E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare HelectriC » 16 apr 2018 08:13

Värmepumpen gör kanske sitt när det gäller ACn?
Kaffekoppen betyder att kaffet är färdigbryggt, du ska bara hålla koppen mot taket där lampreglagen sitter och trycka på "kaffeknappen" under inställningar i "CAR".
Kul att du fick Madridfälgarna :)
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Jaguar I-Pace (leverans nov. -18)
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6602
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare mati » 16 apr 2018 08:41

HelectriC skrev:Kul att du fick Madridfälgarna :)

Fick och fick. Jag fick betala 25 papp för dem inklusive däck och montering. Men originalfälgarna är ju så gräsliga att vi tyckte det var värt det. Men som vinterhjul duger de ju. Och det är kanske då man behöver dem för räckviddens skull.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7370
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare Verdi » 16 apr 2018 09:06

mati skrev:Vi har i helgen gjort vår första längre tur med nya e-Golfen. Karlstad t o r, totalt 31 mil. Det var mest för att testa långsfärdsegenskaperna och för att se hur de fina nya 17" fälgar (tack för tipset Helectric) påverkar förbrukningen. Vi var två personer i bilen samt en schäferhona på 36kg i skuffen. Golfen är förvånansvärt stor. Vovven hade gott om plats. Men för att ta med båda jyckarna hade vi behövt fälla ner baksätet.
Det var soligt, runt 15 grader, men kraftig vind från NO. Vi laddade fullt hemma och körde hela vägen enligt skyltarna, dvs 80-90-100-110. Jag gjorde några omkörningar och kom då tillfälligt upp i 120 kanske. Jag körde lungt, hela tiden med farthållaren påslagen, men jag snålkörde inte. Jag använde inte heller någon av E-Golfens eko-funktioner.
Vid ankomst, efter en liten felkörning genom stan, hade vi 18% soc kvar (enligt laddaren). Snittförbrukningen låg då på 1,65kWh/mil. Ganska mycket, men det var troligen blåsten som ställde till det.
Vi laddade bilen till 83% på Clever-laddaren. Det tog knappt en halvtimme. Under tiden tog en vi en hundpromenad och skrämde några änder och ett antal småhundar. :mrgreen:
Sen åkte vi till Sandgrund och ställde oss på elbilsparkeringen. E-Golfen kan ladda tvåfas 7,2kW. Jag hade räknat ut att vi borde få batteriet fulladdat om vi tar en timmes lunchrast. Men jag visste inte hur mycket ACn drar. Och eftersom hunden satt kvar i bilen var vi tvungna att ha ACn på fullt blås hela tiden. Efter 50 minuter indikerade appen att batteriet var fullt. ACn verkar inte vara så elektrontörstig som i Teslan. Laddtiden påverkas uppenbarligen bara marginellt.
Och så åkte vi hem.
Jag följde samma körmönster, lungt och enligt skyltarna, men inte medvetet snålt. Vid ankomst hemma hade vi över 30% soc kvar. Förbrukningen blev 1,53kW/mil, alltså mindre denna gången.
Det är svårt att säga hur mycket däcken och fälgarna påverkar, men jag skulle gissa mellan 5 och 10%.
Annars då? E-Golfen är en fantastisk bil att köra långt med. Den är extremt tyst och man liksom svävar fram. Farthållaren är väldigt välbalanserad, inte så ryckig som den i Teslan, och filassistenten gör sitt jobb så att man inte behöver hålla i ratten så hårt. Väldigt avkopplande. Ibland plingar det till en kaffekopp i displayen som påstår att föraren är trött. ;)
Räckvidden verkar ligga på 23 mil under de rådande omständigheterna. Med originalfälgarna hade man kanske kommit 25 mil. Jag tycker det är helt okej, mer än så behöver vi inte.
Jämförelsevis hade Teslan haft en räckvidd på 35-40 mil under samma förutsättningar.



1,5-1,6 kWh/mil är ju jättebra. 23 mil är också helt ok. Det är nog något längre än vad vår i3 REX klarar. Beror lite på hur långa 110-sträckorna är. i3:an är inte så aerodynamisk. :)

När det är riktigt riktigt kallt och jäkligt så kommer jag dock inte mer än max 15 mil med i3:an. Antar att det blir ungefär samma för Golfen? I samma väder kommer jag uppåt 30 mil med Teslan. På sommaren runt 40 mil. Jag tycker att skillnaden mellan bilarna upplevs mindre på sommaren än på vintern trots att räckvidden är ungefär den dubbla på Teslan oavsett förutsättningar.

Har du kvar Teslan?
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 3258
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare HelectriC » 16 apr 2018 09:13

mati skrev:
HelectriC skrev:Kul att du fick Madridfälgarna :)

Fick och fick. Jag fick betala 25 papp för dem inklusive däck och montering. Men originalfälgarna är ju så gräsliga att vi tyckte det var värt det. Men som vinterhjul duger de ju. Och det är kanske då man behöver dem för räckviddens skull.


jaha,ok, det var ju saftigt. Då köpte du helt enkelt ett extra set hjul? Jag ändrade min beställning, så bilen enbart kommer med Madrid från fabrik och då kostade det bara 4200kr.
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Jaguar I-Pace (leverans nov. -18)
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6602
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare mati » 16 apr 2018 11:11

HelectriC skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:Kul att du fick Madridfälgarna :)

Fick och fick. Jag fick betala 25 papp för dem inklusive däck och montering. Men originalfälgarna är ju så gräsliga att vi tyckte det var värt det. Men som vinterhjul duger de ju. Och det är kanske då man behöver dem för räckviddens skull.


jaha,ok, det var ju saftigt. Då köpte du helt enkelt ett extra set hjul? Jag ändrade min beställning, så bilen enbart kommer med Madrid från fabrik och då kostade det bara 4200kr.

Ja, precis. Men vi behöver ju ändå vinterfälgar. Så sett var det ingen jätteförlust. Och Madrid-fälgarna är sååååå mycket snyggare. Och jag slipper höra tjatet att fälgarna är fula. ;)
Visserligen har jag en uppsättning helt nya 16" originaldäck över nu. Nån som vill köpa dem kanske?
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7370
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare mati » 16 apr 2018 11:30

Verdi skrev:Har du kvar Teslan?

Ja, den finns kvar. Men den har inte rullat en endaste meter sedan vi fick Golfen. Det sista som hände var att sambon backade ut den ur garaget och eftersom parkeringssensorerna som vanligt inte fungerade körde hon in i sidoväggen på nåt sätt. Nu är främre stötfångaren sprucken och har fått en repa. Det var ju bara en tidsfråga att nåt sånt skulle hända. Innan dess var det jag själv som körde in i en plastlåda, men då var bilen stabilare och plastlådan gick sönder. Denna gången var det alltså väggen som vann. :-/ Den skadan måste ju åtgärdas först såklart. 17 papp i självrisk. Jippi.
Jag har inte bestämt vad jag ska göra med bilen sen. Men det känns ju inte som att jag kommer använda den jättemycket framöver.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7370
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare Verdi » 16 apr 2018 13:40

mati skrev:
Verdi skrev:Har du kvar Teslan?

Ja, den finns kvar. Men den har inte rullat en endaste meter sedan vi fick Golfen. Det sista som hände var att sambon backade ut den ur garaget och eftersom parkeringssensorerna som vanligt inte fungerade körde hon in i sidoväggen på nåt sätt. Nu är främre stötfångaren sprucken och har fått en repa. Det var ju bara en tidsfråga att nåt sånt skulle hända. Innan dess var det jag själv som körde in i en plastlåda, men då var bilen stabilare och plastlådan gick sönder. Denna gången var det alltså väggen som vann. :-/ Den skadan måste ju åtgärdas först såklart. 17 papp i självrisk. Jippi.
Jag har inte bestämt vad jag ska göra med bilen sen. Men det känns ju inte som att jag kommer använda den jättemycket framöver.


Hmmm. Men är det inte bättre att sälja den då? Tror det skulle vara skönt för dig. :)

Fick en liten släng av ångest själv nu. Insåg att Teslan nog är lite dyrare än jag räknat med. Känns inte riktigt bra men samtidigt så är jag nöjd med den och det är inte helt enkelt att bli av med den heller...
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 3258
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: E-Golf 2017

Inläggav Klintan » 16 apr 2018 13:53

Annars kan jag vara fodervärd åt Teslan. Ge den ström när den behöver och köra den till Göteborg då och då. Referenser finns :-)
Nissan Leaf | Reserverat Model 3 2016-04-01
Användarvisningsbild
Klintan
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare mati » 16 apr 2018 14:34

Verdi skrev:Hmmm. Men är det inte bättre att sälja den då? Tror det skulle vara skönt för dig. :)

Fick en liten släng av ångest själv nu. Insåg att Teslan nog är lite dyrare än jag räknat med. Känns inte riktigt bra men samtidigt så är jag nöjd med den och det är inte helt enkelt att bli av med den heller...

Det är ju det. Att bli av med den är nog inte svårt, men att sälja den utan att behöva lägga en massa pengar emellan blir svårare. Och ja, den är kanske dyrare än man har räknat med. Inte så att jag inte har råd, men det känns lite bortkastat liksom. Man kan ju inte låta bli att fråga sig om det är värt det. De pengarna hade man ju kunnat göra nåt roligt med.
Samtidigt behöver jag ju en bil. E-Golfen används mest av sambon som pendlarbil, och jag vill inte ha en bensinbil att åka omkring i. Och för riktigt långa turer fungerar Golfen kanske inte heller så bra. Planen just nu är att vänta några månader till och se vad som händer på marknaden. VW lovar att deras ID kommer nästa år. Den borde rimligen gå att beställa innan. Den ska ha samma räckvidd som en Model S 100D men snabbare laddning. Säger de. Låter för bra för att vara sant, det återstår att se. Den bilen känns som ett ganska bra alternativ, även om siffrorna kanske inte riktigt stämmer. Den kommer åtminstone inte kosta en mille. Det kommer med andra ord inte heller kännas så förfärligt när den kanske inte blir helt perfekt. Men det där med att lägga en massa pengar på en otestad prototyp från USA är inget jag tänker göra igen.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7370
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare Verdi » 16 apr 2018 14:43

mati skrev:
Verdi skrev:Hmmm. Men är det inte bättre att sälja den då? Tror det skulle vara skönt för dig. :)

Fick en liten släng av ångest själv nu. Insåg att Teslan nog är lite dyrare än jag räknat med. Känns inte riktigt bra men samtidigt så är jag nöjd med den och det är inte helt enkelt att bli av med den heller...

Det är ju det. Att bli av med den är nog inte svårt, men att sälja den utan att behöva lägga en massa pengar emellan blir svårare. Och ja, den är kanske dyrare än man har räknat med. Inte så att jag inte har råd, men det känns lite bortkastat liksom. Man kan ju inte låta bli att fråga sig om det är värt det. De pengarna hade man ju kunnat göra nåt roligt med.
Samtidigt behöver jag ju en bil. E-Golfen används mest av sambon som pendlarbil, och jag vill inte ha en bensinbil att åka omkring i. Och för riktigt långa turer fungerar Golfen kanske inte heller så bra. Planen just nu är att vänta några månader till och se vad som händer på marknaden. VW lovar att deras ID kommer nästa år. Den borde rimligen gå att beställa innan. Den ska ha samma räckvidd som en Model S 100D men snabbare laddning. Säger de. Låter för bra för att vara sant, det återstår att se. Den bilen känns som ett ganska bra alternativ, även om siffrorna kanske inte riktigt stämmer. Den kommer åtminstone inte kosta en mille. Det kommer med andra ord inte heller kännas så förfärligt när den kanske inte blir helt perfekt. Men det där med att lägga en massa pengar på en otestad prototyp från USA är inget jag tänker göra igen.



Aha. Fick intrycket av att den inte behövdes alls.

Ja det händer mycket framöver nu. Spännande tider.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 3258
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lembritt och 6 gäster