Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 09 okt 2018 19:21

mati skrev:
danni skrev:Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.

Ja, Teslas kupévärmare drar upp till 6kW och batterivärmaren ungefär lika mycket till. Det kan förresten också vara förklaringen varför Teslan nu på hösten har börjat dra så jäkla mycket på korta sträckor, jämfört med e-Golfen som ju saknar batterivärmare. Värmepumpen är kanske bara halva förklaringen.

Jag har sett upp till 5-6 kW som mest på IKEA s Sparsnäs när jag sätter på värmen via appen, men 6+ 6 har jag inte sett. Kan värmen dra 12kW totalt ?
Låter väldigt mycket. Tror också på väl under 1kW för kupe’ värmen. Minns den gamla värmaren från Biltema på 650 W räckte till för en SAAB kupe’.
Sorry för en rejäl OT...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Verdi » 09 okt 2018 19:28

Gustafsson skrev:
mati skrev:
danni skrev:Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.

Ja, Teslas kupévärmare drar upp till 6kW och batterivärmaren ungefär lika mycket till. Det kan förresten också vara förklaringen varför Teslan nu på hösten har börjat dra så jäkla mycket på korta sträckor, jämfört med e-Golfen som ju saknar batterivärmare. Värmepumpen är kanske bara halva förklaringen.

Jag har sett upp till 5-6 kW som mest på IKEA s Sparsnäs när jag sätter på värmen via appen, men 6+ 6 har jag inte sett. Kan värmen dra 12kW totalt ?
Låter väldigt mycket. Tror också på väl under 1kW för kupe’ värmen. Minns den gamla värmaren från Biltema på 650 W räckte till för en SAAB kupe’.
Sorry för en rejäl OT...


Ja, antagligen. Jag drog bara till med nåt. Däremot är det nog mer kyleffekt när man kör i full fart än när man står stilla så då drar den nog lite mer.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Geni87 » 09 okt 2018 22:17

12man skrev:
Geni87 skrev:Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?

är det som händer med luft/luft värmepumpar i hemmen iallafall, torde var samma process, men om problemet är att kyla batterierna vid laddning så skulle man ju använda den värmen att smälta isen men allt blir komplext då?
sen är det troligen blötare luft där 2dm över vägbanan


Mja, kan inte påstå att jag har haft problem med det på de luft/luft värmepumpar vi har, men det är klart att det kan vara tuffare förhållanden 2dm över vägbanan. Å andra sidan vintertestar de flesta seriösa biltillverkare rejält, så jag ser inte det som någon överhängande risk i majoriteten av alla användsningsfall. Sen sitter ju faktiskt kondensorn i samma paket som luft/vatten värmeväxlaren för kylslingan i bilen, och om batteriet är varmt lär den hålla minst samma temperatur som batteriet och därmed tina eventuell is. Används värmepumpen som AC för att kyla batteriet kommer dessutom kondensorn i fronten bli varm, och eventuell is bör smälta.
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Legato » 10 okt 2018 14:43

Gustafsson skrev:Jag har sett upp till 5-6 kW som mest på IKEA s Sparsnäs när jag sätter på värmen via appen, men 6+ 6 har jag inte sett. Kan värmen dra 12kW totalt ?
Låter väldigt mycket. Tror också på väl under 1kW för kupe’ värmen. Minns den gamla värmaren från Biltema på 650 W räckte till för en SAAB kupe’.
Sorry för en rejäl OT...


11,7 kW var det någon på TMC som mätte upp som maximal förbrukning. Om det inte är extrem kyla ute så gäller ju detta bara några minuter dock. Batteriet tror jag värms på max lite längre än kupén generellt, men jag vill minnas att det var under 5 minuter på peakeffekt när bilen hade stått länge i -30 grader iaf.
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Leo » 10 okt 2018 20:36

Har för mig jag läst 5,5kW för kupe’värmen och 6kW för batterivärmen som max vad de drar även om det säkerligen är korta perioder.

Åkte i -28 i vintras upp till Ammarnäs och hur varmt som helst inne i bilen i vår X100D.
Använd min referallänk och få 1000kr i kredit för laddning på Tesla Supercharger! http://ts.la/erik9108
X100D-17
e-Golf-18
Reserverad Model 3
Tidigare P85-14 3000mil
Tidigare 3st e-Golf, tot 6000mil
Tidigare e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 15 feb 2015 19:58
Ort: Södertälje

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare helix » 11 okt 2018 23:09

Förstår syftet, men oj vad det här kan bli knepigt med alla högfrekventa ljud. Behövs det verkligen? :?

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 01 jan 2017 17:41

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav TeslaTissel » 11 okt 2018 23:25

helix skrev:Förstår syftet, men oj vad det här kan bli knepigt med alla högfrekventa ljud. Behövs det verkligen? :?


Kunde inte avstå frestelsen att lägga in det där i min blogg som här klistrats in i inlägget nedan, så ni slipper gå till den,

Jaguar lanserar ljud-varningssystem för fotgängare: Länk: http://blog.ho-form.se/?p=6055

För första gången är det elbilen Jaguar I-pace som utrustats med ett avancerat ljudsystem som skall varna fotgängare.

Allt efter sedan el-fordon började introduceras har man försökt arbeta på regler hur detta skall implementeras. 2010 började man i Japan arbeta på denna typ av system och så sent som i år godkände USA regelverket i februari -18 genom NHTSA – Nationa Highway Traffic Safety Administration. EU i sin tur föreslog under 2014 att ”Acoustic Vehicle Alerting Systems” skulle vara obligatoriska och komma i kraft under 2019. (Se under rubriken European Union. – För mer kring detta).

Systemet har utvecklats tillsammans med en blindhundsorganisation, Guide Dogs UK Länk: https://www.guidedogs.org.uk/news/

”We developed the Audible Vehicle Alert System for the I-Pace to ensure the safety of all road users, Jaguars NVH technical specialist Lain Suffield said. “Our potentially life-saving technology cannot be switched off, and we are pleased to have the support of Guide Dogs, as the leading charity for people with sight loss, to ensure real people are at the heart of our product testing.”
Ovanstående citat är alltså lite oklart då Lain Suffield säger, för att garantera säkerheten för ALLA trafikanter?

https://www.motoringresearch.com/car-news/jaguar-i-pace-sound-guide-dogs-for-the-blind-approved/

https://www.guidedogs.org.uk/news/
TeslaTissel
 
Inlägg: 790
Blev medlem: 10 mar 2016 23:04
Ort: Mälardalen etc

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare 12man » 12 okt 2018 09:33

Om inte en guidedog hör elbilen, då är det dags att ta jycken till veterinären
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 1935
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 12 okt 2018 16:59

Jag blir provocerad varje gång detta ämne tas upp. Hur i alla glödheta bananer kan det vara en skillnad mellan en elbil och en hybrid som kör på eldrift eller en mycket tyst bensinbil? Varför är det bara elbilar som ska ha detta fjantiga ljud som kanske!!! hjälper till en tyst dag utan väder, andra trafikanter, övriga ljud i omgivningen etc?
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Jaguar I-Pace (leverans 5 nov. -18)
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6675
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Bjelke » 12 okt 2018 17:50

HelectriC skrev:Jag blir provocerad varje gång detta ämne tas upp. Hur i alla glödheta bananer kan det vara en skillnad mellan en elbil och en hybrid som kör på eldrift eller en mycket tyst bensinbil? Varför är det bara elbilar som ska ha detta fjantiga ljud som kanske!!! hjälper till en tyst dag utan väder, andra trafikanter, övriga ljud i omgivningen etc?

Samma här, obeskrivligt trams alltihop.
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 9529
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster