E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Jag börjar bli rejält sugen på en e-golf då den går att få på jobbet som förmånsbil. Någon som vet var i Stockholm den finns att prova?
Du kan prova min när du har vägarna förbi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Remuz »

Försökte fylla i på wvs hemsida men den godkänner inte mitt personnummer :D
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Leo »

Finns strax söder om södertälje om du vill provköra min.

Annars kanske VW i Smista eller Hammarby har en provkörningsbil hemma?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Mati, (eller någon mac användare)

När jag laddar ner filen från uppladdning.nu envisas min dator, (mac), att döpa filen till:
http://www.uppladdning.nu_gpsdata_[SE]_GPX.gpx.xml

Alltså en xml-fil, inte en gpx-fil

Något tips på hur jag ska göra för att lösa problemet?

Edit:
Jag tror jag löste problemet med Garmins "Basecamp". Men nu går det inte att spara listan på CarNet...
Senast redigerad av becker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Remuz »

Jag testar i Hammarby vid tillfälle, annars är jag ju större delen av sommaren i mati-land :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

becker skrev:
Mati, (eller någon mac användare)

När jag laddar ner filen från uppladdning.nu envisas min dator, (mac), att döpa filen till:
http://www.uppladdning.nu_gpsdata_[SE]_GPX.gpx.xml

Alltså en xml-fil, inte en gpx-fil

Något tips på hur jag ska göra för att lösa problemet?
Har du testat att använda filen med det föreslagna namnet? Det är nämligen en xml-fil, så sett är det okej. Funkar det inte? I så fall borde man väl bara kunna döpa om den?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Lite konstigt är det... Jag tog in textfilen i Basecamp, och från basecamp sparade jag den som en GPX-fil. Sen ändrade jag namnet till "uppladdning.GPX". Men ändå får jag felmeddelanden :?

Dock provade jag att ta hem en fil med fartkameror, och det gick felfritt att lägga in i CarNet... konstigt...
eGolf -17
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Ah!!
CarNet är väldigt känslig för namnet på filen :lol:
uppladdning.GPX funkade inte... men uppladdning.gpx funkade.

Återigen tack till dig Mati! 8-)
eGolf -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

becker skrev:
Ah!!
CarNet är väldigt känslig för namnet på filen :lol:
uppladdning.GPX funkade inte... men uppladdning.gpx funkade.

Återigen tack till dig Mati! 8-)
Kul att det löste sig. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

mati skrev:
becker skrev:
Ah!!
CarNet är väldigt känslig för namnet på filen :lol:
uppladdning.GPX funkade inte... men uppladdning.gpx funkade.

Återigen tack till dig Mati! 8-)
Kul att det löste sig. :)
Ja fast bara nästan... :oops:
Jag lyckades ladda ner "paketet" till bilen, men jag ser dom inte i navigatorn.
Tittar jag på fel ställe?
eGolf -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

becker skrev:
Jag lyckades ladda ner "paketet" till bilen, men jag ser dom inte i navigatorn.
Tittar jag på fel ställe?
Troligen. Det var nåt man skulle bocka i nånstans. Just nu är Golfen på resande fot med sin matte. Jag ska kolla ikväll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Har du gjort såhär i navigeringsinställingarna?
IMG_20180516_175915.jpg
IMG_20180516_175921.jpg
IMG_20180516_175942.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Tackar igen Mati! Jag är skyldig dig en fika eller lunch, hör av dig om du rör dig i trakterna av Sandviken - Gävle.

Fartkamerorna funkar också!

Mati, jag vet inte om du är medlem i gruppen "VW e-Golf Sverige" på Facebook. Är det ok om jag länkar till dessa inlägg i den gruppen? Det skulle nog göra fler eGolf ägare glada.
eGolf -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

becker skrev:
Är det ok om jag länkar till dessa inlägg i den gruppen? Det skulle nog göra fler eGolf ägare glada.
Jag är inte med i FB, men du får jättegärna länka hit.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

En fråga till detta kunniga forum: om jag vill plugga in min eGolf i en 3fas CEE - vad behöver jag för prylar förutom standardkablar? (Standard är väl bara schuko och typ2?)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Det finns 16A CEE till typ2 kablar. Och det finns laddboxar som klarar trefas 16A, eller mer, (t.ex. Teslas Wall Connector).
Men eGolfen klara bara att ladda från två faser 16A, (eller en fas 32A, dock klarar den medföljande kabeln bara 20A, (lite segt när man kommer till en stolpe med enfas 32A)). Och det gäller "30 mils" eGolfen, de äldre bilarna klara bara en fas.

Till bilen får du med en Schuko till typ2, och en typ2 - typ2 kabel.
eGolf -17
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

Tips på var jag hittar 16A CEE - typ2
Hemma har jag en WC. Frågan gäller när jag är ute på resa och stöter på en CEE-handske i, typ, en lada hos en polare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Billigare att köpa en till WC och montera en 16CEE kontakt på den ;)
Första träffen när jag googlar:
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v

Jag har ingen aning om kvalité på vara sig bolaget eller sladden... Man kan kanske hitta billigare sladdar någon annanstans. Kan vara värt att kolla företag i eu.
eGolf -17
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Den är ju tvärtom, typ2 - till 16A CEE. Om du av någon anledning vill plocka ut trefas ur en typ2 stolpe.
eGolf -17
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Monark1954 »

mati skrev:
Jag skulle bara vilja dela med mig en upptäckt jag har gjort. Det är kanske uppenbart för den som vet, men för mig var det nåt nytt.
E-Golfen har ju laddstationer som POI i navigeringen, men lågt ifrån alla laddare finns med där. Jag vet inte vilken databas de kommer ifrån, men den är alltså inte komplett.
Igår kom jag på ett sätt att importera laddstationer från uppladdning.nu.
Här http://uppladdning.nu/Download2.aspx kan man ladda ner en fil med de laddstationerna man är intresserad av, alltså CCS och typ2. Välj filformat GPX. Spara filen på datorn.
Logga sedan in i Volkswagen car-net. https://www.volkswagen-car-net.com
Välj POI Specialmål och lägg till en ny lista.
Välj gpx-filen och en passande ikon. Det går bra att lägga till egna ikoner. Jag tog ikonen från uppladdning.nu.
Döp listan till nåt vettigt, t.ex. uppladdning.nu eller "mina laddplatser" eller så.
Skicka iväg det hela till bilen.
Gå till bilen, sätt på tändningen och se till att bilen har Wifi-uppkoppling.
Öppna menyn, gå till Car-net och sök efter uppdateringar. Det kommer att visas en uppdatering på runt 66kB, vilket är filen som vi precis har laddat upp.
Installera uppdateringen. Klart.
I navigatorn kan man välja bland specialmålen vilka som ska visas. Längst ner i listan ligger nu den egna listan med laddstationer. Bocka i den och vipps så visas de på kartan.
Det är inte helt uppenbart att man kan göra så, det är kanske inte bara jag som har missat det. ;)
Vilket toppentipps. Fixat på vår nya egolf. Som vanligt bör man läsa alla meningar, missade först stegen i bilen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
Zoen har samma egenhet. Man kan inte ladda med mer än 22 kW, men när man bromsar hårt så visar den 43 kW som mest. Speciellt konstigt verkar det eftersom det är motorkomponeneterna i Zoen som är själva laddaren, och om motorn vid broms kan ge 43 kWh, varför kan den inte ge det vid laddning?

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
Zoen har samma egenhet. Man kan inte ladda med mer än 22 kW, men när man bromsar hårt så visar den 43 kW som mest. Speciellt konstigt verkar det eftersom det är motorkomponeneterna i Zoen som är själva laddaren, och om motorn vid broms kan ge 43 kWh, varför kan den inte ge det vid laddning?

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )
Det är väll där skillnaden ligger mellan Q90 och R90, R-modellerna som bara kan ladda med 22 kW använder inte motorkomponenterna vid laddning via typ2 utan en separat laddare som alla and4a bilar. Kan ha fel men det är det jag har för mig är skillnaden.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )

VW har valt ett eget namn för regenerering, nämligen rekuperering. Det står även i bilens instrument och instruktionsbok oberoende om språket är tyska, svenska eller norska. Kul detalj ör också att röststyrning (som har en egen knapp på ratten) inte funkar när man har ställt in instrumentspråk norska, men funkar på svenska :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar