E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Värmepumpen gör kanske sitt när det gäller ACn?
Kaffekoppen betyder att kaffet är färdigbryggt, du ska bara hålla koppen mot taket där lampreglagen sitter och trycka på "kaffeknappen" under inställningar i "CAR".
Kul att du fick Madridfälgarna :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Kul att du fick Madridfälgarna :)
Fick och fick. Jag fick betala 25 papp för dem inklusive däck och montering. Men originalfälgarna är ju så gräsliga att vi tyckte det var värt det. Men som vinterhjul duger de ju. Och det är kanske då man behöver dem för räckviddens skull.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Vi har i helgen gjort vår första längre tur med nya e-Golfen. Karlstad t o r, totalt 31 mil. Det var mest för att testa långsfärdsegenskaperna och för att se hur de fina nya 17" fälgar (tack för tipset Helectric) påverkar förbrukningen. Vi var två personer i bilen samt en schäferhona på 36kg i skuffen. Golfen är förvånansvärt stor. Vovven hade gott om plats. Men för att ta med båda jyckarna hade vi behövt fälla ner baksätet.
Det var soligt, runt 15 grader, men kraftig vind från NO. Vi laddade fullt hemma och körde hela vägen enligt skyltarna, dvs 80-90-100-110. Jag gjorde några omkörningar och kom då tillfälligt upp i 120 kanske. Jag körde lungt, hela tiden med farthållaren påslagen, men jag snålkörde inte. Jag använde inte heller någon av E-Golfens eko-funktioner.
Vid ankomst, efter en liten felkörning genom stan, hade vi 18% soc kvar (enligt laddaren). Snittförbrukningen låg då på 1,65kWh/mil. Ganska mycket, men det var troligen blåsten som ställde till det.
Vi laddade bilen till 83% på Clever-laddaren. Det tog knappt en halvtimme. Under tiden tog en vi en hundpromenad och skrämde några änder och ett antal småhundar. :mrgreen:
Sen åkte vi till Sandgrund och ställde oss på elbilsparkeringen. E-Golfen kan ladda tvåfas 7,2kW. Jag hade räknat ut att vi borde få batteriet fulladdat om vi tar en timmes lunchrast. Men jag visste inte hur mycket ACn drar. Och eftersom hunden satt kvar i bilen var vi tvungna att ha ACn på fullt blås hela tiden. Efter 50 minuter indikerade appen att batteriet var fullt. ACn verkar inte vara så elektrontörstig som i Teslan. Laddtiden påverkas uppenbarligen bara marginellt.
Och så åkte vi hem.
Jag följde samma körmönster, lungt och enligt skyltarna, men inte medvetet snålt. Vid ankomst hemma hade vi över 30% soc kvar. Förbrukningen blev 1,53kW/mil, alltså mindre denna gången.
Det är svårt att säga hur mycket däcken och fälgarna påverkar, men jag skulle gissa mellan 5 och 10%.
Annars då? E-Golfen är en fantastisk bil att köra långt med. Den är extremt tyst och man liksom svävar fram. Farthållaren är väldigt välbalanserad, inte så ryckig som den i Teslan, och filassistenten gör sitt jobb så att man inte behöver hålla i ratten så hårt. Väldigt avkopplande. Ibland plingar det till en kaffekopp i displayen som påstår att föraren är trött. ;)
Räckvidden verkar ligga på 23 mil under de rådande omständigheterna. Med originalfälgarna hade man kanske kommit 25 mil. Jag tycker det är helt okej, mer än så behöver vi inte.
Jämförelsevis hade Teslan haft en räckvidd på 35-40 mil under samma förutsättningar.

1,5-1,6 kWh/mil är ju jättebra. 23 mil är också helt ok. Det är nog något längre än vad vår i3 REX klarar. Beror lite på hur långa 110-sträckorna är. i3:an är inte så aerodynamisk. :)

När det är riktigt riktigt kallt och jäkligt så kommer jag dock inte mer än max 15 mil med i3:an. Antar att det blir ungefär samma för Golfen? I samma väder kommer jag uppåt 30 mil med Teslan. På sommaren runt 40 mil. Jag tycker att skillnaden mellan bilarna upplevs mindre på sommaren än på vintern trots att räckvidden är ungefär den dubbla på Teslan oavsett förutsättningar.

Har du kvar Teslan?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Kul att du fick Madridfälgarna :)
Fick och fick. Jag fick betala 25 papp för dem inklusive däck och montering. Men originalfälgarna är ju så gräsliga att vi tyckte det var värt det. Men som vinterhjul duger de ju. Och det är kanske då man behöver dem för räckviddens skull.
jaha,ok, det var ju saftigt. Då köpte du helt enkelt ett extra set hjul? Jag ändrade min beställning, så bilen enbart kommer med Madrid från fabrik och då kostade det bara 4200kr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Kul att du fick Madridfälgarna :)
Fick och fick. Jag fick betala 25 papp för dem inklusive däck och montering. Men originalfälgarna är ju så gräsliga att vi tyckte det var värt det. Men som vinterhjul duger de ju. Och det är kanske då man behöver dem för räckviddens skull.
jaha,ok, det var ju saftigt. Då köpte du helt enkelt ett extra set hjul? Jag ändrade min beställning, så bilen enbart kommer med Madrid från fabrik och då kostade det bara 4200kr.
Ja, precis. Men vi behöver ju ändå vinterfälgar. Så sett var det ingen jätteförlust. Och Madrid-fälgarna är sååååå mycket snyggare. Och jag slipper höra tjatet att fälgarna är fula. ;)
Visserligen har jag en uppsättning helt nya 16" originaldäck över nu. Nån som vill köpa dem kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Har du kvar Teslan?
Ja, den finns kvar. Men den har inte rullat en endaste meter sedan vi fick Golfen. Det sista som hände var att sambon backade ut den ur garaget och eftersom parkeringssensorerna som vanligt inte fungerade körde hon in i sidoväggen på nåt sätt. Nu är främre stötfångaren sprucken och har fått en repa. Det var ju bara en tidsfråga att nåt sånt skulle hända. Innan dess var det jag själv som körde in i en plastlåda, men då var bilen stabilare och plastlådan gick sönder. Denna gången var det alltså väggen som vann. :-/ Den skadan måste ju åtgärdas först såklart. 17 papp i självrisk. Jippi.
Jag har inte bestämt vad jag ska göra med bilen sen. Men det känns ju inte som att jag kommer använda den jättemycket framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Har du kvar Teslan?
Ja, den finns kvar. Men den har inte rullat en endaste meter sedan vi fick Golfen. Det sista som hände var att sambon backade ut den ur garaget och eftersom parkeringssensorerna som vanligt inte fungerade körde hon in i sidoväggen på nåt sätt. Nu är främre stötfångaren sprucken och har fått en repa. Det var ju bara en tidsfråga att nåt sånt skulle hända. Innan dess var det jag själv som körde in i en plastlåda, men då var bilen stabilare och plastlådan gick sönder. Denna gången var det alltså väggen som vann. :-/ Den skadan måste ju åtgärdas först såklart. 17 papp i självrisk. Jippi.
Jag har inte bestämt vad jag ska göra med bilen sen. Men det känns ju inte som att jag kommer använda den jättemycket framöver.
Hmmm. Men är det inte bättre att sälja den då? Tror det skulle vara skönt för dig. :)

Fick en liten släng av ångest själv nu. Insåg att Teslan nog är lite dyrare än jag räknat med. Känns inte riktigt bra men samtidigt så är jag nöjd med den och det är inte helt enkelt att bli av med den heller...
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Klintan »

Annars kan jag vara fodervärd åt Teslan. Ge den ström när den behöver och köra den till Göteborg då och då. Referenser finns :-)
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Hmmm. Men är det inte bättre att sälja den då? Tror det skulle vara skönt för dig. :)

Fick en liten släng av ångest själv nu. Insåg att Teslan nog är lite dyrare än jag räknat med. Känns inte riktigt bra men samtidigt så är jag nöjd med den och det är inte helt enkelt att bli av med den heller...
Det är ju det. Att bli av med den är nog inte svårt, men att sälja den utan att behöva lägga en massa pengar emellan blir svårare. Och ja, den är kanske dyrare än man har räknat med. Inte så att jag inte har råd, men det känns lite bortkastat liksom. Man kan ju inte låta bli att fråga sig om det är värt det. De pengarna hade man ju kunnat göra nåt roligt med.
Samtidigt behöver jag ju en bil. E-Golfen används mest av sambon som pendlarbil, och jag vill inte ha en bensinbil att åka omkring i. Och för riktigt långa turer fungerar Golfen kanske inte heller så bra. Planen just nu är att vänta några månader till och se vad som händer på marknaden. VW lovar att deras ID kommer nästa år. Den borde rimligen gå att beställa innan. Den ska ha samma räckvidd som en Model S 100D men snabbare laddning. Säger de. Låter för bra för att vara sant, det återstår att se. Den bilen känns som ett ganska bra alternativ, även om siffrorna kanske inte riktigt stämmer. Den kommer åtminstone inte kosta en mille. Det kommer med andra ord inte heller kännas så förfärligt när den kanske inte blir helt perfekt. Men det där med att lägga en massa pengar på en otestad prototyp från USA är inget jag tänker göra igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Hmmm. Men är det inte bättre att sälja den då? Tror det skulle vara skönt för dig. :)

Fick en liten släng av ångest själv nu. Insåg att Teslan nog är lite dyrare än jag räknat med. Känns inte riktigt bra men samtidigt så är jag nöjd med den och det är inte helt enkelt att bli av med den heller...
Det är ju det. Att bli av med den är nog inte svårt, men att sälja den utan att behöva lägga en massa pengar emellan blir svårare. Och ja, den är kanske dyrare än man har räknat med. Inte så att jag inte har råd, men det känns lite bortkastat liksom. Man kan ju inte låta bli att fråga sig om det är värt det. De pengarna hade man ju kunnat göra nåt roligt med.
Samtidigt behöver jag ju en bil. E-Golfen används mest av sambon som pendlarbil, och jag vill inte ha en bensinbil att åka omkring i. Och för riktigt långa turer fungerar Golfen kanske inte heller så bra. Planen just nu är att vänta några månader till och se vad som händer på marknaden. VW lovar att deras ID kommer nästa år. Den borde rimligen gå att beställa innan. Den ska ha samma räckvidd som en Model S 100D men snabbare laddning. Säger de. Låter för bra för att vara sant, det återstår att se. Den bilen känns som ett ganska bra alternativ, även om siffrorna kanske inte riktigt stämmer. Den kommer åtminstone inte kosta en mille. Det kommer med andra ord inte heller kännas så förfärligt när den kanske inte blir helt perfekt. Men det där med att lägga en massa pengar på en otestad prototyp från USA är inget jag tänker göra igen.

Aha. Fick intrycket av att den inte behövdes alls.

Ja det händer mycket framöver nu. Spännande tider.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av lobbin »

Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

2020... :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Verdi »

lobbin skrev:
Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.

Det är nog inga problem skulle jag tro om jag utgår från vad Mati skrev tidigare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.
Det finns en räckviddskalkylator för e-Golf.
http://golf.volkswagen.com/se/sv/integr ... ool.html#/
Jag tycker att den är rätt bra, kanske aningen pessimistisk, men det är ju bara en fördel i så fall. Landsvägskörning enligt deras definition inkluderar hastigheter upp till 130km/h. Tysk "landsväg" då. ;)
Vi uppnår utan problem de angivna räckviddssiffrorna, trots att vi kör på de större 17"-fälgarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: E-Golf 2017

Inlägg av frippe »

E-golfen är nog den elbilen jag gillat bäst när jag provkört elbilar, då inklusive provkörning av Tesla.
Synd att E-golfen inte finns i deras kombiutförande, det hade varit en storsäljare tror jag. Förutsatt att de kunnat behålla nuvarande räckvidd förstås och att priset inte sprungit iväg allt för mycket.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

frippe skrev:
E-golfen är nog den elbilen jag gillat bäst när jag provkört elbilar, då inklusive provkörning av Tesla.
Synd att E-golfen inte finns i deras kombiutförande, det hade varit en storsäljare tror jag. Förutsatt att de kunnat behålla nuvarande räckvidd förstås och att priset inte sprungit iväg allt för mycket.
Håller med. Eller en e-Passat med dragkrok. Tänk vilken kanonbil det hade varit. Hade den funnits så hade jag köpt den rakt av. Ändå så får jag säga att vanliga Golfen är större än man tror. En stor vovve får plats utan bekymmer, klart över förväntan. Däremot så blir det svårt att få in båda våra hundar.
E-Golfens köregenskaper är underbara. Den är otroligt lättkörd, man har bra sikt runtom, lagom prestanda osv. En väldigt balanserad bil. Jag kan spontant inte komma på nåt som är direkt dåligt eller som jag skulle vilja ändra på. Det finns säkert förbättringspotential, som med allt, men inget som sticker ut negativt. Bortsett från att den inte heller går att få med drag, men det verkar ju ligga i systemet.
Man märker ju helt klart att VW har byggt Golfen sedan 1974. Den har mognat genom åren. Genom många, oftast ganska försiktiga, iterationer har man skapat en bil som är lagom bra på allt. Att den har fått en finfin elektrisk drivlina är bara grädde på moset. :)
Om man jämför med Tesla, som du gör ovan, så är det den vansinniga prestandan som gör att Tesla sticker ut. Det kan en e-Golf naturligtvis inte konkurrera med. Men det vill den inte heller. Och den har inte heller samma räckvidd och laddmöjligheter som en Tesla, vilket kan vara en nackdel om man vill ha en e-Golf som enda bil. Och så är Golfen såklart mindre.
Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.
En Tesla är en omogen tonåring som har för mycket kraft och som tror sig vara bäst på allt, samtidigt som det istället för en hjärna bara finns en stor skylt "under construction" bakom pannbenet. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.
En Tesla är en omogen tonåring som har för mycket kraft och som tror sig vara bäst på allt, samtidigt som det istället för en hjärna bara finns en stor skylt "under construction" bakom pannbenet. ;)
:lol: :lol: :lol:
Så sant! Men samtidigt är det tonåringarna som till slut har förändrat världen, det måste man säga. Det är det där bristande omdömet, tron på att man kan och vet allt, som ändå gör att man vågar pröva något nytt och det gör avtryck i historien.

Välkommen tillbaka till forumet! Jag ska rapportera till min bror som är intresserad av e-Golfen. Han jobbar i Karlstad kommun som har avtal med VAG och därför kan de anställda köpa VW till bruttolöneavdrag.
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Fredric83 »

Jerker skrev:
mati skrev:
Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.
En Tesla är en omogen tonåring som har för mycket kraft och som tror sig vara bäst på allt, samtidigt som det istället för en hjärna bara finns en stor skylt "under construction" bakom pannbenet. ;)
:lol: :lol: :lol:
Så sant! Men samtidigt är det tonåringarna som till slut har förändrat världen, det måste man säga. Det är det där bristande omdömet, tron på att man kan och vet allt, som ändå gör att man vågar pröva något nytt och det gör avtryck i historien.

Välkommen tillbaka till forumet! Jag ska rapportera till min bror som är intresserad av e-Golfen. Han jobbar i Karlstad kommun som har avtal med VAG och därför kan de anställda köpa VW till bruttolöneavdrag.
Som någon filosof en gång uttryckte det. Galenskapen driver utvecklingen framåt visheten förvaltar den :lol:
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

för att återgå lite till temat i tråden ;)
Mati: har du active info display? Går det att konfigurera den i "e-Golf"-mode eller följer alla varianter fossilerna? Jag hade hoppats att man kunde bli av med den enorma "varvräknaren" som är i gamla e-Golfen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
för att återgå lite till temat i tråden ;)
Mati: har du active info display? Går det att konfigurera den i "e-Golf"-mode eller följer alla varianter fossilerna? Jag hade hoppats att man kunde bli av med den enorma "varvräknaren" som är i gamla e-Golfen.
Ja såklart. Analoga instrument går ju inte. Active info display är ju ett måste.
Jo, den visar en massa saker, och går att konfigurera på olika sätt, men ärligt talat så har jag inte fått grepp om allt som visas. Det finns ett klassiskt läge också, och det är väl fossilversionen. Jag har bara scrollat igenom och konstaterat att jag inte vill ha det.
I e-Golf mode är det en visare till vänster som indikerar energiåtgång och regenerering i kilowatt (eller i procent kanske, samma sak i det här fallet). Sen är det en liten triangel på samma skala som visar hur mycket kräm man kan få ut ur batteriet. Det tror jag iaf att det är det den visar. Laddningsnivå visas tyvärr inte i procent utan bara som en stapel som visserligen är steglös, alltså inte en massa pluppar som i Leaf till exempel. Sen är det nåt som det står e-power på och jag har inte den blekaste vad det är. Nån som vet?
I mitten på den vänstra visaren kan man ställa in vad man vill se, tror jag. Den står på snittförbrukning just nu.
Till höger är det främst hastigheten som visas. I mitten kan man välja mellan karta eller en massa annan info. I kartläge går även visarna att minska ner så att kartan tar en större del av skärmen.
Active info displayen är helt klart gjord av ingenjörer för ingenjörer. Det är överkonfigurerbart och en vanlig människa (dvs icke-nörd) ändrar förmodligen aldrig nånting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjelke »

Jag har faktiskt inte kollat in eGolfen men måste nog ge den en chans iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Det är iaf betryggande att det går att få mer relevant elektroinfo och inte bara fossil(dis-?)information ;)
Även om jag antagligen knappt kommer köra vår, så blir det lite kul når den kommer ändå. :) sen får tiden utvisa om Teslan åker ut eller Jaguaren. Hösten blir spännande 8-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjorn N »

Den där räckviddskalkylatorn var ju bra, men varför tror alla att kalkylatorer att -10 är det kallaste någon ger sig ut i bilen i? Och med ”alla” menar jag Tesla och VW. Alla två alltså! ;).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Bjorn N skrev:
Den där räckviddskalkylatorn var ju bra, men varför tror alla att kalkylatorer att -10 är det kallaste någon ger sig ut i bilen i? Och med ”alla” menar jag Tesla och VW. Alla två alltså! ;).
Troligen för att de inte vill skrämma folk när de ser att räckvidden blir nästan tvåsiffrig vid -30 grader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: E-Golf 2017

Inlägg av frippe »

mati skrev:
frippe skrev:
E-golfen är nog den elbilen jag gillat bäst när jag provkört elbilar, då inklusive provkörning av Tesla.
Synd att E-golfen inte finns i deras kombiutförande, det hade varit en storsäljare tror jag. Förutsatt att de kunnat behålla nuvarande räckvidd förstås och att priset inte sprungit iväg allt för mycket.
Håller med. Eller en e-Passat med dragkrok. Tänk vilken kanonbil det hade varit. Hade den funnits så hade jag köpt den rakt av. Ändå så får jag säga att vanliga Golfen är större än man tror. En stor vovve får plats utan bekymmer, klart över förväntan. Däremot så blir det svårt att få in båda våra hundar.
E-Golfens köregenskaper är underbara. Den är otroligt lättkörd, man har bra sikt runtom, lagom prestanda osv. En väldigt balanserad bil. Jag kan spontant inte komma på nåt som är direkt dåligt eller som jag skulle vilja ändra på. Det finns säkert förbättringspotential, som med allt, men inget som sticker ut negativt. Bortsett från att den inte heller går att få med drag, men det verkar ju ligga i systemet.
Man märker ju helt klart att VW har byggt Golfen sedan 1974. Den har mognat genom åren. Genom många, oftast ganska försiktiga, iterationer har man skapat en bil som är lagom bra på allt. Att den har fått en finfin elektrisk drivlina är bara grädde på moset. :)
Om man jämför med Tesla, som du gör ovan, så är det den vansinniga prestandan som gör att Tesla sticker ut. Det kan en e-Golf naturligtvis inte konkurrera med. Men det vill den inte heller. Och den har inte heller samma räckvidd och laddmöjligheter som en Tesla, vilket kan vara en nackdel om man vill ha en e-Golf som enda bil. Och så är Golfen såklart mindre.
Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.
En Tesla är en omogen tonåring som har för mycket kraft och som tror sig vara bäst på allt, samtidigt som det istället för en hjärna bara finns en stor skylt "under construction" bakom pannbenet. ;)
Får kanske erkänna att det är inte en rättvis jämförelse att jämföra en e-golf med en Tesla, för båda bilarna. Och det var egentligen inte min avsikt men i jakten på en elbil som passar våra behov får man helt enkelt testa många olika bilar.

E-golfen faller faktiskt enbart på storleken för vår familj. Med fyra - fem personer som ska med på resan, oftast med packning blir det svårt att få plats i en e-golf. Om man inte gillar att packa minimalt och enbart ha med sig varsin kabinväska.
Sedan kanske priset för ene-golf i förhållande till andra golfar är lite aningens för högt. Men smakar det kostar det oftast.

Det intressanta är att det just nu inte verkar att gå att få tag på en enda e-golf i hela riket. Helt tomt på blocket vad jag kan se i mina sökningar. Så antingen är bilen väldigt populär, eller så snålar VW med tillverkningen. Eller en kombination av båda.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar