E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Mats »

Att begränsa CCS till 40kw är självklart ett problem men jag tror inte skillnaden blir inte så dramatiskt. Att kunna köra 20mil, sen pausa 60min istället för 40 minuter för lunch och laddning, och sen fortsätta 20 mil Fungerar för de flesta.

Min gamla hade bra marginal i toppen av batteriet som gjorde att den laddade med relativ hög fast även upp mot 90-95%

Äh, jag tror på golfen. Byggkvaliteten och golfens populäritet kommer speglas i andrahandsvärdet vilket jag tror kommer göra skillnaderna i total ägarkostnad mindre än skillnaderna i inköpspris. Man kan inte bara kolla på inköpspris.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
Förresten, jag skulle vilja sitta med i det där hemliga rådet som hela bilbranschen verkar ha, där man bestämmer om vilka saker som INTE ska vara med på
en elbilsmodell från varje företag...
Typ,

"Ok ni får inte ha 3-fas-laddning men däremot värmepump,
och ni får inte ha snabbladdning (ni får hitta på en bra förklaring själva för det finns ingen),
ni får inte sätta in större batteri (prata med det andra gänget om bra förklaringar för det har vi inte till det här heller),
ni får inte ha en snygg bil, helst riktigt ful,
ni får inte ha laddning alls (Prius har fått dispens på det på slutet, men dom fick svarte Petter i rådet istället = vätgas),
ni får inte ha CCS så ni får hitta på nåt eget skit,
har vi nåt företag som inte fått nej på nåt än? Jasså ni, ok ni får inte ha en app i bilen! HA! Men bara för att retas kan ni ha det i ett land hehe,
Ok är vi klara här nu? Nähe, ja just det ja, hur fan får vi med Tesla i rådet? Vaddå dom vägrar? Testa med några knäppa regler då, det kanske funkar, som tex
beloppsgräns på elbilsbidrag, då jäklar får dom se på andra bullar! (What, ska dom ta fram en billigare bil? Skit oxo...)

To be continued...
Skulle tro dom gör så gott dom kan med eGolfen - det är ju trots allt en konverterad bränslebil. ID-konceptet däremot tycks ju vara copy-paste på Teslas bottenplatta och då blir det lite andra förutsättningar.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Leo »

Har kört 3 olika e-Golf i ca 4600mil.

Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.

Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.

(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)

Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.

Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.

Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.

Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!

Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.

Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.

Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf :P
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: E-Golf 2017

Inlägg av FredrikR »

Leo skrev:
Har kört 3 olika e-Golf i ca 4600mil.

Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.

Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.

(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)

Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.

Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.

Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.

Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!

Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.

Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.

Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf :P
Hur långt klarade du dig på motorväg 110km/h på vintern?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mans71 »

Leo skrev:
Har kört 3 olika e-Golf i ca 4600mil.

Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.

Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.

(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)

Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.

Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.

Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.

Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!

Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.

Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.

Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf :P
Stämmer bra med våra erfarenheter också. Motorväg vintertid är när det blir som sämst; runt 10 mil.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
DayEagle
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2016 20:08
Ort: Kungsbacka

Re: E-Golf 2017

Inlägg av DayEagle »

Jag har fått preliminära uppgifter från VW-säljare i Göteborg att inbyggda laddaren i uppdaterade e-Golfen skall vara på 7,2 kW på 2 faser (inte 3-fas...)
Någon mer som hört något om detta?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
2024 Model 3 RWD Stealth Grey
2016 VW e-Up!
2020 Model 3 SR+ Midnight Silver (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Leo »

Ja vad jag förstått är det 2-fas 7,2kW. 3-fas ute hos hushållen är ju inte så vanligt i världen.

Ett exempel. Körde häromdagen 6,5mil säg 4,5mil av de är motorväg då jag höll 105 på farthållaren och 2 mil 80-90väg. Värmen avstängd i bilen, -7gr utomhus. Bilen smutsig, snö på taket osv. Förvärmde 10min vilket inte är mycket. Då hade jag en räckvidd på ca 11mil. (Ville se om jag kunde åka 6,5+6,5 tillbaka utan att ladda.)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av vigge50 »

Nu har Volkswagen bestämt sig som en följd av den höga efterfrågan att dubbla produktionen från 35 eGolf per dag till 70 genom att lägga till ett extra skift. Ökningen kommer påbörjas i mars och sen ske stegvis. De borde gjort detta tidigare men bättre sent än aldrig.

https://electrek.co/2017/12/27/vw-doubl ... ng-demand/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Äntligen går det att få eGolfen från fabrik med något annat än de fula 16" Astanafälgarna. Än så länge bara ett annat alternativ, 17" Madridfälgar, men de är betydligt snyggare än Astana, tycker iaf jag. Särskillt dyrt är det inte heller att uppgradera, 4200kr i Norge. I den svenska konfiguratorn verkar de faktiskt inte gå att välja till :o
Lite kul är det att Madrid ser ut som en inverterad Astana, dvs det som är luft på Astana är fälg på Madrid och vice versa :)

Astana:
astana.jpg
Madrid:
madrid.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Vi har i helgen gjort vår första längre tur med nya e-Golfen. Karlstad t o r, totalt 31 mil. Det var mest för att testa långsfärdsegenskaperna och för att se hur de fina nya 17" fälgar (tack för tipset Helectric) påverkar förbrukningen. Vi var två personer i bilen samt en schäferhona på 36kg i skuffen. Golfen är förvånansvärt stor. Vovven hade gott om plats. Men för att ta med båda jyckarna hade vi behövt fälla ner baksätet.
Det var soligt, runt 15 grader, men kraftig vind från NO. Vi laddade fullt hemma och körde hela vägen enligt skyltarna, dvs 80-90-100-110. Jag gjorde några omkörningar och kom då tillfälligt upp i 120 kanske. Jag körde lungt, hela tiden med farthållaren påslagen, men jag snålkörde inte. Jag använde inte heller någon av E-Golfens eko-funktioner.
Vid ankomst, efter en liten felkörning genom stan, hade vi 18% soc kvar (enligt laddaren). Snittförbrukningen låg då på 1,65kWh/mil. Ganska mycket, men det var troligen blåsten som ställde till det.
Vi laddade bilen till 83% på Clever-laddaren. Det tog knappt en halvtimme. Under tiden tog en vi en hundpromenad och skrämde några änder och ett antal småhundar. :mrgreen:
Sen åkte vi till Sandgrund och ställde oss på elbilsparkeringen. E-Golfen kan ladda tvåfas 7,2kW. Jag hade räknat ut att vi borde få batteriet fulladdat om vi tar en timmes lunchrast. Men jag visste inte hur mycket ACn drar. Och eftersom hunden satt kvar i bilen var vi tvungna att ha ACn på fullt blås hela tiden. Efter 50 minuter indikerade appen att batteriet var fullt. ACn verkar inte vara så elektrontörstig som i Teslan. Laddtiden påverkas uppenbarligen bara marginellt.
Och så åkte vi hem.
Jag följde samma körmönster, lungt och enligt skyltarna, men inte medvetet snålt. Vid ankomst hemma hade vi över 30% soc kvar. Förbrukningen blev 1,53kW/mil, alltså mindre denna gången.
Det är svårt att säga hur mycket däcken och fälgarna påverkar, men jag skulle gissa mellan 5 och 10%.
Annars då? E-Golfen är en fantastisk bil att köra långt med. Den är extremt tyst och man liksom svävar fram. Farthållaren är väldigt välbalanserad, inte så ryckig som den i Teslan, och filassistenten gör sitt jobb så att man inte behöver hålla i ratten så hårt. Väldigt avkopplande. Ibland plingar det till en kaffekopp i displayen som påstår att föraren är trött. ;)
Räckvidden verkar ligga på 23 mil under de rådande omständigheterna. Med originalfälgarna hade man kanske kommit 25 mil. Jag tycker det är helt okej, mer än så behöver vi inte.
Jämförelsevis hade Teslan haft en räckvidd på 35-40 mil under samma förutsättningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Värmepumpen gör kanske sitt när det gäller ACn?
Kaffekoppen betyder att kaffet är färdigbryggt, du ska bara hålla koppen mot taket där lampreglagen sitter och trycka på "kaffeknappen" under inställningar i "CAR".
Kul att du fick Madridfälgarna :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Kul att du fick Madridfälgarna :)
Fick och fick. Jag fick betala 25 papp för dem inklusive däck och montering. Men originalfälgarna är ju så gräsliga att vi tyckte det var värt det. Men som vinterhjul duger de ju. Och det är kanske då man behöver dem för räckviddens skull.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Vi har i helgen gjort vår första längre tur med nya e-Golfen. Karlstad t o r, totalt 31 mil. Det var mest för att testa långsfärdsegenskaperna och för att se hur de fina nya 17" fälgar (tack för tipset Helectric) påverkar förbrukningen. Vi var två personer i bilen samt en schäferhona på 36kg i skuffen. Golfen är förvånansvärt stor. Vovven hade gott om plats. Men för att ta med båda jyckarna hade vi behövt fälla ner baksätet.
Det var soligt, runt 15 grader, men kraftig vind från NO. Vi laddade fullt hemma och körde hela vägen enligt skyltarna, dvs 80-90-100-110. Jag gjorde några omkörningar och kom då tillfälligt upp i 120 kanske. Jag körde lungt, hela tiden med farthållaren påslagen, men jag snålkörde inte. Jag använde inte heller någon av E-Golfens eko-funktioner.
Vid ankomst, efter en liten felkörning genom stan, hade vi 18% soc kvar (enligt laddaren). Snittförbrukningen låg då på 1,65kWh/mil. Ganska mycket, men det var troligen blåsten som ställde till det.
Vi laddade bilen till 83% på Clever-laddaren. Det tog knappt en halvtimme. Under tiden tog en vi en hundpromenad och skrämde några änder och ett antal småhundar. :mrgreen:
Sen åkte vi till Sandgrund och ställde oss på elbilsparkeringen. E-Golfen kan ladda tvåfas 7,2kW. Jag hade räknat ut att vi borde få batteriet fulladdat om vi tar en timmes lunchrast. Men jag visste inte hur mycket ACn drar. Och eftersom hunden satt kvar i bilen var vi tvungna att ha ACn på fullt blås hela tiden. Efter 50 minuter indikerade appen att batteriet var fullt. ACn verkar inte vara så elektrontörstig som i Teslan. Laddtiden påverkas uppenbarligen bara marginellt.
Och så åkte vi hem.
Jag följde samma körmönster, lungt och enligt skyltarna, men inte medvetet snålt. Vid ankomst hemma hade vi över 30% soc kvar. Förbrukningen blev 1,53kW/mil, alltså mindre denna gången.
Det är svårt att säga hur mycket däcken och fälgarna påverkar, men jag skulle gissa mellan 5 och 10%.
Annars då? E-Golfen är en fantastisk bil att köra långt med. Den är extremt tyst och man liksom svävar fram. Farthållaren är väldigt välbalanserad, inte så ryckig som den i Teslan, och filassistenten gör sitt jobb så att man inte behöver hålla i ratten så hårt. Väldigt avkopplande. Ibland plingar det till en kaffekopp i displayen som påstår att föraren är trött. ;)
Räckvidden verkar ligga på 23 mil under de rådande omständigheterna. Med originalfälgarna hade man kanske kommit 25 mil. Jag tycker det är helt okej, mer än så behöver vi inte.
Jämförelsevis hade Teslan haft en räckvidd på 35-40 mil under samma förutsättningar.

1,5-1,6 kWh/mil är ju jättebra. 23 mil är också helt ok. Det är nog något längre än vad vår i3 REX klarar. Beror lite på hur långa 110-sträckorna är. i3:an är inte så aerodynamisk. :)

När det är riktigt riktigt kallt och jäkligt så kommer jag dock inte mer än max 15 mil med i3:an. Antar att det blir ungefär samma för Golfen? I samma väder kommer jag uppåt 30 mil med Teslan. På sommaren runt 40 mil. Jag tycker att skillnaden mellan bilarna upplevs mindre på sommaren än på vintern trots att räckvidden är ungefär den dubbla på Teslan oavsett förutsättningar.

Har du kvar Teslan?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Kul att du fick Madridfälgarna :)
Fick och fick. Jag fick betala 25 papp för dem inklusive däck och montering. Men originalfälgarna är ju så gräsliga att vi tyckte det var värt det. Men som vinterhjul duger de ju. Och det är kanske då man behöver dem för räckviddens skull.
jaha,ok, det var ju saftigt. Då köpte du helt enkelt ett extra set hjul? Jag ändrade min beställning, så bilen enbart kommer med Madrid från fabrik och då kostade det bara 4200kr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Kul att du fick Madridfälgarna :)
Fick och fick. Jag fick betala 25 papp för dem inklusive däck och montering. Men originalfälgarna är ju så gräsliga att vi tyckte det var värt det. Men som vinterhjul duger de ju. Och det är kanske då man behöver dem för räckviddens skull.
jaha,ok, det var ju saftigt. Då köpte du helt enkelt ett extra set hjul? Jag ändrade min beställning, så bilen enbart kommer med Madrid från fabrik och då kostade det bara 4200kr.
Ja, precis. Men vi behöver ju ändå vinterfälgar. Så sett var det ingen jätteförlust. Och Madrid-fälgarna är sååååå mycket snyggare. Och jag slipper höra tjatet att fälgarna är fula. ;)
Visserligen har jag en uppsättning helt nya 16" originaldäck över nu. Nån som vill köpa dem kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Har du kvar Teslan?
Ja, den finns kvar. Men den har inte rullat en endaste meter sedan vi fick Golfen. Det sista som hände var att sambon backade ut den ur garaget och eftersom parkeringssensorerna som vanligt inte fungerade körde hon in i sidoväggen på nåt sätt. Nu är främre stötfångaren sprucken och har fått en repa. Det var ju bara en tidsfråga att nåt sånt skulle hända. Innan dess var det jag själv som körde in i en plastlåda, men då var bilen stabilare och plastlådan gick sönder. Denna gången var det alltså väggen som vann. :-/ Den skadan måste ju åtgärdas först såklart. 17 papp i självrisk. Jippi.
Jag har inte bestämt vad jag ska göra med bilen sen. Men det känns ju inte som att jag kommer använda den jättemycket framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Har du kvar Teslan?
Ja, den finns kvar. Men den har inte rullat en endaste meter sedan vi fick Golfen. Det sista som hände var att sambon backade ut den ur garaget och eftersom parkeringssensorerna som vanligt inte fungerade körde hon in i sidoväggen på nåt sätt. Nu är främre stötfångaren sprucken och har fått en repa. Det var ju bara en tidsfråga att nåt sånt skulle hända. Innan dess var det jag själv som körde in i en plastlåda, men då var bilen stabilare och plastlådan gick sönder. Denna gången var det alltså väggen som vann. :-/ Den skadan måste ju åtgärdas först såklart. 17 papp i självrisk. Jippi.
Jag har inte bestämt vad jag ska göra med bilen sen. Men det känns ju inte som att jag kommer använda den jättemycket framöver.
Hmmm. Men är det inte bättre att sälja den då? Tror det skulle vara skönt för dig. :)

Fick en liten släng av ångest själv nu. Insåg att Teslan nog är lite dyrare än jag räknat med. Känns inte riktigt bra men samtidigt så är jag nöjd med den och det är inte helt enkelt att bli av med den heller...
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Klintan »

Annars kan jag vara fodervärd åt Teslan. Ge den ström när den behöver och köra den till Göteborg då och då. Referenser finns :-)
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Hmmm. Men är det inte bättre att sälja den då? Tror det skulle vara skönt för dig. :)

Fick en liten släng av ångest själv nu. Insåg att Teslan nog är lite dyrare än jag räknat med. Känns inte riktigt bra men samtidigt så är jag nöjd med den och det är inte helt enkelt att bli av med den heller...
Det är ju det. Att bli av med den är nog inte svårt, men att sälja den utan att behöva lägga en massa pengar emellan blir svårare. Och ja, den är kanske dyrare än man har räknat med. Inte så att jag inte har råd, men det känns lite bortkastat liksom. Man kan ju inte låta bli att fråga sig om det är värt det. De pengarna hade man ju kunnat göra nåt roligt med.
Samtidigt behöver jag ju en bil. E-Golfen används mest av sambon som pendlarbil, och jag vill inte ha en bensinbil att åka omkring i. Och för riktigt långa turer fungerar Golfen kanske inte heller så bra. Planen just nu är att vänta några månader till och se vad som händer på marknaden. VW lovar att deras ID kommer nästa år. Den borde rimligen gå att beställa innan. Den ska ha samma räckvidd som en Model S 100D men snabbare laddning. Säger de. Låter för bra för att vara sant, det återstår att se. Den bilen känns som ett ganska bra alternativ, även om siffrorna kanske inte riktigt stämmer. Den kommer åtminstone inte kosta en mille. Det kommer med andra ord inte heller kännas så förfärligt när den kanske inte blir helt perfekt. Men det där med att lägga en massa pengar på en otestad prototyp från USA är inget jag tänker göra igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Hmmm. Men är det inte bättre att sälja den då? Tror det skulle vara skönt för dig. :)

Fick en liten släng av ångest själv nu. Insåg att Teslan nog är lite dyrare än jag räknat med. Känns inte riktigt bra men samtidigt så är jag nöjd med den och det är inte helt enkelt att bli av med den heller...
Det är ju det. Att bli av med den är nog inte svårt, men att sälja den utan att behöva lägga en massa pengar emellan blir svårare. Och ja, den är kanske dyrare än man har räknat med. Inte så att jag inte har råd, men det känns lite bortkastat liksom. Man kan ju inte låta bli att fråga sig om det är värt det. De pengarna hade man ju kunnat göra nåt roligt med.
Samtidigt behöver jag ju en bil. E-Golfen används mest av sambon som pendlarbil, och jag vill inte ha en bensinbil att åka omkring i. Och för riktigt långa turer fungerar Golfen kanske inte heller så bra. Planen just nu är att vänta några månader till och se vad som händer på marknaden. VW lovar att deras ID kommer nästa år. Den borde rimligen gå att beställa innan. Den ska ha samma räckvidd som en Model S 100D men snabbare laddning. Säger de. Låter för bra för att vara sant, det återstår att se. Den bilen känns som ett ganska bra alternativ, även om siffrorna kanske inte riktigt stämmer. Den kommer åtminstone inte kosta en mille. Det kommer med andra ord inte heller kännas så förfärligt när den kanske inte blir helt perfekt. Men det där med att lägga en massa pengar på en otestad prototyp från USA är inget jag tänker göra igen.

Aha. Fick intrycket av att den inte behövdes alls.

Ja det händer mycket framöver nu. Spännande tider.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av lobbin »

Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

2020... :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Verdi »

lobbin skrev:
Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.

Det är nog inga problem skulle jag tro om jag utgår från vad Mati skrev tidigare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.
Det finns en räckviddskalkylator för e-Golf.
http://golf.volkswagen.com/se/sv/integr ... ool.html#/
Jag tycker att den är rätt bra, kanske aningen pessimistisk, men det är ju bara en fördel i så fall. Landsvägskörning enligt deras definition inkluderar hastigheter upp till 130km/h. Tysk "landsväg" då. ;)
Vi uppnår utan problem de angivna räckviddssiffrorna, trots att vi kör på de större 17"-fälgarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: E-Golf 2017

Inlägg av frippe »

E-golfen är nog den elbilen jag gillat bäst när jag provkört elbilar, då inklusive provkörning av Tesla.
Synd att E-golfen inte finns i deras kombiutförande, det hade varit en storsäljare tror jag. Förutsatt att de kunnat behålla nuvarande räckvidd förstås och att priset inte sprungit iväg allt för mycket.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar