Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Benägen att hålla med. Det blir också intressant att se vad e-Tron och EQC landar på med tanke på detta. Speciellt i verklig körning. Båda har på pappret mindre effektiva motorer än i-Pace och är högre och längre.Verdi skrev:I vilket fall är det katastrofsiffror för Jaguaren. Tur Model S finns.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Modell X är bredare, högre och längre än alla 3, längre är väl iofs bra för luftmotståndet men det är grinet där fram som dödar räckvidden på alla 3Laban skrev:Benägen att hålla med. Det blir också intressant att se vad e-Tron och EQC landar på med tanke på detta. Speciellt i verklig körning. Båda har på pappret mindre effektiva motorer än i-Pace och är högre och längre.Verdi skrev:I vilket fall är det katastrofsiffror för Jaguaren. Tur Model S finns. ;)
ms 76132 "Eleamore"
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Jaguar I-Pace
Kan man inte köpa elektroner på dunk menar ni ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Jaguar I-Pace
Gustafsson skrev:Kan man inte köpa elektroner på dunk menar ni ?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Jaguar I-Pace
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ci7KfJM9Js
I-Pace drog 23,5 kWh/100 km och Model S drog 18,3 kWh/100 km. Utklassning.
I-Pace drog 23,5 kWh/100 km och Model S drog 18,3 kWh/100 km. Utklassning.
Re: Jaguar I-Pace
Verkligen inte bra för I-Pace. De har en hel del att göra på den fronten. Intressant att Tesla, som under flera år varit helt utan konkurrens i sin klass, har jobbat så hårt och lyckats så bra med att få ner förbrukningssiffrorna!Verdi skrev:https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ci7KfJM9Js
I-Pace drog 23,5 kWh/100 km och Model S drog 18,3 kWh/100 km. Utklassning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Ajajaj-pejs drar alltså nästan 30% mer än en model S... Tragiskt nästan. Och jag som var sugen på en sån om den kommer med 3-fas-laddningJerker skrev:Verkligen inte bra för I-Pace. De har en hel del att göra på den fronten. Intressant att Tesla, som under flera år varit helt utan konkurrens i sin klass, har jobbat så hårt och lyckats så bra med att få ner förbrukningssiffrorna!Verdi skrev:https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ci7KfJM9Js
I-Pace drog 23,5 kWh/100 km och Model S drog 18,3 kWh/100 km. Utklassning.
Jämför man med S75D och S100D så blir det som att lägga upp 200 tusen extra för samma räckvidd...typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Sant. Med 21" hade nog Model S fått svårt att komma under 20 kWh/100 km. Men den hade fortfarande varit ca 15% snålare än I-Pace trots att det är en större bil.erbo73 skrev:Glöm dock inte att i-pace i testet hade 22”-fälgar och Teslan bara 19”...
Jag tror den största "skurken" är SUV-karossen. Tycker det är en olycklig trend.
Re: Jaguar I-Pace
Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare. Är verkligen strävan efter att uppnå ett ideal om att större hjul är snyggare värt allt det?
Re: Jaguar I-Pace
JaJerker skrev:Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare. Är verkligen strävan efter att uppnå ett ideal om att större hjul är snyggare värt allt det?
Re: Jaguar I-Pace
Glöm inte att det dessutom är fulareJerker skrev:Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Jaguar I-Pace
Jerker skrev:Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare. Är verkligen strävan efter att uppnå ett ideal om att större hjul är snyggare värt allt det?
Inte bara storleken. Designen också. De 19" slipstream som Tesla säljer är faktiskt skitfula. Förlåt, men så är det.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Jaguar I-Pace
Håller med. Ser ofta lite vulgoaktigt ut med stora fälgar. Samtidigt beror det på bilens övriga dimensioner om ett par fälgar ser stora eller små ut, men man kan ju tänka att det är fel på bilens design och/eller dimensioner om den passar med väldigt stora hjulStefL skrev:Glöm inte att det dessutom är fulareJerker skrev:Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare.
Kan också tilläggas att komforten brukar bli sämre med större fälgar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Jaguar I-Pace
Ibland känner jag mig verkligen som ett UFO på fora som detta. Jag fattar inget när folk talar om design och vad som är fult eller fint.
Egentligen är det intressant, detta faktum, eftersom jag är väldigt känslig för ful arkitektur (för mig är den mesta modernism ful i alla dess varianter), så det är inte det att jag saknar förmåga att uppskatta det sköna i design. Det är väl bara det att jag aldrig har intresserat mig för bilar och bedömt dem efter den skalan.
Återigen, sånt jag inte bryr mig om är kläders utseende och fattar nada när folk kommenterar andras kläder och höjer vissa klädesplagg till skyarna och sänker andra. För mig ser dessa oftast ungefär likadana ut.
Egentligen är det intressant, detta faktum, eftersom jag är väldigt känslig för ful arkitektur (för mig är den mesta modernism ful i alla dess varianter), så det är inte det att jag saknar förmåga att uppskatta det sköna i design. Det är väl bara det att jag aldrig har intresserat mig för bilar och bedömt dem efter den skalan.
Återigen, sånt jag inte bryr mig om är kläders utseende och fattar nada när folk kommenterar andras kläder och höjer vissa klädesplagg till skyarna och sänker andra. För mig ser dessa oftast ungefär likadana ut.
Re: Jaguar I-Pace
Bra testat!
Ja, alltså när jag testade min bils bränsleförbrukning för att se vilken som var den optimala hastigheten, så fick jag fram att bilen drog mindre när jag körde 120 km/h än när jag körde 90km/h.
Vadå? Ja.... uhm.. alltså jag testade ju med vinterdäck och motvind i 90..........
Ja, alltså när jag testade min bils bränsleförbrukning för att se vilken som var den optimala hastigheten, så fick jag fram att bilen drog mindre när jag körde 120 km/h än när jag körde 90km/h.
Vadå? Ja.... uhm.. alltså jag testade ju med vinterdäck och motvind i 90..........
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Jaguar I-Pace
Samma här. Kläder har för mig bara en enda funktion. Jag vill inte frysa. Iofs är det väl också bra att inte springa omkring helt naken och att man inte sticker ut för mycket. Men hur mina kläder ser ut är totalt ointressant för mig. Jag kan gå omkring med hål i kläderna utan att jag ens märker det. Det klassiska är att sambon hävdar att jag måste gå och köpa mig nya kläder av någon anledning som jag inte begriper. Tydligen är de gamla slitna eller nåt. Då går jag till en (av henne utpekad) klädaffär, tar första bästa plagg som passar på min kropp, betalar och går ut igen. Jag litar blint på den/dem som säger att det ser bra ut. Jag har ingen aning. Jag bryr mig inte heller. Jag är ingenjör, ingen modeexpert.Jerker skrev:Återigen, sånt jag inte bryr mig om är kläders utseende och fattar nada när folk kommenterar andras kläder och höjer vissa klädesplagg till skyarna och sänker andra. För mig ser dessa oftast ungefär likadana ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Mycket gemensamt där, med den skillnaden att jag aldrig förlitar mig på andras omdöme. Jag vill helst att de kläder jag köper ska se i princip likadana ut som de jag redan har; gillar inte förändringar på den fronten. Som tur är har jag fastnat i gubbmodet och den modellen verkar vara evig. Lite förändringar sker, som t.ex. storleken på slag på skjortor och kavajer och i viss mån vidd på byxben, men annars är de sig lika. Sånt känns tryggt. Jag vill inte ha "hjälp" av några expediter eller någon bekant/släkt. Allt sån "hjälp" brukar syfta till att man ska välja nåt annat än det man kom till butiken för att köpa. Men som tur är är min hustru lika ointresserad av kläder som jag och skulle aldrig komma på tanken att tala om för mig vilka kläder jag ska köpa. Här hemma råder principen "var och en skäms för sig själv"mati skrev:Samma här. Kläder har för mig bara en enda funktion. Jag vill inte frysa. Iofs är det väl också bra att inte springa omkring helt naken och att man inte sticker ut för mycket. Men hur mina kläder ser ut är totalt ointressant för mig. Jag kan gå omkring med hål i kläderna utan att jag ens märker det. Det klassiska är att sambon hävdar att jag måste gå och köpa mig nya kläder av någon anledning som jag inte begriper. Tydligen är de gamla slitna eller nåt. Då går jag till en (av henne utpekad) klädaffär, tar första bästa plagg som passar på min kropp, betalar och går ut igen. Jag litar blint på den/dem som säger att det ser bra ut. Jag har ingen aning. Jag bryr mig inte heller. Jag är ingenjör, ingen modeexpert.Jerker skrev:Återigen, sånt jag inte bryr mig om är kläders utseende och fattar nada när folk kommenterar andras kläder och höjer vissa klädesplagg till skyarna och sänker andra. För mig ser dessa oftast ungefär likadana ut.
Så där ja! Nu är vi riktigt Off Topic igen!
Re: Jaguar I-Pace
Ja, så sett är det likadant här. Jag bär ALLTID jeans och t-shirt. Det har jag gjort de senaste 30 åren och det kommer jag nog göra resten av livet. Enkelt och bekvämt. Jag är inte kompatibel med nåt annat. De "expertråd" jag inhämtar är bara gällande färg (på t-shirten) och eventuellt rätt storlek på jeansen. Fast de brukar passa. Samma storlek sen jag var 20.
Det är lätt att vara mode-taliban.
Det är lätt att vara mode-taliban.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Finns det verkligen någon som på fullt allvar tycker det är snyggt med små fälgar i gigantiska hjulhus? I-pace är ju ett klockrent exempel, den behöver verkligen 22" för att vara snygg.
Ska man ha små fälgar måste bilen vara dimensionerad för det, annars ser det ju jättekonstigt ut.
På elbilar håller jag med om att mindre fälgar ofta är det rationella valet, men det är ju inte bara utseendet som förändras det är ju även köregenskaperna. Personligen kör jag 19" på min X på vintern, men den blir i mitt tycke en mycket roligare bil med 22". Dock får man offra lite för mycket räckvidd imo. På en X100 hade jag kört 22" året runt
Sen kan jag förstå att vissa föredrar tystare och mjukare gång med mindre fälg och däck, men poängen är ju att det är väldigt annorlunda. Vilket man föredrar är ju högst individuellt.
Ska man ha små fälgar måste bilen vara dimensionerad för det, annars ser det ju jättekonstigt ut.
På elbilar håller jag med om att mindre fälgar ofta är det rationella valet, men det är ju inte bara utseendet som förändras det är ju även köregenskaperna. Personligen kör jag 19" på min X på vintern, men den blir i mitt tycke en mycket roligare bil med 22". Dock får man offra lite för mycket räckvidd imo. På en X100 hade jag kört 22" året runt
Sen kan jag förstå att vissa föredrar tystare och mjukare gång med mindre fälg och däck, men poängen är ju att det är väldigt annorlunda. Vilket man föredrar är ju högst individuellt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Jaguar I-Pace
Troligen är det inte många som tycker det. Men man kan tycka att det är synd att bilen har den designen på hjulhusen (och kanske övrig kaross). Troligen dock fullt medvetet, eftersom tillverkaren då lättare kan kränga stora fälgar, som har ännu större vinstmarginaler.Legato skrev:Finns det verkligen någon som på fullt allvar tycker det är snyggt med små fälgar i gigantiska hjulhus? I-pace är ju ett klockrent exempel, den behöver verkligen 22" för att vara snygg.
Fast köregenskaperna blir inte bättre av större fälgar. Skillnaderna beror på däcken i så fall. Enda tekniska fördelen med stora fälgar är att det finns utrymme för rejäla bromsar om man behöver det (vilket en tung elbils-SUV kanske behöver).Legato skrev:På elbilar håller jag med om att mindre fälgar ofta är det rationella valet, men det är ju inte bara utseendet som förändras det är ju även köregenskaperna. Personligen kör jag 19" på min X på vintern, men den blir i mitt tycke en mycket roligare bil med 22". Dock får man offra lite för mycket räckvidd imo. På en X100 hade jag kört 22" året runt
Sen kan jag förstå att vissa föredrar tystare och mjukare gång med mindre fälg och däck, men poängen är ju att det är väldigt annorlunda. Vilket man föredrar är ju högst individuellt.
Egentligen blir inte komforten bättre av mindre hjul heller, men för en given rullomkrets blir det mer gummi och luft mellan asfalt och fälg om fälgens diameter är liten. Det handlar snarare om däckbredd och profil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Jaguar I-Pace
Det finns i mina ögon en stor mängd bilar som kör omkring på alldeles för stora fälgar. Det ser fullkomligt löjligt ut med gigantiska hjul som bara rullar på en liten remsa eltejp. Jag fattar inte på vilket sätt det ska vara bra. Måste vara skitobekvämt. Sen håller jag med om att vissa bilar ser konstiga ut med de små hjulen som oftast är standard.
I fallet med Golfen kör jag för första gången i mitt liv på hjul som inte är original. Men det beror enbart på att sambon inte ville ha de fula grytlocksfälgarna, och då blev det 17" fälgar istället. Men hade jag fått bestämma hade bilen rullat på originalfälgarna. Jag är alldeles för snål att jag skulle lägga en massa pengar på större hjul, och därmed även dyrare däck, enbart för utseendets skull. Åkkomforten ökar ju inte direkt om man får säga så.
I fallet med Golfen kör jag för första gången i mitt liv på hjul som inte är original. Men det beror enbart på att sambon inte ville ha de fula grytlocksfälgarna, och då blev det 17" fälgar istället. Men hade jag fått bestämma hade bilen rullat på originalfälgarna. Jag är alldeles för snål att jag skulle lägga en massa pengar på större hjul, och därmed även dyrare däck, enbart för utseendets skull. Åkkomforten ökar ju inte direkt om man får säga så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Som sagt, jag förstår inte varför det ena är fulare än det andra. Visst ser jag skillnad mellan små och stora fälgar, men kan inte koppla detta till nån känsla. Men om man vill ha det bästa av två världar, varför inte göra som förr, måla däcksidorna vita? Då ser det ut som om fälgen är större och däcket tunnare men man har kvar den fina åkkomforten.