Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
https://cleantechnica.com/2018/10/31/te ... fficiency/

93 km/h i genomsnittshastighet. i-Pace: 2.25 kWh/mil, X 90D: 1.75 kWh/mil. X är i detta fall 23% effektivare.

Laddkurvan, i-Pace gissningsvis begränsad pga stationens begränsning på 200A:
Artikeln är inte helt korrekt och jag kan inte tänka mig att begränsningen låg hos laddstationen.

Artikeln skriver följande:
The NextMove team used an Ionity high-power charger with a maximum 350 kW of power to recharge both cars. The Tesla was able to recharge at 100 kW versus a maximum of 83 kW for the Jaguar.
Detta kan dock inte stämma. Model X kan inte ladda snabbare än lite under 50 kW på någon annan snabbladdare än Tesla SuperCharger och Ionitys laddare är enbart CCS vilket dagens Model X inte kan ladda alls vid.

Model X laddade visst vid Tesla Supercharger i Blankenfelde-Mahlow och I-Pace laddade på Ionitys laddare vid Porsche Zentrum Berlin-Adlershof som klarar av 350 kW men I-pace lär teoretiskt inte kunna ladda mer än max 150 eller kanske 175 kW då 350 kW kräver laddning med 800V som jag fattar det som. Laddaren klarar alltså att leverera närmare 440A men Jaguars bil begränsades till ca 210 A. Begränsningen ligger sannolikt i mjukvaran i I-Pace och det ryktas om att den ska höjas till att kunna ladda i 100 kW eller kanske till och med i 120 kW, dvs kunna ta emot 250-300A.

De där 23% är också felaktiga:

2,25/1,75 = 1,287, dvs Teslan är 28,7% effektivare än Jaguaren
eller
1 - 1,75/2,25 = 0,222, Jaguaren är 22,2% mindre effektiv än Teslan

Detta kom jag fram till med hjälp av kommentarerna efter att jag inte fick ihopp uppgifterna i artikeln.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

@Svenssons: Inget av detta gjorde tyvärr saken bättre för i-Pace, snarare tvärtom.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
@Svenssons: Inget av detta gjorde tyvärr saken bättre för i-Pace, snarare tvärtom.
Ja men situationen kan räddas upp av mjukvaruuppdatering men verkar lite som att Elon och därmed Tesla inte är ensam om att lova kommande uppdatering som sedan drar ut på tiden... Skillnaden är väll att Jaguar inte har en lika tydlig frontperson som kan få kritik och Jaguar inte ärlika intressant så folk bryr sig mindre om att kritisera bolaget.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Ja men situationen kan räddas upp av mjukvaruuppdatering men verkar lite som att Elon och därmed Tesla inte är ensam om att lova kommande uppdatering som sedan drar ut på tiden... Skillnaden är väll att Jaguar inte har en lika tydlig frontperson som kan få kritik och Jaguar inte ärlika intressant så folk bryr sig mindre om att kritisera bolaget.
Snabbladdningen bör kunna åtgärdas, det ser man tydligt på laddkurvan. Men förbrukningsproblemet kvarstår. Har svårt att se något mjukvarurelaterat som skulle kunna orsaka en så pass hög förbrukning. Då har man gjort något mycket tveksamt motorstyrningsmässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
Ja men situationen kan räddas upp av mjukvaruuppdatering men verkar lite som att Elon och därmed Tesla inte är ensam om att lova kommande uppdatering som sedan drar ut på tiden... Skillnaden är väll att Jaguar inte har en lika tydlig frontperson som kan få kritik och Jaguar inte ärlika intressant så folk bryr sig mindre om att kritisera bolaget.
Snabbladdningen bör kunna åtgärdas, det ser man tydligt på laddkurvan. Men förbrukningsproblemet kvarstår. Har svårt att se något mjukvarurelaterat som skulle kunna orsaka en så pass hög förbrukning. Då har man gjort något mycket tveksamt motorstyrningsmässigt.

Precis, om man istället kollar på laddhastigheten med sträcka per tid så blir det ju ännu större skillnad. Gör bara lite snabbt överslag vad bilarna har för genomsnittlig laddhastighet till 60% och tycker då att det verkar vara 100 kW för Teslan och 82 kW för Jaguar:

Skulle Jaguar kunna öka laddhastigheten med 20% så blir det istället följande beräkning:
(2,25 kWh/mil / 98,4 kWh/h)/ (1,75 kWh/mil / 100 kWh/h)= 1.31, dvs Teslan laddar 31% effektivare än Jaguaren sett till laddade km per timme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Så var dagen här, har hämtat katten. Den är fin och trevlig, har knappt hunnit köra mer än några km, så det får jag återkomma med. Men HUD och ventilerade säten samt spark öppning av bagage är väldigt nice.
9160ABEB-E8EB-431F-AED1-882BD2A5227B.jpeg
2C78FD56-143B-4FC6-840E-CD38A213658F.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Ja jäklar. Fin bil!

Vilken bil är det som stryker på foten när Konan kommer?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Läcker :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jeppe_E »

Galet snygg i vitt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Härligt! Grymt fin bil!! Vilken fälgstorlek är det på bilderna? Klämde på en här om dagen och nog har de fått till en trevlig känsla i interiören, även om infotainmentsystemet är lite daterat.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Härligt! Grymt fin bil!! Vilken fälgstorlek är det på bilderna? Klämde på en här om dagen och nog har de fått till en trevlig känsla i interiören, även om infotainmentsystemet är lite daterat.
Det är 20" Förmodligen HSE-modellen, eftersom det nämns HUD och ventilerade säten.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MariaB »

HelectriC skrev:
Så var dagen här, har hämtat katten. Den är fin och trevlig, har knappt hunnit köra mer än några km, så det får jag återkomma med. Men HUD och ventilerade säten samt spark öppning av bagage är väldigt nice.
Grattis till en riktig skönhet!!!
Mycket läckrare än de jag provkört. Och vilken väghållning sen!
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Stort Grattis!!!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Ja, det är 20” HSE fälgar. Har nu kört lite mer och den är riktigt tight i körkänslan. Känns som en mycket kompaktare bil än MS. Infotainmentsystemet är så sjukt ologiskt. Man hittar aldrig det man letar efter, måste trycka runt som en galning innan det blir rätt. Har fortfarande inte fått til helljuset att använda matrixfunktionen :?
Det är ganska tydligt att marknaden suktar efter fler stora elbilar, jag har fått frågor och kommentarer av nästan alla jag träffat. Teslan höjer ingen på ögonbrynen för här längre :lol:

Konan blir antingen såld eller ersätter eGolfen, får se vad kona(!) i huset säger :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Fan vad läcker den är alltså. I-Pacen menar jag såklart. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Jaguar svarar på kritiken angående den höga förbrukningen hos EPA.

https://cleantechnica.com/2018/11/05/ja ... fficiency/
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av p1457 »

Oj vad långa svar utan att egentligen svara något alls.
Såklart att förbrukning beror på hur man kör och bla bla.

Kanske min engelska som är dålig. Jag hittade inga egentliga kommentarer på varför I-pace drar mer än MX.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

p1457 skrev:
Oj vad långa svar utan att egentligen svara något alls.
Såklart att förbrukning beror på hur man kör och bla bla.

Kanske min engelska som är dålig. Jag hittade inga egentliga kommentarer på varför I-pace drar mer än MX.
Sorry, skrev fel. De fick möjlighet till att svara men försökte få det att vara obetydligt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.

Tror problemet blir tydligare i högre farter och med 22". I Norge har ni väl inga vägar med högre hastighet än 70 km/h väl? :lol:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.
Vilken medelhastighet pratar vi om ?

Vi har 80 km/h väg 2 mil in till Luleå, sedan några km stadstrafik på det. Jag brukar ligga 90-100 km/h på landsvägsdelen och medelhastigheten hamnar ändå bara på just över 50 km/h. Där borde i-Pace klara sig bra om vi förutsätter att högt Cd är det stora problemet i testerna ifråga som har varit konstant hastighet, 90+ km/h.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
HelectriC skrev:
har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.
Vilken medelhastighet pratar vi om ?

Vi har 80 km/h väg 2 mil in till Luleå, sedan några km stadstrafik på det. Jag brukar ligga 90-100 km/h på landsvägsdelen och medelhastigheten hamnar ändå bara på just över 50 km/h. Där borde i-Pace klara sig bra om vi förutsätter att högt Cd är det stora problemet i testerna ifråga som har varit konstant hastighet, 90+ km/h.
Om man kollar på EPA-siffrorna för city och highway så ser man att för I-pace blir räckvidden längre i stan, medans den blir längre på motorväg för MX. Så ett högre luftmotstånd bör vara det största "problemet" för I-pace. Sen framgår det ju inte vilken fälgstorlek osv bilarna certades med, men man kanske kan anta att det är standard?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Min vardagskörning består av ca 50km med hälften ”motorväg” med 80kmh och hälften småvägar 30-50kmh. Startar i stort sett alltid med kallt batteri och det hinner aldrig bli tempererat under de korta turer jag kör. Men förutsättningarna är identiska för båda bilarna. Finns några kilometer motorväg runt Oslo med högre hastighet, men här gäller 80 :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran :D
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av NEO »

Kul att du är nöjd! Tycker färgen var riktigt fin, men jag tycker handtagen påminner om en design 30 år tillbaka i tiden. Smart idé med att enbart värma upp förarplatsen, lika smart som Teslas funktion att enbart öppna förarhandtaget om så vill.

PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad :lol:
Skriv svar