E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare Monark1954 » 11 jul 2018 02:42

mati skrev:Jag skulle bara vilja dela med mig en upptäckt jag har gjort. Det är kanske uppenbart för den som vet, men för mig var det nåt nytt.
E-Golfen har ju laddstationer som POI i navigeringen, men lågt ifrån alla laddare finns med där. Jag vet inte vilken databas de kommer ifrån, men den är alltså inte komplett.
Igår kom jag på ett sätt att importera laddstationer från uppladdning.nu.
Här http://uppladdning.nu/Download2.aspx kan man ladda ner en fil med de laddstationerna man är intresserad av, alltså CCS och typ2. Välj filformat GPX. Spara filen på datorn.
Logga sedan in i Volkswagen car-net. https://www.volkswagen-car-net.com
Välj POI Specialmål och lägg till en ny lista.
Välj gpx-filen och en passande ikon. Det går bra att lägga till egna ikoner. Jag tog ikonen från uppladdning.nu.
Döp listan till nåt vettigt, t.ex. uppladdning.nu eller "mina laddplatser" eller så.
Skicka iväg det hela till bilen.
Gå till bilen, sätt på tändningen och se till att bilen har Wifi-uppkoppling.
Öppna menyn, gå till Car-net och sök efter uppdateringar. Det kommer att visas en uppdatering på runt 66kB, vilket är filen som vi precis har laddat upp.
Installera uppdateringen. Klart.
I navigatorn kan man välja bland specialmålen vilka som ska visas. Längst ner i listan ligger nu den egna listan med laddstationer. Bocka i den och vipps så visas de på kartan.
Det är inte helt uppenbart att man kan göra så, det är kanske inte bara jag som har missat det. ;)

Vilket toppentipps. Fixat på vår nya egolf. Som vanligt bör man läsa alla meningar, missade först stegen i bilen.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat. Den har regnr. OBELIX. Stark med röda flätor.
e-Golf 2018. Än slå länge 2:a bil.
Har haft. Nissan Leaf Tekna 30 kWh.
För extra förmånder vi nyköp, använd min länk http://ts.la/mats8766
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 25 mar 2016 11:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare mati » 12 jul 2018 07:20

Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7950
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inläggav elbilist Jerker » 12 jul 2018 08:12

mati skrev:Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?


Zoen har samma egenhet. Man kan inte ladda med mer än 22 kW, men när man bromsar hårt så visar den 43 kW som mest. Speciellt konstigt verkar det eftersom det är motorkomponeneterna i Zoen som är själva laddaren, och om motorn vid broms kan ge 43 kWh, varför kan den inte ge det vid laddning?

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5600
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: E-Golf 2017

Inläggav vigge50 » 12 jul 2018 08:36

Jerker skrev:
mati skrev:Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?


Zoen har samma egenhet. Man kan inte ladda med mer än 22 kW, men när man bromsar hårt så visar den 43 kW som mest. Speciellt konstigt verkar det eftersom det är motorkomponeneterna i Zoen som är själva laddaren, och om motorn vid broms kan ge 43 kWh, varför kan den inte ge det vid laddning?

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )

Det är väll där skillnaden ligger mellan Q90 och R90, R-modellerna som bara kan ladda med 22 kW använder inte motorkomponenterna vid laddning via typ2 utan en separat laddare som alla and4a bilar. Kan ha fel men det är det jag har för mig är skillnaden.
vigge50
 
Inlägg: 5144
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare HelectriC » 12 jul 2018 08:37

Jerker skrev:
(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )



VW har valt ett eget namn för regenerering, nämligen rekuperering. Det står även i bilens instrument och instruktionsbok oberoende om språket är tyska, svenska eller norska. Kul detalj ör också att röststyrning (som har en egen knapp på ratten) inte funkar när man har ställt in instrumentspråk norska, men funkar på svenska :D
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6727
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: E-Golf 2017

Inläggav elbilist Jerker » 12 jul 2018 08:39

vigge50 skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?


Zoen har samma egenhet. Man kan inte ladda med mer än 22 kW, men när man bromsar hårt så visar den 43 kW som mest. Speciellt konstigt verkar det eftersom det är motorkomponeneterna i Zoen som är själva laddaren, och om motorn vid broms kan ge 43 kWh, varför kan den inte ge det vid laddning?

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )

Det är väll där skillnaden ligger mellan Q90 och R90, R-modellerna som bara kan ladda med 22 kW använder inte motorkomponenterna vid laddning via typ2 utan en separat laddare som alla and4a bilar. Kan ha fel men det är det jag har för mig är skillnaden.


OK, jag hade fattat det som att tekniken i grunden var densamma för båda versionerna. Jag vet att Q90 är byggd av Continental och att R90 är Renaults egen. Hur som helst ska Zoe få CCS nästa år!
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5600
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare mati » 12 jul 2018 09:27

Jerker skrev:(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )

Det är faktiskt det som står i displayen i Golfen, på svenska alltså. Det är uppenbarligen så det heter i deras värld.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7950
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inläggav elbilist Jerker » 12 jul 2018 11:24

mati skrev:
Jerker skrev:(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )

Det är faktiskt det som står i displayen i Golfen, på svenska alltså. Det är uppenbarligen så det heter i deras värld.


Minsann! Ja, det är ju så det heter på tyska, och det är ju en tysk bil. Har sett och hört det mycket sen jag började intressera mig för Sono Motors. :)

Men Zoen har en intressant blandning av svenska och engelska på displayerna. Farthållaren kallas för regulator...
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5600
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare mati » 12 jul 2018 12:00

Jerker skrev:Minsann! Ja, det är ju så det heter på tyska, och det är ju en tysk bil. Har sett och hört det mycket sen jag började intressera mig för Sono Motors. :)

Ordet "rekuperera" var nytt för mig också. När jag bodde i Tyskland fanns inga elbilar, och ordet måste ha uppfunnits i samband med detta.

Det är faktiskt ett ganska roligt fenomen att det finns en uppsjö med tekniska ord som har antingen tillkommit efter min "flykt" till Sverige, eller så vet jag helt enkelt inte vet vad det heter på tyska. Ibland - eller ganska ofta egentligen - när jag ska prata med tyska företag står jag där som en fågelholk och känner mig hur dum som helst.
Senast visste jag inte (eller var osäker) vad USB-minne heter. Och det var jag naturligtvis inte medveten om förrän strax innan jag skulle säga det. Jag konstlade till nånting, och de fattade nog vad jag menade, men ack så pinsamt. De måste ju tro att jag är helt puckad. :oops: :lol:
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7950
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inläggav lator » 12 jul 2018 12:07

mati skrev:
Jerker skrev:Minsann! Ja, det är ju så det heter på tyska, och det är ju en tysk bil. Har sett och hört det mycket sen jag började intressera mig för Sono Motors. :)

Ordet "rekuperera" var nytt för mig också. När jag bodde i Tyskland fanns inga elbilar, och ordet måste ha uppfunnits i samband med detta.

Det är faktiskt ett ganska roligt fenomen att det finns en uppsjö med tekniska ord som har antingen tillkommit efter min "flykt" till Sverige, eller så vet jag helt enkelt inte vet vad det heter på tyska. Ibland - eller ganska ofta egentligen - när jag ska prata med tyska företag står jag där som en fågelholk och känner mig hur dum som helst.
Senast visste jag inte (eller var osäker) vad USB-minne heter. Och det var jag naturligtvis inte medveten om förrän strax innan jag skulle säga det. Jag konstlade till nånting, och de fattade nog vad jag menade, men ack så pinsamt. De måste ju tro att jag är helt puckad. :oops: :lol:

Det fungerar säkert att slänga in ett internationellt uttryck (oftast engelskt sådant då) så "flashdrive" borde ju fungera även i Tyskland. Dock skulle jag aldrig våga mig på ett sådant tilltag i Frankrike... :mrgreen:
Användarvisningsbild
lator
 
Inlägg: 3169
Blev medlem: 05 mar 2014 23:37
Ort: Östersund

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster