Ja om gissningarna på priset stämmer någorlunda så blir det iaf billagare än en Tesla...
Billigare än en Model S/X visserligen, men båda dessa är ju betydligt större än jaggan.
Stämmer nog men Jaggan lär ju kännas och upplevas som fan så mycket mer premium än Tesla och nästan 100% säkert bättre stolar samt byggkvalitet som matchar priset
Däremot så blir den väl dyrare än Model 3 verkar det som...
Om konkurrenten tar en miljon det är brist på elbilar varför skulle då Jaguar ta mindre?
Nej, jag tror vi kan glömma allt under 750k. Sen beror det nog på utrustning hur nära miljonen man hamnar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja om gissningarna på priset stämmer någorlunda så blir det iaf billagare än en Tesla...
Billigare än en Model S/X visserligen, men båda dessa är ju betydligt större än jaggan.
Stämmer nog men Jaggan lär ju kännas och upplevas som fan så mycket mer premium än Tesla och nästan 100% säkert bättre stolar samt byggkvalitet som matchar priset
Däremot så blir den väl dyrare än Model 3 verkar det som...
Jag är inte så övertygad på det området. Äger en ny Jagga och för att vara en fossilbil så är den fantastisk imo, rolig, fantastiskt ljud och vacker som få. Men den är ingen Lexus i upplevd byggkvalitet precis...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ja om gissningarna på priset stämmer någorlunda så blir det iaf billagare än en Tesla...
Billigare än en Model S/X visserligen, men båda dessa är ju betydligt större än jaggan.
Stämmer nog men Jaggan lär ju kännas och upplevas som fan så mycket mer premium än Tesla och nästan 100% säkert bättre stolar samt byggkvalitet som matchar priset
Däremot så blir den väl dyrare än Model 3 verkar det som...
Jag är inte så övertygad på det området. Äger en ny Jagga och för att vara en fossilbil så är den fantastisk imo, rolig, fantastiskt ljud och vacker som få. Men den är ingen Lexus i upplevd byggkvalitet precis...
Å fan
Polarn har ju haft flera stycken, tror han har 3 st just nu, men den nyaste är inte helt ny utan kanske 3-4 år eller nåt och dom han har är sjukt fina/sköna och som det låter
på honom så är dom lika välbyggda som dom ser ut, men jag har inte ägt någon själv så mer än så vet jag ju inte...
Ja om gissningarna på priset stämmer någorlunda så blir det iaf billagare än en Tesla...
Billigare än en Model S/X visserligen, men båda dessa är ju betydligt större än jaggan.
Stämmer nog men Jaggan lär ju kännas och upplevas som fan så mycket mer premium än Tesla och nästan 100% säkert bättre stolar samt byggkvalitet som matchar priset
Däremot så blir den väl dyrare än Model 3 verkar det som...
Jag provkörde XF Sportbrake när den kom. Riktigt fin väghållning och bra styrning, men interiör, premiumkänsla och stolar var riktigt dåliga. På de områdena kändes den som den var långt, långt efter A6 och 5-serien, och jag skulle säga att den är rejält efter Model S också. Nu var det dock standardstolarna jag provade, och det finns trettiosjutton olika uppgraderade varianter att välja på - de kanske är bättre. Och F-Pace har jag inte provat alls, den kanske är mycket bättre den också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Mitt största aber mot Jaguar har hela tiden varit möjligheten att ladda på långresor. Jag har varit rädd att det går för långsamt med CCS. Efter att nu ha laddat vid tre olika superchargers de senaste två dagarna så vet jag inte om det blir så stor skillnad. Jag har haft 40-55kW laddhastigjet efter få minuter (startar på ca 100 och reduceras successivt ganska fort). Då har jag startat med ganska låg SoC (10-20%). Så man kanske inte behöver vara rädd för CCS om den håller stabilt 45-50?
jag är faktiskt aningen missnöjd med superchargers. Tilläggas kan att jag varit helt själv utom vid ett tillfälle då en annan Tesla laddade på ett annat nummer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mitt största aber mot Jaguar har hela tiden varit möjligheten att ladda på långresor. Jag har varit rädd att det går för långsamt med CCS. Efter att nu ha laddat vid tre olika superchargers de senaste två dagarna så vet jag inte om det blir så stor skillnad. Jag har haft 40-55kW laddhastigjet efter få minuter (startar på ca 100 och reduceras successivt ganska fort). Då har jag startat med ganska låg SoC (10-20%). Så man kanske inte behöver vara rädd för CCS om den håller stabilt 45-50?
jag är faktiskt aningen missnöjd med superchargers. Tilläggas kan att jag varit helt själv utom vid ett tillfälle då en annan Tesla laddade på ett annat nummer.
Temperaturen på batterierna spelar stor roll för mig. Är det kring nollan och jag bara kört i 10 minuter så får jag 30-40 kW. Är det ca 5 grader så får jag 40-50 kW, 10 grader får jag 50-60 kW och vid ca 15 grader får jag 60-70 kW. Har jag kört längre får jag högre hastighet men det verkar vara först efter kanske minst 45-60 minuters körning som jag får full hastighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Temperaturen på batterierna spelar stor roll för mig. Är det kring nollan och jag bara kört i 10 minuter så får jag 30-40 kW. Är det ca 5 grader så får jag 40-50 kW, 10 grader får jag 50-60 kW och vid ca 15 grader får jag 60-70 kW. Har jag kört längre får jag högre hastighet men det verkar vara först efter kanske minst 45-60 minuters körning som jag får full hastighet.
Renault hade det där som argument till varför Zoe inte har snabbladdare i Sverige - det är alldeles för sällan som batteriet är varmare än 15 grader.
Mitt största aber mot Jaguar har hela tiden varit möjligheten att ladda på långresor. Jag har varit rädd att det går för långsamt med CCS. Efter att nu ha laddat vid tre olika superchargers de senaste två dagarna så vet jag inte om det blir så stor skillnad. Jag har haft 40-55kW laddhastigjet efter få minuter (startar på ca 100 och reduceras successivt ganska fort). Då har jag startat med ganska låg SoC (10-20%). Så man kanske inte behöver vara rädd för CCS om den håller stabilt 45-50?
jag är faktiskt aningen missnöjd med superchargers. Tilläggas kan att jag varit helt själv utom vid ett tillfälle då en annan Tesla laddade på ett annat nummer.
Temperaturen på batterierna spelar stor roll för mig. Är det kring nollan och jag bara kört i 10 minuter så får jag 30-40 kW. Är det ca 5 grader så får jag 40-50 kW, 10 grader får jag 50-60 kW och vid ca 15 grader får jag 60-70 kW. Har jag kört längre får jag högre hastighet men det verkar vara först efter kanske minst 45-60 minuters körning som jag får full hastighet.
Jag hade kört i 2-3 timmar innan jag laddade samtliga gånger och det var 7-12 plusgrader ute.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
om det var min bil skulle jag be SC att kolla intagskablarna, fick 117kw vid 40km kvar och sen sjönk det långsamt till 40kw vid 80% fullt, både i karlstad och arboga i helgen var väl 8-10 grader ute
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vem vet, vi kanske får se en I-pace i Sverige innan någon M3.
Hade varit riktigt spännande och få höra hur den indiska ägarna resonerat kring Jaguars elbils satsning. Med lite tur kan detta vara ett jättebra beslut.
Spännande. Hoppas den får bra laddningsmöjligheter. Då kan den bli vår nästa bil.
Ja, det är liksom ganska avgörande. Jag tror familjen kommer tröttna ganska fort om vi ska stanna på 50kW CCS hela tiden när man kör ner i Europa. Såååå lång tid tar det inte att gå på toaletten
Kryssar fingrarna och ber till Elon att han öppnar SC för I-Pace!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kryssar fingrarna och ber till Elon att han öppnar SC för I-Pace!
Förresten, hur gör man om man vill reservera en? Du har ju gjort det. Det verkar inte vara lika smidigt som med Model 3 via nån webbsida. Eller är jag bara blind?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Spännande. Hoppas den får bra laddningsmöjligheter. Då kan den bli vår nästa bil.
Ja, det är liksom ganska avgörande. Jag tror familjen kommer tröttna ganska fort om vi ska stanna på 50kW CCS hela tiden när man kör ner i Europa. Såååå lång tid tar det inte att gå på toaletten
Kryssar fingrarna och ber till Elon att han öppnar SC för I-Pace!
Håller med fullständig, bra laddning och jag blir riktigt sugen kan tom bli ett köp även med ccs...
Kryssar fingrarna och ber till Elon att han öppnar SC för I-Pace!
Förresten, hur gör man om man vill reservera en? Du har ju gjort det. Det verkar inte vara lika smidigt som med Model 3 via nån webbsida. Eller är jag bara blind?
Jo det är ganska lätt. Anmäl intresse på jaguars hemsida, sen kommer ett mail med bankuppgifter. Några dagar efter att du betalt kommer en bekräftelse per mail.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, vi ska nog erkänna att europeiska biltillverkare i åratal har kunnat göra fantastiska inredningar. Så om dom vill, så kan dom. Tyvärr rår inte en amerikansk tillverkare på det. Känns som de europeiska behövde en liten spark i baken för att hoppa in i nästa generations inredning, men när dom väl kommer igång så blir det bra. Forfarande en del som desperat försöker hålla sig kvar i medeltiden (läs tex BMW), men de flesta börjar fatta vinken av vad framtiden kräver.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14