E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Surfaren »

HelectriC skrev:
Idag fick vi hämtat vår nya eGolf. Det mesta är känt från den gamla, annan färg på lack och skinn samt andra fälgar gör det ändå lite annorlunda :) det känns som bilen är tightare än den gamla och räckviddden är naturligtvis betydligt längre. Sen känns intredningen mycket fräschare med heldigitala instrument och större huvuddisplay. Trevlig bil! och så fick vi nya skyltar med ”EV”, kul :D
Trevligt. Kul att Norge kör EV på skyltarna nu då, jag antar att EK tog slut. Vad blir nästa, tro?

Tror du har lite senap på framrutan. ;) :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Surfaren skrev:
HelectriC skrev:
Idag fick vi hämtat vår nya eGolf. Det mesta är känt från den gamla, annan färg på lack och skinn samt andra fälgar gör det ändå lite annorlunda :) det känns som bilen är tightare än den gamla och räckviddden är naturligtvis betydligt längre. Sen känns intredningen mycket fräschare med heldigitala instrument och större huvuddisplay. Trevlig bil! och så fick vi nya skyltar med ”EV”, kul :D
Trevligt. Kul att Norge kör EV på skyltarna nu då, jag antar att EK tog slut. Vad blir nästa, tro?

Tror du har lite senap på framrutan. ;) :D
Det var nog min fru som spydde på rutan åt att jag fotograferade en av våra bilar för femtielfte gången :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Kul. Och rätt färg ser jag. :)
Jag gillade vår gamla silver som hade aningen mörkare ton än vanlig silver (hette tungsten silver), men att beställa samma färg igen blev lite tråkigt. Nu blev det den mörka grå och ljust skinn med mörkt innertak (enda klädsel det går att få mörkt innertak till) och det blev riktigt bra. Slapp dessutom jobba mig med att köpa fälgar på annat håll nu när eGolf äntligen kan beställas med ok fälgar och inte bara frisbeefälgen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Har nu kört runt lite med den nya eGolfen och testat lane assist. Funkar överraskande bra faktiskt. Jag trodde inte det skulle vara på den nivån det är. Bilen kör själv ganska långa sträckor om det inte svänger för mycket. Håller man ett finger på ratten med lite kraft (likt man behöver göra på Teslan), så accepterar bilen att köra själv. Det är en skön funktion för man slipper aktivera och deaktivera hela tiden som på Teslan och man slipper pipljudet varje gång den går i/ur. Man kan byta fil, som man vill och den går automatiskt tillbaks utan att man aktiverar igen. Den är inte alls lika användbar som i Teslan, där den i stort sett kan köra mig helt till jobbat om man bortser från någon rondell och några påfarter, det kan inte eGolfen. Men som komfortfunktion på motorväg tex så är den helt ok.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Jag tycker den är grym. Precis som du säger slipper man plingandet hela tiden. Samtidigt är det inget snack om saken att det är en assistent och inte en självkörande funktion. Men det känns naturligt och behagligt. Man kan vara avkopplad utan att hålla hårt i ratten. Ett lätt motstånd med en hand räcker. Jag tycker att de har lyckats riktigt bra med en lagom balans mellan hur mycket bilen assisterar och motståndet i ratten och hur mycket man måste göra själv.
Att inte behöva aktivera den, samt att den fungerar även utan farthållaren, är finemang. Konstigt blir det bara när man sedan sätter sig i Teslan som inte hjälper till att styra. För mig känns det de första kilometrarna alltid som om det är nåt fel med styrningen. Det går liksom tungt och känns konstigt trögt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

Ska bli spännande att prova. På mina 2 senaste Škodor har den mest varit ett irritationsmoment. Det rycker och sliter i ratten och sedan plingar den ideligen med uppmaning att hålla i ratten, fast jag redan gör det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: E-Golf 2017

Inlägg av bat »

HelectriC skrev:
Har nu kört runt lite med den nya eGolfen och testat lane assist. Funkar överraskande bra faktiskt. Jag trodde inte det skulle vara på den nivån det är. Bilen kör själv ganska långa sträckor om det inte svänger för mycket. Håller man ett finger på ratten med lite kraft (likt man behöver göra på Teslan), så accepterar bilen att köra själv. Det är en skön funktion för man slipper aktivera och deaktivera hela tiden som på Teslan och man slipper pipljudet varje gång den går i/ur. Man kan byta fil, som man vill och den går automatiskt tillbaks utan att man aktiverar igen. Den är inte alls lika användbar som i Teslan, där den i stort sett kan köra mig helt till jobbat om man bortser från någon rondell och några påfarter, det kan inte eGolfen. Men som komfortfunktion på motorväg tex så är den helt ok.
Blir man inte osäker på när bilen kan styra vs när man behöver styra själv? Tycker det är bra att Teslan gör det tydligt om att det är jag som behöver ta kontrollen när linjer blir otydliga etc.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

bat skrev:
Blir man inte osäker på när bilen kan styra vs när man behöver styra själv? Tycker det är bra att Teslan gör det tydligt om att det är jag som behöver ta kontrollen när linjer blir otydliga etc.
Det kan man kanske tycka, men så är det inte. I alla fall inte som jag upplever det. Det är ju inte så att man släpper ratten helt och hållet så fort bilen styr. Det är fortfarande föraren som har kommandot. Bilen hjälper bara till. Det är inte en antingen-eller-funktion som i Teslan. Föraren är den som kör, men om man släpper ratten fortsätter bilen att styra själv i den mån det går.
Sen är det faktiskt så bilen i vissa lägen indikerar med en vibration i ratten att den har tappat bort sig. Det har hänt mig några gånger, jag är dock inte säker i vilka situationer den gör så. Jag tror att det är t ex när man kör på en stor väg i relativt hög hastighet där föraren kan förvänta sig att bilen är med, men av någon anleding slutar filassistenten att fungera, pga av dåliga linjer eller så. Då vibrerar ratten så man vaknar till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Leo »

walker: du har nog haft Lane assist, nu finns det ett läge till på den som heter ”dynamisk Lane assist”. Där man kan välja två olika arbetssätt i assistentmenyn i bilens infotainmentsystem.

Klassiska Lane Assist = ”inte träffa linjen” dvs kör hur du vill själv. När du närmar dig linjen styr bilen tillbaka. Blir lätt lite ”Pong Pong effekt. Har presonligen aldrig riktigt trivts med det. Även om jag förstår tanken och logiken i det.

Det nya Dynamisk Lane Assist = bilen försöker hålla/hjälper till att hålla önskad fordonsplacering mellan linjerna (typ Teslas AP men faktiskt på ett sätt mer avancerat). Kör du själv mitt mellan linjerna försöker bilen hålla sig mitt mellan linjerna. Slickar du högerkanten så gör bilen detsamma! (Om du tex vill undvika regnfyllda hjulspår) Prov hålla dig nära ena linjen och släpp ratten. Då märks det bäst. Du kan ha släppt max ca 12 sec.

Sen kan den även vika undan åt sidan om en tex en lastbil i angränsande körfält kommer över mot/in i ditt körfält.

Sen kan den alltid vara på som en ”hjälpande hand=assistent” utan behov av aktivering, irriterande pling eller irriterande avaktivering om du vill påverka kursen lite osv

Vibrationerna i ratten är för att varna/uppmärksamma dig på att du tex är PÅ VÄG att göra något tokigt tex blinka och byta körfält med någon i bilens döda vinkel. (Där du kanske tänkte ”smita in” i en lucka)

När systemet ”tappar bort sig” släcks bara den gröna symbolen och blir gul.

Jag skulle sammanfatta det som Teslas
AP =bättre funktion/potential som just Autopilot.

E-Golfens ”Dynamiska Lane Assist =bättre (idag) som bekväm och smidig säkerhetsassistent som hela tiden mjukt hjälper dig köra som du vill inom ditt körfält NÄR DU SJÄLV KÖR. Men inte tänkt som, och kommer aldrig att bli någon Autopilot med nuvarande hårdvara och mjukvara.

Så det är två olika tankar med hur systemen fungerar och vilken ”hjälp” de ger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

@Leo, bra beskrivet. Det är nog som du säger med vibrationerna. Jag har bara upplevt det två gånger att ratten vibrerade för mig. Och då fattade jag inte varför. Men man piggnar till iaf. :)
Man kanske kan beskriva körkänslan lite som om vägen vore konkav, dvs utformad som en ränna med lätt upphöjda kanter. Bilen håller sig i mitten av sig själv, men det går bra att styra därifrån om man vill. Sen är det som du säger att den lär sig var man vill köra, dvs var "mitten" av vägen ska vara.
Teslas AP har ju den jobbiga egenskapen att den vid aktivering på ett nästan våldsamt sätt förflyttar bilen till en position som den själv tycker är bäst. Så gör inte Golfen. Om husse brukar köra långt till höger så har bilen lärt sig det och gör likadant. Och råkar man släppa ratten på ett ställe där bilen anser att man inte ska vara så justeras positionen lungt och fint, utan våldsamma rattrörelser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Leo »

Har själv i princip slutat använda AP pga dess ”abrupta” urkoppling när man bara vill påverka liiiite. Använder den ibland på motorväg men där stör jag mig istället på den ”adaptiva farthållarens” sega funktion med allt för kraftig inbromsning och sega acceleration. När man hinner upp andra bilar och byter körfält aningens för sent enligt systemet osv. Upplever att körningen blir onödigt ryckig osv. Får ganska snart irriterande blickar av frun som ”tittar upp” och undrar varför ”jag” bromsat osv. Blir sämre flyt i körningen helt enkelt.

Både plinget och rycket blir allt för irriterande i längden. Och då måste man dessutom hela tiden aktivera den igen.

I sina nuvarande utföranden trivs jag bättre med vår e-Golfs funktion. Just en ”assistent” som mjukt hjälper till om man är ouppmärksam eller kommer lite för nära en linje i en kurva. Eftersom jag ändå alltid håller händerna på ratten och ”kör”.

Tesla är däremot bättre på att ”styra” själv vid riktigt kurviga vägar där e-Golfen ”fegar ur” och stänger av. Men som sagt det är inget problem i verkligheten då man själv styr.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Precis så. Golfens filassistent är utformad som en hjälpande hand, kanske kan man säga att det är en renodlad nivå-2 "självstyrning", utan ambition att vara nånting annat.
AP däremot är utformad som en nivå-3 självstyrning, den är i dagsläget visserligen bara nivå 2, men den förespeglar att vara mer än så. Även om den i praktiken faktiskt styr mycket bättre än Golfen så har man ingen stor nytta av det eftersom det inte går att lita på den till 100%. Ansvarsfördelningen - om man får kalla det så - blir milt sagt otydlig. Vem är det som kör egentligen? Det är ju inte föraren, eftersom AP har kontroll över ratten för tillfället. Om föraren vill köra får denna med kraft ta över ratten och tar på det viset kontrollen ifrån AP. Bilen ger intrycket av att vara självkörande utan att vara det.
Man kan väl säga att båda systemen är inte kapabla till självkörning. Men Golfens system vet om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

Ska som sagt bli spännande. Den jag har nu blir tjurig efter 3 st ingripande och beordrar mig att hålla i ratten fast hag redan gör det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

En annan grej är ju också att eGolfens system tror jag kostade 3000kr extra men Teslans kostade väl ca 50 000kr extra. Why?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Ska som sagt bli spännande. Den jag har nu blir tjurig efter 3 st ingripande och beordrar mig att hålla i ratten fast hag redan gör det.
Hade en Octavia som lånebil i en månad och det var som du skriver helt värdelös lane assist .Superb har mycket bättre laneassist. Skulle inte förvåna mig om Golfen har ännu bättre lane assist än Superb.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
En annan grej är ju också att eGolfens system tror jag kostade 3000kr extra men Teslans kostade väl ca 50 000kr extra. Why?
Vill man vara snäll (mot Tesla) så kan man gissa att WV:s utvecklingskostnad för systemet är beräknat/fördelat på en betydligt större flotta fordon, eller
så har dom (WV) lägre kostnader för att ta fram systemet (eller både och)...
Hur många fordon kan tänkas ha/få WV:s system tro?

Å andra sidan känns det som att Tesla borde kunna slå ut kostnaden på en jäkla massa fordon också iom M3:s volymer som rimligen också ska dela på deras kostnader...

Eller så är Tesla giriga...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
En annan grej är ju också att eGolfens system tror jag kostade 3000kr extra men Teslans kostade väl ca 50 000kr extra. Why?
Vill man vara snäll (mot Tesla) så kan man gissa att WV:s utvecklingskostnad för systemet är beräknat/fördelat på en betydligt större flotta fordon, eller
så har dom (WV) lägre kostnader för att ta fram systemet (eller både och)...
Hur många fordon kan tänkas ha/få WV:s system tro?

Å andra sidan känns det som att Tesla borde kunna slå ut kostnaden på en jäkla massa fordon också iom M3:s volymer som rimligen också ska dela på deras kostnader...

Eller så är Tesla giriga...
Redigerad: Giriga eller inte giriga, Tesla tar så mycket som betalt de kan få betalt. Det är bara att se hur mycket de tar betalt för prestandamodellerna. Det kan inte vara så dyrt att få till den skillnaden i prestanda, men där lyckas de uppenbarligen. Tesla har nog räknat med att ligga i framkant med AP och därför kunna ta bra betalt för det. Frågan är hur länge det håller om de inte kommer med en riktigt stor uppdatering av AP snart. Om jag skulle köpa en Tesla ligger verkligen inte AP särskilt högt på prioritetslistan. Men bra att de levererar med hårdvaran så att man kan uppgradera sig när kan kännas motiverat.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Att VWs utvecklingskostnader är lägre än Teslas tror jag inte en sekund på. VW betalar övergenomsnittligt höga löner, inte minst för ingenjörerna. Tesla har ju inte direkt samma rykte om sig.
Förklaringen att de sprider ut det på betydligt (!) fler bilar är naturligtvis riktig. Samtidigt har de ju facit i hand, de vet vad det har kostat att uttveckla hittills. Systemet som sitter i bilarna är ju mer eller mindre färdigt, dvs i den mån mjukvara någonsin kan bli färdig. För Tesla är det ju tvärtom. De tar/tog betalt innan det ens var påbörjat. Man kan i det fallet knappast tala om utvecklingskostnader.
Dessutom är ju Teslas system totalt självkörande, det är lätt att glömma bort. Och även om man inte köper till detta fantastiska paketet så kan ju bilarna ändå byta motorväg på egen hand, köra om automatiskt, de kan köra utan att man sitter bakom ratten, det är bara att kalla bilen med mobilappen och så kör den fram. Och mycket mer. Det är klart att det är värt 50k. Det står på hemsidan och då måste det ju vara sant. Eller....?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Leo »

Hos VW kom de första Lane Assist med kamera och radar (som på AP1) redan typ 2008 i Passat CC. Sen har det funnits att få till Golf sen 2012 osv. Där det idag finns finns till de flesta inklusive de lätta lastbilarna Caddy, T6, Crafter osv.

Självparkerande bil (vanlig fickparkering) kom 2005 till Touran osv.

Tror säkert det är system som är framtaget tillsammans med Bosch.

Tekniskt sett hade VW kunnat programmera Lane Assist att funka som en AP1 redan 2008. Men programvaran programmerades så man inte fick släppa ratten osv. Sen hade antagligen dåtidens datorer som man satt i bilarna haft lite problem att ”hinna med” på samma sätt som idag.

Så här är nog utvecklingskostnaderna spridna över en betydligt längre period OCH dessutom på övriga koncernmärken osv.

Så finns nog en anledning till att vissa funktioner är smidigare/mjukare i vår e-Golf än i vår Tesla. Tror ju också viktskillnaden på 1 ton :geek ger annorlunda förutsättningar för hur man får inbromsning/acceleration att fungera smidigt.

Sen kan/bör/måste ju Tesla inte ”uppfinna hjulet” på alla system ”inhouse”. Det känns som felprioriterat och onödigt dyrt sätt för en ny biltillverkare. På samma sätt som det är smart att de valt att köpa vanliga ”standardgrejor” från tex MB.

Sen verkar Tesla ha som kärnide’ att utveckla de mesta mjukvara själva. Vilket nog kan vara smart tänkt! Ger ju möjligheter till integrering mellan alla system, OTA osv. Jämfört med om man kör 100-tals olika program i olika styrdon/elektronikmoduler/delsystem från div underleverantörer. Där då ofta mjukvaran blir ihopgift med en specifik hårdvara.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 2 gång.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: E-Golf 2017

Inlägg av chaffis75 »

De som är lite synd är att Tesla inte erbjuder ett enklare system för säg 3000kr. Kostnaden för AP på en Tesla är så dyrt att detta kan bli en del breaker för mig. Jag har provkört VW system och har Volvos system från 2011 i min bil och både dessa är tillräckligt för mig, dvs adaptiv farthållare. Jag betalade 15000kr för systemet från 2011 och köper man en Volvo idag så är de standard, dvs igår i bilen utan extra kostnad...
De som gör att jag fortfarande överväger Tesla är alla dessa andra egenskaper som är helt underbara men bilden jag får av AP är att den är i paritet med flera andra tillverkare men samtidigt jättemycket dyrare.. och samtidigt är de bara den adaptiva farthålalren som jag bara måste ha, självstyrning kan vara nice men jag ser de inte ännu som ett måste framförallt om de tar så mycket betalt för den då min budget för en Tesla är lite mer begränsad än för många andra här på forumet.
Men den som lever får se, jag fortsätter spara till en Modell 3 och någon gång runt årsskiftet hoppas jag veta om jag kommer ha råd eller inte.. Har jag inte råd så blir jag nästan lite ledsen för risken finns att jag blir tvingad att köpa en fossil till innan jag kan gå till 100% el.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Teslaspolen »

Kan hålla med om att det är riktigt illa att Teslabilar inte kommer med adaptiv farthållare som standard. Tidigare hade vi en Lexus SUV från 2008, dvs tio år äldre, och den har just adaptiv farthållare. AP är inte intressant för oss idag, speciellt inte för priset som begärs...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Kan hålla med om att det är riktigt illa att Teslabilar inte kommer med adaptiv farthållare som standard. Tidigare hade vi en Lexus SUV från 2008, dvs tio år äldre, och den har just adaptiv farthållare. AP är inte intressant för oss idag, speciellt inte för priset som begärs...
Ja vi är ju ganska många som tycker lika, iaf att adaptiv farthållare borde vara std numera...
(personligen håller jag även med om att AP inte är prisvärd och jag har heller inte beställt nya bilen med det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Självparkerande bil (vanlig fickparkering) kom 2005 till Touran osv...
VW har utvecklat självparkering i decennier. Jag kommer ihåg att de visade upp det någon gång på 90-talet i en tysk tv-show. Det var väldigt nytt och de parkerade bilen mellan några papplådor. Det satt ingen bakom ratten, men förardörren stod öppen så att den som visade upp systemet hade möjlighet att ingripa ifall det skulle gå snett. Då hade man inte bestämt sig om gas och broms skulle skötas automatiskt eller inte. Det tog alltså sisådär över 10 år att få systemet ut på marknaden. Nu har det gått ytterligare 13 år och det har säkerligen förfinats ännu mer under tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Leo skrev:
Självparkerande bil (vanlig fickparkering) kom 2005 till Touran osv...
VW har utvecklat självparkering i decennier. Jag kommer ihåg att de visade upp det någon gång på 90-talet i en tysk tv-show. Det var väldigt nytt och de parkerade bilen mellan några papplådor. Det satt ingen bakom ratten, men förardörren stod öppen så att den som visade upp systemet hade möjlighet att ingripa ifall det skulle gå snett. Då hade man inte bestämt sig om gas och broms skulle skötas automatiskt eller inte. Det tog alltså sisådär över 10 år att få systemet ut på marknaden. Nu har det gått ytterligare 13 år och det har säkerligen förfinats ännu mer under tiden.
Och den var blå :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Och den var blå :)
Troligen samma bil, fast ett annat tv-program. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar