Opel Ampera-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Ragnvlad
Inlägg: 23
Blev medlem: 18 okt 2016 22:24

Opel Ampera-e

Inlägg av Ragnvlad »

Verkar ju lovande med löftet om 50 mils räckvidd?!? Dessutom ska den ju finnas på marknaden redan till våren så vad tror ni? Kommer det bli nåt att räkna med?

http://www.opel.se/fordon/kommande-mode ... aunch.html
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »

Finns en lång tråd där den jämförs mot Model 3:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ra#p114125

Men det hindrar ju inte att man har en tråd mer inriktad på enbart den bilen.

50 mils räckvidd är NDEC... den mer verklighetsanpassade räckvidden för samma bil i USA är 38 mil. Det är helt okej räckvidd det också, men man ska veta att det kommer vara svårt att komma 50 mil med den.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av jtesla »

Jag gillar marknadsföringen:
"Nu är räckviddsångest ett minne blott: enligt New European Driving Cycle (NEDC) spräcker nya Ampera-e den tidigare kilometerbarriär på 500 kilometer med bred marginal utan att ladda om. Det gör Opels innovativa elektriska kompaktbil till överlägset bäst i sitt segment."

>50 mil! "med bred marginal"
Det är ju imponerande!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

.....................
ampera-e.png
En genomsnittshastighet på 34 km/h :o
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »

jtesla: Dom berättade bara inte åt vilket håll marginalen gick...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

Kolla in den här räckviddskalkylatorn på Renaults hemsida! Den ger en fingervisning om hur utetemperatur, hastighet m.m påverkar räckvidden i förhållande till NEDC:

https://www.renault.se/bilar/personbila ... kvidd.html
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

Jag tror att Ampera-e blir ett riktigt bra alternativ till Model 3. Dessutom finns den redan, dvs man kan räkna med att den går att köpa här i Sverige inom ett halvår eller så. En annan fördel är att jag har 2,5 mil till närmsta Opel-handlare, men 17 mil till Tesla SC.
Enda nackdelen är enfasladdningen och avsaknaden av supercharger, men man klarar sig förmodligen bra ändå. Jag ser med spänning fram emot en provtur i Opeln. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
Jag tror faktiskt att det är mer. Opel påstår ju bestämt att de har kört bilen från London till parismässan på en laddning i vanlig motorvägsfart. I samtliga intervjuer hör man att de anser att 50 mil inte är orealistiskt, trots att de får en del kritiska frågor.
Jag kan väl säga såhär, min Tesla ska enligt NEDC ha en räckvidd på 504km. Det är fullständigt orealistiskt. 35-40 mil klarar den av i fint väder, men inte mer. Det är ganska så mycket mindre än de utlovade 50 milen tycker jag. Rimligen så borde Opeln också hamna där nånstans. Annars är den dödfödd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Feddan »

mati skrev:
LarsL skrev:
Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
Jag tror faktiskt att det är mer. Opel påstår ju bestämt att de har kört bilen från London till parismässan på en laddning i vanlig motorvägsfart. I samtliga intervjuer hör man att de anser att 50 mil inte är orealistiskt, trots att de får en del kritiska frågor.
Jag kan väl säga såhär, min Tesla ska enligt NEDC ha en räckvidd på 504km. Det är fullständigt orealistiskt. 35-40 mil klarar den av i fint väder, men inte mer. Det är ganska så mycket mindre än de utlovade 50 milen tycker jag. Rimligen så borde Opeln också hamna där nånstans. Annars är den dödfödd.
Model S är större/tyngre än Opeln, så du får nog räkna med att Model S har 30% högre förbrukning.
Men grundpoängen stämmer fortfarande: NEDC-siffrorna är inte realistiska, utan bara best case-scenariot.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

Opeln har riktigt dåligt luftmotstånd så förbrukningen kommer öka drastiskt med hastigheten. Kanske värre än Leafen till och med.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Laban »

Ampera-e är 1.59 m hög , Cd 0.32
Leaf är 1.55 m hög, Cd 0.28

Så att den är sämre än Leaf sett till landsvägskörning relativt stadskörning känns som ett rimligt antagande.

Personligen gillar jag högbyggda bilar och eftersom Bolt/Ampera-e i mina ögon är främst en stadsbil så tycker jag att det är rätt val av GM.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ragnvlad
Inlägg: 23
Blev medlem: 18 okt 2016 22:24

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Ragnvlad »

Ska bli intressant att testa när den väl når Sverige. Frågan är hur möjligheterna till laddning ser ut? Kanske inte så kul att behöva stå ett halvt dygn om man måste ladda vid nån längre tripp? Funderar på ny bil till våren och pendlar ca 8-10 mil dagligen så det kanske den skulle funka till...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av chaffis75 »

Ragnvlad skrev:
Ska bli intressant att testa när den väl når Sverige. Frågan är hur möjligheterna till laddning ser ut? Kanske inte så kul att behöva stå ett halvt dygn om man måste ladda vid nån längre tripp?
Jo de är just de där med långresor och snabbladdnig som tesla har löst så snyggt med sitt nät av laddare, de blir liksom minus på alla bilar direkt (jämfört med tesla) just pågrund av det. Sedan är ju denna modellen mycket intressant ändå.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Elputte »

Kommer den alltså inte ha möjlighet till snabbladdning? Undrar i så fall vad tex CLEVER tycker?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

Elputte skrev:
Kommer den alltså inte ha möjlighet till snabbladdning? Undrar i så fall vad tex CLEVER tycker?
Jo, det kommer den men det är 50 kW CCS istället för Teslas 120 kW vilket gör en del skillnad i laddtid.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Torkel »

mati skrev:
LarsL skrev:
Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
, min Tesla ska enligt NEDC ha en räckvidd på 504km. Det är fullständigt orealistiskt. 35-40 mil klarar den av i fint väder, men inte mer. Det är ganska så mycket mindre än de utlovade 50 milen tycker jag.
Fast om du kör enligt samma premisser som NEDC cykeln så bör du komma just så långt som den uppger. Iaf med en bil utan säten och en förare på 50 kg.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av dstr »

Torkel skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
, min Tesla ska enligt NEDC ha en räckvidd på 504km. Det är fullständigt orealistiskt. 35-40 mil klarar den av i fint väder, men inte mer. Det är ganska så mycket mindre än de utlovade 50 milen tycker jag.
Fast om du kör enligt samma premisser som NEDC cykeln så bör du komma just så långt som den uppger. Iaf med en bil utan säten och en förare på 50 kg.
Björn körde väl 78 mil med en p85d. Med 60kwh batteri så blir ju 50 mil "i teorin" inte allt för osannolikt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

Helt klart kommer den vara användbar. Men räkna med liknande tapp som Leafen vid motorvägskörning. Leafen halverar också ungefär sin NEDC räckvidd vid hög fart och klimatanläggning på.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Mysman »

Enfasladdning? Är det verkligen bekräftat för Ampera-e? Chevy Bolt i USA kanske där det inte finns 3-fas.

Men för EU?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

Avsaknaden av dragkrok är ytterligare en nackdel (och avgörande för mig). Än så länge finns det bara en utlovad bil i mellansegmentet som vi vet kommer att kunna utrustas med dragkrok och det är Tesla 3. I lyxsegmentet finns det också bara en bil med drag, och det är Tesla X. Vad är problemet för de andra tillverkarna?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

Mysman skrev:
Enfasladdning? Är det verkligen bekräftat för Ampera-e? Chevy Bolt i USA kanske där det inte finns 3-fas.

Men för EU?
Jo, men det är ju som med alla andra elbilar utom Tesla och Zoe. De har ju bara enfasladdning för hemmabruk. För långfärder är det CCS/Chademo som gäller.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av jpetters »

Uppdaterade BMW i3, större batteriet, har stöd 3-fas. Och CCS för snabbladdning.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Avsaknaden av dragkrok är ytterligare en nackdel (och avgörande för mig). Än så länge finns det bara en utlovad bil i mellansegmentet som vi vet kommer att kunna utrustas med dragkrok och det är Tesla 3. I lyxsegmentet finns det också bara en bil med drag, och det är Tesla X. Vad är problemet för de andra tillverkarna?
Du har så rätt. Hade Ampera-e gått att få med dragkrok så tror jag att min Model S hade ganska så snart varit ute till försäljning. Opeln har precis rätt storlek och ligger (antagligen) i en lite mer lagom prisklass för mig.
I och med att den redan finns så borde barnsjukdomarna ha rensats bort om ett eller två år. Precis då kommer förmodligen Model 3 ut, fast full med barnsjukdomar och ett servicecenter nästan 20 mil bort. :?
Dragkrok kanske kommer ändå så småningom till Opeln. Man kan ju hoppas...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Avsaknaden av dragkrok är ytterligare en nackdel (och avgörande för mig). Än så länge finns det bara en utlovad bil i mellansegmentet som vi vet kommer att kunna utrustas med dragkrok och det är Tesla 3. I lyxsegmentet finns det också bara en bil med drag, och det är Tesla X. Vad är problemet för de andra tillverkarna?
Du har så rätt. Hade Ampera-e gått att få med dragkrok så tror jag att min Model S hade ganska så snart varit ute till försäljning. Opeln har precis rätt storlek och ligger (antagligen) i en lite mer lagom prisklass för mig.
I och med att den redan finns så borde barnsjukdomarna ha rensats bort om ett eller två år. Precis då kommer förmodligen Model 3 ut, fast full med barnsjukdomar och ett servicecenter nästan 20 mil bort. :?
Dragkrok kanske kommer ändå så småningom till Opeln. Man kan ju hoppas...
Jag undrar det. I tidningen Elibilen står det: "Enligt Dr Rolf Hannapel, som varit med i utvecklingen av bilen, så kommer den inte med dragkrog, ett val de gjorde tidigt i produktionen" Dock står det inte varför de gjorde detta val. Den kommer inte heller att kunna laddas med 3-fas. De tycker att det räcker med 1-fas 32A. Det betyder att de inte alls satt sig in i den svenska elmarknaden där 3-fas är standard och höga mätarsäkringar är dyra, medan det på kontinenten är 1-fas med höga avsäkringar som gäller. I Sverige kommer det alltså att vara max 3,7 Kw för hemmaladdning på Ampera-e medan jag kan ladda min Zoe med 11 kW på 3-fas.

Nej, Opel och GM anser att en stadsbil som denna ska inte ha dragkrok. Men de ska utveckla sitt elbilsprogram (som alla säger att de ska) så vi får snällt vänta på större bilmodeller som de tänker sig ska ha dragkrog. Så det är fortfarande bara Tesla 3 som gäller för oss märkliga svenskar som vill ha drag på bilen...
Skriv svar