E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av lobbin »

Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

2020... :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Verdi »

lobbin skrev:
Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.

Det är nog inga problem skulle jag tro om jag utgår från vad Mati skrev tidigare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.
Det finns en räckviddskalkylator för e-Golf.
http://golf.volkswagen.com/se/sv/integr ... ool.html#/
Jag tycker att den är rätt bra, kanske aningen pessimistisk, men det är ju bara en fördel i så fall. Landsvägskörning enligt deras definition inkluderar hastigheter upp till 130km/h. Tysk "landsväg" då. ;)
Vi uppnår utan problem de angivna räckviddssiffrorna, trots att vi kör på de större 17"-fälgarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: E-Golf 2017

Inlägg av frippe »

E-golfen är nog den elbilen jag gillat bäst när jag provkört elbilar, då inklusive provkörning av Tesla.
Synd att E-golfen inte finns i deras kombiutförande, det hade varit en storsäljare tror jag. Förutsatt att de kunnat behålla nuvarande räckvidd förstås och att priset inte sprungit iväg allt för mycket.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

frippe skrev:
E-golfen är nog den elbilen jag gillat bäst när jag provkört elbilar, då inklusive provkörning av Tesla.
Synd att E-golfen inte finns i deras kombiutförande, det hade varit en storsäljare tror jag. Förutsatt att de kunnat behålla nuvarande räckvidd förstås och att priset inte sprungit iväg allt för mycket.
Håller med. Eller en e-Passat med dragkrok. Tänk vilken kanonbil det hade varit. Hade den funnits så hade jag köpt den rakt av. Ändå så får jag säga att vanliga Golfen är större än man tror. En stor vovve får plats utan bekymmer, klart över förväntan. Däremot så blir det svårt att få in båda våra hundar.
E-Golfens köregenskaper är underbara. Den är otroligt lättkörd, man har bra sikt runtom, lagom prestanda osv. En väldigt balanserad bil. Jag kan spontant inte komma på nåt som är direkt dåligt eller som jag skulle vilja ändra på. Det finns säkert förbättringspotential, som med allt, men inget som sticker ut negativt. Bortsett från att den inte heller går att få med drag, men det verkar ju ligga i systemet.
Man märker ju helt klart att VW har byggt Golfen sedan 1974. Den har mognat genom åren. Genom många, oftast ganska försiktiga, iterationer har man skapat en bil som är lagom bra på allt. Att den har fått en finfin elektrisk drivlina är bara grädde på moset. :)
Om man jämför med Tesla, som du gör ovan, så är det den vansinniga prestandan som gör att Tesla sticker ut. Det kan en e-Golf naturligtvis inte konkurrera med. Men det vill den inte heller. Och den har inte heller samma räckvidd och laddmöjligheter som en Tesla, vilket kan vara en nackdel om man vill ha en e-Golf som enda bil. Och så är Golfen såklart mindre.
Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.
En Tesla är en omogen tonåring som har för mycket kraft och som tror sig vara bäst på allt, samtidigt som det istället för en hjärna bara finns en stor skylt "under construction" bakom pannbenet. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.
En Tesla är en omogen tonåring som har för mycket kraft och som tror sig vara bäst på allt, samtidigt som det istället för en hjärna bara finns en stor skylt "under construction" bakom pannbenet. ;)
:lol: :lol: :lol:
Så sant! Men samtidigt är det tonåringarna som till slut har förändrat världen, det måste man säga. Det är det där bristande omdömet, tron på att man kan och vet allt, som ändå gör att man vågar pröva något nytt och det gör avtryck i historien.

Välkommen tillbaka till forumet! Jag ska rapportera till min bror som är intresserad av e-Golfen. Han jobbar i Karlstad kommun som har avtal med VAG och därför kan de anställda köpa VW till bruttolöneavdrag.
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Fredric83 »

Jerker skrev:
mati skrev:
Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.
En Tesla är en omogen tonåring som har för mycket kraft och som tror sig vara bäst på allt, samtidigt som det istället för en hjärna bara finns en stor skylt "under construction" bakom pannbenet. ;)
:lol: :lol: :lol:
Så sant! Men samtidigt är det tonåringarna som till slut har förändrat världen, det måste man säga. Det är det där bristande omdömet, tron på att man kan och vet allt, som ändå gör att man vågar pröva något nytt och det gör avtryck i historien.

Välkommen tillbaka till forumet! Jag ska rapportera till min bror som är intresserad av e-Golfen. Han jobbar i Karlstad kommun som har avtal med VAG och därför kan de anställda köpa VW till bruttolöneavdrag.
Som någon filosof en gång uttryckte det. Galenskapen driver utvecklingen framåt visheten förvaltar den :lol:
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

för att återgå lite till temat i tråden ;)
Mati: har du active info display? Går det att konfigurera den i "e-Golf"-mode eller följer alla varianter fossilerna? Jag hade hoppats att man kunde bli av med den enorma "varvräknaren" som är i gamla e-Golfen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
för att återgå lite till temat i tråden ;)
Mati: har du active info display? Går det att konfigurera den i "e-Golf"-mode eller följer alla varianter fossilerna? Jag hade hoppats att man kunde bli av med den enorma "varvräknaren" som är i gamla e-Golfen.
Ja såklart. Analoga instrument går ju inte. Active info display är ju ett måste.
Jo, den visar en massa saker, och går att konfigurera på olika sätt, men ärligt talat så har jag inte fått grepp om allt som visas. Det finns ett klassiskt läge också, och det är väl fossilversionen. Jag har bara scrollat igenom och konstaterat att jag inte vill ha det.
I e-Golf mode är det en visare till vänster som indikerar energiåtgång och regenerering i kilowatt (eller i procent kanske, samma sak i det här fallet). Sen är det en liten triangel på samma skala som visar hur mycket kräm man kan få ut ur batteriet. Det tror jag iaf att det är det den visar. Laddningsnivå visas tyvärr inte i procent utan bara som en stapel som visserligen är steglös, alltså inte en massa pluppar som i Leaf till exempel. Sen är det nåt som det står e-power på och jag har inte den blekaste vad det är. Nån som vet?
I mitten på den vänstra visaren kan man ställa in vad man vill se, tror jag. Den står på snittförbrukning just nu.
Till höger är det främst hastigheten som visas. I mitten kan man välja mellan karta eller en massa annan info. I kartläge går även visarna att minska ner så att kartan tar en större del av skärmen.
Active info displayen är helt klart gjord av ingenjörer för ingenjörer. Det är överkonfigurerbart och en vanlig människa (dvs icke-nörd) ändrar förmodligen aldrig nånting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjelke »

Jag har faktiskt inte kollat in eGolfen men måste nog ge den en chans iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Det är iaf betryggande att det går att få mer relevant elektroinfo och inte bara fossil(dis-?)information ;)
Även om jag antagligen knappt kommer köra vår, så blir det lite kul når den kommer ändå. :) sen får tiden utvisa om Teslan åker ut eller Jaguaren. Hösten blir spännande 8-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Bjorn N »

Den där räckviddskalkylatorn var ju bra, men varför tror alla att kalkylatorer att -10 är det kallaste någon ger sig ut i bilen i? Och med ”alla” menar jag Tesla och VW. Alla två alltså! ;).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Bjorn N skrev:
Den där räckviddskalkylatorn var ju bra, men varför tror alla att kalkylatorer att -10 är det kallaste någon ger sig ut i bilen i? Och med ”alla” menar jag Tesla och VW. Alla två alltså! ;).
Troligen för att de inte vill skrämma folk när de ser att räckvidden blir nästan tvåsiffrig vid -30 grader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: E-Golf 2017

Inlägg av frippe »

mati skrev:
frippe skrev:
E-golfen är nog den elbilen jag gillat bäst när jag provkört elbilar, då inklusive provkörning av Tesla.
Synd att E-golfen inte finns i deras kombiutförande, det hade varit en storsäljare tror jag. Förutsatt att de kunnat behålla nuvarande räckvidd förstås och att priset inte sprungit iväg allt för mycket.
Håller med. Eller en e-Passat med dragkrok. Tänk vilken kanonbil det hade varit. Hade den funnits så hade jag köpt den rakt av. Ändå så får jag säga att vanliga Golfen är större än man tror. En stor vovve får plats utan bekymmer, klart över förväntan. Däremot så blir det svårt att få in båda våra hundar.
E-Golfens köregenskaper är underbara. Den är otroligt lättkörd, man har bra sikt runtom, lagom prestanda osv. En väldigt balanserad bil. Jag kan spontant inte komma på nåt som är direkt dåligt eller som jag skulle vilja ändra på. Det finns säkert förbättringspotential, som med allt, men inget som sticker ut negativt. Bortsett från att den inte heller går att få med drag, men det verkar ju ligga i systemet.
Man märker ju helt klart att VW har byggt Golfen sedan 1974. Den har mognat genom åren. Genom många, oftast ganska försiktiga, iterationer har man skapat en bil som är lagom bra på allt. Att den har fått en finfin elektrisk drivlina är bara grädde på moset. :)
Om man jämför med Tesla, som du gör ovan, så är det den vansinniga prestandan som gör att Tesla sticker ut. Det kan en e-Golf naturligtvis inte konkurrera med. Men det vill den inte heller. Och den har inte heller samma räckvidd och laddmöjligheter som en Tesla, vilket kan vara en nackdel om man vill ha en e-Golf som enda bil. Och så är Golfen såklart mindre.
Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.
En Tesla är en omogen tonåring som har för mycket kraft och som tror sig vara bäst på allt, samtidigt som det istället för en hjärna bara finns en stor skylt "under construction" bakom pannbenet. ;)
Får kanske erkänna att det är inte en rättvis jämförelse att jämföra en e-golf med en Tesla, för båda bilarna. Och det var egentligen inte min avsikt men i jakten på en elbil som passar våra behov får man helt enkelt testa många olika bilar.

E-golfen faller faktiskt enbart på storleken för vår familj. Med fyra - fem personer som ska med på resan, oftast med packning blir det svårt att få plats i en e-golf. Om man inte gillar att packa minimalt och enbart ha med sig varsin kabinväska.
Sedan kanske priset för ene-golf i förhållande till andra golfar är lite aningens för högt. Men smakar det kostar det oftast.

Det intressanta är att det just nu inte verkar att gå att få tag på en enda e-golf i hela riket. Helt tomt på blocket vad jag kan se i mina sökningar. Så antingen är bilen väldigt populär, eller så snålar VW med tillverkningen. Eller en kombination av båda.
Model Y LR.
Model S70D
MisterMajjo
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 feb 2017 16:03
Ort: Kungälv

Re: E-Golf 2017

Inlägg av MisterMajjo »

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Laban »

frippe skrev:
Det intressanta är att det just nu inte verkar att gå att få tag på en enda e-golf i hela riket. Helt tomt på blocket vad jag kan se i mina sökningar. Så antingen är bilen väldigt populär, eller så snålar VW med tillverkningen. Eller en kombination av båda.
VW snålar med tillverkningen, Tesla tillverkar som jämförelse redan 4x fler Model 3/vecka. Når man sina mål så är det 10-12x i Juni. Så det är en väldigt lågmäld satsning för att vara en av världens populäraste bilmodeller samt den största biltillverkaren.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Laban skrev:
frippe skrev:
Det intressanta är att det just nu inte verkar att gå att få tag på en enda e-golf i hela riket. Helt tomt på blocket vad jag kan se i mina sökningar. Så antingen är bilen väldigt populär, eller så snålar VW med tillverkningen. Eller en kombination av båda.
VW snålar med tillverkningen, Tesla tillverkar som jämförelse redan 4x fler Model 3/vecka. Når man sina mål så är det 10-12x i Juni. Så det är en väldigt lågmäld satsning för att vara en av världens populäraste bilmodeller samt den största biltillverkaren.
Det har olika orsaker.
VW tjänar i princip inga pengar på e-Golf. Den tillverkas mer eller mindre för hand i en svindyr fabrik i Dresden som från början var avsedd för lyxbilen Phaeton. En massa parkettgolv och gubbar i vita rockar kostar nog pengar antar jag. ;-)
http://www.dresden360.com/index.html?s= ... &v=90&h=90
Några stycken e-Golf byggs även i den vanliga fabriken i Wolfsburg dock.
Samtidigt har de helt enkelt inte tillräckligt många batterier i dagsläget. VW har - precis som alla andra tillverkare - gjort en grov missbedömning av efterfrågan för nya e-Golf. Nu har de svårt att få tag i komponenterna.
Det är ju därför de har tidigarelagt lanseringen av första renodlade elbilen I.D. till 2019. Den är billigare och enklare att tillverka eftersom den bygger på nya elbilsplattformen MEB, som ser ut att komma direkt från Teslas ritbord. Batterifrågan verkar också vara löst - åtminstone tillfälligt - iom att VW har tecknat avtal med en rad batteritillverkare som ska säkerställa tillgången.
Nu har de ju dessutom sparkat "jag-älskar-diesel"-VDn Matthias Müller, och fd märkeschef Herbert Diess har tagit över som VD. Diess har tidigare varit på BMW där han var ansvarig för framtagningen av elbilsgrenen, alltså tillverkning av i3 och i8. Diess är i Tyskland känd som elbilsvän. VW har även tagit in Porsches VD i sin styrelse. Även han anses vara elbilsförespråkare och han har uttryckt en del entusiasm kring Mission-E.
De verkar faktiskt mena allvar med sitt mål att bli största elbilstillverkare år 2025. Även om de kanske inte kommer att lyckas med det så är det ju en bra ambition. Det kommer att hända massor med spännande saker framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: E-Golf 2017

Inlägg av lator »

Får jag bara reagera på hur hemtamt det känns att åter få läsa inlägg från dig Mati. trevligt att du har hittat tillbaka även om det nu kommer att begränsa sig till inlägg om e-Golf... ;-)

För att kommentera e-Golf så håller jag med om att det är en av de trevligaste elbilarna på marknaden, trots att den delar plattform med alla de andra versionerna av modellen. Jag har kört en del med både gamla och nya modellen och trivs bra i båda trots att det givetvis skiljer sig en hel del, främst i räckvidd. Väl balanserad och en trevlig drivlina som finns där utan att göra för mycket väsen av sig. Utrymmena är inte överdrivna men de fungerar för det flesta. Fram sitter man väldigt bra, kanske bäst av alla elbilar på marknaden men det är ju väldigt personligt så det är upp till var och en att avgöra.

Några negativa punkter finns dock enligt mig. (gäller nya modellen)

* "Jobbiga" huvudstrålkastare som dock lyser bra är de väl har lugnat ner sig.
* Överoptimistisk räckviddsmätare som inte verkar lära sig av ditt körsätt eller väglag utan alltid tycker att du ska komma typ 23 mil...
* En dåligt genomtänkt funktion att strypa värmen totalt när batteriet börjar bli tomt. Du får allt sitta och frysa i väntan på bärgaren om det skulle komma till det läget.
* När man nu kostar på sig en avancerad "active-info dislplay" skulle man väl kunna tillåta möjligheten att slippa leva med den gamla varv/hastighets-vyn.

Dessutom så är bagaget i minsta laget även om en stor schäfer får plats... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Angående räckviddsgissometern kan jag bara hålla med. Jag begriper inte hur den fungerar.
Den visar alltid ~28 mil när bilen är fulladdad oavsett tidigare förbrukning, sen sjunker den som en sten så fort man börjar köra. Vid ungefär 80% soc verkar det bli lite mer realistiskt. Därefter är det hyfsat linjärt ner till noll. Den verkar inte lära sig nånting, men den gör inte heller som Teslan som bara multiplicerar soc med en konstant faktor.
Är det nån som vet hur det är tänkt att fungera?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Laban »

mati skrev:
VW tjänar i princip inga pengar på e-Golf. Den tillverkas mer eller mindre för hand i en svindyr fabrik i Dresden som från början var avsedd för lyxbilen Phaeton. En massa parkettgolv och gubbar i vita rockar kostar nog pengar antar jag. ;-)
http://www.dresden360.com/index.html?s= ... &v=90&h=90
Några stycken e-Golf byggs även i den vanliga fabriken i Wolfsburg dock.
Jag trodde att vitsen med deras plattform (https://jalopnik.com/volkswagen-plans-t ... -646936695) var att man enkelt skulle kunna tillverka bilar med olika typer av drivlinor. Tillverkar man dem i princip för hand (som ex Toyota gör med Mirai) så är plattformen kanske inte så skalbar.
Det är ju därför de har tidigarelagt lanseringen av första renodlade elbilen I.D. till 2019. Den är billigare och enklare att tillverka eftersom den bygger på nya elbilsplattformen MEB, som ser ut att komma direkt från Teslas ritbord. Batterifrågan verkar också vara löst - åtminstone tillfälligt - iom att VW har tecknat avtal med en rad batteritillverkare som ska säkerställa tillgången. .. Det kommer att hända massor med spännande saker framöver.
Håller med. Av det jag har läst om I.D koncepten (Buss + SUV + "Golf") så verkar det som att det är där man kommer göra sin stora elbilssatsning och det är säkert en av anledningarna till att man inte tillverkar speciellt många e-Golf, samt det relativt höga priset. Det ska bli intressant att följa utvecklingen, avvägningen de måste göra mellan priset på I.D bilarna kontra efterfrågan/tillgång på batterier. Samt I.D kontra befintliga diesel/bensinbilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Angående räckviddsgissometern kan jag bara hålla med. Jag begriper inte hur den fungerar.
Den visar alltid ~28 mil när bilen är fulladdad oavsett tidigare förbrukning, sen sjunker den som en sten så fort man börjar köra. Vid ungefär 80% soc verkar det bli lite mer realistiskt. Därefter är det hyfsat linjärt ner till noll. Den verkar inte lära sig nånting, men den gör inte heller som Teslan som bara multiplicerar soc med en konstant faktor.
Är det nån som vet hur det är tänkt att fungera?

Fast på Teslan kan du visa den där grafen i stora skärmen om man vill se baserat på hur man kört. Man kan välja senaste 10/25/50 km eller "instant" har jag för mig. Den är ju faktiskt bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Jag trodde att vitsen med deras plattform (https://jalopnik.com/volkswagen-plans-t ... -646936695) var att man enkelt skulle kunna tillverka bilar med olika typer av drivlinor. Tillverkar man dem i princip för hand (som ex Toyota gör med Mirai) så är plattformen kanske inte så skalbar.
Som jag har förstått det så bygger e-Golf på en plattform som är framtagen för både el- och fossildrivlinor, men den är inte optimerad för enbart el. Dessutom har de troligen inte ansträngt sig särskilt mycket för att kunna massproducera e-Golfar. Det var väl aldrig meningen från början. De hade en fabrik som stod oanvänd och så bestämde de sig för att tillverka några stycken e-Golf där, eftersom fabriken bara stod och kostade pengar. Men det är ingen fabrik som kan massproducera bilar.
Nya MEB är en elbilsplattform som kommer att användas i alla kommande elbilar som kommer att byggas i en rad fabriker. E-Golf kommer inte längre tillverkas från och med 2019 eller nåt sånt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av 12man »

lite kul och lite signaler borde det skicka internt

q1-18 på hemmamarknaden tyskland registerades 1449 e-golf, nästan dubbelt så många som hybrid golf(854), och e-golf utgör 2.4% av samtliga golf, samtidigt som e-up minskar
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Dessutom har de troligen inte ansträngt sig särskilt mycket för att kunna massproducera e-Golfar. Det var väl aldrig meningen från början...
Det är väl det som är det tråkiga. Jag hade förväntat mig mer av den största biltillverkaren. Och dieselgate gör inte direkt saken bättre. Jag ska fundera på att köpa en VW när/om Buzz konceptet finns att köpa och det är väl 2022 :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar