E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Stefan T »

Svenssons skrev:
Stefan T skrev:
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.
Helt sant

Det motsvarar effekt mässigt 48A en fas

Jag hade önskat att jag hade 3 fas på min roadster många gånger men kan bara ladda en fas, dock kan jag ladda 60A på 43kw laddare
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjelke »

Stefan T skrev:
Svenssons skrev:
Stefan T skrev:
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.
Helt sant

Det motsvarar effekt mässigt 48A en fas

Jag hade önskat att jag hade 3 fas på min roadster många gånger men kan bara ladda en fas, dock kan jag ladda 60A på 43kw laddare
Och jag hade önskat att jag hade en roadster ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: E-Golf 2017

Inlägg av bylund »

Det är väl mest Norge och Storbritannien som kör med enfas och höga amperetal? Resten av Europa har civiliserade elnät.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

N H skrev:
Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.

Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.

Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
Hehe, ja hen skrev det två inlägg upp :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Vasp »

Ibland så vill man vara Norsk alltså. I Norge blir den nya e-Golfen både bättre och billigare än förra versionen.

http://pushevs.com/2016/12/08/2017-volk ... -unveiled/

ps. Informationen blev ändrad stämmer inte verkar det som. Sänker priset på lagerbilarna så att de inte står kvar när 2017 rullar in.
Senast redigerad av Vasp, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Vasp skrev:
Ibland så vill man vara Norsk alltså. I Norge blir den nya e-Golfen både bättre och billigare än förra versionen.

http://pushevs.com/2016/12/08/2017-volk ... -unveiled/
Aj då! Det gjorde ju inte direkt underverk med begpriset på vår eGolf ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: E-Golf 2017

Inlägg av stefan007 »

Artikelförfattaren har ändrat texten till att priset gäller fullutrustade lagerbilar.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Leo »

Kan det vara utförsäljning av nuvarande 19mils modellen?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av vigge50 »

Tydligen ska den nya eGolfen med 35,8 kWh batteri kosta 392 000 kr i Sverige. Det är 20 000 kr mer än Ioniq men då får du också större batteri. Hur räckvidden skiljer mellan dessa i olika hastigheter skulle vara intressant, eGolfen borde ha fördel i stadskörning men är inte säker på om den skulle ha längre räckvidd på motorvägen.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Cargo »

vigge50 skrev:
Tydligen ska den nya eGolfen med 35,8 kWh batteri kosta 392 000 kr i Sverige. Det är 20 000 kr mer än Ioniq men då får du också större batteri. Hur räckvidden skiljer mellan dessa i olika hastigheter skulle vara intressant, eGolfen borde ha fördel i stadskörning men är inte säker på om den skulle ha längre räckvidd på motorvägen.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
35,8kwh kan ju alltså betyda typ 32kwh som användbart?
Eller brukar Volkswagen köra med verkliga siffror så att 35,8 är det man verkligen kan utnyttja?
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Mats »

Körde 3500 mil med gamla e-golf innan jag bytte till Teslan och tycker jag den var väldigt snål på motorväg så länge man ligger på Max 100-105km/h. Sjukt snål jämfört med Teslan. Iof kör man lite snabbare med Teslan. Men vad jag hört och sett känns egolfen snålast av leaf, i3 osv på motorväg. Oavsett vad testerna säger.
vigge50 skrev:
Tydligen ska den nya eGolfen med 35,8 kWh batteri kosta 392 000 kr i Sverige. Det är 20 000 kr mer än Ioniq men då får du också större batteri. Hur räckvidden skiljer mellan dessa i olika hastigheter skulle vara intressant, eGolfen borde ha fördel i stadskörning men är inte säker på om den skulle ha längre räckvidd på motorvägen.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: E-Golf 2017

Inlägg av apkungen »

Skulle tro att ioniq kommer något längre i alla fall, både stad och motorväg, men har inte kört e golf så kan inte säga med säkerhet. Men en ioniq kan man få 20 mil räckvidd om man håller sig något under 100 och inne i stan även på vintern. Tveksam till att även om 35,8 skulle vara helt användbart att golfen drar under 180wh/km på vintern men det kanske den gör?
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Mats »

apkungen skrev:
Skulle tro att ioniq kommer något längre i alla fall, både stad och motorväg, men har inte kört e golf så kan inte säga med säkerhet. Men en ioniq kan man få 20 mil räckvidd om man håller sig något under 100 och inne i stan även på vintern. Tveksam till att även om 35,8 skulle vara helt användbart att golfen drar under 180wh/km på vintern men det kanske den gör?
Hm, ja jag tror nog (dock en gissning) att golfen kommer komma längre. Den gamla som jag hade stod det 19 mil på och det gick att köra på sommaren när jag pendlade stad och landsväg. 17-18 mil om man låg på motorväg.

På vintern 12-16 mil så länge man förvärmde bilen med sladd i och det inte var sjukt kallt.

Men vi får se...... jag har stora förväntningar på nya egolfen då den gamla var så väldigt effektiv och snål. Har ingen kunskap om ioniq så jag kanske ska testa den innan jag säger mer ;)
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av vigge50 »

apkungen skrev:
Skulle tro att ioniq kommer något längre i alla fall, både stad och motorväg, men har inte kört e golf så kan inte säga med säkerhet. Men en ioniq kan man få 20 mil räckvidd om man håller sig något under 100 och inne i stan även på vintern. Tveksam till att även om 35,8 skulle vara helt användbart att golfen drar under 180wh/km på vintern men det kanske den gör?
De eGolf har en räckvidd på 300 km enligt NEDC och Ioniq har en räckvidd på 280 km så finns det tydligen vissa tillfällen där de större batteriet har sin inverkan men skulle gärna se tester i olika hastigheter.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Mats »

Sen tycker jag allmänt att räckvidd nästan bara är intressant om vi snackar motorväg. Kan säga att min vardag, pendling i stan mellan 5-15mil per dag ser i princip likadan ut nu med Teslan som med gamla egolfen. Vinter möjligen att man vissa dagar var tvungen att köra en 10min CCS på golfen men det var sällan.

Skillnaden är på långfärder, motorväg. Det är där räckvidden är intressant, tycker i alla fall jag.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Swede1 »

Mats skrev:
Sen tycker jag allmänt att räckvidd nästan bara är intressant om vi snackar motorväg. Kan säga att min vardag, pendling i stan mellan 5-15mil per dag ser i princip likadan ut nu med Teslan som med gamla egolfen. Vinter möjligen att man vissa dagar var tvungen att köra en 10min CCS på golfen men det var sällan.

Skillnaden är på långfärder, motorväg. Det är där räckvidden är intressant, tycker i alla fall jag.
Kloka ord. Räckvidd vid långfärd klart intressantaste. Snurra runt i stan och kortare sträckor hit o dit ärenden då kan man ofta ladda också.

Golfen borde bli en storsäljare, bättre.väghållning än ioniq och välkänd omtyckt bil.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Vasp »

E-golf är säkerligen en bra bil. Men om man ska åka långt är nog Ioniq ett bättre val trots mindre batteri. Då Ioniq stödjer CCS laddning upp till 70kw. Det nya batteriet på E-golfen stödjer precis som det gamla bara 40kw.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av vigge50 »

Såg nu når jag kollade på sidan att grundmodellen av Golf kostar 199 900 kr vilket betyder att egolf kostar nästan det dubbla. Känns som ett ganska maffigt tillägg men kanske kostar det så mycket mer att tillverka? Har full förståelse över att egolf inte säljer mer även om golfen var den mest sålda bilen i Sverige förra året, många har nog svårt att motivera den stora skillnaden.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Såg nu når jag kollade på sidan att grundmodellen av Golf kostar 199 900 kr vilket betyder att egolf kostar nästan det dubbla. Känns som ett ganska maffigt tillägg men kanske kostar det så mycket mer att tillverka? Har full förståelse över att egolf inte säljer mer även om golfen var den mest sålda bilen i Sverige förra året, många har nog svårt att motivera den stora skillnaden.
Alla gör typ lika och det kan inte motiveras med annat än att man räknar på förhållandevis små serier och därmed får alla extra kostnader fördelat på få bilar, det
finns ingen annan rationell förklaring, det ÄR inte så stor skillnad i kostnad vid tillverkningen...
Sedan har vi ju greed med i det hela, men DET är inte rationellt :(
Och så länge som batterier är begränsande så kan/får/vill dom fortsätta räkna på det sättet, men det kommer lite konkurrens nu känns det som, vilket pressar ner
priserna mot det rimliga (men det går fan sakta).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjelke »

Förresten, jag skulle vilja sitta med i det där hemliga rådet som hela bilbranschen verkar ha, där man bestämmer om vilka saker som INTE ska vara med på
en elbilsmodell från varje företag...
Typ,

"Ok ni får inte ha 3-fas-laddning men däremot värmepump,
och ni får inte ha snabbladdning (ni får hitta på en bra förklaring själva för det finns ingen),
ni får inte sätta in större batteri (prata med det andra gänget om bra förklaringar för det har vi inte till det här heller),
ni får inte ha en snygg bil, helst riktigt ful,
ni får inte ha laddning alls (Prius har fått dispens på det på slutet, men dom fick svarte Petter i rådet istället = vätgas),
ni får inte ha CCS så ni får hitta på nåt eget skit,
har vi nåt företag som inte fått nej på nåt än? Jasså ni, ok ni får inte ha en app i bilen! HA! Men bara för att retas kan ni ha det i ett land hehe,
Ok är vi klara här nu? Nähe, ja just det ja, hur fan får vi med Tesla i rådet? Vaddå dom vägrar? Testa med några knäppa regler då, det kanske funkar, som tex
beloppsgräns på elbilsbidrag, då jäklar får dom se på andra bullar! (What, ska dom ta fram en billigare bil? Skit oxo...)

To be continued...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Mats »

Att begränsa CCS till 40kw är självklart ett problem men jag tror inte skillnaden blir inte så dramatiskt. Att kunna köra 20mil, sen pausa 60min istället för 40 minuter för lunch och laddning, och sen fortsätta 20 mil Fungerar för de flesta.

Min gamla hade bra marginal i toppen av batteriet som gjorde att den laddade med relativ hög fast även upp mot 90-95%

Äh, jag tror på golfen. Byggkvaliteten och golfens populäritet kommer speglas i andrahandsvärdet vilket jag tror kommer göra skillnaderna i total ägarkostnad mindre än skillnaderna i inköpspris. Man kan inte bara kolla på inköpspris.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
Förresten, jag skulle vilja sitta med i det där hemliga rådet som hela bilbranschen verkar ha, där man bestämmer om vilka saker som INTE ska vara med på
en elbilsmodell från varje företag...
Typ,

"Ok ni får inte ha 3-fas-laddning men däremot värmepump,
och ni får inte ha snabbladdning (ni får hitta på en bra förklaring själva för det finns ingen),
ni får inte sätta in större batteri (prata med det andra gänget om bra förklaringar för det har vi inte till det här heller),
ni får inte ha en snygg bil, helst riktigt ful,
ni får inte ha laddning alls (Prius har fått dispens på det på slutet, men dom fick svarte Petter i rådet istället = vätgas),
ni får inte ha CCS så ni får hitta på nåt eget skit,
har vi nåt företag som inte fått nej på nåt än? Jasså ni, ok ni får inte ha en app i bilen! HA! Men bara för att retas kan ni ha det i ett land hehe,
Ok är vi klara här nu? Nähe, ja just det ja, hur fan får vi med Tesla i rådet? Vaddå dom vägrar? Testa med några knäppa regler då, det kanske funkar, som tex
beloppsgräns på elbilsbidrag, då jäklar får dom se på andra bullar! (What, ska dom ta fram en billigare bil? Skit oxo...)

To be continued...
Skulle tro dom gör så gott dom kan med eGolfen - det är ju trots allt en konverterad bränslebil. ID-konceptet däremot tycks ju vara copy-paste på Teslas bottenplatta och då blir det lite andra förutsättningar.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Leo »

Har kört 3 olika e-Golf i ca 4600mil.

Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.

Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.

(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)

Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.

Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.

Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.

Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!

Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.

Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.

Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf :P
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: E-Golf 2017

Inlägg av FredrikR »

Leo skrev:
Har kört 3 olika e-Golf i ca 4600mil.

Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.

Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.

(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)

Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.

Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.

Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.

Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!

Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.

Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.

Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf :P
Hur långt klarade du dig på motorväg 110km/h på vintern?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mans71 »

Leo skrev:
Har kört 3 olika e-Golf i ca 4600mil.

Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.

Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.

(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)

Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.

Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.

Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.

Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!

Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.

Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.

Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf :P
Stämmer bra med våra erfarenheter också. Motorväg vintertid är när det blir som sämst; runt 10 mil.
Model S P85DL+
Skriv svar