E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

I Norge har säljarna sagt att den ska kosta 10-15k mer än den gamla, dvs ca 260k. Det hade varit nåt det va? ;)
Dessutom har dom försökt med en "Tesla" att låta kunder reservera en köplats för 5000kr. Känns ju lite B.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: E-Golf 2017

Inlägg av 18650 »

Feddan skrev:
N H skrev:
Hoppas de petar i 3-fasladdning.
Har den inte det idag via Mode3 Typ2?
Nej, 1fas 16A. 32A finns inte att välja i Sverige
BMW i3 REX i väntan på Model3
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf 2017

Inlägg av chaffis75 »

18650 skrev:
Feddan skrev:
N H skrev:
Hoppas de petar i 3-fasladdning.
Har den inte det idag via Mode3 Typ2?
Nej, 1fas 16A. 32A finns inte att välja i Sverige
Ja och även om de klarar 32 amp 1 fas så är de ju inte direkt vanligt att man har de hemma... Över 25 amp huvudsäkring är nog ganska ovanligt för ett vanligt hushåll.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Stefan T »

Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf 2017

Inlägg av chaffis75 »

Stefan T skrev:
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
Tja bor man i villa så kanske man vill ha lite ström över till att värma huset :)
Har man en 25 amp huvudsäkring så är de troligen för man har tex eluppvärmda villa eller annat som drar mycket ström.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
18650 skrev:
Feddan skrev:
N H skrev:
Hoppas de petar i 3-fasladdning.
Har den inte det idag via Mode3 Typ2?
Nej, 1fas 16A. 32A finns inte att välja i Sverige
Ja och även om de klarar 32 amp 1 fas så är de ju inte direkt vanligt att man har de hemma... Över 25 amp huvudsäkring är nog ganska ovanligt för ett vanligt hushåll.
I Norge (som ju bekant är en ganska mogen elbilsmarknad), så är 32A 1-fas vanligt. Till Tesla är det då blå kontakt. Det är vad jag ska sätta upp till min bil. Huset är säkrat till 63A 1-fas 240V.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Svenssons »

Stefan T skrev:
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: E-Golf 2017

Inlägg av N H »

Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.

Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.

Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjelke »

N H skrev:
Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.

Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.

Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
I princip så skulle det funka att göra själva laddaren så att den funkar både för 3-fas och 1-fas, men lite lurigt då strömkapaciteten blir mkt högre på den 1-fas-linan sas.
men visst skulle det gå...
Sen så är ju det vanliga att man har olika kontakter för 3 resp 1-fas men det är inget bra skäl till skillnaden...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: E-Golf 2017

Inlägg av apkungen »

Sammas om Insideevs sa för ett halvår sen:
http://insideevs.com/2017-volkswagen-e- ... rld-range/
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Stefan T »

Svenssons skrev:
Stefan T skrev:
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.
Helt sant

Det motsvarar effekt mässigt 48A en fas

Jag hade önskat att jag hade 3 fas på min roadster många gånger men kan bara ladda en fas, dock kan jag ladda 60A på 43kw laddare
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjelke »

Stefan T skrev:
Svenssons skrev:
Stefan T skrev:
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.
Helt sant

Det motsvarar effekt mässigt 48A en fas

Jag hade önskat att jag hade 3 fas på min roadster många gånger men kan bara ladda en fas, dock kan jag ladda 60A på 43kw laddare
Och jag hade önskat att jag hade en roadster ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: E-Golf 2017

Inlägg av bylund »

Det är väl mest Norge och Storbritannien som kör med enfas och höga amperetal? Resten av Europa har civiliserade elnät.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

N H skrev:
Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.

Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.

Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
Hehe, ja hen skrev det två inlägg upp :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Vasp »

Ibland så vill man vara Norsk alltså. I Norge blir den nya e-Golfen både bättre och billigare än förra versionen.

http://pushevs.com/2016/12/08/2017-volk ... -unveiled/

ps. Informationen blev ändrad stämmer inte verkar det som. Sänker priset på lagerbilarna så att de inte står kvar när 2017 rullar in.
Senast redigerad av Vasp, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Vasp skrev:
Ibland så vill man vara Norsk alltså. I Norge blir den nya e-Golfen både bättre och billigare än förra versionen.

http://pushevs.com/2016/12/08/2017-volk ... -unveiled/
Aj då! Det gjorde ju inte direkt underverk med begpriset på vår eGolf ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: E-Golf 2017

Inlägg av stefan007 »

Artikelförfattaren har ändrat texten till att priset gäller fullutrustade lagerbilar.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Leo »

Kan det vara utförsäljning av nuvarande 19mils modellen?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av vigge50 »

Tydligen ska den nya eGolfen med 35,8 kWh batteri kosta 392 000 kr i Sverige. Det är 20 000 kr mer än Ioniq men då får du också större batteri. Hur räckvidden skiljer mellan dessa i olika hastigheter skulle vara intressant, eGolfen borde ha fördel i stadskörning men är inte säker på om den skulle ha längre räckvidd på motorvägen.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Cargo »

vigge50 skrev:
Tydligen ska den nya eGolfen med 35,8 kWh batteri kosta 392 000 kr i Sverige. Det är 20 000 kr mer än Ioniq men då får du också större batteri. Hur räckvidden skiljer mellan dessa i olika hastigheter skulle vara intressant, eGolfen borde ha fördel i stadskörning men är inte säker på om den skulle ha längre räckvidd på motorvägen.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
35,8kwh kan ju alltså betyda typ 32kwh som användbart?
Eller brukar Volkswagen köra med verkliga siffror så att 35,8 är det man verkligen kan utnyttja?
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Mats »

Körde 3500 mil med gamla e-golf innan jag bytte till Teslan och tycker jag den var väldigt snål på motorväg så länge man ligger på Max 100-105km/h. Sjukt snål jämfört med Teslan. Iof kör man lite snabbare med Teslan. Men vad jag hört och sett känns egolfen snålast av leaf, i3 osv på motorväg. Oavsett vad testerna säger.
vigge50 skrev:
Tydligen ska den nya eGolfen med 35,8 kWh batteri kosta 392 000 kr i Sverige. Det är 20 000 kr mer än Ioniq men då får du också större batteri. Hur räckvidden skiljer mellan dessa i olika hastigheter skulle vara intressant, eGolfen borde ha fördel i stadskörning men är inte säker på om den skulle ha längre räckvidd på motorvägen.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: E-Golf 2017

Inlägg av apkungen »

Skulle tro att ioniq kommer något längre i alla fall, både stad och motorväg, men har inte kört e golf så kan inte säga med säkerhet. Men en ioniq kan man få 20 mil räckvidd om man håller sig något under 100 och inne i stan även på vintern. Tveksam till att även om 35,8 skulle vara helt användbart att golfen drar under 180wh/km på vintern men det kanske den gör?
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Mats »

apkungen skrev:
Skulle tro att ioniq kommer något längre i alla fall, både stad och motorväg, men har inte kört e golf så kan inte säga med säkerhet. Men en ioniq kan man få 20 mil räckvidd om man håller sig något under 100 och inne i stan även på vintern. Tveksam till att även om 35,8 skulle vara helt användbart att golfen drar under 180wh/km på vintern men det kanske den gör?
Hm, ja jag tror nog (dock en gissning) att golfen kommer komma längre. Den gamla som jag hade stod det 19 mil på och det gick att köra på sommaren när jag pendlade stad och landsväg. 17-18 mil om man låg på motorväg.

På vintern 12-16 mil så länge man förvärmde bilen med sladd i och det inte var sjukt kallt.

Men vi får se...... jag har stora förväntningar på nya egolfen då den gamla var så väldigt effektiv och snål. Har ingen kunskap om ioniq så jag kanske ska testa den innan jag säger mer ;)
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av vigge50 »

apkungen skrev:
Skulle tro att ioniq kommer något längre i alla fall, både stad och motorväg, men har inte kört e golf så kan inte säga med säkerhet. Men en ioniq kan man få 20 mil räckvidd om man håller sig något under 100 och inne i stan även på vintern. Tveksam till att även om 35,8 skulle vara helt användbart att golfen drar under 180wh/km på vintern men det kanske den gör?
De eGolf har en räckvidd på 300 km enligt NEDC och Ioniq har en räckvidd på 280 km så finns det tydligen vissa tillfällen där de större batteriet har sin inverkan men skulle gärna se tester i olika hastigheter.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Mats »

Sen tycker jag allmänt att räckvidd nästan bara är intressant om vi snackar motorväg. Kan säga att min vardag, pendling i stan mellan 5-15mil per dag ser i princip likadan ut nu med Teslan som med gamla egolfen. Vinter möjligen att man vissa dagar var tvungen att köra en 10min CCS på golfen men det var sällan.

Skillnaden är på långfärder, motorväg. Det är där räckvidden är intressant, tycker i alla fall jag.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Skriv svar