Du kan prova min när du har vägarna förbi.Remuz skrev:Jag börjar bli rejält sugen på en e-golf då den går att få på jobbet som förmånsbil. Någon som vet var i Stockholm den finns att prova?
E-Golf 2017
Moderator: Redaktion
Re: E-Golf 2017
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf 2017
Försökte fylla i på wvs hemsida men den godkänner inte mitt personnummer
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: E-Golf 2017
Finns strax söder om södertälje om du vill provköra min.
Annars kanske VW i Smista eller Hammarby har en provkörningsbil hemma?
Annars kanske VW i Smista eller Hammarby har en provkörningsbil hemma?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: E-Golf 2017
Mati, (eller någon mac användare)
När jag laddar ner filen från uppladdning.nu envisas min dator, (mac), att döpa filen till:
http://www.uppladdning.nu_gpsdata_[SE]_GPX.gpx.xml
Alltså en xml-fil, inte en gpx-fil
Något tips på hur jag ska göra för att lösa problemet?
Edit:
Jag tror jag löste problemet med Garmins "Basecamp". Men nu går det inte att spara listan på CarNet...
När jag laddar ner filen från uppladdning.nu envisas min dator, (mac), att döpa filen till:
http://www.uppladdning.nu_gpsdata_[SE]_GPX.gpx.xml
Alltså en xml-fil, inte en gpx-fil
Något tips på hur jag ska göra för att lösa problemet?
Edit:
Jag tror jag löste problemet med Garmins "Basecamp". Men nu går det inte att spara listan på CarNet...
Senast redigerad av becker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf -17
Re: E-Golf 2017
Jag testar i Hammarby vid tillfälle, annars är jag ju större delen av sommaren i mati-land
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: E-Golf 2017
Har du testat att använda filen med det föreslagna namnet? Det är nämligen en xml-fil, så sett är det okej. Funkar det inte? I så fall borde man väl bara kunna döpa om den?becker skrev:Mati, (eller någon mac användare)
När jag laddar ner filen från uppladdning.nu envisas min dator, (mac), att döpa filen till:
http://www.uppladdning.nu_gpsdata_[SE]_GPX.gpx.xml
Alltså en xml-fil, inte en gpx-fil
Något tips på hur jag ska göra för att lösa problemet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf 2017
Lite konstigt är det... Jag tog in textfilen i Basecamp, och från basecamp sparade jag den som en GPX-fil. Sen ändrade jag namnet till "uppladdning.GPX". Men ändå får jag felmeddelanden
Dock provade jag att ta hem en fil med fartkameror, och det gick felfritt att lägga in i CarNet... konstigt...
Dock provade jag att ta hem en fil med fartkameror, och det gick felfritt att lägga in i CarNet... konstigt...
eGolf -17
Re: E-Golf 2017
Ah!!
CarNet är väldigt känslig för namnet på filen
uppladdning.GPX funkade inte... men uppladdning.gpx funkade.
Återigen tack till dig Mati!
CarNet är väldigt känslig för namnet på filen
uppladdning.GPX funkade inte... men uppladdning.gpx funkade.
Återigen tack till dig Mati!
eGolf -17
Re: E-Golf 2017
Kul att det löste sig.becker skrev:Ah!!
CarNet är väldigt känslig för namnet på filen
uppladdning.GPX funkade inte... men uppladdning.gpx funkade.
Återigen tack till dig Mati!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf 2017
Ja fast bara nästan...mati skrev:Kul att det löste sig.becker skrev:Ah!!
CarNet är väldigt känslig för namnet på filen
uppladdning.GPX funkade inte... men uppladdning.gpx funkade.
Återigen tack till dig Mati!
Jag lyckades ladda ner "paketet" till bilen, men jag ser dom inte i navigatorn.
Tittar jag på fel ställe?
eGolf -17
Re: E-Golf 2017
Troligen. Det var nåt man skulle bocka i nånstans. Just nu är Golfen på resande fot med sin matte. Jag ska kolla ikväll.becker skrev:Jag lyckades ladda ner "paketet" till bilen, men jag ser dom inte i navigatorn.
Tittar jag på fel ställe?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf 2017
Har du gjort såhär i navigeringsinställingarna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf 2017
Tackar igen Mati! Jag är skyldig dig en fika eller lunch, hör av dig om du rör dig i trakterna av Sandviken - Gävle.
Fartkamerorna funkar också!
Mati, jag vet inte om du är medlem i gruppen "VW e-Golf Sverige" på Facebook. Är det ok om jag länkar till dessa inlägg i den gruppen? Det skulle nog göra fler eGolf ägare glada.
Fartkamerorna funkar också!
Mati, jag vet inte om du är medlem i gruppen "VW e-Golf Sverige" på Facebook. Är det ok om jag länkar till dessa inlägg i den gruppen? Det skulle nog göra fler eGolf ägare glada.
eGolf -17
Re: E-Golf 2017
Jag är inte med i FB, men du får jättegärna länka hit.becker skrev:Är det ok om jag länkar till dessa inlägg i den gruppen? Det skulle nog göra fler eGolf ägare glada.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf 2017
En fråga till detta kunniga forum: om jag vill plugga in min eGolf i en 3fas CEE - vad behöver jag för prylar förutom standardkablar? (Standard är väl bara schuko och typ2?)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: E-Golf 2017
Det finns 16A CEE till typ2 kablar. Och det finns laddboxar som klarar trefas 16A, eller mer, (t.ex. Teslas Wall Connector).
Men eGolfen klara bara att ladda från två faser 16A, (eller en fas 32A, dock klarar den medföljande kabeln bara 20A, (lite segt när man kommer till en stolpe med enfas 32A)). Och det gäller "30 mils" eGolfen, de äldre bilarna klara bara en fas.
Till bilen får du med en Schuko till typ2, och en typ2 - typ2 kabel.
Men eGolfen klara bara att ladda från två faser 16A, (eller en fas 32A, dock klarar den medföljande kabeln bara 20A, (lite segt när man kommer till en stolpe med enfas 32A)). Och det gäller "30 mils" eGolfen, de äldre bilarna klara bara en fas.
Till bilen får du med en Schuko till typ2, och en typ2 - typ2 kabel.
eGolf -17
Re: E-Golf 2017
Tips på var jag hittar 16A CEE - typ2
Hemma har jag en WC. Frågan gäller när jag är ute på resa och stöter på en CEE-handske i, typ, en lada hos en polare.
Hemma har jag en WC. Frågan gäller när jag är ute på resa och stöter på en CEE-handske i, typ, en lada hos en polare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: E-Golf 2017
Billigare att köpa en till WC och montera en 16CEE kontakt på den
Första träffen när jag googlar:
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v
Jag har ingen aning om kvalité på vara sig bolaget eller sladden... Man kan kanske hitta billigare sladdar någon annanstans. Kan vara värt att kolla företag i eu.
Första träffen när jag googlar:
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v
Jag har ingen aning om kvalité på vara sig bolaget eller sladden... Man kan kanske hitta billigare sladdar någon annanstans. Kan vara värt att kolla företag i eu.
eGolf -17
Re: E-Golf 2017
Den är ju tvärtom, typ2 - till 16A CEE. Om du av någon anledning vill plocka ut trefas ur en typ2 stolpe.
eGolf -17
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: E-Golf 2017
Vilket toppentipps. Fixat på vår nya egolf. Som vanligt bör man läsa alla meningar, missade först stegen i bilen.mati skrev:Jag skulle bara vilja dela med mig en upptäckt jag har gjort. Det är kanske uppenbart för den som vet, men för mig var det nåt nytt.
E-Golfen har ju laddstationer som POI i navigeringen, men lågt ifrån alla laddare finns med där. Jag vet inte vilken databas de kommer ifrån, men den är alltså inte komplett.
Igår kom jag på ett sätt att importera laddstationer från uppladdning.nu.
Här http://uppladdning.nu/Download2.aspx kan man ladda ner en fil med de laddstationerna man är intresserad av, alltså CCS och typ2. Välj filformat GPX. Spara filen på datorn.
Logga sedan in i Volkswagen car-net. https://www.volkswagen-car-net.com
Välj POI Specialmål och lägg till en ny lista.
Välj gpx-filen och en passande ikon. Det går bra att lägga till egna ikoner. Jag tog ikonen från uppladdning.nu.
Döp listan till nåt vettigt, t.ex. uppladdning.nu eller "mina laddplatser" eller så.
Skicka iväg det hela till bilen.
Gå till bilen, sätt på tändningen och se till att bilen har Wifi-uppkoppling.
Öppna menyn, gå till Car-net och sök efter uppdateringar. Det kommer att visas en uppdatering på runt 66kB, vilket är filen som vi precis har laddat upp.
Installera uppdateringen. Klart.
I navigatorn kan man välja bland specialmålen vilka som ska visas. Längst ner i listan ligger nu den egna listan med laddstationer. Bocka i den och vipps så visas de på kartan.
Det är inte helt uppenbart att man kan göra så, det är kanske inte bara jag som har missat det.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: E-Golf 2017
Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E-Golf 2017
Zoen har samma egenhet. Man kan inte ladda med mer än 22 kW, men när man bromsar hårt så visar den 43 kW som mest. Speciellt konstigt verkar det eftersom det är motorkomponeneterna i Zoen som är själva laddaren, och om motorn vid broms kan ge 43 kWh, varför kan den inte ge det vid laddning?mati skrev:Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" )
Re: E-Golf 2017
Det är väll där skillnaden ligger mellan Q90 och R90, R-modellerna som bara kan ladda med 22 kW använder inte motorkomponenterna vid laddning via typ2 utan en separat laddare som alla and4a bilar. Kan ha fel men det är det jag har för mig är skillnaden.Jerker skrev:Zoen har samma egenhet. Man kan inte ladda med mer än 22 kW, men när man bromsar hårt så visar den 43 kW som mest. Speciellt konstigt verkar det eftersom det är motorkomponeneterna i Zoen som är själva laddaren, och om motorn vid broms kan ge 43 kWh, varför kan den inte ge det vid laddning?mati skrev:Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" )
Re: E-Golf 2017
Jerker skrev:
(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" )
VW har valt ett eget namn för regenerering, nämligen rekuperering. Det står även i bilens instrument och instruktionsbok oberoende om språket är tyska, svenska eller norska. Kul detalj ör också att röststyrning (som har en egen knapp på ratten) inte funkar när man har ställt in instrumentspråk norska, men funkar på svenska
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14