Sida 1 av 18

E-Golf 2017

Postat: 17 nov 2016 11:55
av vigge50
Nu har Volkswagen presenterat nya e-Golf som ska ha ett batteri på 35,8 kWh och en motor på 136 kW. Snabbladdningsnätverk verkar tyvärr vara begränsad till 40 kW(varför inte åtminstånde 50?) och räckvidden kommer vara runt 300 km enligt NEDC.

De som gör mig förvånad och besviken däremot är att den inte kommer börja produceras förrän i April 2017 :o

Volkswagen klagade för inte så länge sen på att Bolt och Model lll var för dyra, ska bli intressant att se vad priset för denna hamnar på.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... e-rackvidd

Re: E-Golf 2017

Postat: 17 nov 2016 12:10
av Bjelke
vigge50 skrev:
Nu har Volkswagen presenterat nya e-Golf som ska ha ett batteri på 35,8 kWh och en motor på 136 kW. Snabbladdningsnätverk verkar tyvärr vara begränsad till 40 kW(varför inte åtminstånde 50?) och räckvidden kommer vara runt 300 km enligt NEDC.

De som gör mig förvånad och besviken däremot är att den inte kommer börja produceras förrän i April 2017 :o

Volkswagen klagade för inte så länge sen på att Bolt och Model lll var för dyra, ska bli intressant att se vad priset för denna hamnar på.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... e-rackvidd
Fast det är ju bara några månader tills dess ju :)
Ja priset blir intressant som sagt...

Re: E-Golf 2017

Postat: 17 nov 2016 12:21
av Teslaspolen
2012 ringde...

Re: E-Golf 2017

Postat: 17 nov 2016 12:22
av vigge50
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Nu har Volkswagen presenterat nya e-Golf som ska ha ett batteri på 35,8 kWh och en motor på 136 kW. Snabbladdningsnätverk verkar tyvärr vara begränsad till 40 kW(varför inte åtminstånde 50?) och räckvidden kommer vara runt 300 km enligt NEDC.

De som gör mig förvånad och besviken däremot är att den inte kommer börja produceras förrän i April 2017 :o

Volkswagen klagade för inte så länge sen på att Bolt och Model lll var för dyra, ska bli intressant att se vad priset för denna hamnar på.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... e-rackvidd
Fast det är ju bara några månader tills dess ju :)
Ja priset blir intressant som sagt...
Menade att de är ju lite efter Leaf, i3, Zoe och inte minst Bolt

Re: E-Golf 2017

Postat: 17 nov 2016 12:40
av N H
Hoppas de petar i 3-fasladdning.

Re: E-Golf 2017

Postat: 17 nov 2016 13:54
av Feddan
N H skrev:
Hoppas de petar i 3-fasladdning.
Har den inte det idag via Mode3 Typ2?

Re: E-Golf 2017

Postat: 17 nov 2016 14:03
av vigge50
Enligt teknikens värld ska den kosta något mer än dagens utgående modell som kostar 389 900 kr, hur ska den kunna konkurrera mot Bolt?

http://teknikensvarld.se/nya-volkswagen ... ll-348763/

Re: E-Golf 2017

Postat: 17 nov 2016 14:11
av Bjelke
vigge50 skrev:
Enligt teknikens värld ska den kosta något mer än dagens utgående modell som kostar 389 900 kr, hur ska den kunna konkurrera mot Bolt?

http://teknikensvarld.se/nya-volkswagen ... ll-348763/
Ja isf har dom indirekt klagat på priset på sin egen bil :lol: (som Vigge skrev om nyss)

Re: E-Golf 2017

Postat: 17 nov 2016 14:13
av Bjelke
vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Nu har Volkswagen presenterat nya e-Golf som ska ha ett batteri på 35,8 kWh och en motor på 136 kW. Snabbladdningsnätverk verkar tyvärr vara begränsad till 40 kW(varför inte åtminstånde 50?) och räckvidden kommer vara runt 300 km enligt NEDC.

De som gör mig förvånad och besviken däremot är att den inte kommer börja produceras förrän i April 2017 :o

Volkswagen klagade för inte så länge sen på att Bolt och Model lll var för dyra, ska bli intressant att se vad priset för denna hamnar på.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... e-rackvidd
Fast det är ju bara några månader tills dess ju :)
Ja priset blir intressant som sagt...
Menade att de är ju lite efter Leaf, i3, Zoe och inte minst Bolt
Jaha ok, jo så är det helt klart, men även lååångt före en hel del andra iaf :) (dom som inte fått arslet ur vagnen och släppt ngt liknande än osv)

Re: E-Golf 2017

Postat: 17 nov 2016 20:31
av N H
Feddan skrev:
N H skrev:
Hoppas de petar i 3-fasladdning.
Har den inte det idag via Mode3 Typ2?
Typ 2 men bara 16A 1 fas.

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 01:20
av HelectriC
I Norge har säljarna sagt att den ska kosta 10-15k mer än den gamla, dvs ca 260k. Det hade varit nåt det va? ;)
Dessutom har dom försökt med en "Tesla" att låta kunder reservera en köplats för 5000kr. Känns ju lite B.

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 06:41
av 18650
Feddan skrev:
N H skrev:
Hoppas de petar i 3-fasladdning.
Har den inte det idag via Mode3 Typ2?
Nej, 1fas 16A. 32A finns inte att välja i Sverige

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 07:08
av chaffis75
18650 skrev:
Feddan skrev:
N H skrev:
Hoppas de petar i 3-fasladdning.
Har den inte det idag via Mode3 Typ2?
Nej, 1fas 16A. 32A finns inte att välja i Sverige
Ja och även om de klarar 32 amp 1 fas så är de ju inte direkt vanligt att man har de hemma... Över 25 amp huvudsäkring är nog ganska ovanligt för ett vanligt hushåll.

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 07:17
av Stefan T
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 07:41
av chaffis75
Stefan T skrev:
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
Tja bor man i villa så kanske man vill ha lite ström över till att värma huset :)
Har man en 25 amp huvudsäkring så är de troligen för man har tex eluppvärmda villa eller annat som drar mycket ström.

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 08:38
av HelectriC
chaffis75 skrev:
18650 skrev:
Feddan skrev:
N H skrev:
Hoppas de petar i 3-fasladdning.
Har den inte det idag via Mode3 Typ2?
Nej, 1fas 16A. 32A finns inte att välja i Sverige
Ja och även om de klarar 32 amp 1 fas så är de ju inte direkt vanligt att man har de hemma... Över 25 amp huvudsäkring är nog ganska ovanligt för ett vanligt hushåll.
I Norge (som ju bekant är en ganska mogen elbilsmarknad), så är 32A 1-fas vanligt. Till Tesla är det då blå kontakt. Det är vad jag ska sätta upp till min bil. Huset är säkrat till 63A 1-fas 240V.

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 09:00
av Svenssons
Stefan T skrev:
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 12:26
av N H
Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.

Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.

Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 12:33
av Bjelke
N H skrev:
Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.

Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.

Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
I princip så skulle det funka att göra själva laddaren så att den funkar både för 3-fas och 1-fas, men lite lurigt då strömkapaciteten blir mkt högre på den 1-fas-linan sas.
men visst skulle det gå...
Sen så är ju det vanliga att man har olika kontakter för 3 resp 1-fas men det är inget bra skäl till skillnaden...

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 12:36
av apkungen
Sammas om Insideevs sa för ett halvår sen:
http://insideevs.com/2017-volkswagen-e- ... rld-range/

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 13:07
av Stefan T
Svenssons skrev:
Stefan T skrev:
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.
Helt sant

Det motsvarar effekt mässigt 48A en fas

Jag hade önskat att jag hade 3 fas på min roadster många gånger men kan bara ladda en fas, dock kan jag ladda 60A på 43kw laddare

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 16:15
av Bjelke
Stefan T skrev:
Svenssons skrev:
Stefan T skrev:
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.
Helt sant

Det motsvarar effekt mässigt 48A en fas

Jag hade önskat att jag hade 3 fas på min roadster många gånger men kan bara ladda en fas, dock kan jag ladda 60A på 43kw laddare
Och jag hade önskat att jag hade en roadster ;)

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 17:56
av bylund
Det är väl mest Norge och Storbritannien som kör med enfas och höga amperetal? Resten av Europa har civiliserade elnät.

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 nov 2016 19:12
av HelectriC
N H skrev:
Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.

Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.

Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
Hehe, ja hen skrev det två inlägg upp :lol:

Re: E-Golf 2017

Postat: 09 dec 2016 23:45
av Vasp
Ibland så vill man vara Norsk alltså. I Norge blir den nya e-Golfen både bättre och billigare än förra versionen.

http://pushevs.com/2016/12/08/2017-volk ... -unveiled/

ps. Informationen blev ändrad stämmer inte verkar det som. Sänker priset på lagerbilarna så att de inte står kvar när 2017 rullar in.