Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jpetters »

De bygger redan ut kapaciteten ordentligt. I Schweiz ökar de med mellan 50 och 100% på befintliga SuC inom ca en månad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

jpetters skrev:
De bygger redan ut kapaciteten ordentligt. I Schweiz ökar de med mellan 50 och 100% på befintliga SuC inom ca en månad.
Men räcker det till mer än M3?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av apkungen »

Vet inte om det diskuterats men det verkar klart att I-pace får 50kW laddning vilket jag tycker inte räcker på långa vägar (pun intended).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Vet inte om det diskuterats men det verkar klart att I-pace får 50kW laddning vilket jag tycker inte räcker på långa vägar (pun intended).
Den effekten räcker åt mig iaf, problemet är stolparna, som än så länge är under all kritik, antingen funkar dom inte eller så är det kö eftersom dom i princip alltid bara har
en kontakt per ställe (eller eg typ 3 men bara en bil kan ladda på 50kW där).
Ett fåtal platser har fler stolpar per plats men dom är, och verkar förbli ett tag framöver, i minoritet...
Men för mig skulle iaf 50kW funka tillräckligt bra...
Mer viktigt är möjlighet till 3-fas-laddning till vardags...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Vet inte om det diskuterats men det verkar klart att I-pace får 50kW laddning vilket jag tycker inte räcker på långa vägar (pun intended).
Ja, det är minimumnivån. Antar att det är för att meddela att bilen får CCS. Om den i tillägg får SC vet vi inte än.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
jpetters skrev:
De bygger redan ut kapaciteten ordentligt. I Schweiz ökar de med mellan 50 och 100% på befintliga SuC inom ca en månad.
Men räcker det till mer än M3?
Dels så har inte utbyggnaden stannat, det kommer garanterat byggas fler SuC de kommande åren. Dels så kommer Model 3 inte få fri tillgång till SuC-nätverket utan ägare kommer antagligen behöva betala. Detta kommer att leda till att utbyggnaden kan öka än snabbare än idag. Det samma gäller om fler bilmärken hoppar på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Men för mig skulle iaf 50kW funka tillräckligt bra...
Mer viktigt är möjlighet till 3-fas-laddning till vardags...
För mig också (dåligt med SuC häruppe) men om man vill sälja bilen efter några år så kan det bli ett problem. Med det sagt så tror jag inte att 50 kW kommer att bli gränsen för I-Pace, klarar Ionic upp till 70 kW med ett 28 kW batteri så känns det som ett kapitalt misslyckande med 50 kW - 90 kWh batteri.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Bjorn skrev:
Självklart bra med konkurrens. Det tycker jag med. Så välkommen I-pace! Jag kommer att hålla koll på den med intresse, men förbokar inte just nu. Min tanke var bara att I-Pace är mer konkurrent till Model S än till Model 3 och att model 3 med all rätt kan få vara lite "enklare".

Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
Jag har jättesvårt att förstå varför man inte bokar om man har minsta lilla intresse. Det handlar ju om en kostnad på ca 500:-, dvs mindre än en promille av bilens pris.

500:-? 10 tusen är väl reservationsbeloppet för I-Pace? Funderar på att betala in det utifall det ser ut att bli bra. Tror den kommer att ligga väldigt bra till om den får tillgång till SC-nätverket. Även om den kostar 750 tkr så är ju det klart billigare än en Model S/X och klart mer praktisk än Model 3 som bara kommer som sedan och antagligen får rätt litet bagage/blir svårlastad. Dvs som sport familjebil i mellanstorlek blir den klockren. Säkert väldigt fina material och hög finish också.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
Vi får väl se om tull tillkommer här också när den börjar levereras, om den vid det laget tillverkas utanför EU.
Är det tull på Tesla och andra amerikanska bilar?
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm.
Jag föredrar Model 3. Stor skärm som kommer närmare föraren är mer användarvänligt när man ska scrolla i spellistor i Spotify, fippla med Gps och dylikt. Tycker faktiskt den är snyggare också om jag ska vara helt ärlig. Avskalat och elegant var ordet :-)
Pekskärmar i bilar är bedrövligt. Svårt att använda och samtidigt ha fokus på trafiken.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Även om den kostar 750 tkr så är ju det klart billigare än en Model S/X och klart mer praktisk än Model 3..
Det som är sagt är 10-15% mer än motsvarande F-Pace. 380 hk versionen av F-Pace kostar 760k och i så fall kommer I-Pace kosta mellan 830-870k. Om man nu inte släpper modeller av I-Pace med lägre effekt än 400 hk förstås.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
bylund skrev:
Vi får väl se om tull tillkommer här också när den börjar levereras, om den vid det laget tillverkas utanför EU.
Är det tull på Tesla och andra amerikanska bilar?
Ja, 10% på färdigbyggda bilar och 5% på bilar som slutmonteras i EU, som t.ex. Tesla.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Bjorn skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000

I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr

För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
En Tesla Model S 90D kostar 1,2 miljoner. 90kWh-batteri, fyrhjulsdrift, 0-100 på 4 sek... Visst är I-Pace mindre men den kommer fungera som familjebil också för de flesta. Det tror jag inte Model 3 gör.

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjorn »

Verdi skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm.
Jag föredrar Model 3. Stor skärm som kommer närmare föraren är mer användarvänligt när man ska scrolla i spellistor i Spotify, fippla med Gps och dylikt. Tycker faktiskt den är snyggare också om jag ska vara helt ärlig. Avskalat och elegant var ordet :-)
Pekskärmar i bilar är bedrövligt. Svårt att använda och samtidigt ha fokus på trafiken.
Jag tycker Tesla har gjort avkänningen i model S fantastiskt bra, lagom känslig så den oftast uppfattar rätt fast fingern hoppar en del i takt med väggupp. De har även placerat viktiga "knappar" bra så man kan nyttja kantstöd. Kan bara jämför med låne-mercan jag hade med nån slags märklig inmatningspad. Jag gav upp efter att ha stått stilla i 10 minuter för att mata in en adress i gpsen och körde på telefonen istället. Allt blir förstås bättre med tillvänjning och efter ytterligare några försök nästa dag så fick jag in en adress i Mercan, med reflexionen så här trassligt ska det väl inte behöva vara. Teslans skärm krävde avsevärt mindre tillvänjning för mig.

Jag hoppas att fokus på trafiken snart bara är ett minne.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjorn »

Verdi skrev:
Bjorn skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000

I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr

För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
En Tesla Model S 90D kostar 1,2 miljoner. 90kWh-batteri, fyrhjulsdrift, 0-100 på 4 sek... Visst är I-Pace mindre men den kommer fungera som familjebil också för de flesta. Det tror jag inte Model 3 gör.

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
Jag tänker att det inte bara är småtillval. Finns det anledning att tro att "frånpriset" gäller 90kWh och fyrhjulsdrift och 400hk då kan det bli en rätt trevlig bil. Jag bara inte riktigt tror det än.

Sån Tesla fan boy har jag inte råd att vara. Jag har inte mycket optioner, inte ens läderklädsel.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Bjorn skrev:
Verdi skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm.
Jag föredrar Model 3. Stor skärm som kommer närmare föraren är mer användarvänligt när man ska scrolla i spellistor i Spotify, fippla med Gps och dylikt. Tycker faktiskt den är snyggare också om jag ska vara helt ärlig. Avskalat och elegant var ordet :-)
Pekskärmar i bilar är bedrövligt. Svårt att använda och samtidigt ha fokus på trafiken.
Jag tycker Tesla har gjort avkänningen i model S fantastiskt bra, lagom känslig så den oftast uppfattar rätt fast fingern hoppar en del i takt med väggupp. De har även placerat viktiga "knappar" bra så man kan nyttja kantstöd. Kan bara jämför med låne-mercan jag hade med nån slags märklig inmatningspad. Jag gav upp efter att ha stått stilla i 10 minuter för att mata in en adress i gpsen och körde på telefonen istället. Allt blir förstås bättre med tillvänjning och efter ytterligare några försök nästa dag så fick jag in en adress i Mercan, med reflexionen så här trassligt ska det väl inte behöva vara. Teslans skärm krävde avsevärt mindre tillvänjning för mig.

Jag hoppas att fokus på trafiken snart bara är ett minne.
Jag tycker iDrive i BMW fungerar bra.

Själv ÄLSKAR jag att köra bil. Långt som kort. Jag HATAR att sitta som passagerare även på tråkiga motorvägskörningar. Jag hamnar liksom i nåt slags meditativt tillstånd och kopplar av. Lite som när man löptränar och har bra flås. För mig är AP helt irrelevant. Jag vill helt enkelt inte ha det. Enda gången det skulle vara intressant är om man druckit alkohol men där sätter lagstiftningen säkert sätta käppar i hjulet i många år framåt. Inte heller vill jag sova och låta bilen köra själv. Även om det är en falsk trygghet att hålla lite koll själv så är det en upplevd trygghet.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Bjorn skrev:
Jag tänker att det inte bara är småtillval. Finns det anledning att tro att "frånpriset" gäller 90kWh och fyrhjulsdrift och 400hk då kan det bli en rätt trevlig bil. Jag bara inte riktigt tror det än.

Sån Tesla fan boy har jag inte råd att vara. Jag har inte mycket optioner, inte ens läderklädsel.
De har ju inte nämnt att det ska finnas en svagare variant med mindre batteri nånstans. Ska det vara en betydligt dyrare bil så måste det ju vara nåt med batterierna eller drivlinan som skiljer. Inte "bara" skinnklädsel, navigation, HUD och den här vanliga utrustningslistan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
... Inte heller vill jag sova och låta bilen köra själv. Även om det är en falsk trygghet att hålla lite koll själv så är det en upplevd trygghet.
Jag håller med dig, AP är ingenting man behöver, och avsaknaden av AP skulle aldrig styra mitt val av bil. Farthållare är mycket bra, men mer än så behöver jag inte.
Men meningen ovan förstår jag inte. Menar du att ger falsk trygghet när man kör själv? Det tycker jag inte. Jag tycker snarare att alla former av AP-funktionalitet ger en falsk trygghet. Åtminstone i dagsläget. Man är lätt benägen att koppla av när bilen håller hastigheten och håller sig själv i filen. Det är lätt att känna någon form av (falsk) trygghet då. I själva verket måste man ha stenkoll, minst lika mycket som när man kör själv. Men det glömmer man lätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
På en BMW kan du också plocka på utrustning som dubblar ingångspriset. När jag köpte min Model X fanns ingen bil som ens med dubbla pengen mot det jag gav hade den utrustning som jag var ute efter. Den utrustning som jag främst var ute efter var "ren eldrift", "minst 30 mil räckvidd" och "möjlighet för 6 passagerare". Jag köpte inte alls bilen för accelerationen eller hästkrafterna. Min förra bil var en Kia Ceed och jag har aldrig haft en tanke på att köpa någon bil av de gamla premiummärkena eftersom jag tycker de kostar för mycket. Det finns ännu inget annat bilmärke än Tesla som kan erbjuda den utrustning som jag vill ha men jag hoppas att Jaguar, BMW, Audi, VW, Toyota, Volvo och alla de övriga bilmärkena kommer till skott snarast. Jag vill inte behöva betala 1 miljon till för nästa bil bara för att ingen annan tillverkare erbjuder den utrustning som jag är intresserad av.

För att nå topp-accelerationen för en produktionsbil finns det personer som kan ge v'äldigt mycket pengar för vilket visar sig i att Tesla och andra kan sälja detta för rätt mycket pengar.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
... Inte heller vill jag sova och låta bilen köra själv. Även om det är en falsk trygghet att hålla lite koll själv så är det en upplevd trygghet.
Jag håller med dig, AP är ingenting man behöver, och avsaknaden av AP skulle aldrig styra mitt val av bil. Farthållare är mycket bra, men mer än så behöver jag inte.
Men meningen ovan förstår jag inte. Menar du att ger falsk trygghet när man kör själv? Det tycker jag inte. Jag tycker snarare att alla former av AP-funktionalitet ger en falsk trygghet. Åtminstone i dagsläget. Man är lätt benägen att koppla av när bilen håller hastigheten och håller sig själv i filen. Det är lätt att känna någon form av (falsk) trygghet då. I själva verket måste man ha stenkoll, minst lika mycket som när man kör själv. Men det glömmer man lätt.
Det jag skrev förutsatte att AP är bevisat bättre än jag själv. Trodde konsensus här var att AP är framtiden. Jag ville helt enkelt inte framstå som fullt så negativ mot AP som jag kanske är. :)
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
På en BMW kan du också plocka på utrustning som dubblar ingångspriset. När jag köpte min Model X fanns ingen bil som ens med dubbla pengen mot det jag gav hade den utrustning som jag var ute efter. Den utrustning som jag främst var ute efter var "ren eldrift", "minst 30 mil räckvidd" och "möjlighet för 6 passagerare". Jag köpte inte alls bilen för accelerationen eller hästkrafterna. Min förra bil var en Kia Ceed och jag har aldrig haft en tanke på att köpa någon bil av de gamla premiummärkena eftersom jag tycker de kostar för mycket. Det finns ännu inget annat bilmärke än Tesla som kan erbjuda den utrustning som jag vill ha men jag hoppas att Jaguar, BMW, Audi, VW, Toyota, Volvo och alla de övriga bilmärkena kommer till skott snarast. Jag vill inte behöva betala 1 miljon till för nästa bil bara för att ingen annan tillverkare erbjuder den utrustning som jag är intresserad av.
Möjligen om du maxar en "billig" bil som t ex 520d. Annars är det inte fråga om såna pengar.

Det jag främst tänker på är prisskillnaden mellan P100D och en vanlig 90D. För mig erbjuder P100D ett litet mervärde men redan 90D är mer än snabb nog.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
På en BMW kan du också plocka på utrustning som dubblar ingångspriset. När jag köpte min Model X fanns ingen bil som ens med dubbla pengen mot det jag gav hade den utrustning som jag var ute efter. Den utrustning som jag främst var ute efter var "ren eldrift", "minst 30 mil räckvidd" och "möjlighet för 6 passagerare". Jag köpte inte alls bilen för accelerationen eller hästkrafterna. Min förra bil var en Kia Ceed och jag har aldrig haft en tanke på att köpa någon bil av de gamla premiummärkena eftersom jag tycker de kostar för mycket. Det finns ännu inget annat bilmärke än Tesla som kan erbjuda den utrustning som jag vill ha men jag hoppas att Jaguar, BMW, Audi, VW, Toyota, Volvo och alla de övriga bilmärkena kommer till skott snarast. Jag vill inte behöva betala 1 miljon till för nästa bil bara för att ingen annan tillverkare erbjuder den utrustning som jag är intresserad av.
Möjligen om du maxar en "billig" bil som t ex 520d. Annars är det inte fråga om såna pengar.

Det jag främst tänker på är prisskillnaden mellan P100D och en vanlig 90D. För mig erbjuder P100D ett litet mervärde men redan 90D är mer än snabb nog.
Håller med dig om att P och Ludicrous inte är något som jag skulle vilja betala 500tkr extra som är prisskillnaden mellan 100D och P100D med Ludicrous. Det finns garanterat fler som inte tycker att det är prisvärt men sedan finns det tillräckligt många som ändå tycker att det är OK att betala 500tkr för just P och Ludicrous vilket gör att Tesla kan ta dessa pengar för detta. Jag ser inget fel i detta, det är ju en löjligt lite om man jämför med de 6-7 miljoner kronor extra som Super Sport-versionen av Bugatti Veyron kostar jämfört med grundmodellen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Bjorn skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000

I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr

För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
En Tesla Model S 90D kostar 1,2 miljoner. 90kWh-batteri, fyrhjulsdrift, 0-100 på 4 sek... Visst är I-Pace mindre men den kommer fungera som familjebil också för de flesta. Det tror jag inte Model 3 gör.

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
Efter att ha kollat igenom tillvalslistan till F-pace så skulle jag säga att priset kan sticka iväg ganska rejält, här är några av tillvalen.
Beroende på modell så kostar den 437900-785 900 kr, vilken ska I Pace jämföras med?
Upp till 28 000 för adoptiva led strålkastare
Uppvärmda framsäten, 4600 kr
Fyrzoners klimatkontroll 18 800 kr
Tidsinställd kliamfunktion med fjärkontroll 18 200 kr
Backkamera 5200 kr
avancera packet för parkeringshjälp, 25 800 kr

Jag vet att många av de tillbehören Jaguar erbjuder finns inte för Tesla men priset kan nog ganska lätt stiga rejält.

http://ipaper.ipapercms.dk/NicChristian ... ter/FPACE/
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Håller med dig om att P och Ludicrous inte är något som jag skulle vilja betala 500tkr extra som är prisskillnaden mellan 100D och P100D med Ludicrous. Det finns garanterat fler som inte tycker att det är prisvärt men sedan finns det tillräckligt många som ändå tycker att det är OK att betala 500tkr för just P och Ludicrous vilket gör att Tesla kan ta dessa pengar för detta. Jag ser inget fel i detta, det är ju en löjligt lite om man jämför med de 6-7 miljoner kronor extra som Super Sport-versionen av Bugatti Veyron kostar jämfört med grundmodellen...
Lite fjantigt att jämföra en Tesla med Veyron utifrån 0-100 tiden. Det är ju inte därför folk köper en Veyron. En Veyron är ju en statusbil för de snuskigt rika. Driftskostnaderna är löjliga. Oljebyte kostar väl typ 70 tusen och en uppsättning däck flera hundra tusen.

Vad gäller sportbilar allmänt så använder de sin prestanda till att köra på racingbana och/eller köra snuskigt fort på Autobahn. En Tesla kan inte göra nåt av det utan är en ren bruksbil. 0-100 är inte användbart till något utan har historiskt använt som en måttstock på hur snabb en bil är. Att Tesla är bra på den siffran är ju ballt men det betyder ju ingenting. Särskilt inte i Sverige om man ska vara i närheten av laglig.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Efter att ha kollat igenom tillvalslistan till F-pace så skulle jag säga att priset kan sticka iväg ganska rejält, här är några av tillvalen.
Beroende på modell så kostar den 437900-785 900 kr, vilken ska I Pace jämföras med?
Upp till 28 000 för adoptiva led strålkastare
Uppvärmda framsäten, 4600 kr
Fyrzoners klimatkontroll 18 800 kr
Tidsinställd kliamfunktion med fjärkontroll 18 200 kr
Backkamera 5200 kr
avancera packet för parkeringshjälp, 25 800 kr

Jag vet att många av de tillbehören Jaguar erbjuder finns inte för Tesla men priset kan nog ganska lätt stiga rejält.

http://ipaper.ipapercms.dk/NicChristian ... ter/FPACE/
Javisst, men det blir ju inte över en miljon... ;)
Skriv svar