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

Ja, i USA är det pickup som gäller som dragbil. En normalt funtad amerikan har alltså en Model S till herrn, en X till frun, en Bolt till ungarna och en redig pickup för alla ärenden till hardware storen. Det är bara till och anpassa sig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

Men det är väl ändå så att det går att sätta krok på de flesta bilar även om man inte gör det så ofta? Så varför inte ge Bolten krok?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Men det är väl ändå så att det går att sätta krok på de flesta bilar även om man inte gör det så ofta? Så varför inte ge Bolten krok?
För då skulle folk kanske inte köpa sin stora pickup att ha till just det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

Precis hur skulle det se ut? Tänk om folk bara skulle köpa en bil, det hade ju blivit jätte konstigt.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Precis hur skulle det se ut? Tänk om folk bara skulle köpa en bil, det hade ju blivit jätte konstigt.
Typ lagom :o
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Ny har jag varit på en liten provkörning, ca 1 timme och bilen både levererar och underpresterar :D
Positivt är väghållning och räckvidd. Utan att tänka på nåt särskilt så går den 40mil utan större problem. Anstränger man sig så över 50. Det är ju betydligt mer än min Tesla. Regen funkar bra, man kan välja mellan "D" som är utan regen, "L" som är ungefär som Tesla och det går bra att köra utan att använda bromspedalen i vanlig trafik. Sen har man även en paddel på vänster sida av ratten som fungerar som en slags manuell regen om man önskar mer eller om man tex kör i D och vill ha lite regen då och då. Bilen har god plats invändigt och ett ganska ok bagage för bilklassen. Storleksmässigt så känns den en liten aning större en Golfen, men inte mycket. En del beror nog på att man sitter högre med högre takhöjd och att man på så sätt sitter längre fram eftersom benen är mer upprätta. Då blir utrymmet i baksätet större.
Det som inte är så kul är upplevd kvalitetskänsla. Känns som en asiatisk plastbil. Mycket hårdplast och dåliga övergångar. Stolarna är ok, men har ett märkligt sidostöd på sittdynan som skaver på låren trots att jag inte är särskilt bred ;) Mycket märkligt att bilen inte har adaptiv farthållare för den har massa andra funktioner; skyltidentifiering, filhållare(som bara funkar i nödfall), automatiskt helljus, autobroms och en del annat. Lite plottrig skärm framför ratten, lite för mycket information. Det gick dock att välja olika tema, men då plötsligt hade man alldeles för lite info (petitess jag vet :) )
Prissättningen i Norge är också ok, grundpris 318k och tillägg för några paket så kommer man på 350 fullutrustad. Märkligt att om man väljer 360 graders kamera, så kan man inte få elektriskt infällbara ytterbackspeglar :shock: men tar man bort 360 så går det bra.
Beställer man nu så kanske man får den 2018, men antagligen inte förrän 2019 :shock:

Ska se om jag får upp några bilder också
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Bilder
20170531_090003.jpg
20170531_085403.jpg
20170531_085125_001.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av HelectriC »

Bilder
20170531_091545.jpg
20170531_090117.jpg
20170531_101013.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
Men det är väl ändå så att det går att sätta krok på de flesta bilar även om man inte gör det så ofta? Så varför inte ge Bolten krok?
Precis. Men GM ska ju sälja Opel så de bryr sig väl inte om den europeiska marknaden nåt nämnvärt. Vore enkelt, om de hade haft viljan, att konstruera och typgodkänna Opeln för dragkrok för Europa. I USA förstår jag att de inte bryr sig om dragkrok dock.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av lem »

Jerker skrev:
Men det är väl ändå så att det går att sätta krok på de flesta bilar även om man inte gör det så ofta? Så varför inte ge Bolten krok?
Det finns rejäla eftermarknadskrokar men jag tror frånvaro av dragkrok på S skall gynna försäljning av X.

Jag behöver en mångsidig bil:
- Cykeltransport
- Vilttransport
- Foderutläggning
- Kajaktransport (då behövs dragkroken för att stabilisera)
m.m.

Teslan är egentligen "för fin" och "för dyr" men får duga så länge. Den finns NU! Två års väntetid är ju "jättelångt"......
Jag blir lite orolig för S restvärde. Om 2,5 år skall jag köpa bilen "en gång till" för 55% dvs 425 575 kronor. Om kompetenta bilar som Bolt/Ampera-e finns kommer priset på gamla MS falla rejält!
IMG_0160[1].JPG
IMG_0052.JPG
IMG_0125[1].JPG
Senast redigerad av lem, redigerad totalt 3 gång.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Skriv svar