Har kört 3 olika e-Golf i ca 4600mil.
Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.
Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.
(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)
Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.
Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.
Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.
Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!
Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.
Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.
Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil