Opel Ampera-e
Moderator: Redaktion
Opel Ampera-e
Verkar ju lovande med löftet om 50 mils räckvidd?!? Dessutom ska den ju finnas på marknaden redan till våren så vad tror ni? Kommer det bli nåt att räkna med?
http://www.opel.se/fordon/kommande-mode ... aunch.html
http://www.opel.se/fordon/kommande-mode ... aunch.html
Re: Opel Ampera-e
Finns en lång tråd där den jämförs mot Model 3:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ra#p114125
Men det hindrar ju inte att man har en tråd mer inriktad på enbart den bilen.
50 mils räckvidd är NDEC... den mer verklighetsanpassade räckvidden för samma bil i USA är 38 mil. Det är helt okej räckvidd det också, men man ska veta att det kommer vara svårt att komma 50 mil med den.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ra#p114125
Men det hindrar ju inte att man har en tråd mer inriktad på enbart den bilen.
50 mils räckvidd är NDEC... den mer verklighetsanpassade räckvidden för samma bil i USA är 38 mil. Det är helt okej räckvidd det också, men man ska veta att det kommer vara svårt att komma 50 mil med den.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Opel Ampera-e
Jag gillar marknadsföringen:
"Nu är räckviddsångest ett minne blott: enligt New European Driving Cycle (NEDC) spräcker nya Ampera-e den tidigare kilometerbarriär på 500 kilometer med bred marginal utan att ladda om. Det gör Opels innovativa elektriska kompaktbil till överlägset bäst i sitt segment."
>50 mil! "med bred marginal"
Det är ju imponerande!
"Nu är räckviddsångest ett minne blott: enligt New European Driving Cycle (NEDC) spräcker nya Ampera-e den tidigare kilometerbarriär på 500 kilometer med bred marginal utan att ladda om. Det gör Opels innovativa elektriska kompaktbil till överlägset bäst i sitt segment."
>50 mil! "med bred marginal"
Det är ju imponerande!
Re: Opel Ampera-e
jtesla: Dom berättade bara inte åt vilket håll marginalen gick...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Opel Ampera-e
Kolla in den här räckviddskalkylatorn på Renaults hemsida! Den ger en fingervisning om hur utetemperatur, hastighet m.m påverkar räckvidden i förhållande till NEDC:
https://www.renault.se/bilar/personbila ... kvidd.html
https://www.renault.se/bilar/personbila ... kvidd.html
Re: Opel Ampera-e
Jag tror att Ampera-e blir ett riktigt bra alternativ till Model 3. Dessutom finns den redan, dvs man kan räkna med att den går att köpa här i Sverige inom ett halvår eller så. En annan fördel är att jag har 2,5 mil till närmsta Opel-handlare, men 17 mil till Tesla SC.
Enda nackdelen är enfasladdningen och avsaknaden av supercharger, men man klarar sig förmodligen bra ändå. Jag ser med spänning fram emot en provtur i Opeln.
Enda nackdelen är enfasladdningen och avsaknaden av supercharger, men man klarar sig förmodligen bra ändå. Jag ser med spänning fram emot en provtur i Opeln.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Ampera-e
Jag tror faktiskt att det är mer. Opel påstår ju bestämt att de har kört bilen från London till parismässan på en laddning i vanlig motorvägsfart. I samtliga intervjuer hör man att de anser att 50 mil inte är orealistiskt, trots att de får en del kritiska frågor.LarsL skrev:Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
Jag kan väl säga såhär, min Tesla ska enligt NEDC ha en räckvidd på 504km. Det är fullständigt orealistiskt. 35-40 mil klarar den av i fint väder, men inte mer. Det är ganska så mycket mindre än de utlovade 50 milen tycker jag. Rimligen så borde Opeln också hamna där nånstans. Annars är den dödfödd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Ampera-e
Model S är större/tyngre än Opeln, så du får nog räkna med att Model S har 30% högre förbrukning.mati skrev:Jag tror faktiskt att det är mer. Opel påstår ju bestämt att de har kört bilen från London till parismässan på en laddning i vanlig motorvägsfart. I samtliga intervjuer hör man att de anser att 50 mil inte är orealistiskt, trots att de får en del kritiska frågor.LarsL skrev:Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
Jag kan väl säga såhär, min Tesla ska enligt NEDC ha en räckvidd på 504km. Det är fullständigt orealistiskt. 35-40 mil klarar den av i fint väder, men inte mer. Det är ganska så mycket mindre än de utlovade 50 milen tycker jag. Rimligen så borde Opeln också hamna där nånstans. Annars är den dödfödd.
Men grundpoängen stämmer fortfarande: NEDC-siffrorna är inte realistiska, utan bara best case-scenariot.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Opel Ampera-e
Opeln har riktigt dåligt luftmotstånd så förbrukningen kommer öka drastiskt med hastigheten. Kanske värre än Leafen till och med.
Re: Opel Ampera-e
Ampera-e är 1.59 m hög , Cd 0.32
Leaf är 1.55 m hög, Cd 0.28
Så att den är sämre än Leaf sett till landsvägskörning relativt stadskörning känns som ett rimligt antagande.
Personligen gillar jag högbyggda bilar och eftersom Bolt/Ampera-e i mina ögon är främst en stadsbil så tycker jag att det är rätt val av GM.
Leaf är 1.55 m hög, Cd 0.28
Så att den är sämre än Leaf sett till landsvägskörning relativt stadskörning känns som ett rimligt antagande.
Personligen gillar jag högbyggda bilar och eftersom Bolt/Ampera-e i mina ögon är främst en stadsbil så tycker jag att det är rätt val av GM.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Opel Ampera-e
Ska bli intressant att testa när den väl når Sverige. Frågan är hur möjligheterna till laddning ser ut? Kanske inte så kul att behöva stå ett halvt dygn om man måste ladda vid nån längre tripp? Funderar på ny bil till våren och pendlar ca 8-10 mil dagligen så det kanske den skulle funka till...
Re: Opel Ampera-e
Jo de är just de där med långresor och snabbladdnig som tesla har löst så snyggt med sitt nät av laddare, de blir liksom minus på alla bilar direkt (jämfört med tesla) just pågrund av det. Sedan är ju denna modellen mycket intressant ändå.Ragnvlad skrev:Ska bli intressant att testa när den väl når Sverige. Frågan är hur möjligheterna till laddning ser ut? Kanske inte så kul att behöva stå ett halvt dygn om man måste ladda vid nån längre tripp?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Opel Ampera-e
Kommer den alltså inte ha möjlighet till snabbladdning? Undrar i så fall vad tex CLEVER tycker?
Re: Opel Ampera-e
Jo, det kommer den men det är 50 kW CCS istället för Teslas 120 kW vilket gör en del skillnad i laddtid.Elputte skrev:Kommer den alltså inte ha möjlighet till snabbladdning? Undrar i så fall vad tex CLEVER tycker?
Re: Opel Ampera-e
Fast om du kör enligt samma premisser som NEDC cykeln så bör du komma just så långt som den uppger. Iaf med en bil utan säten och en förare på 50 kg.mati skrev:, min Tesla ska enligt NEDC ha en räckvidd på 504km. Det är fullständigt orealistiskt. 35-40 mil klarar den av i fint väder, men inte mer. Det är ganska så mycket mindre än de utlovade 50 milen tycker jag.LarsL skrev:Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
Re: Opel Ampera-e
Björn körde väl 78 mil med en p85d. Med 60kwh batteri så blir ju 50 mil "i teorin" inte allt för osannolikt.Torkel skrev:Fast om du kör enligt samma premisser som NEDC cykeln så bör du komma just så långt som den uppger. Iaf med en bil utan säten och en förare på 50 kg.mati skrev:, min Tesla ska enligt NEDC ha en räckvidd på 504km. Det är fullständigt orealistiskt. 35-40 mil klarar den av i fint väder, men inte mer. Det är ganska så mycket mindre än de utlovade 50 milen tycker jag.LarsL skrev:Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
Re: Opel Ampera-e
Helt klart kommer den vara användbar. Men räkna med liknande tapp som Leafen vid motorvägskörning. Leafen halverar också ungefär sin NEDC räckvidd vid hög fart och klimatanläggning på.
Re: Opel Ampera-e
Enfasladdning? Är det verkligen bekräftat för Ampera-e? Chevy Bolt i USA kanske där det inte finns 3-fas.
Men för EU?
Men för EU?
Re: Opel Ampera-e
Avsaknaden av dragkrok är ytterligare en nackdel (och avgörande för mig). Än så länge finns det bara en utlovad bil i mellansegmentet som vi vet kommer att kunna utrustas med dragkrok och det är Tesla 3. I lyxsegmentet finns det också bara en bil med drag, och det är Tesla X. Vad är problemet för de andra tillverkarna?
Re: Opel Ampera-e
Jo, men det är ju som med alla andra elbilar utom Tesla och Zoe. De har ju bara enfasladdning för hemmabruk. För långfärder är det CCS/Chademo som gäller.Mysman skrev:Enfasladdning? Är det verkligen bekräftat för Ampera-e? Chevy Bolt i USA kanske där det inte finns 3-fas.
Men för EU?
Re: Opel Ampera-e
Uppdaterade BMW i3, större batteriet, har stöd 3-fas. Och CCS för snabbladdning.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Opel Ampera-e
Du har så rätt. Hade Ampera-e gått att få med dragkrok så tror jag att min Model S hade ganska så snart varit ute till försäljning. Opeln har precis rätt storlek och ligger (antagligen) i en lite mer lagom prisklass för mig.Jerker skrev:Avsaknaden av dragkrok är ytterligare en nackdel (och avgörande för mig). Än så länge finns det bara en utlovad bil i mellansegmentet som vi vet kommer att kunna utrustas med dragkrok och det är Tesla 3. I lyxsegmentet finns det också bara en bil med drag, och det är Tesla X. Vad är problemet för de andra tillverkarna?
I och med att den redan finns så borde barnsjukdomarna ha rensats bort om ett eller två år. Precis då kommer förmodligen Model 3 ut, fast full med barnsjukdomar och ett servicecenter nästan 20 mil bort.
Dragkrok kanske kommer ändå så småningom till Opeln. Man kan ju hoppas...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Ampera-e
Jag undrar det. I tidningen Elibilen står det: "Enligt Dr Rolf Hannapel, som varit med i utvecklingen av bilen, så kommer den inte med dragkrog, ett val de gjorde tidigt i produktionen" Dock står det inte varför de gjorde detta val. Den kommer inte heller att kunna laddas med 3-fas. De tycker att det räcker med 1-fas 32A. Det betyder att de inte alls satt sig in i den svenska elmarknaden där 3-fas är standard och höga mätarsäkringar är dyra, medan det på kontinenten är 1-fas med höga avsäkringar som gäller. I Sverige kommer det alltså att vara max 3,7 Kw för hemmaladdning på Ampera-e medan jag kan ladda min Zoe med 11 kW på 3-fas.mati skrev:Du har så rätt. Hade Ampera-e gått att få med dragkrok så tror jag att min Model S hade ganska så snart varit ute till försäljning. Opeln har precis rätt storlek och ligger (antagligen) i en lite mer lagom prisklass för mig.Jerker skrev:Avsaknaden av dragkrok är ytterligare en nackdel (och avgörande för mig). Än så länge finns det bara en utlovad bil i mellansegmentet som vi vet kommer att kunna utrustas med dragkrok och det är Tesla 3. I lyxsegmentet finns det också bara en bil med drag, och det är Tesla X. Vad är problemet för de andra tillverkarna?
I och med att den redan finns så borde barnsjukdomarna ha rensats bort om ett eller två år. Precis då kommer förmodligen Model 3 ut, fast full med barnsjukdomar och ett servicecenter nästan 20 mil bort.
Dragkrok kanske kommer ändå så småningom till Opeln. Man kan ju hoppas...
Nej, Opel och GM anser att en stadsbil som denna ska inte ha dragkrok. Men de ska utveckla sitt elbilsprogram (som alla säger att de ska) så vi får snällt vänta på större bilmodeller som de tänker sig ska ha dragkrog. Så det är fortfarande bara Tesla 3 som gäller för oss märkliga svenskar som vill ha drag på bilen...