Längst ner på den sidan står det "voraussichtlich bestellbar ab 4. Quartal 2017", betyder det att nya beställningar förväntas levereras i slutet av året? Kan Opel redan ha bestämt antalet för Norge och Tyskland oavsett efterfrågan så att de går att få en betydligt snabbare i Tyskland? Detta skulle kunna betyda att den kommer till Sverige nästa år oavsett hur många beställningar de får i Norge men då kommer de att skickas mellan länderna istället för att köpas av den lokala handlaren, samma sak hände Kia Soul EV, norrmännen var intresserade av den men det var de tyska försäljarna som fick in de stora mängderna så många Norrmän antas ha köpt den i Tyskland och sen importerat den till Norge.Zalman3 skrev:Såg att Opel Ampera-e kostar 39.330euro i tyskland, borde bli 382.000kr i sverige.
http://www.opel.de/fahrzeuge/ampera-e/uebersicht.html
Opel Ampera-e
Moderator: Redaktion
Re: Opel Ampera-e
Re: Opel Ampera-e
Sakta nu. "Voraussichtlich bestellbar ab..." betyder att det förväntas att den går att beställa i Q4 2017. Inte leverans alltså. Bara beställning.
Den går alltså inte ens att beställa i Tyskland i nuläget. Precis som i Sverige.
Den går alltså inte ens att beställa i Tyskland i nuläget. Precis som i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Ampera-e
Finns ingen anledning för Opel att sälja den för 382 i Sverige inkl moms när den säljs för 320 i Norge utan moms, dvs pengar till Opel betydligt mer i Norge. Då väljer dom nog hellre att ta den lilla batch som var avsedd för Sverige och skicka till Norge. Den lär hamna över 400 när den når Sverige tror jag. Allt annat hade varit konstigt.Zalman3 skrev:Såg att Opel Ampera-e kostar 39.330euro i tyskland, borde bli 382.000kr i sverige.
http://www.opel.de/fahrzeuge/ampera-e/uebersicht.html
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Opel Ampera-e
Jag undrar om det tyska priset inte är inklusive avdragen miljöbilspremie på 4000€. Jag antar att det är så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Ampera-e
Träffade en Norsk svart Ampera nyss vid Cleverladdaren, Sthlm uni. Såg trevlig ut. 27 mils räckvidd när han laddat 80%, körde CSS. Laddningen lät mycket mer än min leaf, nån fläkt som körde.
Väntetid till 2019 om man skulle beställa en nu.
Väntetid till 2019 om man skulle beställa en nu.
Re: Opel Ampera-e
Enligt DI så är det inte säkert Ampera-e kommer komma till Sverige då Opel inte får så många som efterfrågas från GM, dock inte säkert än. Här är Teknikens Världs artikel då DI kräver att man har betalat för att kunna läsa deras.
http://teknikensvarld.se/opel-ampera-e- ... ge-534074/
http://teknikensvarld.se/opel-ampera-e- ... ge-534074/
Re: Opel Ampera-e
Det roliga är ju att dom inte blir sålda i USA, utan hamnar på lager.vigge50 skrev:Enligt DI så är det inte säkert Ampera-e kommer komma till Sverige då Opel inte får så många som efterfrågas från GM, dock inte säkert än. Här är Teknikens Världs artikel då DI kräver att man har betalat för att kunna läsa deras.
http://teknikensvarld.se/opel-ampera-e- ... ge-534074/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Opel Ampera-e
Inte så att man börjar fundera på om GM vill att den ska floppa. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Opel Ampera-e
Så sjukt himla tråkigt det här alltså. Gm kan lika väl sluta tillverka den helt o hållet o lämna produktionen till de tre som vill göra elbilar. Tesla, Nissan o byd.
Re: Opel Ampera-e
Jag antar att planen var att komma ut tidigare med en billigare elbil än Model 3. Den planen slog fel... kan man säga.apkungen skrev:Så sjukt himla tråkigt det här alltså. Gm kan lika väl sluta tillverka den helt o hållet o lämna produktionen till de tre som vill göra elbilar. Tesla, Nissan o byd.
Re: Opel Ampera-e
Sen är det väl så, om jag har förstått det rätt, att återförsäljarna inte är särskilt intresserade av att sälja elbilarna. Det är väl - om det nu är möjligt - ännu värre än här i Sverige med den saken! Man förstår verkligen varför Elon inte vill vara i händerna på fristående återförsäljare!LarsL skrev:Jag antar att planen var att komma ut tidigare med en billigare elbil än Model 3. Den planen slog fel... kan man säga.apkungen skrev:Så sjukt himla tråkigt det här alltså. Gm kan lika väl sluta tillverka den helt o hållet o lämna produktionen till de tre som vill göra elbilar. Tesla, Nissan o byd.
Re: Opel Ampera-e
Framför allt handlar det väl i Teslas fall om att inte blanda fossilbilar och elbilar, om man bakom försäljarnas ovilja att sälja elbilar anar en tanke om sämre eftermarknad vad gäller service mm. Nu har ju Tesla valt den affärsmodell man valt, och det förmodligen även av andra skäl än att man inte "vill vara i händerna" på återförsäljarna, men det verkar onekligen vara så att den säljare som kan hellre säljer en fossilbil än en elbil - kanske helt enkelt också för att det är lättare att prata för en produkt man är bekant med.Jerker skrev:Sen är det väl så, om jag har förstått det rätt, att återförsäljarna inte är särskilt intresserade av att sälja elbilarna. Det är väl - om det nu är möjligt - ännu värre än här i Sverige med den saken! Man förstår verkligen varför Elon inte vill vara i händerna på fristående återförsäljare!
I framtiden när alla bilar är elektriska lär det väl dock se annorlunda ut, dvs dagens återförsäljare med flera märken har fortfarande flera märken och modeller som alla råkar vara elektriska.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Opel Ampera-e
Hur vet du det? De säljer väl sin egen morsa bara de får sin provision?Jerker skrev:Sen är det väl så, om jag har förstått det rätt, att återförsäljarna inte är särskilt intresserade av att sälja elbilarna. Det är väl - om det nu är möjligt - ännu värre än här i Sverige med den saken! Man förstår verkligen varför Elon inte vill vara i händerna på fristående återförsäljare!LarsL skrev:Jag antar att planen var att komma ut tidigare med en billigare elbil än Model 3. Den planen slog fel... kan man säga.apkungen skrev:Så sjukt himla tråkigt det här alltså. Gm kan lika väl sluta tillverka den helt o hållet o lämna produktionen till de tre som vill göra elbilar. Tesla, Nissan o byd.
Jag var på ett event med BMW-säljare på Mantorp i våras när jag precis hade skaffat mig en i3 och där var alla väldigt positivt inställda till elbilar trots att vi skulle köra M4 på bana. Flera av säljarna körde i3 privat själva. Och går du in hos en BMW-handlare så står i3:orna i regel väldigt centralt i hallen. Definitivt inget som göms undan. Brukar även finnas gott om demobilar för de som är nyfikna.
Jag är medveten om att andra märken kanske hanterar det annorlunda. Jag tror dock att GM har problem att få fram tillräckligt många bilar bilar och sen så har de ju sålt Opel till fransmännen. Det krånglar säkert till saker och ting också.
Re: Opel Ampera-e
Det är möjligt att det har börjat ske en liten omsvängning nu på sistone, men när jag köpte min Zoe så var attityden tydlig när jag frågade hos olika ÅF om elbilar: De ville helst inte kännas vid att deras märke hade elbilar i utbudet.
Re: Opel Ampera-e
Så var det för ett år sedan när jag pratade med KIA-säljare i Kalmar på elbilsevent. De sa att KIA inte hade någon elbil. Påminde honom om KIA Soul och det verkade som han fick tänka till innan han höll med om att den fanns men han tyckte att det var en gammal modell.Jerker skrev:Det är möjligt att det har börjat ske en liten omsvängning nu på sistone, men när jag köpte min Zoe så var attityden tydlig när jag frågade hos olika ÅF om elbilar: De ville helst inte kännas vid att deras märke hade elbilar i utbudet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Opel Ampera-e
Min uppfattning är att väldigt många bilhandlare ändrat inställning under senaste 2 åren och intresset för elbilar (även hybrider) är betydligt större och därmed också kunskapen.
Kunskapen menar jag då inte är lika bra som de flesta har här på forumet, men de bilhandlare jag haft kontakt med senaste året på Volvo och Hyundai samt en fristående återfärsäljare av VW Golf har haft överraskande bra grundkunskap. Jämför jag med hur det var då jag köpte hybriden jag har för 2 år sen är det natt och dag.
Jag fick då snarare utbilda säljaren, och min personliga servicetekniker (som för övrigt är riktigt bra!) ringde mig för att fråga om bilens beteende när han hade en annan kund inne med en hybrid. (Alltså det är svårt för en tekniker som inte har kört en hybrid att veta hur den uppträder i vissa situationer och vissa saker går nog inte att läsa sig till...)
De säljare som inte vill lära sig om elbilar kommer bli utfasade och bortmanövrerade närmsta åren!
Kunskapen menar jag då inte är lika bra som de flesta har här på forumet, men de bilhandlare jag haft kontakt med senaste året på Volvo och Hyundai samt en fristående återfärsäljare av VW Golf har haft överraskande bra grundkunskap. Jämför jag med hur det var då jag köpte hybriden jag har för 2 år sen är det natt och dag.
Jag fick då snarare utbilda säljaren, och min personliga servicetekniker (som för övrigt är riktigt bra!) ringde mig för att fråga om bilens beteende när han hade en annan kund inne med en hybrid. (Alltså det är svårt för en tekniker som inte har kört en hybrid att veta hur den uppträder i vissa situationer och vissa saker går nog inte att läsa sig till...)
De säljare som inte vill lära sig om elbilar kommer bli utfasade och bortmanövrerade närmsta åren!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Opel Ampera-e
Det är nu 2 år sedan jag satt hos min lokala Volvohandlare och diskuterade leasing av en Zoe. Efter det har jag haft mycket kontakt med denna säljare och utbildat honom om elbilar i allmänhet och Zoe i synnerhet. Av Renault hade han inte fått nån utbildning. Han mindes att det kommit en inbjudan för några år sedan, antagligen när Zoen var ny, som ett par åkte på, men då skrattade de flesta bara åt elbilar.
För ett par veckor sedan ringde en man till mig som fått mitt nummer av denne säljare för att han skulle få mer info om Zoen som säljaren inte kunde ge honom. (Jag hade sagt till säljaren att det var OK.) Den mannen beställde en Zoe.
För ett par veckor sedan ringde en man till mig som fått mitt nummer av denne säljare för att han skulle få mer info om Zoen som säljaren inte kunde ge honom. (Jag hade sagt till säljaren att det var OK.) Den mannen beställde en Zoe.
Re: Opel Ampera-e
Det är bara att begära 3% provision av dom nu för varje såld bilJerker skrev:Det är nu 2 år sedan jag satt hos min lokala Volvohandlare och diskuterade leasing av en Zoe. Efter det har jag haft mycket kontakt med denna säljare och utbildat honom om elbilar i allmänhet och Zoe i synnerhet. Av Renault hade han inte fått nån utbildning. Han mindes att det kommit en inbjudan för några år sedan, antagligen när Zoen var ny, som ett par åkte på, men då skrattade de flesta bara åt elbilar.
För ett par veckor sedan ringde en man till mig som fått mitt nummer av denne säljare för att han skulle få mer info om Zoen som säljaren inte kunde ge honom. (Jag hade sagt till säljaren att det var OK.) Den mannen beställde en Zoe.
Re: Opel Ampera-e
Jerker har nog bra förhandlingsläge inför nästa bil.
XC40 verkar förresten bli Volvos första rena elbil om man ska tro DN!
XC40 verkar förresten bli Volvos första rena elbil om man ska tro DN!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Opel Ampera-e
Jag är öppen för skamliga förslag!joel80 skrev:Jerker har nog bra förhandlingsläge inför nästa bil.
XC40 verkar förresten bli Volvos första rena elbil om man ska tro DN!
Re: Opel Ampera-e
Har något minne av att Volvo C30 fanns som ren elbil för 5-6 år sedan.joel80 skrev:Jerker har nog bra förhandlingsläge inför nästa bil.
XC40 verkar förresten bli Volvos första rena elbil om man ska tro DN!
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Opel Ampera-e
Frippan
Den vill Volvo snabbt glömma..
Den gick för kort sträcka för att räknas, hade ingen snabbladdning och gjordes i väldigt begränsad upplaga.. Så lite kan vi väl ändå säga att den inte riktigt "funnits".
Den vill Volvo snabbt glömma..
Den gick för kort sträcka för att räknas, hade ingen snabbladdning och gjordes i väldigt begränsad upplaga.. Så lite kan vi väl ändå säga att den inte riktigt "funnits".
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Opel Ampera-e
Nja, utöver att den inte gick att köpa utan kostade multum att leasa så var det ju en trevlig bil. Den senare versionen med Brusa-laddare var ju inte just sämre än en Zoe...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Opel Ampera-e
Såg en elvolvo idag försökte ladda på SUC i Arboga jag hjälpte dom tre vilsna ungdomarna till Clever
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd