Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Vad få val det gick att göra i den svenska konfiguratorn :o Det går ju tex inte att välja performancestolar, HUD, exteriört kolfiberpaket mm. Eller ens färg på inredningen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Jaguar I-Pace

Inlägg av nicklasandersson »

Jag kunde välja hud, glastak, 4-zons klimatanläggning och performancepaket (med kolfiber). Valde inte allt men min bil landade på 950’
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

nicklasandersson skrev:
Jag kunde välja hud, glastak, 4-zons klimatanläggning och performancepaket (med kolfiber). Valde inte allt men min bil landade på 950’
Jag ser nu att det går att välja fler grejer till SE än till HSE trots att inte allt ingår i HSE. Konstigt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nicklasandersson »

Aha, det förklarar det. Jag valde en SE som utgångsmodell.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

Intressant om i-Pace "gasrespons" i TV:s artikel. Frugans i3 är är ju likadan, att kraften gradvis byggs upp till skillnad från Teslan där allt är på en gång. Uppskattar helt klart responsen i Tesla bättre (även om jag tyckte att den var helt ok i i3:an innan Teslan köptes).
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

erbo73 skrev:
Intressant om i-Pace "gasrespons" i TV:s artikel. Frugans i3 är är ju likadan, att kraften gradvis byggs upp till skillnad från Teslan där allt är på en gång. Uppskattar helt klart responsen i Tesla bättre (även om jag tyckte att den var helt ok i i3:an innan Teslan köptes).
Som Danni pratar om i kommentarerna handlar det förmodligen om skillnaden i karaktär på en asynkromaskin och en PM-maskin. Sen har ju I-pacen väldigt mycket mer effekt och moment än en i3, så den lär fortfarande uppfattas som väldigt kvick ur startgroparna jämfört med en ICE. Bara en PHEV är ju väldigt mycket mer "på" än en ICE vid samma systemeffekt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Som Danni pratar om i kommentarerna handlar det förmodligen om skillnaden i karaktär på en asynkromaskin och en PM-maskin. Sen har ju I-pacen väldigt mycket mer effekt och moment än en i3, så den lär fortfarande uppfattas som väldigt kvick ur startgroparna jämfört med en ICE. Bara en PHEV är ju väldigt mycket mer "på" än en ICE vid samma systemeffekt.
Ser man på accelerationstestet mellan Model X och i-Pace ser det inte ut att vara någon skillnad vid startögonblicket. Vad det nu är värt med tanke på att det är Jaguars eget test.

Oavsett tror jag inte att det är någon skillnad i karaktär mellan motorerna i sig. Visst, om en AC och PM motor har samma märkeffekt och en tål 20% överlast under en kort period så blir det förstås skillnad i karaktär. Men det viktiga är väl i så fall storlek + vikt på de två motorerna. Model 3 motorn är ex vad jag förstår väldigt liten, mindre än den främre motorn i S/X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Som Danni pratar om i kommentarerna handlar det förmodligen om skillnaden i karaktär på en asynkromaskin och en PM-maskin. Sen har ju I-pacen väldigt mycket mer effekt och moment än en i3, så den lär fortfarande uppfattas som väldigt kvick ur startgroparna jämfört med en ICE. Bara en PHEV är ju väldigt mycket mer "på" än en ICE vid samma systemeffekt.
Ser man på accelerationstestet mellan Model X och i-Pace ser det inte ut att vara någon skillnad vid startögonblicket. Vad det nu är värt med tanke på att det är Jaguars eget test.

Oavsett tror jag inte att det är någon skillnad i karaktär mellan motorerna i sig. Visst, om en AC och PM motor har samma märkeffekt och en tål 20% överlast under en kort period så blir det förstås skillnad i karaktär. Men det viktiga är väl i så fall storlek + vikt på de två motorerna. Model 3 motorn är ex vad jag förstår väldigt liten, mindre än den främre motorn i S/X.
Menar du att Jaguar skulle ha skruvat ner effekten på Teslan i testet, eller varför skulle det inte vara värt något?

Hänger inte alls med varför motorns fysiska storlek och vikt skulle spela roll för karaktären i drivlinan? Förresten, båda är AC-motorer. ;)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Menar du att Jaguar skulle ha skruvat ner effekten på Teslan i testet, eller varför skulle det inte vara värt något?
Nej, men det är svårt att avgöra någon eventuell skillnad i karaktär, ex lite hårdare acceleration från 0-10 km/h och dylikt, från videon.
Hänger inte alls med varför motorns fysiska storlek och vikt skulle spela roll för karaktären i drivlinan?
Menar bara att en eventuell jämförelse mellan två typer av motorer måste ta hänsyn till alla parametrar. Storlek, vikt, pris, effektivitet. Så utan att vara någon expert så tror jag att eventuella skillnader i karaktär på drivlinan handlar till 99% om mjukvara/design.
Förresten, båda är AC-motorer. ;)
Den gängse förkortningen haltar lite ja
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Menar du att Jaguar skulle ha skruvat ner effekten på Teslan i testet, eller varför skulle det inte vara värt något?
Nej, men det är svårt att avgöra någon eventuell skillnad i karaktär, ex lite hårdare acceleration från 0-10 km/h och dylikt, från videon.
Hänger inte alls med varför motorns fysiska storlek och vikt skulle spela roll för karaktären i drivlinan?
Menar bara att en eventuell jämförelse mellan två typer av motorer måste ta hänsyn till alla parametrar. Storlek, vikt, pris, effektivitet. Så utan att vara någon expert så tror jag att eventuella skillnader i karaktär på drivlinan handlar till 99% om mjukvara/design.
Förresten, båda är AC-motorer. ;)
Den gängse förkortningen haltar lite ja
Det är absolut svårt att avgöra någon skillnad i karaktär från videon, men det hade nog gällt oavsett vem som gjorde videon. :) Bilarna är ju ganska jämnbördiga i acceleration redan på pappret. Vore väldigt intressant att provköra båda två precis efter varandra för att jämföra skillnad i karaktär. Även hur Model 3 känns jämfört med S/X, då den också har en annan motordesign.

Det kan också handla om hårdvara/mjukvara i invertrarna, men det är omöjligt att jämföra när så lite är känt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

erbo73 skrev:
Intressant om i-Pace "gasrespons" i TV:s artikel. Frugans i3 är är ju likadan, att kraften gradvis byggs upp till skillnad från Teslan där allt är på en gång. Uppskattar helt klart responsen i Tesla bättre (även om jag tyckte att den var helt ok i i3:an innan Teslan köptes).
Det fina med begränsningen är ju att grejerna håller bättre och att körningen blir mjukare.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

Hej,

Då det verkar finnas många insatta personer här så passar jag på att flika in med en fråga.

Min pendling är ungefär 22 mil per dag, varav en stor del på motorväg. Vissa dagar uppåt 30mil. Jag har inte möjlighet till laddning dagtid. Jag är inte hemma mer än 11 timmar en "vanlig" natt.

Jag bor i villa, med en huvudsäkring på 20A (som jag tror mig kunna få höjd till 25A), men det skall ju räcka till värmepump och allt annat i huset också.

När jag räknar på det här (och vill ha marginal för vinterdagar, åska, hagel och drivis) så känns det som att jag inte kommer att hinna ladda under natten det jag förbrukat under dagen, med tanke på begränsningen som enfas-laddaren i I-pace skulle ge mig.

Just nu är min beräkning att jag skulle göra av med omkring 46kWh en vanlig dag, men med 1-fas 16A och 11 timmar laddning enbart hinna ladda 35kWh på natten. Det gör att fredagen blir tuff....

Som jag ser det skulle jag ha tre alternativ för att lösa detta:

1. Köp inte en I-pace, utan istället t.ex. en Tesla S, som har trefasladdare.
2. Planera in stopp vid en 50kW snabbladdare 1-2 ggr i veckan för att "ladda ifatt". Jag passerar en sådan varje dag.
3. Skaffa en alternativ laddlösning hemma.

T.ex. en sådan här: http://www.hresol.com.au/downloads/985- ... 2011kW.pdf
Eller en sådan här: http://setec-power.se/produkt/10kw-css- ... r-laddare/
Bägge är DC-laddare (CSS) med omkring 10-11kW i laddning, och kan matas från trefas.

Den första ser ju snygg ut, men jag har inte sett något pris, och vet inte ens om den går att beställa idag.
Den andra har ju svenskt pris, men har som jag förstår det en fläkt som låter, och jag vet inte hur den skulle må i en carport året runt.

Men nu mina frågor:
* Tänker jag rätt runt förbrukning/laddning, eller har jag gjort några stora grodor?
* Är det möjligt att använda en DC-laddare som hemma-laddare, är det på något sett negativt för batterihälsan, och kommer den att gå att styra som förväntat (när den skall ladda, när den skall vara färdig, förvärmning av bil och batterier osv)?
* Finns det något ytterligare alternativ?

Tacksam för all feedback!
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av evilirish »

När jag bara hade Leafen (klara också bara 1fas) så ställde jag laddboxen på 20A trots att jag bara har 20A huvudsäkring. Värmepump, VV-beredare, kyl/frys gick på de andra två faserna så den var typ bara belastad när man drog igång spisen. Peppar peppar så höll det i 2 år utan smälld säkring. Nu laddade jag bara sisådär 20kWh per natt så den var på timer efter midnatt, gjorde att jag lugnt kunde använda spisen till kvällsmat.

Tips är att kolla upp hur ditt proppskåp ser ut, har du tur är där en fas som är "ledig".
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jpetters »

En Tesla borde vara en enklare lösning. Med tanke på i-Pace är en helt ny modell är det ju sannolikt att den kan ha en del barnsjukdomar, vilket ju en del Teslor också har... Även om mina två fungerar finfint.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

En DC-laddare för hemmabruk bör kunna vara en bra lösning, som har diskuterats tidigare i tråden. Batteriet laddas ju alltid med DC oavsett, så skillnaden ligger egentligen bara i vart omvandlingen AC->DC sker, antingen i bilens inbyggda ombordladdare eller utanför bilen. Ska inte ha någon betydelse för batterihälsan. När det gäller styrning av laddaren och sånt kan det säkert skilja sig beroende på vilken tillverkare det är av boxen, men jag har svårt att se att de inte erbjuder någon lösning för det.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

jak skrev:
Hej,

Då det verkar finnas många insatta personer här så passar jag på att flika in med en fråga.

Min pendling är ungefär 22 mil per dag, varav en stor del på motorväg. Vissa dagar uppåt 30mil. Jag har inte möjlighet till laddning dagtid. Jag är inte hemma mer än 11 timmar en "vanlig" natt.

Jag bor i villa, med en huvudsäkring på 20A (som jag tror mig kunna få höjd till 25A), men det skall ju räcka till värmepump och allt annat i huset också.

När jag räknar på det här (och vill ha marginal för vinterdagar, åska, hagel och drivis) så känns det som att jag inte kommer att hinna ladda under natten det jag förbrukat under dagen, med tanke på begränsningen som enfas-laddaren i I-pace skulle ge mig.

Just nu är min beräkning att jag skulle göra av med omkring 46kWh en vanlig dag, men med 1-fas 16A och 11 timmar laddning enbart hinna ladda 35kWh på natten. Det gör att fredagen blir tuff....

Som jag ser det skulle jag ha tre alternativ för att lösa detta:

1. Köp inte en I-pace, utan istället t.ex. en Tesla S, som har trefasladdare.
2. Planera in stopp vid en 50kW snabbladdare 1-2 ggr i veckan för att "ladda ifatt". Jag passerar en sådan varje dag.
3. Skaffa en alternativ laddlösning hemma.

T.ex. en sådan här: http://www.hresol.com.au/downloads/985- ... 2011kW.pdf
Eller en sådan här: http://setec-power.se/produkt/10kw-css- ... r-laddare/
Bägge är DC-laddare (CSS) med omkring 10-11kW i laddning, och kan matas från trefas.

Den första ser ju snygg ut, men jag har inte sett något pris, och vet inte ens om den går att beställa idag.
Den andra har ju svenskt pris, men har som jag förstår det en fläkt som låter, och jag vet inte hur den skulle må i en carport året runt.

Men nu mina frågor:
* Tänker jag rätt runt förbrukning/laddning, eller har jag gjort några stora grodor?
* Är det möjligt att använda en DC-laddare som hemma-laddare, är det på något sett negativt för batterihälsan, och kommer den att gå att styra som förväntat (när den skall ladda, när den skall vara färdig, förvärmning av bil och batterier osv)?
* Finns det något ytterligare alternativ?

Tacksam för all feedback!
Måste bara säga att du låter väldigt insatt i problematiken med i-pace. Många kommer att köpa den enbart på utseende och sen inse att den inte tillnärmelsevis fungerar lika bra i vardagen som en Tesla. Kommer bli många i-pace rätt snabbt på andrahandsmarknaden!
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

evilirish skrev:
När jag bara hade Leafen (klara också bara 1fas) så ställde jag laddboxen på 20A trots att jag bara har 20A huvudsäkring. Värmepump, VV-beredare, kyl/frys gick på de andra två faserna så den var typ bara belastad när man drog igång spisen. Peppar peppar så höll det i 2 år utan smälld säkring. Nu laddade jag bara sisådär 20kWh per natt så den var på timer efter midnatt, gjorde att jag lugnt kunde använda spisen till kvällsmat.

Tips är att kolla upp hur ditt proppskåp ser ut, har du tur är där en fas som är "ledig".
Det är ett bra förslag, tack - jag skall ta och inventera elcentralen och läsa lite specar på värmepumpen för att förstå hur dom belastar. Men jag tror t.ex. att ugnen hemma går på en fas, och spishällen på de två andra. Det är en relativt nybyggt hus så jag tror elektrikern ansträngde sig för att balansera mellan faserna, vilket kanske är lite negativt nu...
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

erbo73 skrev:
jak skrev:
Hej,

Då det verkar finnas många insatta personer här så passar jag på att flika in med en fråga.

Min pendling är ungefär 22 mil per dag, varav en stor del på motorväg. Vissa dagar uppåt 30mil. Jag har inte möjlighet till laddning dagtid. Jag är inte hemma mer än 11 timmar en "vanlig" natt.

Jag bor i villa, med en huvudsäkring på 20A (som jag tror mig kunna få höjd till 25A), men det skall ju räcka till värmepump och allt annat i huset också.

När jag räknar på det här (och vill ha marginal för vinterdagar, åska, hagel och drivis) så känns det som att jag inte kommer att hinna ladda under natten det jag förbrukat under dagen, med tanke på begränsningen som enfas-laddaren i I-pace skulle ge mig.

Just nu är min beräkning att jag skulle göra av med omkring 46kWh en vanlig dag, men med 1-fas 16A och 11 timmar laddning enbart hinna ladda 35kWh på natten. Det gör att fredagen blir tuff....

Som jag ser det skulle jag ha tre alternativ för att lösa detta:

1. Köp inte en I-pace, utan istället t.ex. en Tesla S, som har trefasladdare.
2. Planera in stopp vid en 50kW snabbladdare 1-2 ggr i veckan för att "ladda ifatt". Jag passerar en sådan varje dag.
3. Skaffa en alternativ laddlösning hemma.

T.ex. en sådan här: http://www.hresol.com.au/downloads/985- ... 2011kW.pdf
Eller en sådan här: http://setec-power.se/produkt/10kw-css- ... r-laddare/
Bägge är DC-laddare (CSS) med omkring 10-11kW i laddning, och kan matas från trefas.

Den första ser ju snygg ut, men jag har inte sett något pris, och vet inte ens om den går att beställa idag.
Den andra har ju svenskt pris, men har som jag förstår det en fläkt som låter, och jag vet inte hur den skulle må i en carport året runt.

Men nu mina frågor:
* Tänker jag rätt runt förbrukning/laddning, eller har jag gjort några stora grodor?
* Är det möjligt att använda en DC-laddare som hemma-laddare, är det på något sett negativt för batterihälsan, och kommer den att gå att styra som förväntat (när den skall ladda, när den skall vara färdig, förvärmning av bil och batterier osv)?
* Finns det något ytterligare alternativ?

Tacksam för all feedback!
Måste bara säga att du låter väldigt insatt i problematiken med i-pace. Många kommer att köpa den enbart på utseende och sen inse att den inte tillnärmelsevis fungerar lika bra i vardagen som en Tesla. Kommer bli många i-pace rätt snabbt på andrahandsmarknaden!
Så var det nog många som sa om Tesla också när de var nya. ;) I-pace har en hel del egenskaper som enligt mig gör den mer attraktiv än en Tesla. Den absolut största bristen är att 150 kW snabbladdningsnätverket i princip är obefintligt just nu, å andra sidan har det börjat byggas så det kommer bli bättre ganska snabbt. Trefasladdningen kommer man ju fixa i någon kommande uppdatering, men det är klart att det var synd att man inte fick med det från början.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

jpetters skrev:
En Tesla borde vara en enklare lösning. Med tanke på i-Pace är en helt ny modell är det ju sannolikt att den kan ha en del barnsjukdomar, vilket ju en del Teslor också har... Även om mina två fungerar finfint.
Jo, det är en relevant kommentar också. Jag har sett den del historier om Teslor som har problem här på forumet, men jag har för mig att jag har läst att generellt så är Tesla-förare nöjda med kvaliteten.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

Geni87 skrev:
En DC-laddare för hemmabruk bör kunna vara en bra lösning, som har diskuterats tidigare i tråden. Batteriet laddas ju alltid med DC oavsett, så skillnaden ligger egentligen bara i vart omvandlingen AC->DC sker, antingen i bilens inbyggda ombordladdare eller utanför bilen. Ska inte ha någon betydelse för batterihälsan. När det gäller styrning av laddaren och sånt kan det säkert skilja sig beroende på vilken tillverkare det är av boxen, men jag har svårt att se att de inte erbjuder någon lösning för det.
Ah, ok, så styrning av laddaren blir då direkt mot boxen - bilen kan alltså inte styra en laddare via CCS-protokollet? Här inser jag att jag har en del att lära mig om!
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

jak skrev:
Geni87 skrev:
En DC-laddare för hemmabruk bör kunna vara en bra lösning, som har diskuterats tidigare i tråden. Batteriet laddas ju alltid med DC oavsett, så skillnaden ligger egentligen bara i vart omvandlingen AC->DC sker, antingen i bilens inbyggda ombordladdare eller utanför bilen. Ska inte ha någon betydelse för batterihälsan. När det gäller styrning av laddaren och sånt kan det säkert skilja sig beroende på vilken tillverkare det är av boxen, men jag har svårt att se att de inte erbjuder någon lösning för det.
Ah, ok, så styrning av laddaren blir då direkt mot boxen - bilen kan alltså inte styra en laddare via CCS-protokollet? Här inser jag att jag har en del att lära mig om!
CCS-gränsnittet innefattar ju kommunikation mellan bilen och laddaren så de kan kommunicera, det måste de kunna göra för att uppfylla lagkrav - bilen måste kunna säga till laddaren att avbryta om bilen upptäcker något problem. Jag vet inte exakt hur det skulle fungera i en DC-laddare för hemmabruk, men prata med varandra kan de. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

Geni87 skrev:
jak skrev:
Geni87 skrev:
En DC-laddare för hemmabruk bör kunna vara en bra lösning, som har diskuterats tidigare i tråden. Batteriet laddas ju alltid med DC oavsett, så skillnaden ligger egentligen bara i vart omvandlingen AC->DC sker, antingen i bilens inbyggda ombordladdare eller utanför bilen. Ska inte ha någon betydelse för batterihälsan. När det gäller styrning av laddaren och sånt kan det säkert skilja sig beroende på vilken tillverkare det är av boxen, men jag har svårt att se att de inte erbjuder någon lösning för det.
Ah, ok, så styrning av laddaren blir då direkt mot boxen - bilen kan alltså inte styra en laddare via CCS-protokollet? Här inser jag att jag har en del att lära mig om!
CCS-gränsnittet innefattar ju kommunikation mellan bilen och laddaren så de kan kommunicera, det måste de kunna göra för att uppfylla lagkrav - bilen måste kunna säga till laddaren att avbryta om bilen upptäcker något problem. Jag vet inte exakt hur det skulle fungera i en DC-laddare för hemmabruk, men prata med varandra kan de. :)
Precis vad man vill ha - en bil som snackar skit med en laddare hela natten! ;) Men det får dom väl göra så länge dom inte stör min skönhetssömn!

Men då blir det kanske så att man i bilens app (för jag har för mig att det skall finnas en sådan till I-pace) ställer in när den skall vara varm osv, medan man till laddaren/boxen ställer in eventuella tider som den skall ladda (eller inte ladda).
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

erbo73 skrev:
Måste bara säga att du låter väldigt insatt i problematiken med i-pace. Många kommer att köpa den enbart på utseende och sen inse att den inte tillnärmelsevis fungerar lika bra i vardagen som en Tesla. Kommer bli många i-pace rätt snabbt på andrahandsmarknaden!
Tack. Det skulle bli min första elbil/laddbara bil, och jag är väl en sådan person som vill *förstå" och inte bara lita på vad som sägs i säljmaterial innan jag kliver in i något som ändå kommer vara en central del för att få min vardag att fungera.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

jak skrev:
Geni87 skrev:
jak skrev:
Geni87 skrev:
En DC-laddare för hemmabruk bör kunna vara en bra lösning, som har diskuterats tidigare i tråden. Batteriet laddas ju alltid med DC oavsett, så skillnaden ligger egentligen bara i vart omvandlingen AC->DC sker, antingen i bilens inbyggda ombordladdare eller utanför bilen. Ska inte ha någon betydelse för batterihälsan. När det gäller styrning av laddaren och sånt kan det säkert skilja sig beroende på vilken tillverkare det är av boxen, men jag har svårt att se att de inte erbjuder någon lösning för det.
Ah, ok, så styrning av laddaren blir då direkt mot boxen - bilen kan alltså inte styra en laddare via CCS-protokollet? Här inser jag att jag har en del att lära mig om!
CCS-gränsnittet innefattar ju kommunikation mellan bilen och laddaren så de kan kommunicera, det måste de kunna göra för att uppfylla lagkrav - bilen måste kunna säga till laddaren att avbryta om bilen upptäcker något problem. Jag vet inte exakt hur det skulle fungera i en DC-laddare för hemmabruk, men prata med varandra kan de. :)
Precis vad man vill ha - en bil som snackar skit med en laddare hela natten! ;) Men det får dom väl göra så länge dom inte stör min skönhetssömn!

Men då blir det kanske så att man i bilens app (för jag har för mig att det skall finnas en sådan till I-pace) ställer in när den skall vara varm osv, medan man till laddaren/boxen ställer in eventuella tider som den skall ladda (eller inte ladda).
I laddaren ställer du bara in hur mycket ström den får ta från centralen, allt annat ställer du in i bilen eller appen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar