E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Monark1954 »

mati skrev:
Jag skulle bara vilja dela med mig en upptäckt jag har gjort. Det är kanske uppenbart för den som vet, men för mig var det nåt nytt.
E-Golfen har ju laddstationer som POI i navigeringen, men lågt ifrån alla laddare finns med där. Jag vet inte vilken databas de kommer ifrån, men den är alltså inte komplett.
Igår kom jag på ett sätt att importera laddstationer från uppladdning.nu.
Här http://uppladdning.nu/Download2.aspx kan man ladda ner en fil med de laddstationerna man är intresserad av, alltså CCS och typ2. Välj filformat GPX. Spara filen på datorn.
Logga sedan in i Volkswagen car-net. https://www.volkswagen-car-net.com
Välj POI Specialmål och lägg till en ny lista.
Välj gpx-filen och en passande ikon. Det går bra att lägga till egna ikoner. Jag tog ikonen från uppladdning.nu.
Döp listan till nåt vettigt, t.ex. uppladdning.nu eller "mina laddplatser" eller så.
Skicka iväg det hela till bilen.
Gå till bilen, sätt på tändningen och se till att bilen har Wifi-uppkoppling.
Öppna menyn, gå till Car-net och sök efter uppdateringar. Det kommer att visas en uppdatering på runt 66kB, vilket är filen som vi precis har laddat upp.
Installera uppdateringen. Klart.
I navigatorn kan man välja bland specialmålen vilka som ska visas. Längst ner i listan ligger nu den egna listan med laddstationer. Bocka i den och vipps så visas de på kartan.
Det är inte helt uppenbart att man kan göra så, det är kanske inte bara jag som har missat det. ;)
Vilket toppentipps. Fixat på vår nya egolf. Som vanligt bör man läsa alla meningar, missade först stegen i bilen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
Zoen har samma egenhet. Man kan inte ladda med mer än 22 kW, men när man bromsar hårt så visar den 43 kW som mest. Speciellt konstigt verkar det eftersom det är motorkomponeneterna i Zoen som är själva laddaren, och om motorn vid broms kan ge 43 kWh, varför kan den inte ge det vid laddning?

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
Zoen har samma egenhet. Man kan inte ladda med mer än 22 kW, men när man bromsar hårt så visar den 43 kW som mest. Speciellt konstigt verkar det eftersom det är motorkomponeneterna i Zoen som är själva laddaren, och om motorn vid broms kan ge 43 kWh, varför kan den inte ge det vid laddning?

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )
Det är väll där skillnaden ligger mellan Q90 och R90, R-modellerna som bara kan ladda med 22 kW använder inte motorkomponenterna vid laddning via typ2 utan en separat laddare som alla and4a bilar. Kan ha fel men det är det jag har för mig är skillnaden.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )

VW har valt ett eget namn för regenerering, nämligen rekuperering. Det står även i bilens instrument och instruktionsbok oberoende om språket är tyska, svenska eller norska. Kul detalj ör också att röststyrning (som har en egen knapp på ratten) inte funkar när man har ställt in instrumentspråk norska, men funkar på svenska :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
Zoen har samma egenhet. Man kan inte ladda med mer än 22 kW, men när man bromsar hårt så visar den 43 kW som mest. Speciellt konstigt verkar det eftersom det är motorkomponeneterna i Zoen som är själva laddaren, och om motorn vid broms kan ge 43 kWh, varför kan den inte ge det vid laddning?

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )
Det är väll där skillnaden ligger mellan Q90 och R90, R-modellerna som bara kan ladda med 22 kW använder inte motorkomponenterna vid laddning via typ2 utan en separat laddare som alla and4a bilar. Kan ha fel men det är det jag har för mig är skillnaden.
OK, jag hade fattat det som att tekniken i grunden var densamma för båda versionerna. Jag vet att Q90 är byggd av Continental och att R90 är Renaults egen. Hur som helst ska Zoe få CCS nästa år!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )
Det är faktiskt det som står i displayen i Golfen, på svenska alltså. Det är uppenbarligen så det heter i deras värld.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )
Det är faktiskt det som står i displayen i Golfen, på svenska alltså. Det är uppenbarligen så det heter i deras värld.
Minsann! Ja, det är ju så det heter på tyska, och det är ju en tysk bil. Har sett och hört det mycket sen jag började intressera mig för Sono Motors. :)

Men Zoen har en intressant blandning av svenska och engelska på displayerna. Farthållaren kallas för regulator...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Minsann! Ja, det är ju så det heter på tyska, och det är ju en tysk bil. Har sett och hört det mycket sen jag började intressera mig för Sono Motors. :)
Ordet "rekuperera" var nytt för mig också. När jag bodde i Tyskland fanns inga elbilar, och ordet måste ha uppfunnits i samband med detta.

Det är faktiskt ett ganska roligt fenomen att det finns en uppsjö med tekniska ord som har antingen tillkommit efter min "flykt" till Sverige, eller så vet jag helt enkelt inte vet vad det heter på tyska. Ibland - eller ganska ofta egentligen - när jag ska prata med tyska företag står jag där som en fågelholk och känner mig hur dum som helst.
Senast visste jag inte (eller var osäker) vad USB-minne heter. Och det var jag naturligtvis inte medveten om förrän strax innan jag skulle säga det. Jag konstlade till nånting, och de fattade nog vad jag menade, men ack så pinsamt. De måste ju tro att jag är helt puckad. :oops: :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: E-Golf 2017

Inlägg av lator »

mati skrev:
Jerker skrev:
Minsann! Ja, det är ju så det heter på tyska, och det är ju en tysk bil. Har sett och hört det mycket sen jag började intressera mig för Sono Motors. :)
Ordet "rekuperera" var nytt för mig också. När jag bodde i Tyskland fanns inga elbilar, och ordet måste ha uppfunnits i samband med detta.

Det är faktiskt ett ganska roligt fenomen att det finns en uppsjö med tekniska ord som har antingen tillkommit efter min "flykt" till Sverige, eller så vet jag helt enkelt inte vet vad det heter på tyska. Ibland - eller ganska ofta egentligen - när jag ska prata med tyska företag står jag där som en fågelholk och känner mig hur dum som helst.
Senast visste jag inte (eller var osäker) vad USB-minne heter. Och det var jag naturligtvis inte medveten om förrän strax innan jag skulle säga det. Jag konstlade till nånting, och de fattade nog vad jag menade, men ack så pinsamt. De måste ju tro att jag är helt puckad. :oops: :lol:
Det fungerar säkert att slänga in ett internationellt uttryck (oftast engelskt sådant då) så "flashdrive" borde ju fungera även i Tyskland. Dock skulle jag aldrig våga mig på ett sådant tilltag i Frankrike... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

lator skrev:
Det fungerar säkert att slänga in ett internationellt uttryck (oftast engelskt sådant då) så "flashdrive" borde ju fungera även i Tyskland. Dock skulle jag aldrig våga mig på ett sådant tilltag i Frankrike... :mrgreen:
Ja, det gör det såklart, och det är precis det jag brukar göra. Men tyskarna tar ju gärna sina egna ord för en massa saker, nästan som fransmännen. De förstår såklart de engelska uttrycken också, och för en svensk i Tyskland är det absolut inget problem att använda engelska ord, även om tyskarna inte gillar att prata engelska. Men jag är ju inte svensk och jag pratar ju naturligtvis tyska med dem. Då blir det bara superkonstigt när man plötsligt börjar att baka in engelska ord. Det blir nästan som t ex Arnold the Terminator som helt plötsligt pratade med amerikansk-österrikisk brytning. Urfånigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

När jag i slutet av 80-talet skaffade en Atari så visade det sig att den största marknaden för denna dator var i Tyskland och det var där de mest intressanta programvarorna för Atari utvecklades, bl.a musikprogramvarorna Creator/Notator och Cubase utvecklades först för Atari. Jag var på några olika datormässor i Hannover och Düsseldorff och då fick jag lära mig att de flesta tyskar helst kallade datorn för Rechner, alltså räknemaskin.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
.. då fick jag lära mig att de flesta tyskar helst kallade datorn för Rechner, alltså räknemaskin.
Helt rätt. Ordet "Rechner" är vanligt förekommande i tekniska kretsar och avser en dator.
Vanligt folk använder det engelska ordet "Computer" när de menar en dator. När de säger "Rechner" är det förkortningen för Taschenrechner och avser en miniräknare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
.. då fick jag lära mig att de flesta tyskar helst kallade datorn för Rechner, alltså räknemaskin.
Helt rätt. Ordet "Rechner" är vanligt förekommande i tekniska kretsar och avser en dator.
Vanligt folk använder det engelska ordet "Computer" när de menar en dator. När de säger "Rechner" är det förkortningen för Taschenrechner och avser en miniräknare.
Jag tror att det var SvD, eller möjligen DN, som utlyste en tävling på 70-talet, när datorer började bli vanliga, för att hitta på ett bättre svenskt namn än räknemaskin eller datamaskin. Dator blev resultatet av denna tävling. Motivationen var att bygga ett ord som följde logiken i andra ordkonstruktioner. Motor: något som är i rörelse, kommer av latinets(?) "moto", rörelse. Rotor: något som roterar osv. En maskin som processar data av olika slag: Dator! Med denna bakgrund till ordet så gör det så fruktansvärt ont i mig när folk slarvigt säger "en data"...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Jerker skrev:
.. då fick jag lära mig att de flesta tyskar helst kallade datorn för Rechner, alltså räknemaskin.
Helt rätt. Ordet "Rechner" är vanligt förekommande i tekniska kretsar och avser en dator.
Vanligt folk använder det engelska ordet "Computer" när de menar en dator. När de säger "Rechner" är det förkortningen för Taschenrechner och avser en miniräknare.
Nja, vill nog inte påstå att det alltid är så. Jag möter ofta tyskar som menar dator när dom säger Rechner. De menar definitivt inte miniräknare iaf :D jag har svårt att tänka mig att dom tex lagrar dokument från oss på sina miniräknare :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

Skönt att även denna tråd spårat ut helt också. Började bli lite orolig eftersom det ändå är i detta forum den finns..... :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Monark1954 »

Finns det fakta för eller emot myten att e-golfen laddar batteriet med slå låg maxspänning att jag alltid kan ladda till 100%?

Som e-bilsnörd har jag läst allt om laddning av Teslas batterier och försår att de utnyttjar dessa mer än andra fabrikat genom att ladda till en högre maxspänning.
Vi som användare får själva sköta laddning för lång livslängd på vårt Teslabatteri. Jag har valt 70% då vi behåller bilen länge och det fungerar bra i vardagen.

e-golfen har bra stöd att inte lämna bilen med tomt batteri och det står i manualen att på sid 182 i min 2017 manual, "högspänningsbatteriet laddas bara till det inställda värdet. Det skonar batteriet att ladda till en övre laddgräns".

* Finns det fakta och inte tyckande om det t.ex är lämpligt att normalt ladda till 80% i sin elgolf och 100% bara vid behov?

Förmånsbilar och leasingbilar som byts regelbundet kan ju bekvämligheten gå före risken att tappa kapacitet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

det är enbart Tesla och gamla MB B electric med range package (eller vad det nu hette i tillvalslistan), som låter dig ladda batteriet fullt. Alla andra, mig veterligen, har en inbyggd gräns. Så även när eGolfen säger att du laddat till 100%, så är det egentligen bara ca 90%.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Vi brukar ladda Golfen till 90%, men det kan bli mer ibland. Eftersom 100% inte är fullt anser jag inte att det är ett problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Leo »

100% på mätaren i e-Golf är inte 100% i verkligheten. (Finns inbyggda marginaler. Tex används bara ca 31kWh av de tillgängliga 35,7kWh. Laddar man från 0-100% på en snabbladdare levererar laddaren ca 32kWh men finns nog lite förluster i det också. (Se bild på laddisplay då jag snabbladdade 1-100% i vintras)

Det är bara när du använder ”tidsprogram” du kan välja lägre maxnivå än 100%.

Så när du bara stoppar i sladden utan tidsprogram så laddar den alltid 100%.

”Räknar” man med 31kWh användbart stämmer det ganska bra med mätaren i bilens angivna förbrukning och den sträcka man kommer. (Se exempel på bilden från en körning jag gjorde för någon vecka sen). 1,04kWh/mil. Körde 28,7mil och hade 5km räckvidd kvar i batteriet då jag laddade på lite.
0DDD723A-3A00-4B65-A0F6-BE1BE3C8F0F1.jpeg
5C3B3186-F0FE-4F69-9B19-980612F62803.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: E-Golf 2017

Inlägg av lator »

1,04 kWh/mil var riktigt snålt då medelhastigheten var så pass hög som 55 km/h. Bra jobbat! 8-)
Jag körde en gammal e-Golf ca 15 mil i lugn landsvägsfart (ca 80 km/h) och hade 17 km kvar då. Det tyckte jag var bra...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Leo »

Plockade bort mina 18” efter två månader och satte på 16” original igen. Då blev det kul igen att försöka få låg förbrukning!

Skulle iväg lagom långt och insåg då jag kommit halvvägs att det faktiskt skulle kunna gå att få ihop 30mil.

Fegade ur sista kilometrarna (saknades 8km räckvidd enligt bilen) då min planerade ”bogserhjälp” var bortrest.

Så behöver någon snygga 18” hjul till e-Golf hör av er! (Finns strax söder om Stockholm) Köpta i våras och använda 2 månader. 6 000kr är de värda tycker jag då de i princip är som nya. Nypris 11 300kr. Noga utvalda lättrullande och tysta C-A-67 Goodyeardäck Eagle F1-As3 XL som klarar vikten på e-Golf. Dock drar det alltså +15% enligt flera mätningar. Finns ett liiiitet märke på en fälg som jag dock fyllt i med färg efter fotot nedan togs.
0AAF2B2F-F2D1-487D-913B-056E6E92F22F.jpeg
9B2276CB-DCD6-4BAD-85E7-E4241A1B4302.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

nu sålde jag precis vår eGolf 2015. Väntar med spänning (aha!) på den nya, som ska komma i augusti efter 9mån väntan (som ett barn ju :D )
Den gamla såldes till ett bra pris. Köpte den för 300k NOK inkl dubbla set med 18" och i stort sett all utrustning och fikk nu 224k NOK efter ca 3,5 år och 5000mil. Inte lika bra värdebehållning som Teslan, som bara hade 7% värdeminskning på samma körlängd och ålder :D , men ändå godkänt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Monark1954 »

Fem dagar med vår nya e-Golf.
Första testen blev att åka till Ö-vik och köpa glass, en 22 milsresa på 90-110 km/h väg och 27 grader ute.
Gick utmärkt, mycket nöjd med styrhjälpen och att åka i bilen.
Funktionerna för att tidsstyra laddning och innertemperatur verkar också mycket bra.
Komfortabel både på landsväg och i staden.
Funderar om detta blir vår 1:a bil på det sätt som Mati valt.
Nu blir det nog två jämlika men olika bilar tills vidare.
Vår Leaf 30 kWh Tekna var inte jämlik.

Tack till er som skrivit om e-golf och bidragit till vårt val.
Vår återförsäljare säger att nu är leveranstiderna ca 1 år.
IMG_20180712_135926_resized_20180713_022729797.jpg
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Monark1954 skrev:
Fem dagar med vår nya e-Golf.
Första testen blev att åka till Ö-vik och köpa glass, en 22 milsresa på 90-110 km/h väg och 27 grader ute.
Gick utmärkt, mycket nöjd med styrhjälpen och att åka i bilen.
Funktionerna för att tidsstyra laddning och innertemperatur verkar också mycket bra.
Komfortabel både på landsväg och i staden.
Funderar om detta blir vår 1:a bil på det sätt som Mati valt.
Nu blir det nog två jämlika men olika bilar tills vidare.
Vår Leaf 30 kWh Tekna var inte jämlik.

Tack till er som skrivit om e-golf och bidragit till vårt val.
Vår återförsäljare säger att nu är leveranstiderna ca 1 år.
Grattis till en riktigt bra bil. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar