E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Walker skrev:
För er med eGolf kan jag tipsa om denna plastlåda med lock från Biltema.
0F57613E-CD57-438D-ABD1-FDDAB857D0EC.jpeg
Vips - så hade jag fixat mig en frunk för laddkabeln. (Om man inte envisas med att ha locket på får bägge kablarna plats).
Sitter bottenplattan så hårt fast att den klarar om plastlådan hoppar till vid lite ojämnheter och eventuellt högre fart? Så att inte hela grejen hoppar av och släpar i marken?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

HelectriC skrev:
Walker skrev:
För er med eGolf kan jag tipsa om denna plastlåda med lock från Biltema.
0F57613E-CD57-438D-ABD1-FDDAB857D0EC.jpeg
Vips - så hade jag fixat mig en frunk för laddkabeln. (Om man inte envisas med att ha locket på får bägge kablarna plats).
Sitter bottenplattan så hårt fast att den klarar om plastlådan hoppar till vid lite ojämnheter och eventuellt högre fart? Så att inte hela grejen hoppar av och släpar i marken?
Det är ju inga tyngder det handlar om direkt. Körde från Värmland med laddkabeln i medföljande tygpåse där, men den blev lite smutsig. Och så är jag lite orolig för att påsens snören kan dra in i fläkten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: E-Golf 2017

Inlägg av helix »

E-Golf McDonalds Editon, med värmare för burgare och pommes i handskfacket :D

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Tars »

helix skrev:
E-Golf McDonalds Editon, med värmare för burgare och pommes i handskfacket :D

BildBild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Då har vår e-Golf gått igenom sin första besiktning. Naturligtvis med blankt papper. Allt annat hade varit skandalöst med tanke på dess krångelfrihet. Det kändes nästan som en förolämpning att den ens behövde hissas upp. Jaha, här finns ju inget att se, sa besiktningskillen. Det var andra e-Golfen för honom. Mycket sällan med elbilar i Skara, sa han.
Det var första gången även för mig att besiktiga en elbil. Och eftersom jag sällan haft mina bilar så länge som 3 år har jag faktiskt inte varit med om så många bilbesiktningar överhuvudtaget. Det är bara släpkärrorna som jag brukar besiktiga regelbundet. :-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjelke »

Trevligt :)
Jag har besiktat en Leaf och första Teslan iaf :) Den ena var första elbilen för den som gjorde jobbet iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: E-Golf 2017

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Då har vår e-Golf gått igenom sin första besiktning. Naturligtvis med blankt papper. Allt annat hade varit skandalöst med tanke på dess krångelfrihet. Det kändes nästan som en förolämpning att den ens behövde hissas upp. Jaha, här finns ju inget att se, sa besiktningskillen. Det var andra e-Golfen för honom. Mycket sällan med elbilar i Skara, sa han.
Gott! :D

Himla fin pendlarbil ni fått tag på Mati! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Har lämnat in e-Golfen på service idag. De ska plocka ut batteriet och göra nån återkallelse-grej. Det tar två dagar. Jag blev lovad en e-Golf som lånebil, men det visade sig att Europcar inte hade e-Golfar hemma. Jag fick en GTE istället. Alltså allvarligt, vad är vitsen med laddhybrider egentligen? När jag hämtade den var batteriet tomt. Jag fick alltså köra på bensin. Snittförbrukningen blev 6 liter/100km. Dåligt.
Sen kopplade jag in bilen hemma i laddboxen. Efter närmare 4 timmar hade den laddat och fått i sig hiskeliga 15 km elektrisk räckvidd. Det är ju helt oanvändbart detta, mycket sämre än jag trodde. Varför är folk så lyriska när det gäller laddhybrider?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Har lämnat in e-Golfen på service idag. De ska plocka ut batteriet och göra nån återkallelse-grej. Det tar två dagar. Jag blev lovad en e-Golf som lånebil, men det visade sig att Europcar inte hade e-Golfar hemma. Jag fick en GTE istället. Alltså allvarligt, vad är vitsen med laddhybrider egentligen? När jag hämtade den var batteriet tomt. Jag fick alltså köra på bensin. Snittförbrukningen blev 6 liter/100km. Dåligt.
Sen kopplade jag in bilen hemma i laddboxen. Efter närmare 4 timmar hade den laddat och fått i sig hiskeliga 15 km elektrisk räckvidd. Det är ju helt oanvändbart detta, mycket sämre än jag trodde. Varför är folk så lyriska när det gäller laddhybrider?
Att sniffa fossilångor blir väl ett slags missbruk det också och då bara måste man ha det kvar i någon form :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E-Golf 2017

Inlägg av taliz »

För att man fortfarande kan göra som man alltid gjort, dvs åka till macken och pumpa olja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: E-Golf 2017

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Har lämnat in e-Golfen på service idag. De ska plocka ut batteriet och göra nån återkallelse-grej. Det tar två dagar. Jag blev lovad en e-Golf som lånebil, men det visade sig att Europcar inte hade e-Golfar hemma. Jag fick en GTE istället. Alltså allvarligt, vad är vitsen med laddhybrider egentligen? När jag hämtade den var batteriet tomt. Jag fick alltså köra på bensin. Snittförbrukningen blev 6 liter/100km. Dåligt.
Sen kopplade jag in bilen hemma i laddboxen. Efter närmare 4 timmar hade den laddat och fått i sig hiskeliga 15 km elektrisk räckvidd. Det är ju helt oanvändbart detta, mycket sämre än jag trodde. Varför är folk så lyriska när det gäller laddhybrider?

Här är en rätt intressant artikel på detta temat:

"Once ‘green’ plug-in hybrid cars suddenly look like dinosaurs in Europe"

https://www.reuters.com/business/retail ... 021-04-12/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: E-Golf 2017

Inlägg av pingflood »

mati skrev:
Har lämnat in e-Golfen på service idag. De ska plocka ut batteriet och göra nån återkallelse-grej. Det tar två dagar. Jag blev lovad en e-Golf som lånebil, men det visade sig att Europcar inte hade e-Golfar hemma. Jag fick en GTE istället. Alltså allvarligt, vad är vitsen med laddhybrider egentligen? När jag hämtade den var batteriet tomt. Jag fick alltså köra på bensin. Snittförbrukningen blev 6 liter/100km. Dåligt.
Sen kopplade jag in bilen hemma i laddboxen. Efter närmare 4 timmar hade den laddat och fått i sig hiskeliga 15 km elektrisk räckvidd. Det är ju helt oanvändbart detta, mycket sämre än jag trodde. Varför är folk så lyriska när det gäller laddhybrider?
Vår Passat GTE kan ladda 3.7kW så batteriet är full på typ 3 timmar i en laddbox. Låter som nåt var lite fel hos dig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

pingflood skrev:
Vår Passat GTE kan ladda 3.7kW så batteriet är full på typ 3 timmar i en laddbox. Låter som nåt var lite fel hos dig.
Min laddbox kan skicka ut 16A trefas. Det är väl bilen som inte vill ha det då. Kanske finns det nån inställning nånstans så som i e-Golfen som stryper laddströmmen? Den borde ju åtminstone ta 1-fas 16A i så fall. Jag får kolla detta.
En annan sak som slog mig var att Golf GTE har fått en massa beröm eftersom den ska vara så pigg och rolig jämfört med e-Golfen. Jag vet inte vad folk tittar på med jag upplevde den som lika slö som vanliga fossilbilar. Det tar nån sekund innan växellådan fattar, sen tar det ytterligare nån sekund innan motorn fattar. I bästa fall, dvs när elmotorn jobbar, är den lika pigg som en e-Golf, men den är absolut inte piggare.
Den kanske blir rappare när batteriet är fulladdat, men så som det var nu tyckte jag faktiskt inte att det var någon större skillnad mot en vanlig bensinare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: E-Golf 2017

Inlägg av MWall »

6 liter/100 km på en bensinbil är rätt bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

MWall skrev:
6 liter/100 km på en bensinbil är rätt bra.
Jag hade en Q3 lånebil häromveckan och den gick på mindre än 5 liter. Och det var ingen hybrid, det var en vanlig bensinbil. Så sett tycker jag inte att 6 liter för en "supermiljöbil" är acceptabelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: E-Golf 2017

Inlägg av pingflood »

mati skrev:
pingflood skrev:
Vår Passat GTE kan ladda 3.7kW så batteriet är full på typ 3 timmar i en laddbox. Låter som nåt var lite fel hos dig.
Min laddbox kan skicka ut 16A trefas. Det är väl bilen som inte vill ha det då. Kanske finns det nån inställning nånstans så som i e-Golfen som stryper laddströmmen? Den borde ju åtminstone ta 1-fas 16A i så fall. Jag får kolla detta.
En annan sak som slog mig var att Golf GTE har fått en massa beröm eftersom den ska vara så pigg och rolig jämfört med e-Golfen. Jag vet inte vad folk tittar på med jag upplevde den som lika slö som vanliga fossilbilar. Det tar nån sekund innan växellådan fattar, sen tar det ytterligare nån sekund innan motorn fattar. I bästa fall, dvs när elmotorn jobbar, är den lika pigg som en e-Golf, men den är absolut inte piggare.
Den kanske blir rappare när batteriet är fulladdat, men så som det var nu tyckte jag faktiskt inte att det var någon större skillnad mot en vanlig bensinare.
Ja, den bör ha en inställning för max ström den kan dra. Tror det går att strypa ner till 6A och då tar det ju ett tag att ladda.

Har som sagt en Passat GTE och tycker det är en jäkligt bra bil, men då råkar vi ha ett behov som passar den väldigt bra. Kör 3-4 mil om dagen i normalfall, och det innebär att vi kan köra ett par månader utan att behöva tanka. Visst hade en ren elbil varit trevligt med, men vi betalade strax över 200' för en lätt begagnad välutrustad bil med rejält bagageutrymme och det är lite svårt att hitta någon vettig elbil för de pengarna om man inte vill tumma rejält på räckvidden (och vi kör 40+ mil med den ibland). Så tills vidare får vi klara oss med en ren elbil (e-Niro) och en laddhybrid. När det är dags att byta ut Passaten så blir det kanske en ID4 åt frun dock, får väl se hur begagnatmarknaden ser ut om ett par år.

Kört några längre sträckor utan laddning och den har snittat runt 0,5 då. Men då ligger vi inte i 130+ på motorväg konstant.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Mycket riktigt, den var strypt till 5A. Inte så konstigt att det inte hände nåt. 1,1kW är ju inte direkt mycket. :lol:
Den har numera kämpat upp sig till 39km räckvidd. Det kommer nog ta slut fortare än fort. Jag måste köra 7 mil imorgon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
tomenq
elbilist
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 maj 2021 09:26

Re: E-Golf 2017

Inlägg av tomenq »

Hej forumet! Färsk här och i tankarna att byta till en M3 i egna företaget. Dock stött på patrull när det gäller värde på att byta in min e-Golf uttagen i december 2018 och funderar därför på vad folk har fått betalt för sina bilar när de bytt. Nu kanske ingen som gjort sig av med sin e-Golf läser här, men jag testar.

Kan väl förresten säga att Tesla bjuder 175 kkr och VW-handlaren där jag beställde den 190 kkr om jag väljer en ny ID3-leasing. Att Tesla inte vill ta i den kan man kanske förstå, men att VW själva tycker den är värd mindre än 45 % av nypris efter 2,5 år borgar ju inte för att jag är sugen på VW igen. Speciellt när Golfen är en bättre bil på nästan alla sätt.

/Tommy
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

tomenq skrev:
Hej forumet! Färsk här och i tankarna att byta till en M3 i egna företaget. Dock stött på patrull när det gäller värde på att byta in min e-Golf uttagen i december 2018 och funderar därför på vad folk har fått betalt för sina bilar när de bytt. Nu kanske ingen som gjort sig av med sin e-Golf läser här, men jag testar.

Kan väl förresten säga att Tesla bjuder 175 kkr och VW-handlaren där jag beställde den 190 kkr om jag väljer en ny ID3-leasing. Att Tesla inte vill ta i den kan man kanske förstå, men att VW själva tycker den är värd mindre än 45 % av nypris efter 2,5 år borgar ju inte för att jag är sugen på VW igen. Speciellt när Golfen är en bättre bil på nästan alla sätt.

/Tommy
VW värderar sina egna bilar skitdåligt. Svärfar köpte en ID.4 från lokala ÅF og när det kom till inbyte av eGolfen ville de betala 55k för den. 5år gammal och gått 8000mil (nypris ca 320.000). På nätet säljs de till ca 100-110.000. Ganska dåligt av VW om de vill behålla kunder över lång tid.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Hoppsan_84 »

Prata med fler handlare. Jag hade kontakt med två olika när jag bytte in min e-golf mot en ID.4.

Fick ca 40.000 mer för e-golfen och betalade 10.000 mindre för ID.4an hos den andra handlaren jämfört med den första handlaren. Dessutom leverans ca 8 veckor tidigare.
tomenq
elbilist
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 maj 2021 09:26

Re: E-Golf 2017

Inlägg av tomenq »

Tack för svar!

Skittrist att VW själva värderar sina bilar så lågt. Och visst riskerar de sina kunder i långa loppet. Jag kör nog vidare med Golfen ett tag till, men sen kommer det med 99 % säkerhet inte bli nån ny VW. Ska definitivt kolla runt med fler och se vad de säger när jag bestämt mig för byte.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: E-Golf 2017

Inlägg av thnis »

Vi har också en e-Golf uttagen okt 2018. Jag förväntar mig inte att få mer än max cirka 200 000kr vid försäljning eller inbyte efter 3 år. Bilhandlaren ska ju sälja bilen vidare sedan och med en vinst... Tror man lurar sig själv om man tror att en elbil ska ha ett högt förväntat värde efter 3 år. Även om t ex Tesla har haft ett i mitt tycke orealistigt värde vid inbyte/försäljning efter några år. Tror det är en övergående "trend" vilket kommer att gälla även för Teslas bilar. Generellt så är det ett blysänke att köpa nya bilar. Finns nog ingen sämre "investering" man kan göra, men ganska trevligt med ny bil :)

Men, ett tips är att du kan kolla med Fordonsbolaget vad de bjuder i inköp av din e-Golf. De brukar ge rimliga priser.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Hoppsan_84 »

Jag hade min e-golf 35 månader.
Det blev en milkostnad på ca 35kr milen allt inräknat
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E-Golf 2017

Inlägg av taliz »

Hoppsan_84 skrev:
Jag hade min e-golf 35 månader.
Det blev en milkostnad på ca 35kr milen allt inräknat
Mer än dubbla kostnaden mot min M3P. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Niklas Z »

tomenq skrev:
Kan väl förresten säga att Tesla bjuder 175 kkr och VW-handlaren där jag beställde den 190 kkr om jag väljer en ny ID3-leasing. Att Tesla inte vill ta i den kan man kanske förstå, men att VW själva tycker den är värd mindre än 45 % av nypris efter 2,5 år borgar ju inte för att jag är sugen på VW igen. Speciellt när Golfen är en bättre bil på nästan alla sätt.

/Tommy
Lite som kuriosa kan jag nämna att Tesla bjöd 125000 för min BMW i inbyte. Alldeles för dåligt tyckte jag och sålde den senare för 229000 kronor. En skillnad på drygt 100000 är lite svårsmält.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar