Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Mickep » 16 apr 2018 09:45

Intressant att de har en värmepump som tar energin ur luften och håller batterierna på en bra temperatur.
(även vid stillastående) Skulle bli intressant att se om det stämmer att man sparar 50 km jämfört med att använda elen från batteriet för att värma.(fast jag antar att helst försöker man stoppa i laddkontakten vid parkering)
Undrar hur snabbt det går att ladda på 100 kw ccs. (eller de nya 150).
Mickep

Inläggav Geni87 » 16 apr 2018 09:54

Mickep skrev:Intressant att de har en värmepump som tar energin ur luften och håller batterierna på en bra temperatur.
(även vid stillastående) Skulle bli intressant att se om det stämmer att man sparar 50 km jämfört med att använda elen från batteriet för att värma.(fast jag antar att helst försöker man stoppa i laddkontakten vid parkering)
Undrar hur snabbt det går att ladda på 100 kw ccs. (eller de nya 150).

Ja värmepumpsfunktionen är en mycket bra grej i vårt klimat, speciellt eftersom det enda man behöver addera är en extra kondensor till det befintliga AC-systemet för att kunna köra det som en värmepump.

Typisk COP vid 7 grader utomhustemperatur och 20 grader inne för en värmepump är 4-5, du får alltså ut 4-5 mer gånger värmeenergi jämfört med vad du stoppar in i form av elenergi. Ner mot -20 är COP inte speciellt mycket högre än 1, vilket gör att nyttan med värmepumpen vid så låga temperaturer är obefintligt. Men runt nollan +-10 grader som ändå är de vintertemperaturer som är vanligast för majoriteten av befolkningen i exempelvis norra Europa är nyttan stor.
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Teslaägare Smutt » 16 apr 2018 15:26

Åkte till Jaguar och frågade om förmåns värde och det preliminära svar skatteverket gett är att det börjar på 4700kr vilket låter trevligt tycker jag :D
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Laban » 16 apr 2018 18:12

Smutt skrev:Åkte till Jaguar och frågade om förmåns värde och det preliminära svar skatteverket gett är att det börjar på 4700kr vilket låter trevligt tycker jag :D

Då verkar det som om skatteverket inte anser att det är en SUV, om det nu stämmer. Undrar lite vad det kriteriet är, om vi ex tar Model X som jämförelse. Och varför man har kvar det tankesättet. Att Model X tar 7 personer borde väl snarare ge lägre förmånsvärde.
Laban

Inläggav Teslaägare Toja » 16 apr 2018 18:21

Jaguar klassas väl i storlek som VW Tiguan och då blir det lägre förmånsvärde.
Det betyder troligen att Model Y kommer ligga på ungefär samma förmånsvärde.
P85D röd | pano | nextgen | helsvart interiör | autopilot | luftfjädring | vinterpaket |
Referral: http://ts.la/tony1422
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inläggav Laban » 16 apr 2018 20:22

Toja skrev:Jaguar klassas väl i storlek som VW Tiguan och då blir det lägre förmånsvärde.

Antagligen, ställer mig fortfarande tveksam till varför det ska vara så. Model S börjar på 3800 :-, Model X på 7500 :-. Det matchar inte skillnaden i pris eller vikt. Och S tar lika mycket plats på vägen. Det kanske var mer relevant då en gammal XC 90 med V8 drog 1.5 l/mil vid stadskörning , knappast relevant med eldrift.
Laban

Inläggav Teslaägare Smutt » 16 apr 2018 23:01

Antagligen, ställer mig fortfarande tveksam till varför det ska vara så. Model S börjar på 3800 :-, Model X på 7500 :-. Det matchar inte skillnaden i pris eller vikt. Och S tar lika mycket plats på vägen. Det kanske var mer relevant då en gammal XC 90 med V8 drog 1.5 l/mil vid stadskörning , knappast relevant med eldrift.[/

Inte många siffror helt rätt :?
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare danni » 17 apr 2018 09:39

Laban skrev:
Toja skrev:Jaguar klassas väl i storlek som VW Tiguan och då blir det lägre förmånsvärde.

Antagligen, ställer mig fortfarande tveksam till varför det ska vara så. Model S börjar på 3800 :-, Model X på 7500 :-. Det matchar inte skillnaden i pris eller vikt. Och S tar lika mycket plats på vägen. Det kanske var mer relevant då en gammal XC 90 med V8 drog 1.5 l/mil vid stadskörning , knappast relevant med eldrift.

Det var glada dagar när Model S började på 3800 kr - nuförtiden är rätt siffra 4950 kr. Model X börjar på 7816 kr. Så skillnaden är inte lika stor längre, men den är fortfarande helt ur proportion om man ser till bilarnas pris.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Få fri supercharging vid beställning av en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav Laban » 17 apr 2018 10:08

danni skrev:Det var glada dagar när Model S började på 3800 kr - nuförtiden är rätt siffra 4950 kr. Model X börjar på 7816 kr. Så skillnaden är inte lika stor längre, men den är fortfarande helt ur proportion om man ser till bilarnas pris.

Glöm det jag skrev först, det var 2017 siffrorna. Och S 75 finns ju inte längre. Men som du säger så är skillnaden oavsett inte i proportion till bilarnas pris. Lyx-suv tillägget..
Laban

Föregående

Återgå till Elektriska Fordon