Opel Ampera-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Så sjukt himla tråkigt det här alltså. Gm kan lika väl sluta tillverka den helt o hållet o lämna produktionen till de tre som vill göra elbilar. Tesla, Nissan o byd.
Jag antar att planen var att komma ut tidigare med en billigare elbil än Model 3. Den planen slog fel... kan man säga.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
apkungen skrev:
Så sjukt himla tråkigt det här alltså. Gm kan lika väl sluta tillverka den helt o hållet o lämna produktionen till de tre som vill göra elbilar. Tesla, Nissan o byd.
Jag antar att planen var att komma ut tidigare med en billigare elbil än Model 3. Den planen slog fel... kan man säga.
Sen är det väl så, om jag har förstått det rätt, att återförsäljarna inte är särskilt intresserade av att sälja elbilarna. Det är väl - om det nu är möjligt - ännu värre än här i Sverige med den saken! Man förstår verkligen varför Elon inte vill vara i händerna på fristående återförsäljare!
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av StefL »

Jerker skrev:
Sen är det väl så, om jag har förstått det rätt, att återförsäljarna inte är särskilt intresserade av att sälja elbilarna. Det är väl - om det nu är möjligt - ännu värre än här i Sverige med den saken! Man förstår verkligen varför Elon inte vill vara i händerna på fristående återförsäljare!
Framför allt handlar det väl i Teslas fall om att inte blanda fossilbilar och elbilar, om man bakom försäljarnas ovilja att sälja elbilar anar en tanke om sämre eftermarknad vad gäller service mm. Nu har ju Tesla valt den affärsmodell man valt, och det förmodligen även av andra skäl än att man inte "vill vara i händerna" på återförsäljarna, men det verkar onekligen vara så att den säljare som kan hellre säljer en fossilbil än en elbil - kanske helt enkelt också för att det är lättare att prata för en produkt man är bekant med.

I framtiden när alla bilar är elektriska lär det väl dock se annorlunda ut, dvs dagens återförsäljare med flera märken har fortfarande flera märken och modeller som alla råkar vara elektriska.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
apkungen skrev:
Så sjukt himla tråkigt det här alltså. Gm kan lika väl sluta tillverka den helt o hållet o lämna produktionen till de tre som vill göra elbilar. Tesla, Nissan o byd.
Jag antar att planen var att komma ut tidigare med en billigare elbil än Model 3. Den planen slog fel... kan man säga.
Sen är det väl så, om jag har förstått det rätt, att återförsäljarna inte är särskilt intresserade av att sälja elbilarna. Det är väl - om det nu är möjligt - ännu värre än här i Sverige med den saken! Man förstår verkligen varför Elon inte vill vara i händerna på fristående återförsäljare!
Hur vet du det? De säljer väl sin egen morsa bara de får sin provision?

Jag var på ett event med BMW-säljare på Mantorp i våras när jag precis hade skaffat mig en i3 och där var alla väldigt positivt inställda till elbilar trots att vi skulle köra M4 på bana. Flera av säljarna körde i3 privat själva. Och går du in hos en BMW-handlare så står i3:orna i regel väldigt centralt i hallen. Definitivt inget som göms undan. Brukar även finnas gott om demobilar för de som är nyfikna.

Jag är medveten om att andra märken kanske hanterar det annorlunda. Jag tror dock att GM har problem att få fram tillräckligt många bilar bilar och sen så har de ju sålt Opel till fransmännen. Det krånglar säkert till saker och ting också.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

Det är möjligt att det har börjat ske en liten omsvängning nu på sistone, men när jag köpte min Zoe så var attityden tydlig när jag frågade hos olika ÅF om elbilar: De ville helst inte kännas vid att deras märke hade elbilar i utbudet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Det är möjligt att det har börjat ske en liten omsvängning nu på sistone, men när jag köpte min Zoe så var attityden tydlig när jag frågade hos olika ÅF om elbilar: De ville helst inte kännas vid att deras märke hade elbilar i utbudet.
Så var det för ett år sedan när jag pratade med KIA-säljare i Kalmar på elbilsevent. De sa att KIA inte hade någon elbil. Påminde honom om KIA Soul och det verkade som han fick tänka till innan han höll med om att den fanns men han tyckte att det var en gammal modell.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »

Min uppfattning är att väldigt många bilhandlare ändrat inställning under senaste 2 åren och intresset för elbilar (även hybrider) är betydligt större och därmed också kunskapen.

Kunskapen menar jag då inte är lika bra som de flesta har här på forumet, men de bilhandlare jag haft kontakt med senaste året på Volvo och Hyundai samt en fristående återfärsäljare av VW Golf har haft överraskande bra grundkunskap. Jämför jag med hur det var då jag köpte hybriden jag har för 2 år sen är det natt och dag.

Jag fick då snarare utbilda säljaren, och min personliga servicetekniker (som för övrigt är riktigt bra!) ringde mig för att fråga om bilens beteende när han hade en annan kund inne med en hybrid. (Alltså det är svårt för en tekniker som inte har kört en hybrid att veta hur den uppträder i vissa situationer och vissa saker går nog inte att läsa sig till...)


De säljare som inte vill lära sig om elbilar kommer bli utfasade och bortmanövrerade närmsta åren!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

Det är nu 2 år sedan jag satt hos min lokala Volvohandlare och diskuterade leasing av en Zoe. Efter det har jag haft mycket kontakt med denna säljare och utbildat honom om elbilar i allmänhet och Zoe i synnerhet. Av Renault hade han inte fått nån utbildning. Han mindes att det kommit en inbjudan för några år sedan, antagligen när Zoen var ny, som ett par åkte på, men då skrattade de flesta bara åt elbilar.

För ett par veckor sedan ringde en man till mig som fått mitt nummer av denne säljare för att han skulle få mer info om Zoen som säljaren inte kunde ge honom. (Jag hade sagt till säljaren att det var OK.) Den mannen beställde en Zoe. 8-)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Det är nu 2 år sedan jag satt hos min lokala Volvohandlare och diskuterade leasing av en Zoe. Efter det har jag haft mycket kontakt med denna säljare och utbildat honom om elbilar i allmänhet och Zoe i synnerhet. Av Renault hade han inte fått nån utbildning. Han mindes att det kommit en inbjudan för några år sedan, antagligen när Zoen var ny, som ett par åkte på, men då skrattade de flesta bara åt elbilar.

För ett par veckor sedan ringde en man till mig som fått mitt nummer av denne säljare för att han skulle få mer info om Zoen som säljaren inte kunde ge honom. (Jag hade sagt till säljaren att det var OK.) Den mannen beställde en Zoe. 8-)
Det är bara att begära 3% provision av dom nu för varje såld bil
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »

Jerker har nog bra förhandlingsläge inför nästa bil.
XC40 verkar förresten bli Volvos första rena elbil om man ska tro DN!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Jerker har nog bra förhandlingsläge inför nästa bil. Bild
XC40 verkar förresten bli Volvos första rena elbil om man ska tro DN!
Jag är öppen för skamliga förslag! :mrgreen:
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av frippan »

joel80 skrev:
Jerker har nog bra förhandlingsläge inför nästa bil. Bild
XC40 verkar förresten bli Volvos första rena elbil om man ska tro DN!
Har något minne av att Volvo C30 fanns som ren elbil för 5-6 år sedan.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »

Frippan
Den vill Volvo snabbt glömma.. :)
Den gick för kort sträcka för att räknas, hade ingen snabbladdning och gjordes i väldigt begränsad upplaga.. Så lite kan vi väl ändå säga att den inte riktigt "funnits". Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av lator »

Nja, utöver att den inte gick att köpa utan kostade multum att leasa så var det ju en trevlig bil. Den senare versionen med Brusa-laddare var ju inte just sämre än en Zoe...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Smutt »

Såg en elvolvo idag försökte ladda på SUC i Arboga :lol: jag hjälpte dom tre vilsna ungdomarna till Clever
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Såg en elvolvo idag försökte ladda på SUC i Arboga :lol: jag hjälpte dom tre vilsna ungdomarna till Clever
En vadå? En C30 electric? Eller försökte de mata en laddhybrid med kraftfoder?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Smutt »

En äkta elvolvo så ny ut laddlucka i fram
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

Nu blev man nyfiken ju! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »

Eeeh.. Va? Var det nån testbil som var maskad eller så? Är du säker på att det var en Volvo? Berätta mer..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av EnTraktor »

Skulle gissa det var en laddhybrid, t.ex. XC90.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Smutt »

Nej ingen laddhubrid dom hade eltorsk jag läste inte modelbetäkningen men bakdörrarna var märkliga såg först ut som att den hade 4 dörrar men det verkar bara vara 2, den laddade på typ 2
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av bylund »

Den enda kända elvolvon är C30. Så var det inte den så var det alltså en laddhybrid eller en prototyp.

C30 stämmer ju på beskrivningen:

Bild
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av oscfor »

Det var definitivt en hybrid. Volvo skulle aldrig skicka ut en prototyp på gatorna så här långt före lansering.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Smutt »

Det var inte en hybrid. Elen var slut dom kom ingenstans det finns flera mackar vid Arboga SUC

Bilen var väldigt lik bilden dock andra fälgar och enfärgad vit
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

oscfor skrev:
Det var definitivt en hybrid. Volvo skulle aldrig skicka ut en prototyp på gatorna så här långt före lansering...
...som dessutom körs av killar som försöker ladda vid en Supercharger. Föga troligt.
Men beskrivningen att den såg märklig ut stämmer ju på en C30.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar