Precis, det externa ljudet är väl kopplat till lagkrav som införs 2019 om jag inte minns fel.HelectriC skrev:motoljudet kan stängas av ja, men inte varningsljudet på utsidan för fotgängare.Legato skrev:Tack Tjell för intressanta kommentarer och bilder!
Att mekaniskt reglera ratten var verkligen oväntat på en så dyr bil. Startknapp känns också extremt fånigt.
Fick du någon klarhet i om man kan "stänga av" motorljudet? Personligen hade jag irriterat ihjäl mig på det, men jag utgår ifrån att det kan stängas av...
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Det var huvudanledningen för mig att se till att byta ut min Tesla till en ny i år, före den lagen börjar gälla.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Jaguar I-Pace
danni: Alla argument är ju bra för att byta bil! Var det argumenter som slutligen övertygade frun?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Jaguar I-Pace
Är du säker på att de inte installerar skiten i efterhand?danni skrev:Det var huvudanledningen för mig att se till att byta ut min Tesla till en ny i år, före den lagen börjar gälla.
För mig släckte man på första service baklysen på en VW Golf 2010
Re: Jaguar I-Pace
Jo, enligt EU-förordningen ska detta varningsljud gå att stänga av tillfälligt. Det är så det funkar på Zoe redan nu. Det finns en knapp i kupén som man trycker på så stängs ljudet av. Men så fort man stannar och "slår av motorn" så är ljudet tillbaka när man startar igen.HelectriC skrev:motoljudet kan stängas av ja, men inte varningsljudet på utsidan för fotgängare.Legato skrev:Tack Tjell för intressanta kommentarer och bilder!
Att mekaniskt reglera ratten var verkligen oväntat på en så dyr bil. Startknapp känns också extremt fånigt.
Fick du någon klarhet i om man kan "stänga av" motorljudet? Personligen hade jag irriterat ihjäl mig på det, men jag utgår ifrån att det kan stängas av...
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Jaguar I-Pace
Precis som på Leaf... Är det Kia Soul som det inte går att stänga av på och dessutom sitter högtalaren i fronten, även för backvarningen...Jerker skrev:Jo, enligt EU-förordningen ska detta varningsljud gå att stänga av tillfälligt. Det är så det funkar på Zoe redan nu. Det finns en knapp i kupén som man trycker på så stängs ljudet av. Men så fort man stannar och "slår av motorn" så är ljudet tillbaka när man startar igen.HelectriC skrev:motoljudet kan stängas av ja, men inte varningsljudet på utsidan för fotgängare.Legato skrev:Tack Tjell för intressanta kommentarer och bilder!
Att mekaniskt reglera ratten var verkligen oväntat på en så dyr bil. Startknapp känns också extremt fånigt.
Fick du någon klarhet i om man kan "stänga av" motorljudet? Personligen hade jag irriterat ihjäl mig på det, men jag utgår ifrån att det kan stängas av...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Jaguar I-Pace
Vet vi nåt om rabatt och ränta på leasingen?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Nej det gäller bara nya bilar, inte rimligt att införa hårdvaruförändringar på befintliga bilar.nek0 skrev:Är du säker på att de inte installerar skiten i efterhand?danni skrev:Det var huvudanledningen för mig att se till att byta ut min Tesla till en ny i år, före den lagen börjar gälla.
För mig släckte man på första service baklysen på en VW Golf 2010
Re: Jaguar I-Pace
Har stängt av på Leafen med SpyPro.
Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Jaguar I-Pace
Din förändring hade väl enbart med mjukvara att göra antar jag?nek0 skrev:Är du säker på att de inte installerar skiten i efterhand?danni skrev:Det var huvudanledningen för mig att se till att byta ut min Tesla till en ny i år, före den lagen börjar gälla.
För mig släckte man på första service baklysen på en VW Golf 2010
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Var förbi och kollade lite på den idag. Shit vad litet bagage! Fram var det pyttelitet och UMC:n jättestor så den tog upp i princip hela utrymmet.
Snygg design, bra detaljkvalitet men väckte i övrigt inget större habegär.
Känns verkligen som en klart mindre bil på många sätt än vår 6-sitsiga Model X.
Snygg design, bra detaljkvalitet men väckte i övrigt inget större habegär.
Känns verkligen som en klart mindre bil på många sätt än vår 6-sitsiga Model X.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Jag kollade på den I-Pace som står i Eklanda idag mitt på dagen. Mötte en familj där med en Model X som precis var på väg ut, var det någon härifrån?
Intrycken är i alla fall blandade. Snygg och häftig bil, cool design, skön att sitta i och känna på. Men väldigt liten. Frunken är ett skämt. Navsskärmen och de delarna gav mig total klaustrofobi. Jag tänker att det här är en andrabil, inte en familjebil och inte en bil att dra igenom hela Europa med.
Intrycken är i alla fall blandade. Snygg och häftig bil, cool design, skön att sitta i och känna på. Men väldigt liten. Frunken är ett skämt. Navsskärmen och de delarna gav mig total klaustrofobi. Jag tänker att det här är en andrabil, inte en familjebil och inte en bil att dra igenom hela Europa med.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Jaguar I-Pace
Allt är relativt. Är man van vid MS/MX så är den klart liten. När jag var yngre drog vi på familjesemester i en Volvo S60 4pers, det gick jättebra och jag kan inte säga att den är större än Ipace.danni skrev:Jag kollade på den I-Pace som står i Eklanda idag mitt på dagen. Mötte en familj där med en Model X som precis var på väg ut, var det någon härifrån?
Intrycken är i alla fall blandade. Snygg och häftig bil, cool design, skön att sitta i och känna på. Men väldigt liten. Frunken är ett skämt. Navsskärmen och de delarna gav mig total klaustrofobi. Jag tänker att det här är en andrabil, inte en familjebil och inte en bil att dra igenom hela Europa med.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Alltså, tas det inte i liiiite grann att skriva "väldigt liten"... För den som hade förväntat sig en bil a la stora 7-sits Model X storlek kanske man blir besviken. Men vi pratar ju om en bil som trots allt kan jämföras med t.ex Mercedes GLC eller Volvo XC60 i storlek och har större bagage än båda. Har för övrigt gjort roadtrips med familjen i bilar mindre än så utan problem. För mig som jämför/väljer mot Model S som mitt Tesla val så är den totala bagagerymden sämre i i-Pace såklart och bilen är kanske lite smalare. Men man sitter trots allt bättre med 4 i bilen, mycket skönare sittställning i baksätet och klart mer plats för huvudet. Bara mina intryck. Men "paketeringsförmågan" är inte optimal uppenbarligen då Tesla lyckas skapa både större frunk och utrymme under bagagegolvet vid en jämförelse. Är det "elektroniken" som tar mer plats?
Re: Jaguar I-Pace
Utrymmet för passagerarna var helt ok. Det vara bagageutrymmet som jag upplevde som litet. Sen kändes den betydligt mer "instängd" med den stora "kardantunneln" osv men det var mer en känsla än fysiskt utrymme.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Jaguar I-Pace
Tror inte elektroniken tar mer plats som så, men det är en annorlunda layout mot Tesla. Betänk att de får in 90 kWh batteri i en bil som är lika lång som Model 3. Tesla kör med offsettransmission och cylinderformad inverter vid sidan av elmotorn. Jaggan har koncentrisk transmission med invertern i en låda ovanpå drivpaketet.Gadget skrev:Alltså, tas det inte i liiiite grann att skriva "väldigt liten"... För den som hade förväntat sig en bil a la stora 7-sits Model X storlek kanske man blir besviken. Men vi pratar ju om en bil som trots allt kan jämföras med t.ex Mercedes GLC eller Volvo XC60 i storlek och har större bagage än båda. Har för övrigt gjort roadtrips med familjen i bilar mindre än så utan problem. För mig som jämför/väljer mot Model S som mitt Tesla val så är den totala bagagerymden sämre i i-Pace såklart och bilen är kanske lite smalare. Men man sitter trots allt bättre med 4 i bilen, mycket skönare sittställning i baksätet och klart mer plats för huvudet. Bara mina intryck. Men "paketeringsförmågan" är inte optimal uppenbarligen då Tesla lyckas skapa både större frunk och utrymme under bagagegolvet vid en jämförelse. Är det "elektroniken" som tar mer plats?
Teslas layout bygger mer i längsled på bilen, medans Jaguars lösning tar mer plats i höjdled. Förmodligen valde Jaguar den layouten de gjorde för att få in så mycket batteri som möjligt mellan hjulaxlarna i en förhållandevis kort bil. Och då blir ju bagageutrymmet både fram och bak mindre.
Re: Jaguar I-Pace
Tycker verkligen inte att utrymmet för passagerarna var ok. Jag är 1.87. När jag hade ställt in förarsätet och sedan hoppade in i baksätet bakom förarstolen så satt jag med knäna upptryckta mot stolen.Leo skrev:Utrymmet för passagerarna var helt ok. Det vara bagageutrymmet som jag upplevde som litet. Sen kändes den betydligt mer "instängd" med den stora "kardantunneln" osv men det var mer en känsla än fysiskt utrymme.
Hade inte fått med familjen på långresa i den bilen då grabben nu är lika lång som jag.
Däremot så var takutrymmet bak betydligt bättre än vår Model S
Lastutrymmet var inte i närheten av S:n
Annars var det en cool bil som förhoppningsvis attraherar en hyfsat stor målgrupp
Btw jag glömde fråga vad den anskrämliga kardantunneln fyller för funktion. Någon som vet?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Jaguar I-Pace
Jag var också förbi till Jaguar i Mölndal för att ta mig en titt efter att fått en inbjudan. Bilen såg bättre ut i verkligheten än på bild men den kändes lite för liten för mig, jag är 1,87 . Förarsätet var väl ok men lite trångt för min smak och baksättet kan jag glömma att sitta i då mina knän gick i framsättet , bagage utrymmet hade aldrig funkat för mig då jag fraktar mitt trumset i min bil. Fick frågan om jag kunde tänka mig att byta men det finns starka faktorer som gör att jag aldrig skulle byta bort min Tesla model S 85D. Det var lastutrymme, fri supercharging och den prestanda som den har och att man får nya uppdateringar då och då som gör att bilen aldrig känns gammal och givetvis utseendet . Så jag håller mig till min Tesla
Re: Jaguar I-Pace
Oddball skrev:Tycker verkligen inte att utrymmet för passagerarna var ok. Jag är 1.87. När jag hade ställt in förarsätet och sedan hoppade in i baksätet bakom förarstolen så satt jag med knäna upptryckta mot stolen.Leo skrev:Utrymmet för passagerarna var helt ok. Det vara bagageutrymmet som jag upplevde som litet. Sen kändes den betydligt mer "instängd" med den stora "kardantunneln" osv men det var mer en känsla än fysiskt utrymme.
Hade inte fått med familjen på långresa i den bilen då grabben nu är lika lång som jag.
Däremot så var takutrymmet bak betydligt bättre än vår Model S
Lastutrymmet var inte i närheten av S:n
Annars var det en cool bil som förhoppningsvis attraherar en hyfsat stor målgrupp
Btw jag glömde fråga vad den anskrämliga kardantunneln fyller för funktion. Någon som vet?
Måste "grabben" sitta bakom just dig?
Re: Jaguar I-Pace
Såå har vi ju alltid gjort, jag vägrar ändra på något!Verdi skrev:Måste "grabben" sitta bakom just dig?
Re: Jaguar I-Pace
Nej, men det illustrerar ganska tydligt att det är en liten bil där man inte sitter fyra vuxna bekvämt.LarsL skrev:Såå har vi ju alltid gjort, jag vägrar ändra på något!Verdi skrev:Måste "grabben" sitta bakom just dig?
Men så länge barnen är små så kan den ju funka som familjebil.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Jaguar I-Pace
Ipace får också OTA uppdateringar. Fri supercharging är ju egentligen en droppe i havet jämfört med vad man betalar för bilen, men själva hanterandet av laddning på SuC är betydligt smidigare när man bara pluggar in och så startar laddningen, det håller jag med om.Gretsch skrev:Jag var också förbi till Jaguar i Mölndal för att ta mig en titt efter att fått en inbjudan. Bilen såg bättre ut i verkligheten än på bild men den kändes lite för liten för mig, jag är 1,87 . Förarsätet var väl ok men lite trångt för min smak och baksättet kan jag glömma att sitta i då mina knän gick i framsättet , bagage utrymmet hade aldrig funkat för mig då jag fraktar mitt trumset i min bil. Fick frågan om jag kunde tänka mig att byta men det finns starka faktorer som gör att jag aldrig skulle byta bort min Tesla model S 85D. Det var lastutrymme, fri supercharging och den prestanda som den har och att man får nya uppdateringar då och då som gör att bilen aldrig känns gammal och givetvis utseendet . Så jag håller mig till min Tesla
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Man får inte glömma driftsäkerheten hos Superchargernätverket. Det är nog faktiskt dess största fördel jämfört med de utspridda Chademo/CCS laddarna vi har i Sverige, åtminstone.
Re: Jaguar I-Pace
HelectriC skrev:Ipace får också OTA uppdateringar. Fri supercharging är ju egentligen en droppe i havet jämfört med vad man betalar för bilen, men själva hanterandet av laddning på SuC är betydligt smidigare när man bara pluggar in och så startar laddningen, det håller jag med om.Gretsch skrev:Jag var också förbi till Jaguar i Mölndal för att ta mig en titt efter att fått en inbjudan. Bilen såg bättre ut i verkligheten än på bild men den kändes lite för liten för mig, jag är 1,87 . Förarsätet var väl ok men lite trångt för min smak och baksättet kan jag glömma att sitta i då mina knän gick i framsättet , bagage utrymmet hade aldrig funkat för mig då jag fraktar mitt trumset i min bil. Fick frågan om jag kunde tänka mig att byta men det finns starka faktorer som gör att jag aldrig skulle byta bort min Tesla model S 85D. Det var lastutrymme, fri supercharging och den prestanda som den har och att man får nya uppdateringar då och då som gör att bilen aldrig känns gammal och givetvis utseendet . Så jag håller mig till min Tesla
Jag är inte helt såld på de här uppdateringarna som bilen får. Känns mest som att de försöker få bilens funktioner att fungera lika bra som säljarna säger att de redan gör.
Håller dock med om att Jaguaren inte är tillräcklig för att byta bort Teslan. För min del handlar det mest om laddningen. Både hemma (3-fas!) och på resa (SuC!). Lastutrymmet är väl också viktigt för oss men nu i sommar hoppas vi kunna lämna babysäng och stora barnvagnen hemma.
Re: Jaguar I-Pace
Egentligen ska ju inte uppdateringar vara nödvändiga, men på andra sidan så hade nog de som nyttjar det behövt vänta mycket längre med att lansera bilarna om de istället ska vara 100% vid leverans. Och att inte ha OTA är hopplöst. Vi måste in med eGolfen på verkstad nån gång om året för uppdatering som enkelt hade kunnat göras OTA. Då ska man dit, vänta, åka därifrån alternativt lånebil och tillbaks på eftermiddagen. Känns inte modernt!
Just utbyggnad av laddnätverk är ett problem tills ionity m.fl. kommit igång på riktigt. I Ipace gps får man på liknande sätt som i teslan upp var man behöver ladda och hur länge. Tydligen ska man även ha nån slags betalning genom Jaguar, så man slipper tänka på olika abonemang, kort etc.
Just utbyggnad av laddnätverk är ett problem tills ionity m.fl. kommit igång på riktigt. I Ipace gps får man på liknande sätt som i teslan upp var man behöver ladda och hur länge. Tydligen ska man även ha nån slags betalning genom Jaguar, så man slipper tänka på olika abonemang, kort etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14