Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Skulle varit MPGe istället för MPG men ja, det är ett konstigt sätt att räkna.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

I vilket fall är det katastrofsiffror för Jaguaren. Tur Model S finns. ;)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
I vilket fall är det katastrofsiffror för Jaguaren. Tur Model S finns. ;)
Benägen att hålla med. Det blir också intressant att se vad e-Tron och EQC landar på med tanke på detta. Speciellt i verklig körning. Båda har på pappret mindre effektiva motorer än i-Pace och är högre och längre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av 12man »

Laban skrev:
Verdi skrev:
I vilket fall är det katastrofsiffror för Jaguaren. Tur Model S finns. ;)
Benägen att hålla med. Det blir också intressant att se vad e-Tron och EQC landar på med tanke på detta. Speciellt i verklig körning. Båda har på pappret mindre effektiva motorer än i-Pace och är högre och längre.
Modell X är bredare, högre och längre än alla 3, längre är väl iofs bra för luftmotståndet men det är grinet där fram som dödar räckvidden på alla 3
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Gustafsson »

Kan man inte köpa elektroner på dunk menar ni ? :shock:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslaspolen »

Gustafsson skrev:
Kan man inte köpa elektroner på dunk menar ni ? :shock:
batteries-bucket-isolated-white-background-rendered-blender-d-43429457_1.jpg
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ci7KfJM9Js

I-Pace drog 23,5 kWh/100 km och Model S drog 18,3 kWh/100 km. Utklassning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ci7KfJM9Js

I-Pace drog 23,5 kWh/100 km och Model S drog 18,3 kWh/100 km. Utklassning.
Verkligen inte bra för I-Pace. De har en hel del att göra på den fronten. Intressant att Tesla, som under flera år varit helt utan konkurrens i sin klass, har jobbat så hårt och lyckats så bra med att få ner förbrukningssiffrorna!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ci7KfJM9Js

I-Pace drog 23,5 kWh/100 km och Model S drog 18,3 kWh/100 km. Utklassning.
Verkligen inte bra för I-Pace. De har en hel del att göra på den fronten. Intressant att Tesla, som under flera år varit helt utan konkurrens i sin klass, har jobbat så hårt och lyckats så bra med att få ner förbrukningssiffrorna!
Ajajaj-pejs drar alltså nästan 30% mer än en model S... Tragiskt nästan. Och jag som var sugen på en sån om den kommer med 3-fas-laddning :(
Jämför man med S75D och S100D så blir det som att lägga upp 200 tusen extra för samma räckvidd...typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

Glöm dock inte att i-pace i testet hade 22”-fälgar och Teslan bara 19”...
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

erbo73 skrev:
Glöm dock inte att i-pace i testet hade 22”-fälgar och Teslan bara 19”...
Sant. Med 21" hade nog Model S fått svårt att komma under 20 kWh/100 km. Men den hade fortfarande varit ca 15% snålare än I-Pace trots att det är en större bil.

Jag tror den största "skurken" är SUV-karossen. Tycker det är en olycklig trend.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare. Är verkligen strävan efter att uppnå ett ideal om att större hjul är snyggare värt allt det?
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

Jerker skrev:
Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare. Är verkligen strävan efter att uppnå ett ideal om att större hjul är snyggare värt allt det?
Ja
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av StefL »

Jerker skrev:
Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare.
Glöm inte att det dessutom är fulare :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare. Är verkligen strävan efter att uppnå ett ideal om att större hjul är snyggare värt allt det?

Inte bara storleken. Designen också. De 19" slipstream som Tesla säljer är faktiskt skitfula. Förlåt, men så är det.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Niklas Z »

StefL skrev:
Jerker skrev:
Jag har aldrig fattat detta: Större fälgar ger både sämre räckvidd och är dyrare.
Glöm inte att det dessutom är fulare :D
Håller med. Ser ofta lite vulgoaktigt ut med stora fälgar. Samtidigt beror det på bilens övriga dimensioner om ett par fälgar ser stora eller små ut, men man kan ju tänka att det är fel på bilens design och/eller dimensioner om den passar med väldigt stora hjul :-)

Kan också tilläggas att komforten brukar bli sämre med större fälgar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Ibland känner jag mig verkligen som ett UFO på fora som detta. Jag fattar inget när folk talar om design och vad som är fult eller fint. :?

Egentligen är det intressant, detta faktum, eftersom jag är väldigt känslig för ful arkitektur (för mig är den mesta modernism ful i alla dess varianter), så det är inte det att jag saknar förmåga att uppskatta det sköna i design. Det är väl bara det att jag aldrig har intresserat mig för bilar och bedömt dem efter den skalan.

Återigen, sånt jag inte bryr mig om är kläders utseende och fattar nada när folk kommenterar andras kläder och höjer vissa klädesplagg till skyarna och sänker andra. För mig ser dessa oftast ungefär likadana ut. :D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jeppe_E »

Bra testat! :roll:

Ja, alltså när jag testade min bils bränsleförbrukning för att se vilken som var den optimala hastigheten, så fick jag fram att bilen drog mindre när jag körde 120 km/h än när jag körde 90km/h.


Vadå? Ja.... uhm.. alltså jag testade ju med vinterdäck och motvind i 90.......... :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Återigen, sånt jag inte bryr mig om är kläders utseende och fattar nada när folk kommenterar andras kläder och höjer vissa klädesplagg till skyarna och sänker andra. För mig ser dessa oftast ungefär likadana ut. :D
Samma här. Kläder har för mig bara en enda funktion. Jag vill inte frysa. Iofs är det väl också bra att inte springa omkring helt naken och att man inte sticker ut för mycket. Men hur mina kläder ser ut är totalt ointressant för mig. Jag kan gå omkring med hål i kläderna utan att jag ens märker det. Det klassiska är att sambon hävdar att jag måste gå och köpa mig nya kläder av någon anledning som jag inte begriper. Tydligen är de gamla slitna eller nåt. Då går jag till en (av henne utpekad) klädaffär, tar första bästa plagg som passar på min kropp, betalar och går ut igen. Jag litar blint på den/dem som säger att det ser bra ut. Jag har ingen aning. Jag bryr mig inte heller. Jag är ingenjör, ingen modeexpert.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Återigen, sånt jag inte bryr mig om är kläders utseende och fattar nada när folk kommenterar andras kläder och höjer vissa klädesplagg till skyarna och sänker andra. För mig ser dessa oftast ungefär likadana ut. :D
Samma här. Kläder har för mig bara en enda funktion. Jag vill inte frysa. Iofs är det väl också bra att inte springa omkring helt naken och att man inte sticker ut för mycket. Men hur mina kläder ser ut är totalt ointressant för mig. Jag kan gå omkring med hål i kläderna utan att jag ens märker det. Det klassiska är att sambon hävdar att jag måste gå och köpa mig nya kläder av någon anledning som jag inte begriper. Tydligen är de gamla slitna eller nåt. Då går jag till en (av henne utpekad) klädaffär, tar första bästa plagg som passar på min kropp, betalar och går ut igen. Jag litar blint på den/dem som säger att det ser bra ut. Jag har ingen aning. Jag bryr mig inte heller. Jag är ingenjör, ingen modeexpert.
Mycket gemensamt där, med den skillnaden att jag aldrig förlitar mig på andras omdöme. Jag vill helst att de kläder jag köper ska se i princip likadana ut som de jag redan har; gillar inte förändringar på den fronten. Som tur är har jag fastnat i gubbmodet och den modellen verkar vara evig. Lite förändringar sker, som t.ex. storleken på slag på skjortor och kavajer och i viss mån vidd på byxben, men annars är de sig lika. Sånt känns tryggt. Jag vill inte ha "hjälp" av några expediter eller någon bekant/släkt. Allt sån "hjälp" brukar syfta till att man ska välja nåt annat än det man kom till butiken för att köpa. Men som tur är är min hustru lika ointresserad av kläder som jag och skulle aldrig komma på tanken att tala om för mig vilka kläder jag ska köpa. Här hemma råder principen "var och en skäms för sig själv" :D

Så där ja! Nu är vi riktigt Off Topic igen! :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Ja, så sett är det likadant här. Jag bär ALLTID jeans och t-shirt. Det har jag gjort de senaste 30 åren och det kommer jag nog göra resten av livet. Enkelt och bekvämt. Jag är inte kompatibel med nåt annat. De "expertråd" jag inhämtar är bara gällande färg (på t-shirten) och eventuellt rätt storlek på jeansen. Fast de brukar passa. Samma storlek sen jag var 20. :)
Det är lätt att vara mode-taliban.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Finns det verkligen någon som på fullt allvar tycker det är snyggt med små fälgar i gigantiska hjulhus? I-pace är ju ett klockrent exempel, den behöver verkligen 22" för att vara snygg.

Ska man ha små fälgar måste bilen vara dimensionerad för det, annars ser det ju jättekonstigt ut.

På elbilar håller jag med om att mindre fälgar ofta är det rationella valet, men det är ju inte bara utseendet som förändras det är ju även köregenskaperna. Personligen kör jag 19" på min X på vintern, men den blir i mitt tycke en mycket roligare bil med 22". Dock får man offra lite för mycket räckvidd imo. På en X100 hade jag kört 22" året runt :D

Sen kan jag förstå att vissa föredrar tystare och mjukare gång med mindre fälg och däck, men poängen är ju att det är väldigt annorlunda. Vilket man föredrar är ju högst individuellt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Niklas Z »

Legato skrev:
Finns det verkligen någon som på fullt allvar tycker det är snyggt med små fälgar i gigantiska hjulhus? I-pace är ju ett klockrent exempel, den behöver verkligen 22" för att vara snygg.
Troligen är det inte många som tycker det. Men man kan tycka att det är synd att bilen har den designen på hjulhusen (och kanske övrig kaross). Troligen dock fullt medvetet, eftersom tillverkaren då lättare kan kränga stora fälgar, som har ännu större vinstmarginaler.
Legato skrev:
På elbilar håller jag med om att mindre fälgar ofta är det rationella valet, men det är ju inte bara utseendet som förändras det är ju även köregenskaperna. Personligen kör jag 19" på min X på vintern, men den blir i mitt tycke en mycket roligare bil med 22". Dock får man offra lite för mycket räckvidd imo. På en X100 hade jag kört 22" året runt :D

Sen kan jag förstå att vissa föredrar tystare och mjukare gång med mindre fälg och däck, men poängen är ju att det är väldigt annorlunda. Vilket man föredrar är ju högst individuellt.
Fast köregenskaperna blir inte bättre av större fälgar. Skillnaderna beror på däcken i så fall. Enda tekniska fördelen med stora fälgar är att det finns utrymme för rejäla bromsar om man behöver det (vilket en tung elbils-SUV kanske behöver).
Egentligen blir inte komforten bättre av mindre hjul heller, men för en given rullomkrets blir det mer gummi och luft mellan asfalt och fälg om fälgens diameter är liten. Det handlar snarare om däckbredd och profil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Det finns i mina ögon en stor mängd bilar som kör omkring på alldeles för stora fälgar. Det ser fullkomligt löjligt ut med gigantiska hjul som bara rullar på en liten remsa eltejp. Jag fattar inte på vilket sätt det ska vara bra. Måste vara skitobekvämt. Sen håller jag med om att vissa bilar ser konstiga ut med de små hjulen som oftast är standard.
I fallet med Golfen kör jag för första gången i mitt liv på hjul som inte är original. Men det beror enbart på att sambon inte ville ha de fula grytlocksfälgarna, och då blev det 17" fälgar istället. Men hade jag fått bestämma hade bilen rullat på originalfälgarna. Jag är alldeles för snål att jag skulle lägga en massa pengar på större hjul, och därmed även dyrare däck, enbart för utseendets skull. Åkkomforten ökar ju inte direkt om man får säga så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Som sagt, jag förstår inte varför det ena är fulare än det andra. Visst ser jag skillnad mellan små och stora fälgar, men kan inte koppla detta till nån känsla. Men om man vill ha det bästa av två världar, varför inte göra som förr, måla däcksidorna vita? Då ser det ut som om fälgen är större och däcket tunnare men man har kvar den fina åkkomforten. :D
Skriv svar