Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Personligen sätter jag allt i perspektiv till prislappen. Hade den kostat 300.000:- mindre hade jag kanske kunnat acceptera enfas OCH avsaknad av laddnätverk.

Nu är den ju dyrare än Tesla tom. Samma pris som Model X men storlek som en Model Y (?). Skulle jag betala ännu mer för en elbil idag så skulle jag förvänta mig en förbättring jämfört med Teslan totalt sett. För mig är i-pacen i sin helhet en tydlig försämring (även om den har ett par fördelar som tex utseende och troligen detaljkvalitet i interiören).
Vi vet faktiskt bara grundpriset än så länge. Den _kan_ ju vara fullutrustad som standard. Då är priset helt ok. Men troligen inte... Kan räkna till minst 4 dealbreakers för min del.
Gör vi? Jag har iofs inte fått någon prisuppgift alls ännu (inte orkat snacka med säljaren än, är på semester) men tidigare i tråden har vi ju fått tre nivåer på norska priser med lite info ang utrustning samt:

940 900
1 078 900

Som svenska priser med en nivå "mellan". Tror man kan utgå ifrån att de tre utrustningsnivåerna är desamma mellan Sverige och Norge.

Vi "vet" ju dessutom att den enbart kommer med 90 kWh som alternativ... Så de 140k som diffar lär ju vara ren utrustning. Sen är väl frågan om man för 1,08 MSEK får den helt fullsmetad eller om det fortfarande finns en rad tillägg...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

Priset 1078' är för en fullsmetad bil. Tillkommer gör metallic (i 2 olika prisklasser) samt uppgradering av fälgar till 22" (som jag tyckte han sa kostade 22000). Drag kostar såklart extra också, ingen prisuppgift dock på det.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

erbo73 skrev:
Priset 1078' är för en fullsmetad bil. Tillkommer gör metallic (i 2 olika prisklasser) samt uppgradering av fälgar till 22" (som jag tyckte han sa kostade 22000). Drag kostar såklart extra också, ingen prisuppgift dock på det.
OK, tack för infon! Så mao runt 1150 för "allt".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
erbo73 skrev:
Priset 1078' är för en fullsmetad bil. Tillkommer gör metallic (i 2 olika prisklasser) samt uppgradering av fälgar till 22" (som jag tyckte han sa kostade 22000). Drag kostar såklart extra också, ingen prisuppgift dock på det.
OK, tack för infon! Så mao runt 1150 för "allt".

Fast det var norska priser? Det är väl utan moms? Eller hur fungerar det?
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 feb 2017 20:24
Ort: Malevik

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Kullen »

Det är de svenska priserna inkl moms.
BMW X5 45e
BMW IX xDrive40
Audi Q4 e-tron
väntar på BMW i4 M50
väntar på Audi Q8 e-tron

http://---
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

erbo73 skrev:
Priset 1078' är för en fullsmetad bil. Tillkommer gör metallic (i 2 olika prisklasser) samt uppgradering av fälgar till 22" (som jag tyckte han sa kostade 22000). Drag kostar såklart extra också, ingen prisuppgift dock på det.
Om du kollar på Jauars hemsida på t ex F-Pace så finns det först olika motorer, sen kommer olika variante(sport eller lyx) och efter det finns det en lång lista på tillval där långt ifrån alla ingår i dyraste varianten, varför skulle det vara annolunda med I-Pace? Inte ens värme i framsätet är standard för dyraste varianten ut@n kostar 4600 kr extra. Fyr-zoner klimatkontroll kostar 18 800 kr extra, är detta standard för I-Pace eller kommer det inte finnas att ens välja?

http://ipaper.ipapercms.dk/NicChristian ... E/?page=16
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

vigge50 skrev:
erbo73 skrev:
Priset 1078' är för en fullsmetad bil. Tillkommer gör metallic (i 2 olika prisklasser) samt uppgradering av fälgar till 22" (som jag tyckte han sa kostade 22000). Drag kostar såklart extra också, ingen prisuppgift dock på det.
Om du kollar på Jauars hemsida på t ex F-Pace så finns det först olika motorer, sen kommer olika variante(sport eller lyx) och efter det finns det en lång lista på tillval där långt ifrån alla ingår i dyraste varianten, varför skulle det vara annolunda med I-Pace? Inte ens värme i framsätet är standard för dyraste varianten ut@n kostar 4600 kr extra. Fyr-zoner klimatkontroll kostar 18 800 kr extra, är detta standard för I-Pace eller kommer det inte finnas att ens välja?

http://ipaper.ipapercms.dk/NicChristian ... E/?page=16
Fyrzons klimat ingick i First Edition liksom Headup display. Skillnaden annars ner till HSE var annars extra mycket skinn (framgick dock inte var, antar instrumentbräda?), blanksvarta sidofönsterrammar och lite annat lull-lull. HSE kostade om jag minns rätt kring 1020', så 60000 mindre för den.

Med all säkerhet kommer det framöver mer gå att individualisera i-Pacen hur som helst (och tills dess har de säkert lärt sig vilken laddare vi skandinaver vill ha...) men det dröjer nog ett tag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av p1457 »

Snart kanske inte bilarna behöver trefas AC-laddning.

http://new.abb.com/ev-charging/dc-home-chargers

Skulle göra susen för min leaf.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

p1457 skrev:
Snart kanske inte bilarna behöver trefas AC-laddning.

http://new.abb.com/ev-charging/dc-home-chargers

Skulle göra susen för min leaf.
Ja det var ju lite det jag skrev om tidigare i tråden :)
Det skulle lösa hemmaladdningen iaf (dock inte på jobbet eller på köpcenter osv)...
Dom kostar en slant men börjar bli någorlunda prisvärda iaf...

Fast det är ff lite knäppt att dom inte har det i alla inbyggda laddare från början kan man ju tycka (iaf nu när elbilarna funnits ett tag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

90 minuuter, tiden det tar å lade 80% med 50 kW DC
Visst, det behöver inte betyda att högre effekt inte kommer erbjudas men är det verkligen något att skryta om med stora siffror på sida 21?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jpetters »

Donna beskriver ju konceptbilen. Jag fick den Tyska (Schweiz) versionen för ca ett år sedan. Så kan nog ha hänt en del sen dess.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
90 minuuter, tiden det tar å lade 80% med 50 kW DC
Visst, det behöver inte betyda att högre effekt inte kommer erbjudas men är det verkligen något att skryta om med stora siffror på sida 21?
I den jag läste, samt vid presentationen, var de även stolta över det ganska risiga CW-värdet ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av frippan »

Fully charged tar en provtur i en tidig utgåva av bilen.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av joel80 »

Och i Fully Charged så nämner han att domhar bilar ute i Sverige och Ryssland för att testa bl.a traction control. Typ vinterkörning!! Är det ingen som bor uppåt nära dom där sjöarna dom brukar hålla till på och provköra nya bilar? :D Åk dit varje dag och spoinera!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av joel80 »

Legato skrev:
Personligen sätter jag allt i perspektiv till prislappen. Hade den kostat 300.000:- mindre hade jag kanske kunnat acceptera enfas OCH avsaknad av laddnätverk.

Nu är den ju dyrare än Tesla tom. Samma pris som Model X men storlek som en Model Y (?). Skulle jag betala ännu mer för en elbil idag så skulle jag förvänta mig en förbättring jämfört med Teslan totalt sett. För mig är i-pacen i sin helhet en tydlig försämring (även om den har ett par fördelar som tex utseende och troligen detaljkvalitet i interiören).
De argumentet köper jag. 22kw-stolpar blir inte lika användbara. Men att helt diskvalificera en bil för det.. Då ska man ofta röra sig och hamna i situationer där man bara måste ladda med 22kw.
Kanske om man bor långt norrut där det än så länge inte finns så många snabbladdare.


Jag laddar själv enfas 16A i villan jag bor i. Har eluppvärmt, endast 20A huvudsäkring.

Det enda jag behövt göra är att ställ in min bil på att inte ladda mellan 17:00-18:30. Det är då vi normalt lagar mat.. Innan jag ställde in det i bilen drog jag några säkringar vintertid och när man lagade nått med ugnen igång samt flera av plattorna. Hände inte alltid utan kanske var i samband med att varmvattenberedaren också startade eller nått annat i huset.
Förutom under den tiden har jag aldrig haft problem att dra 16A ur ett uttag. (Har ett CEE-uttag 1-fas 16A)


För vissa som ofta kommer hem med helt tomt batteri kan jag också förstå önskan av att snabbt kunna fylla på några mil om det är kvällsärenden som måste göras. Men de flesta lär väl ä då inte komma hem helt tomma var och varannan dag?

Prismässigt kan jag också hålla med er.. Med tanke på kostnaden borde det vara med.
Men är det en rejält bra bil i övrigt kanske det ändå inte är helt avgörande...?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Klintan »

joel80 skrev:
De argumentet köper jag. 22kw-stolpar blir inte lika användbara. Men att helt diskvalificera en bil för det.. Då ska man ofta röra sig och hamna i situationer där man bara måste ladda med 22kw.
Kanske om man bor långt norrut där det än så länge inte finns så många snabbladdare.
Redundansen försvinner om 22kW-stolpar inte kan användas. Behöver inte åka norrut för det. Här i Skaraborg är det tunt med snabbladdare, Skövde har en, Mariestad har en. Sen finns det ingen norrut längs E20 förrän Örebro. Kommer man till en upptagen eller trasig snabbladdare kan det vara bra med 22kW som reserv.
Elbilist sedan 2014
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Limbster »

Precis som Legato är inne på. Betalar man en miljon för en bil ska den fan ha allt som övriga elbilar har annars ska den naturligtvis dissas lite. Den är ju mer utrustad som en Leaf fast med större batteri och awd är det värt cirka 4 gånger priset? Vi får se om den säljer något i Sverige?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
joel80 skrev:
De argumentet köper jag. 22kw-stolpar blir inte lika användbara. Men att helt diskvalificera en bil för det.. Då ska man ofta röra sig och hamna i situationer där man bara måste ladda med 22kw.
Kanske om man bor långt norrut där det än så länge inte finns så många snabbladdare.
Redundansen försvinner om 22kW-stolpar inte kan användas. Behöver inte åka norrut för det. Här i Skaraborg är det tunt med snabbladdare, Skövde har en, Mariestad har en. Sen finns det ingen norrut längs E20 förrän Örebro. Kommer man till en upptagen eller trasig snabbladdare kan det vara bra med 22kW som reserv.
Exakt. Nu slapp jag skriva det. :) Mariestads laddare är dessutom trasig sedan december. Någon redundans i laddinfrastrukturen kan man än så länge inte prata om. Enfas funkar helt enkelt inte. Det är illa nog med tvåfas i min Tesla och laddning tar evigheter. Jag skulle fått fnatt om jag hade behövt vänta ytterligare dubbelt så lång tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Vasp »

jag trodde faktiskt att jag såg till några kamouflerade i-Pace på en parkerad biltransport på väg hem från jobbet i söndags. Tog mig en ordentlig titt men de kamouflerade bilarna hade alla avgasrör så då försvann min nyfikenhet. De icke kamouflerade bilarna på transporten var i alla fall från BMW.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Vasp skrev:
jag trodde faktiskt att jag såg till några kamouflerade i-Pace på en parkerad biltransport på väg hem från jobbet i söndags. Tog mig en ordentlig titt men de kamouflerade bilarna hade alla avgasrör så då försvann min nyfikenhet. De icke kamouflerade bilarna på transporten var i alla fall från BMW.
Avgasröret kan ju ha varit fejkat iofs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Limbster skrev:
Precis som Legato är inne på. Betalar man en miljon för en bil ska den fan ha allt som övriga elbilar har annars ska den naturligtvis dissas lite. Den är ju mer utrustad som en Leaf fast med större batteri och awd är det värt cirka 4 gånger priset? Vi får se om den säljer något i Sverige?

Don't go there. Teslorna saknar skitmycket som borde finnas på en bil för en miljon så...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Don't go there. Teslorna saknar skitmycket som borde finnas på en bil för en miljon så...
Precis. Även om I-Pace skulle sakna trefasladdning så kommer den ju ha en del andra saker som en Tesla inte har. Inte nödvändigtvis elbilsrelaterade saker, men ändå sånt som man förväntar sig i en så pass dyr bil. När det gäller häftiga features kan jag inte tycka att vi är så himla bortskämda med våra Teslor som vissa gärna vill ge sken av. Du Verdi har häromdagen skrivit en liten lista med exempel på saker som inte finns i en Tesla och den listan kan göras än längre.
Om I-Pace inte kommer att vara extremt avskalad, vilket jag inte tror, så tycker jag inte att den är så himla dyr i jämförelse. Framförallt inte med tanke på att det är en elbil. En Jagga kostar ju alltid en del, även som fossilbil, så sett är merkostnaden för elbilen inte så stor egentligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Jag förväntar mig att Model Y blir ganska exakt lika stor som i-pace. Förväntar mig att den startar på ca 450k när den kommer. Jaggan alltså drygt dubbelt så dyr. Ungefär samma prisbild som den betydligt större Model X...

Jag äger som tidigare nämnt en F-Type 2016. Har också ägt en RR Evoque. Fin kvalitetskänsla på skinnet i JLR-bilar och passformen är nog något bättre, men i övrigt tycker jag kvalitetskänslan är avsevärt högre i en Tesla.

Verdi och Mati: Vad är det för funktioner ni får i en i-pace men ej i Teslan som ni tycker är intressanta? För mig är det bara utseendet som talar till i-Pace fördel.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Verdi och Mati: Vad är det för funktioner ni får i en i-pace men ej i Teslan som ni tycker är intressanta? För mig är det bara utseendet som talar till i-Pace fördel.
Jag vet inte vad man får i en I-Pace, den har ju inte kommit än. Men om man tittar på de flesta andra bilar, det behöver inte ens vara samma prisklass, så kan man få (tillval eller standard) bland annat:
- Dynamiskt helljus med kurvljus
- Strålkastartvätt
- Uppvärmd vindruta
- Ventilerade stolar
- Massagestolar
- Massa olika färger och klädsel
- 4-zons klima
- Skärmar i nackstöden
- Säkerhetsfunktioner såsom döda-vinkel varning, fotgängar- och vilt-detektering
- Backradar
- Android auto / apple car play
- On-call service
- osv osv
Det betyder inte att man behöver allt detta, men det går att köpa om man vill ha det och om man har råd. I en Tesla går det inte att välja så mycket, alla bilar är i princip ganska lika. Det har nästan mer betydelse för bilens utrustningsnivå när den är byggd än vad ägaren har bockat i som tillval.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar