Ja, det gör det såklart, och det är precis det jag brukar göra. Men tyskarna tar ju gärna sina egna ord för en massa saker, nästan som fransmännen. De förstår såklart de engelska uttrycken också, och för en svensk i Tyskland är det absolut inget problem att använda engelska ord, även om tyskarna inte gillar att prata engelska. Men jag är ju inte svensk och jag pratar ju naturligtvis tyska med dem. Då blir det bara superkonstigt när man plötsligt börjar att baka in engelska ord. Det blir nästan som t ex Arnold the Terminator som helt plötsligt pratade med amerikansk-österrikisk brytning. Urfånigt.lator skrev:Det fungerar säkert att slänga in ett internationellt uttryck (oftast engelskt sådant då) så "flashdrive" borde ju fungera även i Tyskland. Dock skulle jag aldrig våga mig på ett sådant tilltag i Frankrike...
E-Golf 2017
Moderator: Redaktion
Re: E-Golf 2017
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf 2017
När jag i slutet av 80-talet skaffade en Atari så visade det sig att den största marknaden för denna dator var i Tyskland och det var där de mest intressanta programvarorna för Atari utvecklades, bl.a musikprogramvarorna Creator/Notator och Cubase utvecklades först för Atari. Jag var på några olika datormässor i Hannover och Düsseldorff och då fick jag lära mig att de flesta tyskar helst kallade datorn för Rechner, alltså räknemaskin.
Re: E-Golf 2017
Helt rätt. Ordet "Rechner" är vanligt förekommande i tekniska kretsar och avser en dator.Jerker skrev:.. då fick jag lära mig att de flesta tyskar helst kallade datorn för Rechner, alltså räknemaskin.
Vanligt folk använder det engelska ordet "Computer" när de menar en dator. När de säger "Rechner" är det förkortningen för Taschenrechner och avser en miniräknare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf 2017
Jag tror att det var SvD, eller möjligen DN, som utlyste en tävling på 70-talet, när datorer började bli vanliga, för att hitta på ett bättre svenskt namn än räknemaskin eller datamaskin. Dator blev resultatet av denna tävling. Motivationen var att bygga ett ord som följde logiken i andra ordkonstruktioner. Motor: något som är i rörelse, kommer av latinets(?) "moto", rörelse. Rotor: något som roterar osv. En maskin som processar data av olika slag: Dator! Med denna bakgrund till ordet så gör det så fruktansvärt ont i mig när folk slarvigt säger "en data"...mati skrev:Helt rätt. Ordet "Rechner" är vanligt förekommande i tekniska kretsar och avser en dator.Jerker skrev:.. då fick jag lära mig att de flesta tyskar helst kallade datorn för Rechner, alltså räknemaskin.
Vanligt folk använder det engelska ordet "Computer" när de menar en dator. När de säger "Rechner" är det förkortningen för Taschenrechner och avser en miniräknare.
Re: E-Golf 2017
Nja, vill nog inte påstå att det alltid är så. Jag möter ofta tyskar som menar dator när dom säger Rechner. De menar definitivt inte miniräknare iaf jag har svårt att tänka mig att dom tex lagrar dokument från oss på sina miniräknaremati skrev:Helt rätt. Ordet "Rechner" är vanligt förekommande i tekniska kretsar och avser en dator.Jerker skrev:.. då fick jag lära mig att de flesta tyskar helst kallade datorn för Rechner, alltså räknemaskin.
Vanligt folk använder det engelska ordet "Computer" när de menar en dator. När de säger "Rechner" är det förkortningen för Taschenrechner och avser en miniräknare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
Skönt att även denna tråd spårat ut helt också. Började bli lite orolig eftersom det ändå är i detta forum den finns.....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: E-Golf 2017
Finns det fakta för eller emot myten att e-golfen laddar batteriet med slå låg maxspänning att jag alltid kan ladda till 100%?
Som e-bilsnörd har jag läst allt om laddning av Teslas batterier och försår att de utnyttjar dessa mer än andra fabrikat genom att ladda till en högre maxspänning.
Vi som användare får själva sköta laddning för lång livslängd på vårt Teslabatteri. Jag har valt 70% då vi behåller bilen länge och det fungerar bra i vardagen.
e-golfen har bra stöd att inte lämna bilen med tomt batteri och det står i manualen att på sid 182 i min 2017 manual, "högspänningsbatteriet laddas bara till det inställda värdet. Det skonar batteriet att ladda till en övre laddgräns".
* Finns det fakta och inte tyckande om det t.ex är lämpligt att normalt ladda till 80% i sin elgolf och 100% bara vid behov?
Förmånsbilar och leasingbilar som byts regelbundet kan ju bekvämligheten gå före risken att tappa kapacitet.
Som e-bilsnörd har jag läst allt om laddning av Teslas batterier och försår att de utnyttjar dessa mer än andra fabrikat genom att ladda till en högre maxspänning.
Vi som användare får själva sköta laddning för lång livslängd på vårt Teslabatteri. Jag har valt 70% då vi behåller bilen länge och det fungerar bra i vardagen.
e-golfen har bra stöd att inte lämna bilen med tomt batteri och det står i manualen att på sid 182 i min 2017 manual, "högspänningsbatteriet laddas bara till det inställda värdet. Det skonar batteriet att ladda till en övre laddgräns".
* Finns det fakta och inte tyckande om det t.ex är lämpligt att normalt ladda till 80% i sin elgolf och 100% bara vid behov?
Förmånsbilar och leasingbilar som byts regelbundet kan ju bekvämligheten gå före risken att tappa kapacitet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: E-Golf 2017
det är enbart Tesla och gamla MB B electric med range package (eller vad det nu hette i tillvalslistan), som låter dig ladda batteriet fullt. Alla andra, mig veterligen, har en inbyggd gräns. Så även när eGolfen säger att du laddat till 100%, så är det egentligen bara ca 90%.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
Vi brukar ladda Golfen till 90%, men det kan bli mer ibland. Eftersom 100% inte är fullt anser jag inte att det är ett problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf 2017
100% på mätaren i e-Golf är inte 100% i verkligheten. (Finns inbyggda marginaler. Tex används bara ca 31kWh av de tillgängliga 35,7kWh. Laddar man från 0-100% på en snabbladdare levererar laddaren ca 32kWh men finns nog lite förluster i det också. (Se bild på laddisplay då jag snabbladdade 1-100% i vintras)
Det är bara när du använder ”tidsprogram” du kan välja lägre maxnivå än 100%.
Så när du bara stoppar i sladden utan tidsprogram så laddar den alltid 100%.
”Räknar” man med 31kWh användbart stämmer det ganska bra med mätaren i bilens angivna förbrukning och den sträcka man kommer. (Se exempel på bilden från en körning jag gjorde för någon vecka sen). 1,04kWh/mil. Körde 28,7mil och hade 5km räckvidd kvar i batteriet då jag laddade på lite.
Det är bara när du använder ”tidsprogram” du kan välja lägre maxnivå än 100%.
Så när du bara stoppar i sladden utan tidsprogram så laddar den alltid 100%.
”Räknar” man med 31kWh användbart stämmer det ganska bra med mätaren i bilens angivna förbrukning och den sträcka man kommer. (Se exempel på bilden från en körning jag gjorde för någon vecka sen). 1,04kWh/mil. Körde 28,7mil och hade 5km räckvidd kvar i batteriet då jag laddade på lite.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: E-Golf 2017
1,04 kWh/mil var riktigt snålt då medelhastigheten var så pass hög som 55 km/h. Bra jobbat!
Jag körde en gammal e-Golf ca 15 mil i lugn landsvägsfart (ca 80 km/h) och hade 17 km kvar då. Det tyckte jag var bra...
Jag körde en gammal e-Golf ca 15 mil i lugn landsvägsfart (ca 80 km/h) och hade 17 km kvar då. Det tyckte jag var bra...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: E-Golf 2017
Plockade bort mina 18” efter två månader och satte på 16” original igen. Då blev det kul igen att försöka få låg förbrukning!
Skulle iväg lagom långt och insåg då jag kommit halvvägs att det faktiskt skulle kunna gå att få ihop 30mil.
Fegade ur sista kilometrarna (saknades 8km räckvidd enligt bilen) då min planerade ”bogserhjälp” var bortrest.
Så behöver någon snygga 18” hjul till e-Golf hör av er! (Finns strax söder om Stockholm) Köpta i våras och använda 2 månader. 6 000kr är de värda tycker jag då de i princip är som nya. Nypris 11 300kr. Noga utvalda lättrullande och tysta C-A-67 Goodyeardäck Eagle F1-As3 XL som klarar vikten på e-Golf. Dock drar det alltså +15% enligt flera mätningar. Finns ett liiiitet märke på en fälg som jag dock fyllt i med färg efter fotot nedan togs.
Skulle iväg lagom långt och insåg då jag kommit halvvägs att det faktiskt skulle kunna gå att få ihop 30mil.
Fegade ur sista kilometrarna (saknades 8km räckvidd enligt bilen) då min planerade ”bogserhjälp” var bortrest.
Så behöver någon snygga 18” hjul till e-Golf hör av er! (Finns strax söder om Stockholm) Köpta i våras och använda 2 månader. 6 000kr är de värda tycker jag då de i princip är som nya. Nypris 11 300kr. Noga utvalda lättrullande och tysta C-A-67 Goodyeardäck Eagle F1-As3 XL som klarar vikten på e-Golf. Dock drar det alltså +15% enligt flera mätningar. Finns ett liiiitet märke på en fälg som jag dock fyllt i med färg efter fotot nedan togs.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: E-Golf 2017
nu sålde jag precis vår eGolf 2015. Väntar med spänning (aha!) på den nya, som ska komma i augusti efter 9mån väntan (som ett barn ju )
Den gamla såldes till ett bra pris. Köpte den för 300k NOK inkl dubbla set med 18" och i stort sett all utrustning och fikk nu 224k NOK efter ca 3,5 år och 5000mil. Inte lika bra värdebehållning som Teslan, som bara hade 7% värdeminskning på samma körlängd och ålder , men ändå godkänt.
Den gamla såldes till ett bra pris. Köpte den för 300k NOK inkl dubbla set med 18" och i stort sett all utrustning och fikk nu 224k NOK efter ca 3,5 år och 5000mil. Inte lika bra värdebehållning som Teslan, som bara hade 7% värdeminskning på samma körlängd och ålder , men ändå godkänt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: E-Golf 2017
Fem dagar med vår nya e-Golf.
Första testen blev att åka till Ö-vik och köpa glass, en 22 milsresa på 90-110 km/h väg och 27 grader ute.
Gick utmärkt, mycket nöjd med styrhjälpen och att åka i bilen.
Funktionerna för att tidsstyra laddning och innertemperatur verkar också mycket bra.
Komfortabel både på landsväg och i staden.
Funderar om detta blir vår 1:a bil på det sätt som Mati valt.
Nu blir det nog två jämlika men olika bilar tills vidare.
Vår Leaf 30 kWh Tekna var inte jämlik.
Tack till er som skrivit om e-golf och bidragit till vårt val.
Vår återförsäljare säger att nu är leveranstiderna ca 1 år.
Första testen blev att åka till Ö-vik och köpa glass, en 22 milsresa på 90-110 km/h väg och 27 grader ute.
Gick utmärkt, mycket nöjd med styrhjälpen och att åka i bilen.
Funktionerna för att tidsstyra laddning och innertemperatur verkar också mycket bra.
Komfortabel både på landsväg och i staden.
Funderar om detta blir vår 1:a bil på det sätt som Mati valt.
Nu blir det nog två jämlika men olika bilar tills vidare.
Vår Leaf 30 kWh Tekna var inte jämlik.
Tack till er som skrivit om e-golf och bidragit till vårt val.
Vår återförsäljare säger att nu är leveranstiderna ca 1 år.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: E-Golf 2017
Grattis till en riktigt bra bil.Monark1954 skrev:Fem dagar med vår nya e-Golf.
Första testen blev att åka till Ö-vik och köpa glass, en 22 milsresa på 90-110 km/h väg och 27 grader ute.
Gick utmärkt, mycket nöjd med styrhjälpen och att åka i bilen.
Funktionerna för att tidsstyra laddning och innertemperatur verkar också mycket bra.
Komfortabel både på landsväg och i staden.
Funderar om detta blir vår 1:a bil på det sätt som Mati valt.
Nu blir det nog två jämlika men olika bilar tills vidare.
Vår Leaf 30 kWh Tekna var inte jämlik.
Tack till er som skrivit om e-golf och bidragit till vårt val.
Vår återförsäljare säger att nu är leveranstiderna ca 1 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf 2017
ÄNTLIGEN!!!
Bekräftad byggvecka v 36!
MY 19 = WLTP-klassad
Förhoppningsvis får jag den v40
Den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge.
(Beställningsdatum 9/3)
Bekräftad byggvecka v 36!
MY 19 = WLTP-klassad
Förhoppningsvis får jag den v40
Den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge.
(Beställningsdatum 9/3)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: E-Golf 2017
(Byggdatum 3/9)Walker skrev:ÄNTLIGEN!!!
Bekräftad byggvecka v 36!
MY 19 = WLTP-klassad
Förhoppningsvis får jag den v40
Den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge.
(Beställningsdatum 9/3)
ms 76132 "Eleamore"
Re: E-Golf 2017
Idag fick vi hämtat vår nya eGolf. Det mesta är känt från den gamla, annan färg på lack och skinn samt andra fälgar gör det ändå lite annorlunda det känns som bilen är tightare än den gamla och räckviddden är naturligtvis betydligt längre. Sen känns intredningen mycket fräschare med heldigitala instrument och större huvuddisplay. Trevlig bil! och så fick vi nya skyltar med ”EV”, kul
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf 2017
Kul. Och rätt färg ser jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf 2017
Trevligt. Kul att Norge kör EV på skyltarna nu då, jag antar att EK tog slut. Vad blir nästa, tro?HelectriC skrev:Idag fick vi hämtat vår nya eGolf. Det mesta är känt från den gamla, annan färg på lack och skinn samt andra fälgar gör det ändå lite annorlunda det känns som bilen är tightare än den gamla och räckviddden är naturligtvis betydligt längre. Sen känns intredningen mycket fräschare med heldigitala instrument och större huvuddisplay. Trevlig bil! och så fick vi nya skyltar med ”EV”, kul
Tror du har lite senap på framrutan.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: E-Golf 2017
Det var nog min fru som spydde på rutan åt att jag fotograferade en av våra bilar för femtielfte gångenSurfaren skrev:Trevligt. Kul att Norge kör EV på skyltarna nu då, jag antar att EK tog slut. Vad blir nästa, tro?HelectriC skrev:Idag fick vi hämtat vår nya eGolf. Det mesta är känt från den gamla, annan färg på lack och skinn samt andra fälgar gör det ändå lite annorlunda det känns som bilen är tightare än den gamla och räckviddden är naturligtvis betydligt längre. Sen känns intredningen mycket fräschare med heldigitala instrument och större huvuddisplay. Trevlig bil! och så fick vi nya skyltar med ”EV”, kul
Tror du har lite senap på framrutan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
Jag gillade vår gamla silver som hade aningen mörkare ton än vanlig silver (hette tungsten silver), men att beställa samma färg igen blev lite tråkigt. Nu blev det den mörka grå och ljust skinn med mörkt innertak (enda klädsel det går att få mörkt innertak till) och det blev riktigt bra. Slapp dessutom jobba mig med att köpa fälgar på annat håll nu när eGolf äntligen kan beställas med ok fälgar och inte bara frisbeefälgen.mati skrev:Kul. Och rätt färg ser jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
Har nu kört runt lite med den nya eGolfen och testat lane assist. Funkar överraskande bra faktiskt. Jag trodde inte det skulle vara på den nivån det är. Bilen kör själv ganska långa sträckor om det inte svänger för mycket. Håller man ett finger på ratten med lite kraft (likt man behöver göra på Teslan), så accepterar bilen att köra själv. Det är en skön funktion för man slipper aktivera och deaktivera hela tiden som på Teslan och man slipper pipljudet varje gång den går i/ur. Man kan byta fil, som man vill och den går automatiskt tillbaks utan att man aktiverar igen. Den är inte alls lika användbar som i Teslan, där den i stort sett kan köra mig helt till jobbat om man bortser från någon rondell och några påfarter, det kan inte eGolfen. Men som komfortfunktion på motorväg tex så är den helt ok.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
Jag tycker den är grym. Precis som du säger slipper man plingandet hela tiden. Samtidigt är det inget snack om saken att det är en assistent och inte en självkörande funktion. Men det känns naturligt och behagligt. Man kan vara avkopplad utan att hålla hårt i ratten. Ett lätt motstånd med en hand räcker. Jag tycker att de har lyckats riktigt bra med en lagom balans mellan hur mycket bilen assisterar och motståndet i ratten och hur mycket man måste göra själv.
Att inte behöva aktivera den, samt att den fungerar även utan farthållaren, är finemang. Konstigt blir det bara när man sedan sätter sig i Teslan som inte hjälper till att styra. För mig känns det de första kilometrarna alltid som om det är nåt fel med styrningen. Det går liksom tungt och känns konstigt trögt.
Att inte behöva aktivera den, samt att den fungerar även utan farthållaren, är finemang. Konstigt blir det bara när man sedan sätter sig i Teslan som inte hjälper till att styra. För mig känns det de första kilometrarna alltid som om det är nåt fel med styrningen. Det går liksom tungt och känns konstigt trögt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14