Jag hade kört i 2-3 timmar innan jag laddade samtliga gånger och det var 7-12 plusgrader ute.Svenssons skrev:Temperaturen på batterierna spelar stor roll för mig. Är det kring nollan och jag bara kört i 10 minuter så får jag 30-40 kW. Är det ca 5 grader så får jag 40-50 kW, 10 grader får jag 50-60 kW och vid ca 15 grader får jag 60-70 kW. Har jag kört längre får jag högre hastighet men det verkar vara först efter kanske minst 45-60 minuters körning som jag får full hastighet.HelectriC skrev:Mitt största aber mot Jaguar har hela tiden varit möjligheten att ladda på långresor. Jag har varit rädd att det går för långsamt med CCS. Efter att nu ha laddat vid tre olika superchargers de senaste två dagarna så vet jag inte om det blir så stor skillnad. Jag har haft 40-55kW laddhastigjet efter få minuter (startar på ca 100 och reduceras successivt ganska fort). Då har jag startat med ganska låg SoC (10-20%). Så man kanske inte behöver vara rädd för CCS om den håller stabilt 45-50?
jag är faktiskt aningen missnöjd med superchargers. Tilläggas kan att jag varit helt själv utom vid ett tillfälle då en annan Tesla laddade på ett annat nummer.
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
om det var min bil skulle jag be SC att kolla intagskablarna, fick 117kw vid 40km kvar och sen sjönk det långsamt till 40kw vid 80% fullt, både i karlstad och arboga i helgen var väl 8-10 grader ute
ms 76132 "Eleamore"
Re: Jaguar I-Pace
Verkar som Jaguar jobbar på. Produktionsbil ska visas redan i september 2017
http://www.autoexpress.co.uk/jaguar/i-p ... furt-debut
http://www.autoexpress.co.uk/jaguar/i-p ... furt-debut
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Vem vet, vi kanske får se en I-pace i Sverige innan någon M3.
Hade varit riktigt spännande och få höra hur den indiska ägarna resonerat kring Jaguars elbils satsning. Med lite tur kan detta vara ett jättebra beslut.
Hade varit riktigt spännande och få höra hur den indiska ägarna resonerat kring Jaguars elbils satsning. Med lite tur kan detta vara ett jättebra beslut.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Oohhh that's gooood newsHelectriC skrev:Verkar som Jaguar jobbar på. Produktionsbil ska visas redan i september 2017
http://www.autoexpress.co.uk/jaguar/i-p ... furt-debut
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Spännande. Hoppas den får bra laddningsmöjligheter. Då kan den bli vår nästa bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Ja, det är liksom ganska avgörande. Jag tror familjen kommer tröttna ganska fort om vi ska stanna på 50kW CCS hela tiden när man kör ner i Europa. Såååå lång tid tar det inte att gå på toalettenmati skrev:Spännande. Hoppas den får bra laddningsmöjligheter. Då kan den bli vår nästa bil.
Kryssar fingrarna och ber till Elon att han öppnar SC för I-Pace!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Förresten, hur gör man om man vill reservera en? Du har ju gjort det. Det verkar inte vara lika smidigt som med Model 3 via nån webbsida. Eller är jag bara blind?HelectriC skrev:Kryssar fingrarna och ber till Elon att han öppnar SC för I-Pace!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Håller med fullständig, bra laddning och jag blir riktigt sugen kan tom bli ett köp även med ccs...HelectriC skrev:Ja, det är liksom ganska avgörande. Jag tror familjen kommer tröttna ganska fort om vi ska stanna på 50kW CCS hela tiden när man kör ner i Europa. Såååå lång tid tar det inte att gå på toalettenmati skrev:Spännande. Hoppas den får bra laddningsmöjligheter. Då kan den bli vår nästa bil.
Kryssar fingrarna och ber till Elon att han öppnar SC för I-Pace!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Jo det är ganska lätt. Anmäl intresse på jaguars hemsida, sen kommer ett mail med bankuppgifter. Några dagar efter att du betalt kommer en bekräftelse per mail.mati skrev:Förresten, hur gör man om man vill reservera en? Du har ju gjort det. Det verkar inte vara lika smidigt som med Model 3 via nån webbsida. Eller är jag bara blind?HelectriC skrev:Kryssar fingrarna och ber till Elon att han öppnar SC för I-Pace!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Ah, tack. Fick mejlet nu. Kan man ta reservationsbeloppet på företaget?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Vet ej tyvärr. La privat.mati skrev:Ah, tack. Fick mejlet nu. Kan man ta reservationsbeloppet på företaget?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Ja, vi ska nog erkänna att europeiska biltillverkare i åratal har kunnat göra fantastiska inredningar. Så om dom vill, så kan dom. Tyvärr rår inte en amerikansk tillverkare på det. Känns som de europeiska behövde en liten spark i baken för att hoppa in i nästa generations inredning, men när dom väl kommer igång så blir det bra. Forfarande en del som desperat försöker hålla sig kvar i medeltiden (läs tex BMW), men de flesta börjar fatta vinken av vad framtiden kräver.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Jag föredrar Model 3. Stor skärm som kommer närmare föraren är mer användarvänligt när man ska scrolla i spellistor i Spotify, fippla med Gps och dylikt. Tycker faktiskt den är snyggare också om jag ska vara helt ärlig. Avskalat och elegant var ordetmati skrev:Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?mati skrev:Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000
I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr
För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Jaguar I-Pace
Det är lite farligt att jämföra brittiska priser tycker jag. Dom har alltid haft förhållandevis billiga bilar i UK och när man nu jämför i pund mot dagens höga dollarkurs samt att Jaguar är brittiskt, så tror jag det blir allt för många kriterier som ställer till jämförelsen.Bjorn skrev:Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?mati skrev:Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000
I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr
För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Jag jämförde visserligen inte priserna, för vi vet inte vad I-pace kommer att kosta, och Model 3 antar jag hamnar en bit över halvmiljonen. Jaggan får ju bla ett större batteri, det är klart att den blir dyrare.
Jag tänkte mer på datumet, båda bilarna lanseras ju förmodligen ungefär samtidigt. Och jag gillar helt enkelt Jaguars designspråk. Ren smaksak såklart.
Jag tänkte mer på datumet, båda bilarna lanseras ju förmodligen ungefär samtidigt. Och jag gillar helt enkelt Jaguars designspråk. Ren smaksak såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Det är iaf kul att det kommer fler långdistanselbilar, oavsett märke
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Det är oerhört bra!HelectriC skrev:Det är iaf kul att det kommer fler långdistanselbilar, oavsett märke
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Självklart bra med konkurrens. Det tycker jag med. Så välkommen I-pace! Jag kommer att hålla koll på den med intresse, men förbokar inte just nu. Min tanke var bara att I-Pace är mer konkurrent till Model S än till Model 3 och att model 3 med all rätt kan få vara lite "enklare".
Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Jaguar I-Pace
650.000:- enligt http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... tart-2018/
Hoppas de får rätt, men jag är skeptisk. Tror fortfarande på drygt 500 för Model 3 och ca 750 för i-Pace.
Hoppas de får rätt, men jag är skeptisk. Tror fortfarande på drygt 500 för Model 3 och ca 750 för i-Pace.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Jag har jättesvårt att förstå varför man inte bokar om man har minsta lilla intresse. Det handlar ju om en kostnad på ca 500:-, dvs mindre än en promille av bilens pris.Bjorn skrev:Självklart bra med konkurrens. Det tycker jag med. Så välkommen I-pace! Jag kommer att hålla koll på den med intresse, men förbokar inte just nu. Min tanke var bara att I-Pace är mer konkurrent till Model S än till Model 3 och att model 3 med all rätt kan få vara lite "enklare".
Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Enligt många medier så förväntas den kosta ungefär £55-60k och då kostar Model S 75 numera £63 500 så jag tror inte den blir mycket billigare än Model S men de är bara spekulation.Legato skrev:650.000:- enligt http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... tart-2018/
Hoppas de får rätt, men jag är skeptisk. Tror fortfarande på drygt 500 för Model 3 och ca 750 för i-Pace.