Effektiviteten spelar roll men även om man inte kan låta en motor löpa helt fritt så kan man förstås välja hur man ska fördela effekten. Tänk 99% av effekten till den motor som ska driva bilen och 1% till motorn som i Induction fallet skulle löpa fritt. Eventuella skillnader i effektivitet ger då minimal skillnad i total effektivitet.Teslared skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar. Effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll vid olika driftslägen för att bedöma om det är vettigt att stänga av den ena motorn. Sannolikt så är det här ganska ovanligt.
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?Laban skrev:Effektiviteten spelar roll men även om man inte kan låta en motor löpa helt fritt så kan man förstås välja hur man ska fördela effekten. Tänk 99% av effekten till den motor som ska driva bilen och 1% till motorn som i Induction fallet skulle löpa fritt. Eventuella skillnader i effektivitet ger då minimal skillnad i total effektivitet.Teslared skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar. Effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll vid olika driftslägen för att bedöma om det är vettigt att stänga av den ena motorn. Sannolikt så är det här ganska ovanligt.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Jaguar I-Pace
Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.ippii skrev:Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Den här diskussionen börjar bli lite hypotetisk snart tycker jag. Du kanske menar samma sak som jag, men effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll i bedömningen om totaleffektiviteten ska bli så bra som möjligt. Man kan ju inte strunta i effektiviteten hos den avstängda motorn. Det är ju orsaken till att man stänger av den!Laban skrev:Effektiviteten spelar roll men även om man inte kan låta en motor löpa helt fritt så kan man förstås välja hur man ska fördela effekten. Tänk 99% av effekten till den motor som ska driva bilen och 1% till motorn som i Induction fallet skulle löpa fritt. Eventuella skillnader i effektivitet ger då minimal skillnad i total effektivitet.Teslared skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar. Effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll vid olika driftslägen för att bedöma om det är vettigt att stänga av den ena motorn. Sannolikt så är det här ganska ovanligt.
Re: Jaguar I-Pace
Konstigt, när man köper tvättmaskin så är ju de med induktionsmotor de dyra.Laban skrev:Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.ippii skrev:Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Jaguar I-Pace
Teslas felaktigt ofta benämnd permanentmagnetmotor i TM3 är egentligen vad jag vet en sk. reluktansmotor. Den har ganska små permanentmagneter för att kompensera variationer i vridmoment. Denna typ av motor brukar annars ge stora variationer i vridmomentet. En vanlig PM motor har ju ganska stora magneter.
Reluktansmotorer är kända för att vara billigare i tillverkning. Denna Teslas motor är ju mycket billigare än "äkta" PM motorer vad jag har förstått pga små mängder magneter.
Skälet att Tesla använder induktions motor iTM3 kan kanske också vara att den är okänsligare för hög belastning, effekt. Den är värmetåligare pga magneterna inte tål hög temperatur.
Reluktansmotorer är kända för att vara billigare i tillverkning. Denna Teslas motor är ju mycket billigare än "äkta" PM motorer vad jag har förstått pga små mängder magneter.
Skälet att Tesla använder induktions motor iTM3 kan kanske också vara att den är okänsligare för hög belastning, effekt. Den är värmetåligare pga magneterna inte tål hög temperatur.
Re: Jaguar I-Pace
Håller inte med dig, att den är billigare är en sak men att de har valt PM fram och induktion i bak beror högst troligt på att de då kan låta den främre maskinen stötta vid accelerationer utan att straffet i förluster blir så stort när den bara snurrar med under vanlig drift. En PM-maskin fram också hade gett kortare räckvidd.Laban skrev:Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.ippii skrev:Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
Re: Jaguar I-Pace
Är det inte tvärtom? PM bak induktion fram.Geni87 skrev:Håller inte med dig, att den är billigare är en sak men att de har valt PM fram och induktion i bak beror högst troligt på att de då kan låta den främre maskinen stötta vid accelerationer utan att straffet i förluster blir så stort när den bara snurrar med under vanlig drift. En PM-maskin fram också hade gett kortare räckvidd.Laban skrev:Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.ippii skrev:Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Jaguar I-Pace
Jo precis, haha. Tänkte rätt men skrev fel.ippii skrev:Är det inte tvärtom? PM bak induktion fram.Geni87 skrev:Håller inte med dig, att den är billigare är en sak men att de har valt PM fram och induktion i bak beror högst troligt på att de då kan låta den främre maskinen stötta vid accelerationer utan att straffet i förluster blir så stort när den bara snurrar med under vanlig drift. En PM-maskin fram också hade gett kortare räckvidd.Laban skrev:Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.ippii skrev:Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
Poängen var iaf att M3 är primärt bakhjulsdriven, då har de satt den mest effektiva maskinen i bak eftersom den alltid kommer vara aktiv. En asynkronmaskin är i regel mindre effektiv förutom vid väldigt höga varvtal (även om det spannet till viss del går att styra beroende på hur man konstruerar den för alla typer). Fördelen är dock att förlusterna om den bara snurrar med är lägre då man slipper ett konstant magnetfält som "håller emot". Smart systemdesign som ger en lång räckvidd och möjlighet till AWD och bra prestanda med bara marginella förluster i normalfallet.
Re: Jaguar I-Pace
En asynkronmaskin är väl inte så effektiv vid "väldigt höga varvtal", snarare tvärtom. Det är vid låg belastning som effektiviteten är bättre vid normala varvtal.
Annars är ju Teslas lösning tjusig som du skriver Geni87!
Annars är ju Teslas lösning tjusig som du skriver Geni87!
Re: Jaguar I-Pace
Nej du har rätt, fel formulerat av mig, den är inte som mest effektiv vid höga varvtal. Men om man jämfört en asynkronmaskin med en PM-maskin så kan asynkronmaskinen mycket väl ha effektivitetsfördelar vid höga varvtal, men det hänger också på hur smart man har gjort invertern.Teslared skrev:En asynkronmaskin är väl inte så effektiv vid "väldigt höga varvtal", snarare tvärtom. Det är vid låg belastning som effektiviteten är bättre vid normala varvtal.
Annars är ju Teslas lösning tjusig som du skriver Geni87!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Teslared skrev:En asynkronmaskin är väl inte så effektiv vid "väldigt höga varvtal", snarare tvärtom. Det är vid låg belastning som effektiviteten är bättre vid normala varvtal.
Annars är ju Teslas lösning tjusig som du skriver Geni87!
Det är blanda annat det som gör den så giftig.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Hur är det med den främre motorn? Asynkron är den?Geni87 skrev:Jo precis, haha. Tänkte rätt men skrev fel.ippii skrev:Är det inte tvärtom? PM bak induktion fram.Geni87 skrev:Håller inte med dig, att den är billigare är en sak men att de har valt PM fram och induktion i bak beror högst troligt på att de då kan låta den främre maskinen stötta vid accelerationer utan att straffet i förluster blir så stort när den bara snurrar med under vanlig drift. En PM-maskin fram också hade gett kortare räckvidd.Laban skrev:Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.ippii skrev:Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
Poängen var iaf att M3 är primärt bakhjulsdriven, då har de satt den mest effektiva maskinen i bak eftersom den alltid kommer vara aktiv. En asynkronmaskin är i regel mindre effektiv förutom vid väldigt höga varvtal (även om det spannet till viss del går att styra beroende på hur man konstruerar den för alla typer). Fördelen är dock att förlusterna om den bara snurrar med är lägre då man slipper ett konstant magnetfält som "håller emot". Smart systemdesign som ger en lång räckvidd och möjlighet till AWD och bra prestanda med bara marginella förluster i normalfallet.
Är det någon som sett hur den fungerar eller skall man kolla upp den där Munro igen med sina genomgångar av bilen?
Borde vara trevligt veta mer om den? ”Geni87”? Fanns lite i denna tråd men då sladdar vi ur ämnet om Jaguar I-Pace? http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... on#p206019
Re: Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace är tyvärr en törstig bil.
Förbrukning vid 130kmh:
Tesla S, 2kW/mil
Tesla X, 2,5kW/mil
Jaguar I-pace, 3kW/mil
Förbrukning vid 130kmh:
Tesla S, 2kW/mil
Tesla X, 2,5kW/mil
Jaguar I-pace, 3kW/mil
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Jaguar I-Pace
Återigen, skicka någon % effekt till motorn som bara ska snurra med. Om den mot förmodan är lite mindre effektiv (tveksamt om båda är PM motorer) så spelar det mindre roll eftersom effekten som skickas dit är förhållandevis liten jämfört med den drivande motorn. Är båda lika effektiva så kan man väl köra 50/50.Geni87 skrev:Poängen var iaf att M3 är primärt bakhjulsdriven, då har de satt den mest effektiva maskinen i bak eftersom den alltid kommer vara aktiv. En asynkronmaskin är i regel mindre effektiv förutom vid väldigt höga varvtal (även om det spannet till viss del går att styra beroende på hur man konstruerar den för alla typer). Fördelen är dock att förlusterna om den bara snurrar med är lägre då man slipper ett konstant magnetfält som "håller emot". Smart systemdesign som ger en lång räckvidd och möjlighet till AWD och bra prestanda med bara marginella förluster i normalfallet.
Jag tror inte att i-Pace effektivitetsproblem beror på att den har två PM motorer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Laban skrev:Återigen, skicka någon % effekt till motorn som bara ska snurra med. Om den mot förmodan är lite mindre effektiv (tveksamt om båda är PM motorer) så spelar det mindre roll eftersom effekten som skickas dit är förhållandevis liten jämfört med den drivande motorn. Är båda lika effektiva så kan man väl köra 50/50.Geni87 skrev:Poängen var iaf att M3 är primärt bakhjulsdriven, då har de satt den mest effektiva maskinen i bak eftersom den alltid kommer vara aktiv. En asynkronmaskin är i regel mindre effektiv förutom vid väldigt höga varvtal (även om det spannet till viss del går att styra beroende på hur man konstruerar den för alla typer). Fördelen är dock att förlusterna om den bara snurrar med är lägre då man slipper ett konstant magnetfält som "håller emot". Smart systemdesign som ger en lång räckvidd och möjlighet till AWD och bra prestanda med bara marginella förluster i normalfallet.
Jag tror inte att i-Pace effektivitetsproblem beror på att den har två PM motorer.
Måste motorn "snurra med" då? Kan den inte frikopplas och stå stilla när den inte behövs?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Det är nog inte värt det för den mekaniken som isf skulle behövas... Eller rättare sagt, det ÄR inte värt det helt enkelt (ta bort "nog" i första meningen )Verdi skrev:Laban skrev:Återigen, skicka någon % effekt till motorn som bara ska snurra med. Om den mot förmodan är lite mindre effektiv (tveksamt om båda är PM motorer) så spelar det mindre roll eftersom effekten som skickas dit är förhållandevis liten jämfört med den drivande motorn. Är båda lika effektiva så kan man väl köra 50/50.Geni87 skrev:Poängen var iaf att M3 är primärt bakhjulsdriven, då har de satt den mest effektiva maskinen i bak eftersom den alltid kommer vara aktiv. En asynkronmaskin är i regel mindre effektiv förutom vid väldigt höga varvtal (även om det spannet till viss del går att styra beroende på hur man konstruerar den för alla typer). Fördelen är dock att förlusterna om den bara snurrar med är lägre då man slipper ett konstant magnetfält som "håller emot". Smart systemdesign som ger en lång räckvidd och möjlighet till AWD och bra prestanda med bara marginella förluster i normalfallet.
Jag tror inte att i-Pace effektivitetsproblem beror på att den har två PM motorer.
Måste motorn "snurra med" då? Kan den inte frikopplas och stå stilla när den inte behövs?
OM man av andra skäl skulle ha en koppling (tex för att ha en växel, som det verkar bli i nya roadstern, så blir det ett annat läge)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Jag tror inte heller att i-Pace effektivitetsproblem beror på drivlinan. Men några procent kan det göra.Laban skrev:Återigen, skicka någon % effekt till motorn som bara ska snurra med. Om den mot förmodan är lite mindre effektiv (tveksamt om båda är PM motorer) så spelar det mindre roll eftersom effekten som skickas dit är förhållandevis liten jämfört med den drivande motorn. Är båda lika effektiva så kan man väl köra 50/50.Geni87 skrev:Poängen var iaf att M3 är primärt bakhjulsdriven, då har de satt den mest effektiva maskinen i bak eftersom den alltid kommer vara aktiv. En asynkronmaskin är i regel mindre effektiv förutom vid väldigt höga varvtal (även om det spannet till viss del går att styra beroende på hur man konstruerar den för alla typer). Fördelen är dock att förlusterna om den bara snurrar med är lägre då man slipper ett konstant magnetfält som "håller emot". Smart systemdesign som ger en lång räckvidd och möjlighet till AWD och bra prestanda med bara marginella förluster i normalfallet.
Jag tror inte att i-Pace effektivitetsproblem beror på att den har två PM motorer.
Hur skulle det hjälpa effektiviteten att skicka någon % till motorn som bara ska snurra med?
Att köra två lika effektiva motorer blir aldrig lika effektivt som att köra en motsvarande motor själv (även om man bortser från mekaniska förluster). Om man tar ett exempel så som motorvägskörning så är det drivande momentet som behövs för att hålla bilens hastighet konstant väldigt liten. En elmaskin tappar effektivitet ganska snabbt vid låga laster, därför går det i regel åt mindre energi om en elmaskin körs med dubbelt så hög last jämfört med två stycken som delar på lasten.
Jo absolut, men det kostar ju pengar om man vill ha en koppling som kan koppla till och från snabbt och snyggt vid olika varvtal. Hur mycket pengar vet jag inte. Men Volvo har ju den lösningen på den bakre elmaskinen i sina PHEV:s (fast då av en annan anledning).Verdi skrev:Måste motorn "snurra med" då? Kan den inte frikopplas och stå stilla när den inte behövs?
Re: Jaguar I-Pace
Har nu jämfört Model 3 mot I-Pace och Model S.OfarligTesla skrev:Japp det var samma för mig men jag tycker jag sitter markant sämre i 3an än i S, speciellt för jag slår i knät och inte kan sitta som jag vill. Frun klagade också på att stolarna inte var lika bekväma fram eller bak.
Sitter bäst i Model 3 både fram och bak. Mest för att knäna går helt fria på Model 3. Väldigt trevlig sikt med låg instrumentpanel också.
Förstår inte hur Jaguar lyckats göra I-Pace så trång....
Re: Jaguar I-Pace
För mig är det en gåta hur någon kan sitta bäst i M3 av de tre alternativen, speciellt när det gäller baksätet. Men det visar kanske bara att sittkomfort är högst individuellt och att man alltid gör bäst i att bedöma själv, som du ju har gjort.Model3LR skrev:Har nu jämfört Model 3 mot I-Pace och Model S.OfarligTesla skrev:Japp det var samma för mig men jag tycker jag sitter markant sämre i 3an än i S, speciellt för jag slår i knät och inte kan sitta som jag vill. Frun klagade också på att stolarna inte var lika bekväma fram eller bak.
Sitter bäst i Model 3 både fram och bak. Mest för att knäna går helt fria på Model 3. Väldigt trevlig sikt med låg instrumentpanel också.
Förstår inte hur Jaguar lyckats göra I-Pace så trång....
Re: Jaguar I-Pace
Ja så är det. Eller så är jag felskaptGeni87 skrev:För mig är det en gåta hur någon kan sitta bäst i M3 av de tre alternativen, speciellt när det gäller baksätet. Men det visar kanske bara att sittkomfort är högst individuellt och att man alltid gör bäst i att bedöma själv, som du ju har gjort.
Baksätet i Model S är hårt och lågt. Vinkeln på knäna blir helt tokig. Fram sitter jag bra och stolarna är super! Men bättre plats för knäna i 3 eftersom skärmen är högt upp.
Framstolarna i I-Pace är sköna. Både komfort och sportstolen. Men det är det enda som är bra
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Är det någon som hört något mer om hur det blir med 3-fas-laddning?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Jag frågade en Jaguarsäljare för några veckor sedan och han visste inget om/när det skulle komma. Å andra sidan lär inte säljarna få reda på det förrän det finns ett datum för införande. Han sa iaf att jag inte var den enda som hade frågat och att de har framfört önskemålen till Jaguar.Bjelke skrev:Är det någon som hört något mer om hur det blir med 3-fas-laddning?
Re: Jaguar I-Pace
Electrec har haft en I-Pace några dagar. https://electrek.co/2019/01/20/jaguar-i-pace-review/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Bökigt och buggigt info-system (fast climan var bra iaf) och förbrukning på 400 samt stora problem
med laddningen (alla CCS dom testade funkade öht inte alls), det låter väldigt bekant, tyvärr...
Och eftersom snabbladdningen inte funkade så fick vi inte veta vilken effekt dom hade fått men man får väl anta att dom skulle
ha fått ut dom 50kW som laddarna var specade till (långresan i Sverige gick ju i kall klimat och det borde vara därför den inte ens tog emot 50kW då)..
Jag väntar fortfarande på någon som kan redogöra för en riktig långresa med snabbladdning, helst uppåt 100kW på något laddställe,
för det är en jäkla najs bil ju
med laddningen (alla CCS dom testade funkade öht inte alls), det låter väldigt bekant, tyvärr...
Och eftersom snabbladdningen inte funkade så fick vi inte veta vilken effekt dom hade fått men man får väl anta att dom skulle
ha fått ut dom 50kW som laddarna var specade till (långresan i Sverige gick ju i kall klimat och det borde vara därför den inte ens tog emot 50kW då)..
Jag väntar fortfarande på någon som kan redogöra för en riktig långresa med snabbladdning, helst uppåt 100kW på något laddställe,
för det är en jäkla najs bil ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19