och pris, för oss vanliga dödliga utan eget företag att leasa på.HelectriC skrev:Ja, det är kul att Jaguar (som jag tidigare för det mesta har sett som lite konservativt och stelt) faktiskt har en del nytänk och kul idéer. Jag blir mer och mer övertygad om att I-Pace kan bli riktigt trevlig. Återstår bara den stora frågan om laddning snabbare än 50kW eller inteBjelke skrev:Shit det har inte jag sett, det skulle vara svinbra för mig iaf!HelectriC skrev:...nåt slags vattentätt armband som ersätter nyckeln om man tränar och inte kan ha med sig den vanliga nyckeln eller mobilen.
Blir bra tror jag!
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Jaguar I-Pace
Ja absolut! MS och MX har blivit alldeles för dyra och M3 blir antagligen för liten för oss.Seregon skrev:och pris, för oss vanliga dödliga utan eget företag att leasa på.HelectriC skrev:Ja, det är kul att Jaguar (som jag tidigare för det mesta har sett som lite konservativt och stelt) faktiskt har en del nytänk och kul idéer. Jag blir mer och mer övertygad om att I-Pace kan bli riktigt trevlig. Återstår bara den stora frågan om laddning snabbare än 50kW eller inteBjelke skrev:Shit det har inte jag sett, det skulle vara svinbra för mig iaf!HelectriC skrev:...nåt slags vattentätt armband som ersätter nyckeln om man tränar och inte kan ha med sig den vanliga nyckeln eller mobilen.
Blir bra tror jag!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Har en känsla att en BRA utrustad i-pace tyvärr kommer gå på närmare 1,2 mkr. Slåss mot mig själv lite här. Är väldigt nära att slänga in 10000 i reservation, men brukar undvika att köpa första årsmodellen av en ny bilmodell (alla nya har ju tyvärr barnsjukdomar). Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
Vad gäller laddning kan man ju hoppas att den åtminstone kommer att stödja 100 kW CCS, eller att den enkelt går att uppgradera.
Vad gäller laddning kan man ju hoppas att den åtminstone kommer att stödja 100 kW CCS, eller att den enkelt går att uppgradera.
Re: Jaguar I-Pace
Och om du lägger deposition så kommer du aldrig klara av att låta bli att köpa eller? Jag börjar känna mig som lite av en papegoja, men fattar fortfarande inte logiken med att inte deponera när man får pengarna tillbaka om man inte köper...erbo73 skrev:Har en känsla att en BRA utrustad i-pace tyvärr kommer gå på närmare 1,2 mkr. Slåss mot mig själv lite här. Är väldigt nära att slänga in 10000 i reservation, men brukar undvika att köpa första årsmodellen av en ny bilmodell (alla nya har ju tyvärr barnsjukdomar). Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
Vad gäller laddning kan man ju hoppas att den åtminstone kommer att stödja 100 kW CCS, eller att den enkelt går att uppgradera.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Jag håller faktiskt med.erbo73 skrev:Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Mitt namn på MX är "Moby Dick"mati skrev:Jag håller faktiskt med.erbo73 skrev:Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.mati skrev:Jag håller faktiskt med.erbo73 skrev:Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
Har faktiskt aldrig ansett att X är vacker, den ser ok ut, men är en maaaagiskt bra bil. Skulle personligen aldrig ens överväga byte till S, även om S är riktigt vacker. När det gäller vacker så har jag min F-Type som jag tycker är den vackraste bilen av alla på marknaden idag. Dock är cupén ännu lite snyggare än min cab
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Håller med, F-type är fruktanslöst snygg!Legato skrev:Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.mati skrev:Jag håller faktiskt med.erbo73 skrev:Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
Har faktiskt aldrig ansett att X är vacker, den ser ok ut, men är en maaaagiskt bra bil. Skulle personligen aldrig ens överväga byte till S, även om S är riktigt vacker. När det gäller vacker så har jag min F-Type som jag tycker är den vackraste bilen av alla på marknaden idag. Dock är cupén ännu lite snyggare än min cab
Kanske därför man föll för model S oxo
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Ja det är lätt att glömma bort att även om Jaguar kallar I-Pace en SUV så är den ungefär lika stor som Volvo V60 cross-country. Bara 1.5 cm högre som exempel.Legato skrev:Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.mati skrev:Jag håller faktiskt med.erbo73 skrev:Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
bilkategorier har ju blivit lika snurrigt som bilarnas modellbetäckningar. en BMW 540i har en 3-liters 6a, tidigare betydde det 4-liters 8a. En Merca AMG 63 har en 4-liters V8, tidgare betydde det 6,3 (eller iaf 6,2) liters V8.Laban skrev:Ja det är lätt att glömma bort att även om Jaguar kallar I-Pace en SUV så är den ungefär lika stor som Volvo V60 cross-country. Bara 1.5 cm högre som exempel.Legato skrev:Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.mati skrev:Jag håller faktiskt med.erbo73 skrev:Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
En Model X kallas SUV när den egentligen är en lite högre familjevan. En I-Pace kallas SUV när den egentligen är en lite högre kombi, världen har blivit konstig
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Ja de har en hel del drag gemensamt verkligen!Bjelke skrev:Håller med, F-type är fruktanslöst snygg!Legato skrev:Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.mati skrev:Jag håller faktiskt med.erbo73 skrev:Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
Har faktiskt aldrig ansett att X är vacker, den ser ok ut, men är en maaaagiskt bra bil. Skulle personligen aldrig ens överväga byte till S, även om S är riktigt vacker. När det gäller vacker så har jag min F-Type som jag tycker är den vackraste bilen av alla på marknaden idag. Dock är cupén ännu lite snyggare än min cab
Kanske därför man föll för model S oxo
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Nja... Familjevans är extremt sällan fyrhjulsdrivna samt brukar ha skjutdörrar. Men visst blandning av SUV o FV kanske.HelectriC skrev:bilkategorier har ju blivit lika snurrigt som bilarnas modellbetäckningar. en BMW 540i har en 3-liters 6a, tidigare betydde det 4-liters 8a. En Merca AMG 63 har en 4-liters V8, tidgare betydde det 6,3 (eller iaf 6,2) liters V8.Laban skrev:Ja det är lätt att glömma bort att även om Jaguar kallar I-Pace en SUV så är den ungefär lika stor som Volvo V60 cross-country. Bara 1.5 cm högre som exempel.Legato skrev:Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.mati skrev:Jag håller faktiskt med.erbo73 skrev:Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
En Model X kallas SUV när den egentligen är en lite högre familjevan. En I-Pace kallas SUV när den egentligen är en lite högre kombi, världen har blivit konstig
Ang BMW så har det aldrig indikerat cylindrar, bara volym. 20 har funnits både som fyra o sexa, 50 som tia och tolva (kanske åtta också) tex.
Jag förstår dem, hade varit svårt att inte göra som de gjorde med tanke på downsizing och programmerade effekter/vridmoment.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
[/quote]Legato skrev:Nja... Familjevans är extremt sällan fyrhjulsdrivna samt brukar ha skjutdörrar. Men visst blandning av SUV o FV kanske.HelectriC skrev:bilkategorier har ju blivit lika snurrigt som bilarnas modellbetäckningar. en BMW 540i har en 3-liters 6a, tidigare betydde det 4-liters 8a. En Merca AMG 63 har en 4-liters V8, tidgare betydde det 6,3 (eller iaf 6,2) liters V8.Laban skrev:Ja det är lätt att glömma bort att även om Jaguar kallar I-Pace en SUV så är den ungefär lika stor som Volvo V60 cross-country. Bara 1.5 cm högre som exempel.Legato skrev:
Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.
En Model X kallas SUV när den egentligen är en lite högre familjevan. En I-Pace kallas SUV när den egentligen är en lite högre kombi, världen har blivit konstig
Ang BMW så har det aldrig indikerat cylindrar, bara volym. 20 har funnits både som fyra o sexa, 50 som tia och tolva (kanske åtta också) tex.
Jag förstår dem, hade varit svårt att inte göra som de gjorde med tanke på downsizing och programmerade effekter/vridmoment.
jo absolut, jag förstår också varför man gör så, men det är ändå snurrigt för folk som inte är lika insatta som oss som hänger på forum tex.
Ang SUV, så skulle jag nog inte enbart avvisa van pga att den har fyrhjulsdrift. Falkvingedörrarna är ju en fancy variant av skjutdörrar. Det är dörrar som ska underlätta att få in barn (och andra) i bilen helt enkelt. MX är en väldigt praktisk bil med många funktioner som underlättar familjelivet och den känns betydligt mer van än SUV. Men det är klart att många absolut vill övertyga sig själva att dom köpt en SUV eftersom det antagligen inte är lika kul att säga att man har en van, det kan jag förstå
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Personligen struntar jag 100% i vad man kallar modellen, bilen är grym det är det enda som betyder något för mig.HelectriC skrev:
jo absolut, jag förstår också varför man gör så, men det är ändå snurrigt för folk som inte är lika insatta som oss som hänger på forum tex.
Ang SUV, så skulle jag nog inte enbart avvisa van pga att den har fyrhjulsdrift. Falkvingedörrarna är ju en fancy variant av skjutdörrar. Det är dörrar som ska underlätta att få in barn (och andra) i bilen helt enkelt. MX är en väldigt praktisk bil med många funktioner som underlättar familjelivet och den känns betydligt mer van än SUV. Men det är klart att många absolut vill övertyga sig själva att dom köpt en SUV eftersom det antagligen inte är lika kul att säga att man har en van, det kan jag förstå
Jag tror du får svårt att övertyga tex Lamorghiniägare med falkvingedörrar att deras dörrar egentligen är skjutdörrar. Du får även svårt att övertyga mig om den saken...
Men vad är det som gör att MX inte är en SUV i ditt tycke?
Om vi kör Wikipedias definition av SUV tex:
"Stadsjeep (även kallat suv efter engelska sport utility vehicle eller suburban utility vehicle) är en större personbil som kombinerar framkomligheten hos ett terrängfordon med komforten i en personbil. De är vanligtvis konstruerade med ett fem dörrars kombikarosseri, fem eller sju sittplatser, fyrhjulsdrift samt en stark motor."
Jag har tidigare haft en Range Rover Evoque och en BMW X6, bilar som nog alla kallar SUV? Om man bara skulle gå på definitionen ovan så är nog MX mer SUV än dessa. Evoquen hade bara tre dörrar och är inte särskilt stor och har inte särskilt stark motor. X6an är ganska usel i terräng. Båda dessa har dessutom mer cupéliknande drag än vad MX har, som är närmare "kombikarosseri". Evoquen säljs för övrigt även med tvåhjulsdrift...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Fast det är väl främst utseendet det beror på. Man vill inte köra omkring i något som ser ut som en van. Tillverkarna försöker därför med de klassiska SUV knepet, dvs stora fälgar. Renault Grand Scenic har ex numera 20" fälgar som standard:HelectriC skrev:Men det är klart att många absolut vill övertyga sig själva att dom köpt en SUV eftersom det antagligen inte är lika kul att säga att man har en van, det kan jag förstå
Sen får var och en avgöra om den är snygg, men man förstår att de vill att folk ska tänka crossover snarare än klassisk minivan. Jaguar tänkte nog samma, håll nere höjden på bilen och få längre räckvidd samt 23" däck (konceptet) för att den ska se ut som mer som en SUV än en kombi/hatchback.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Eftersom vi ändå är inne på Wikipedia så kollar vi den andra definitionen. Van verkar inte finnas på svenska wiki, så saxar in den engelska:Legato skrev:Personligen struntar jag 100% i vad man kallar modellen, bilen är grym det är det enda som betyder något för mig.HelectriC skrev:
jo absolut, jag förstår också varför man gör så, men det är ändå snurrigt för folk som inte är lika insatta som oss som hänger på forum tex.
Ang SUV, så skulle jag nog inte enbart avvisa van pga att den har fyrhjulsdrift. Falkvingedörrarna är ju en fancy variant av skjutdörrar. Det är dörrar som ska underlätta att få in barn (och andra) i bilen helt enkelt. MX är en väldigt praktisk bil med många funktioner som underlättar familjelivet och den känns betydligt mer van än SUV. Men det är klart att många absolut vill övertyga sig själva att dom köpt en SUV eftersom det antagligen inte är lika kul att säga att man har en van, det kan jag förstå
Jag tror du får svårt att övertyga tex Lamorghiniägare med falkvingedörrar att deras dörrar egentligen är skjutdörrar. Du får även svårt att övertyga mig om den saken...
Men vad är det som gör att MX inte är en SUV i ditt tycke?
Om vi kör Wikipedias definition av SUV tex:
"Stadsjeep (även kallat suv efter engelska sport utility vehicle eller suburban utility vehicle) är en större personbil som kombinerar framkomligheten hos ett terrängfordon med komforten i en personbil. De är vanligtvis konstruerade med ett fem dörrars kombikarosseri, fem eller sju sittplatser, fyrhjulsdrift samt en stark motor."
Jag har tidigare haft en Range Rover Evoque och en BMW X6, bilar som nog alla kallar SUV? Om man bara skulle gå på definitionen ovan så är nog MX mer SUV än dessa. Evoquen hade bara tre dörrar och är inte särskilt stor och har inte särskilt stark motor. X6an är ganska usel i terräng. Båda dessa har dessutom mer cupéliknande drag än vad MX har, som är närmare "kombikarosseri". Evoquen säljs för övrigt även med tvåhjulsdrift...
A minivan is a vehicle designed primarily for passengers, with two or three rows of seating accessed via large (often sliding) doors.
Offering car-like handling and fuel economy, minivans typically have unibody construction, front-wheel or all-wheel drive, greater height than sedan or station wagon counterparts, and have re-configurable interiors with flexible or removable seating — to prioritize either passenger or cargo volume.
In international markets, the minivan is classified as multi-purpose vehicle (MPV) or people carrier.
Verkar ju stämma bättre tycker jag iaf. I terrängen kanske man inte ska kasta ut sin Model X, då blir den nog lite ledsen även om det var nån sydtysk vinodlare som lallade fram mellan vinrankorna med sin X.
Nej, men seriöst, jag bara retas! Jag vet hur illa MX-ägare tar det när man säger att dom köpt en minivan för miljonen, så vi kan säga att det är en SUV, det är ju trots allt fredag och vi vill inte förstöra fredagsmyset med sådana griller i huvudet på folk men du måste iaf hålla med om att X ser ganska klumpig ut jämfört med S?
För övrigt så vill jag inte påstå att lambos dörrar är lik de på MX.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Det är väl iofs svårt att undvika med tanke på att den är betydligt högre och ungefär lika lång. Tycker X är hyfsat elegant för att vara en 7 sitsig SUV. Jämför med ex XC 90 -> tegelsten..HelectriC skrev:Nej, men seriöst, jag bara retas! Jag vet hur illa MX-ägare tar det när man säger att dom köpt en minivan för miljonen, så vi kan säga att det är en SUV, det är ju trots allt fredag och vi vill inte förstöra fredagsmyset med sådana griller i huvudet på folk men du måste iaf hålla med om att X ser ganska klumpig ut jämfört med S?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jag har inga problem att det är en van.HelectriC skrev:Eftersom vi ändå är inne på Wikipedia så kollar vi den andra definitionen. Van verkar inte finnas på svenska wiki, så saxar in den engelska:Legato skrev:Personligen struntar jag 100% i vad man kallar modellen, bilen är grym det är det enda som betyder något för mig.HelectriC skrev:
jo absolut, jag förstår också varför man gör så, men det är ändå snurrigt för folk som inte är lika insatta som oss som hänger på forum tex.
Ang SUV, så skulle jag nog inte enbart avvisa van pga att den har fyrhjulsdrift. Falkvingedörrarna är ju en fancy variant av skjutdörrar. Det är dörrar som ska underlätta att få in barn (och andra) i bilen helt enkelt. MX är en väldigt praktisk bil med många funktioner som underlättar familjelivet och den känns betydligt mer van än SUV. Men det är klart att många absolut vill övertyga sig själva att dom köpt en SUV eftersom det antagligen inte är lika kul att säga att man har en van, det kan jag förstå
Jag tror du får svårt att övertyga tex Lamorghiniägare med falkvingedörrar att deras dörrar egentligen är skjutdörrar. Du får även svårt att övertyga mig om den saken...
Men vad är det som gör att MX inte är en SUV i ditt tycke?
Om vi kör Wikipedias definition av SUV tex:
"Stadsjeep (även kallat suv efter engelska sport utility vehicle eller suburban utility vehicle) är en större personbil som kombinerar framkomligheten hos ett terrängfordon med komforten i en personbil. De är vanligtvis konstruerade med ett fem dörrars kombikarosseri, fem eller sju sittplatser, fyrhjulsdrift samt en stark motor."
Jag har tidigare haft en Range Rover Evoque och en BMW X6, bilar som nog alla kallar SUV? Om man bara skulle gå på definitionen ovan så är nog MX mer SUV än dessa. Evoquen hade bara tre dörrar och är inte särskilt stor och har inte särskilt stark motor. X6an är ganska usel i terräng. Båda dessa har dessutom mer cupéliknande drag än vad MX har, som är närmare "kombikarosseri". Evoquen säljs för övrigt även med tvåhjulsdrift...
A minivan is a vehicle designed primarily for passengers, with two or three rows of seating accessed via large (often sliding) doors.
Offering car-like handling and fuel economy, minivans typically have unibody construction, front-wheel or all-wheel drive, greater height than sedan or station wagon counterparts, and have re-configurable interiors with flexible or removable seating — to prioritize either passenger or cargo volume.
In international markets, the minivan is classified as multi-purpose vehicle (MPV) or people carrier.
Verkar ju stämma bättre tycker jag iaf. I terrängen kanske man inte ska kasta ut sin Model X, då blir den nog lite ledsen även om det var nån sydtysk vinodlare som lallade fram mellan vinrankorna med sin X.
Nej, men seriöst, jag bara retas! Jag vet hur illa MX-ägare tar det när man säger att dom köpt en minivan för miljonen, så vi kan säga att det är en SUV, det är ju trots allt fredag och vi vill inte förstöra fredagsmyset med sådana griller i huvudet på folk men du måste iaf hålla med om att X ser ganska klumpig ut jämfört med S?
För övrigt så vill jag inte påstå att lambos dörrar är lik de på MX.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Jaguar I-Pace
Är du van?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
, ok, MiniVan!HelectriC skrev:Är du van?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Jaguar I-Pace
Så du har vant dig till det litegrann?Tars skrev:, ok, MiniVan!HelectriC skrev:Är du van?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Klumpig? Sett Q7, X6 och V90?Att den är klumpig är snarare ett argument för SUV... Men återigen du kan kalla den lastbil eller buss också. Det enda viktiga för mig är att det är en bättre bil än S
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Jajamensan.HelectriC skrev:Så du har vant dig till det litegrann?Tars skrev:, ok, MiniVan!HelectriC skrev:Är du van?
Hade hoppats på leverans idag, men inte ett ljud från min DS.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Jaguar I-Pace
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Jaguar I-Pace
Hmm, undrar om luftintaget på huven är borttaget eller bara svårt att se/igenklistrat?AGCF skrev:
Som vanligt typ 22" hjul på prototyp och sen typ 17" när den är produktionsredo
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021