Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:

Nej det är inte problem från flera olika elbilsmodeller utan kanske alla utom Tesla.
Inga citat utan hela trådar läser vi.
Som att servicen är dyr för alla elbilar (utom Tesla då enligt ovan citat)? Olika tillverkare tar ut olika pengar och du verkar störa dig på att servicen inte är nödvändig för att garantin ska gälla till Teslan. Försäkringsbolag lär inte heller kräva in servicebok.

Läser de andra trådarna som dig då? Med lösryckta citat? Du ältar samma sak om och om igen och olika personer försöker beskriva det på olika sätt men du drar bara upp samma gamla saker igen.

T.ex. så går laddningen av elbil snabbare än tankningen av avgasbil för de allra flesta sett över en vecka eller ett år. Det gäller alltså tiden som personen behöver avsätta för laddningen. Självklart så tar det längre tid för bilen men hur relevant är det? Även på flertalet långresor så behöver laddningen inte ta längre tid än tankningen. Jag har skrivit om resa till Lallandia dit vi var tre bilar som körde. Två avgasbilar och så min Tesla Model X som har en av de kortaste räckvidderna för en Tesla, kortare än I-Pace. Vi körde var och en för sig och inklusive allas matpauser så tog resorna lika lång tid. Vi valde att äta hamburgare vid Köge, de andra valde att äta hamburgare på Lallandia och inklusive denna matpause så tog resan nästan på minuten lika lång tid (för personerna alltså, ej för laddning/tankning av bilarna). Liknande detta har skrivit otal gånger av Tesla-ägare men du som Subaru-ägare verkar visst veta bättre hur elbilar och särskilt då Teslas fungerar än vi som är ägare och dagligen kör bilarna.
Du kommenterar mina inlägg utan att ha läst eller förstått vad jag skrev.
Har redan skrivit att Tesla inte inkluderas i diskussion för att Tesla är på en annan nivå .
Att jag skrev 7000 som pris på Teslas service är för att jag läste den siffra här på forumet.
Eftersom den här tråden handlar om en elbil som inte är Tesla kommenterade jag fakta fel om elbilar ingen specifik elbil.
Förresten så har jag aldrig ens provkört en Subaru så jag vet inte vad du pratar om .
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Apropå ekonomi:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... vo-v90-t8/
Vi testar och ekonomiberäknar Tesla Model S75 och Tesla Model S 75D mot BMW 530e Sedan laddhybrid, Mercedes E 350 e Sedan laddhybrid samt Volvo V90 T8 Twin Engine laddhybrid. Vår beräkning visar att för den anställde blir Tesla faktiskt den billigaste tjänstebilen. Och förutom alla siffror och fakta korar våra biltestare sina personliga favoriter i det här laddade gänget av elektrifierade bilar.

(Går att ta sig förbi lässkyddet om man vill. :))

Några kommentarer från testarna:
John Argelander, redaktionschef: Självklart vill jag köra så mycket som möjligt på el, och då är Tesla det självklara valet. Tyvärr är komforten inget vidare i Model S. Mercedes har strålande komfort, men en drivlina som inte håller måttet. Volvo blir min kompromiss!
John Eriksson, testredaktör: Teslan vore häftig och förmånlig som tjänstebil, men jag har svårt att trivas i den, på grund av den otroligt avskalade interiören och den onödigt fasta fjädringen. BMW är mysigt ombonad, fin att köra och har en riktigt smidig drivlina.
Erik Trulsson: BMW och Mercedes känns inte färdiga, de kan bättre än så här. Kort räckvidd på el och ingen perfektion. Tesla gör mig glad varje gång jag kör den, men i långa loppet skulle jag trivas bäst med Volvo V90 T8. Den är snygg, mysig, kul och praktisk!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
Några kommentarer från testarna:

Tesla gör mig glad varje gång jag kör den, men i långa loppet skulle jag trivas bäst med Volvo V90 T8. Den är snygg, mysig, kul och praktisk!
Nej, fy för att avvika från den Svenska tråkigheten. Köra omkring med en bil som gör en glad... Folk kan ju tro att det är något fel på en. :roll: :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av JonasAnd »

Shit, vilken diskussion det har blivit!

Jag var och tittade på den I-pace i helgen och jag blev faktiskt mycket, mycket imponerad. Nu är jag inte nämnvärt teknikintresserad så de funktionerna (autopilot, uppkoppling etc) har jag inte så stor koll på, men vad gäller inredning och design tycker jag nog att den var riktigt, riktigt vass. Jag trodde den skulle kännas lite plastig i inredningen men den var väldigt lyckad, både vad gäller design och känsla, nu trampar jag nog på några ömma tår men den det var en helt annan nivå på inredningen än Teslan, om man begränsar sig till materialval, känsla etc. Funktionen gick liksom inte att testa, men jag gillade blandningen av analoga / digitala reglage.

Överlag kändes den förvånande välbyggd och genomarbetad.

Hade jag varit spekulant på en elbil i den prisklassen hade det absolut varit aktuellt, men jag avvaktar Tesla M3 eftersom den blir mer ekonomisk försvarbar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!
Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .
Per idag finns det enbart en elbil som man kan ta på långresa om man inte är väldigt intresserad. Tesla just nu, fler kommer, bl.a. Jaguar. Därför kan jag inte referera till andra än långfärdselbil när jag pratar om hur det funkar med laddning på långresa, som var det jag svarade på. Jag har inte sagt nåt om vad bilen kostar. Jag kommenterar på dina påståenden om att det är fel att man kan köra elbil långt utan att ladda varannan timme.
Problemet är att många inte har råd med Tesla och att man här på forumet skriver om andra bilar än Tesla.
Efter att jag läst det mesta här på forumet och pratat med bekanta som har Tesla Model S tror jag att jag har ganska bra bild av hur det fungerar för Tesla
Sedan läser man om andra elbilar och inser att det inte als är lika bra.
Jo, men kom inte med helt andra grejer när jag kommenterar på ett av dina påståenden. Jag skriver att detta gäller Tesla och du drar in alla andra. Jag skriver att jag kommenterar laddfrekvensen vid långresa och du drar in kostnaden för bilen. Håll dig till sak och hoppa inte fram och tillbaks bara för att hitta argument som stämmer på en helt annan situation.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

lator skrev:
Verdi skrev:
Några kommentarer från testarna:

Tesla gör mig glad varje gång jag kör den, men i långa loppet skulle jag trivas bäst med Volvo V90 T8. Den är snygg, mysig, kul och praktisk!
Nej, fy för att avvika från den Svenska tråkigheten. Köra omkring med en bil som gör en glad... Folk kan ju tro att det är något fel på en. :roll: :(
Det finns mycket som gör en glad men som av olika anledningar inte passar in i vardagen. :P Sen verkar han ju inte superledsen när han kör V90 T8 heller.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

JonasAnd skrev:
Shit, vilken diskussion det har blivit!

Jag var och tittade på den I-pace i helgen och jag blev faktiskt mycket, mycket imponerad. Nu är jag inte nämnvärt teknikintresserad så de funktionerna (autopilot, uppkoppling etc) har jag inte så stor koll på, men vad gäller inredning och design tycker jag nog att den var riktigt, riktigt vass. Jag trodde den skulle kännas lite plastig i inredningen men den var väldigt lyckad, både vad gäller design och känsla, nu trampar jag nog på några ömma tår men den det var en helt annan nivå på inredningen än Teslan, om man begränsar sig till materialval, känsla etc. Funktionen gick liksom inte att testa, men jag gillade blandningen av analoga / digitala reglage.

Överlag kändes den förvånande välbyggd och genomarbetad.

Hade jag varit spekulant på en elbil i den prisklassen hade det absolut varit aktuellt, men jag avvaktar Tesla M3 eftersom den blir mer ekonomisk försvarbar.
Jag tror definitivt att Ipace kommer appellera till många intressenter som inte känner att ett högteknologiskt mastodontskepp är nåt för dem (som tex min far, som inte kan tänka sig en Tesla då det är för mycket gadgets, stor skärm som styr allt etc). Ipace tror jag många kan identifiera sig med och som liknar de flesta fossilare, men ändå har en framåtanda och smarta funktioner som får den att kännas modern.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Du kommenterar mina inlägg utan att ha läst eller förstått vad jag skrev.
Har redan skrivit att Tesla inte inkluderas i diskussion för att Tesla är på en annan nivå .
Att jag skrev 7000 som pris på Teslas service är för att jag läste den siffra här på forumet.
Eftersom den här tråden handlar om en elbil som inte är Tesla kommenterade jag fakta fel om elbilar ingen specifik elbil.
Förresten så har jag aldrig ens provkört en Subaru så jag vet inte vad du pratar om .
Jag har både läst och förstått dina inlägg men du kanske vet bättre än mig vad jag läser precis som att du vet bättre än mig hur min Model X fungerar? Du blandar ofta, precis som i just detta svar, Tesla med andra elbilar och drar generella svar på det som passar dig bra för tillfället. Är det servicekostnaden så är det Teslas kostnad som är måttstocken för elbilar. Är det räckvidd är det Volkswagen e-Up eller liknande som är måttstocken. Är det storlek så är det Zoe eller liknande som är måtstocken. Är det vikt eller inköpspris är det Model X osv. Mängden elbilsmodeller ökar och så kommer också variationen på bilarna att göra. Vi har rätt snart många bilmodeller i olika prismodeller som tar sig 30 mil eller längre. De kommer dock aldrig att kosta lika mycket, väga lika mycket, kosta lika mycket att genomföra service på eller vara lika rymliga. De kommer att variera precis som för avgasbilar.

Denna tråd på detta Tesla-forum handlar om I-Pace så varför inte skriva om faktafel om den bilen? Sedan har du ju fått rättelse på rättelse på dina så kallade "fakta fel" eller lögner som du kallar de saker som du verkar ha missförståt eller ryckt ur sitt sammanhang men detta verkar du varken bry dig om eller ta åt dig av precis som förut.

Sorry att jag skrev fel och skrev Subaru istället för Skoda. Jag ska inte säga att du inte fattade vad jag menade.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lator »

Jag tog för skojs skull och konfigurerade min I-Pace. Slutpriset blev 1033900 kr. Men då har jag väl bara en bil som går att jämföra med Model 3 eller? En S eller X blir ju något helt annat känns det som... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av JonasAnd »

lator skrev:
Jag tog för skojs skull och konfigurerade min I-Pace. Slutpriset blev 1033900 kr. Men då har jag väl bara en bil som går att jämföra med Model 3 eller? En S eller X blir ju något helt annat känns det som... :roll:
Bortsett från att den saknar 7-sits tror jag nog att den är ganska jämförbar med modell S. Den kändes väldigt rymlig. Jag tyckte faktiskt att den var betydligt mer attraktiv än modell S, just tack vare design / inredning. Skulle jag köpa en bil i den prisklassen skulle jag absolut överväga I-pace.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

JonasAnd skrev:
lator skrev:
Jag tog för skojs skull och konfigurerade min I-Pace. Slutpriset blev 1033900 kr. Men då har jag väl bara en bil som går att jämföra med Model 3 eller? En S eller X blir ju något helt annat känns det som... :roll:
Bortsett från att den saknar 7-sits tror jag nog att den är ganska jämförbar med modell S. Den kändes väldigt rymlig. Jag tyckte faktiskt att den var betydligt mer attraktiv än modell S, just tack vare design / inredning. Skulle jag köpa en bil i den prisklassen skulle jag absolut överväga I-pace.
Sen beror det ju på hur man jämför också, och vad man tycker är viktigt. I-Pace erbjuder ju en hel del som inte M3 har, både som standard och som tillval.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
JonasAnd skrev:
lator skrev:
Jag tog för skojs skull och konfigurerade min I-Pace. Slutpriset blev 1033900 kr. Men då har jag väl bara en bil som går att jämföra med Model 3 eller? En S eller X blir ju något helt annat känns det som... :roll:
Bortsett från att den saknar 7-sits tror jag nog att den är ganska jämförbar med modell S. Den kändes väldigt rymlig. Jag tyckte faktiskt att den var betydligt mer attraktiv än modell S, just tack vare design / inredning. Skulle jag köpa en bil i den prisklassen skulle jag absolut överväga I-pace.
Sen beror det ju på hur man jämför också, och vad man tycker är viktigt. I-Pace erbjuder ju en hel del som inte M3 har, både som standard och som tillval.
Och vice versa ;)

Personligen tycker jag egentligen inte den kan jämföras direkt med någon Tesla. Att jämföra med Model X är såklart helt orimligt. Jag tror inte en enda journalist skulle få för sig att jämföra en BMW X3 mot en Audi Q7 (vilket är väldigt nära samma diff i storlek), men i frånvaron av andra el-suvar så görs det tydligen ändå.

Model Y bör bli väldigt lik både i storlek och typ av bil. Den blir ju säkerligen betydligt billigare, men den ligger ju också säkert minst 3 år framåt i tiden för svensk leverans.

Skulle gissa att Y kommer diffa i pris mot Model 3 på samma sätt som X gör mot S, dvs kanske 10% dyrare. Då borde Y starta på runt 450k :D Dock extremt mycket spekulation i nuläget såklart.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Yxel »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!
Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .
Jag är vanlig arbetare, och jag hade råd att köpa en tesla utan att ha fått något arv eller liknande.
Står även själv på krediten då min sambo inte ville vara med. Även det utan knussel.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Tars »

Yxel skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!
Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .
Jag är vanlig arbetare, och jag hade råd att köpa en tesla utan att ha fått något arv eller liknande.
Står även själv på krediten då min sambo inte ville vara med. Även det utan knussel.
Bra gjort!!
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lator »

Legato skrev:

Och vice versa ;)

Personligen tycker jag egentligen inte den kan jämföras direkt med någon Tesla. Att jämföra med Model X är såklart helt orimligt. Jag tror inte en enda journalist skulle få för sig att jämföra en BMW X3 mot en Audi Q7 (vilket är väldigt nära samma diff i storlek), men i frånvaron av andra el-suvar så görs det tydligen ändå.

Model Y bör bli väldigt lik både i storlek och typ av bil. Den blir ju säkerligen betydligt billigare, men den ligger ju också säkert minst 3 år framåt i tiden för svensk leverans.

Skulle gissa att Y kommer diffa i pris mot Model 3 på samma sätt som X gör mot S, dvs kanske 10% dyrare. Då borde Y starta på runt 450k :D Dock extremt mycket spekulation i nuläget såklart.
Spekulationerna känns dock väldigt välgrundade. Jag skulle tro att du är väldigt nära sanningen även om lanseringsdatum eventuellt kommer att dröja lite till...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:
JonasAnd skrev:
lator skrev:
Jag tog för skojs skull och konfigurerade min I-Pace. Slutpriset blev 1033900 kr. Men då har jag väl bara en bil som går att jämföra med Model 3 eller? En S eller X blir ju något helt annat känns det som... :roll:
Bortsett från att den saknar 7-sits tror jag nog att den är ganska jämförbar med modell S. Den kändes väldigt rymlig. Jag tyckte faktiskt att den var betydligt mer attraktiv än modell S, just tack vare design / inredning. Skulle jag köpa en bil i den prisklassen skulle jag absolut överväga I-pace.
Sen beror det ju på hur man jämför också, och vad man tycker är viktigt. I-Pace erbjuder ju en hel del som inte M3 har, både som standard och som tillval.
Och vice versa ;)

Personligen tycker jag egentligen inte den kan jämföras direkt med någon Tesla. Att jämföra med Model X är såklart helt orimligt. Jag tror inte en enda journalist skulle få för sig att jämföra en BMW X3 mot en Audi Q7 (vilket är väldigt nära samma diff i storlek), men i frånvaron av andra el-suvar så görs det tydligen ändå.

Model Y bör bli väldigt lik både i storlek och typ av bil. Den blir ju säkerligen betydligt billigare, men den ligger ju också säkert minst 3 år framåt i tiden för svensk leverans.

Skulle gissa att Y kommer diffa i pris mot Model 3 på samma sätt som X gör mot S, dvs kanske 10% dyrare. Då borde Y starta på runt 450k :D Dock extremt mycket spekulation i nuläget såklart.
Jo svårt att spekulera i Y nu då den ligger så långt bort, dröjer ju förmodligen nåt år innan vi ens ser M3 här i några större antal.

Känns inte rättvist att jämföra I-Pace mot M3 med standardbatteri och RWD?

En M3 med Long Range går på ca 550k, lägger vi på förhjulsdrift och premiumpaket hamnar vi förmodligen närmare 650k. Om MY är 10% dyrare hamnar vi strax över 700k, och då utan AP. Där omkring ligger ju även 320 HP I-Pace...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av chaffis75 »

Rent generellt är de svårt att jämför elbilar tycker jag eftyersom de finns så få och de finns inte så många som är så lika varandra. Vad jag då gör när jag jämför är att jag tittar på vad jag "behöver", vilken komfort, vilken range, pris och vilken storlek och kanske några parametrar till. Detta gör att för min del kanske jag kan jämför både i-pace, MX, MS och M3 även om de inte är så lika bilar. Glöm inte att vissa parametrar jämför jag inte alls, tex är 0-100 för mig ointressant, visst kul om de är bra men nästan än nackdel om de är för bra då ofta försäkringen går upp.

Jag tycker åter igen att de är grymt kul att de börjar komma fler elbilar som kan konkurrera med Tesla på åtminstone vissa sätt, jag kan ju faktiskt se både för och nackdelar mellan i-pace, MS, MX och M3 men då min ekonomi är begränsad (vill ha lite pengar kvar till annat än bil) så faller alla modeller bort förutom M3 men hade jag inte sett ekonomi som en begränsning så hade jag helt klart tittat närmare på i-Pace, jag tycker de låter väldigt intressant.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:

Jo svårt att spekulera i Y nu då den ligger så långt bort, dröjer ju förmodligen nåt år innan vi ens ser M3 här i några större antal.

Känns inte rättvist att jämföra I-Pace mot M3 med standardbatteri och RWD?

En M3 med Long Range går på ca 550k, lägger vi på förhjulsdrift och premiumpaket hamnar vi förmodligen närmare 650k. Om MY är 10% dyrare hamnar vi strax över 700k, och då utan AP. Där omkring ligger ju även 320 HP I-Pace...
Njaa...

M3 med longrange OCH AWD bör kosta ca 550 (420+100+30).

Premiumpaket? Det har ju ingen relevans i jämförelsen. Antingen jämför man instegsmodellerna eller så jämför man med uppgraderingar.

Så ca 600k för LR, AWD Model Y verkar rimligt.

320 HP i-Pace bör hamna på ca 800 k.

Personligen hade jag dock aldrig valt batteriuppgraderingen till 3/Y. Basversionen är väldigt mycket mer prisvärd.

Vet ej var föregående påstående om F-Pace priser kom ifrån, men diffen är 37.000:- mellan 250 och 300 hästars bensinarna med samma utrustning (R-Sport).

300 hästars dieseln och 380 hästars bensinaren finns också i samma utrustningsvariant (S) med 46.000:- i prisskillnad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

lator skrev:
Legato skrev:

Och vice versa ;)

Personligen tycker jag egentligen inte den kan jämföras direkt med någon Tesla. Att jämföra med Model X är såklart helt orimligt. Jag tror inte en enda journalist skulle få för sig att jämföra en BMW X3 mot en Audi Q7 (vilket är väldigt nära samma diff i storlek), men i frånvaron av andra el-suvar så görs det tydligen ändå.

Model Y bör bli väldigt lik både i storlek och typ av bil. Den blir ju säkerligen betydligt billigare, men den ligger ju också säkert minst 3 år framåt i tiden för svensk leverans.

Skulle gissa att Y kommer diffa i pris mot Model 3 på samma sätt som X gör mot S, dvs kanske 10% dyrare. Då borde Y starta på runt 450k :D Dock extremt mycket spekulation i nuläget såklart.
Spekulationerna känns dock väldigt välgrundade. Jag skulle tro att du är väldigt nära sanningen även om lanseringsdatum eventuellt kommer att dröja lite till...
Tack! Time will tell :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:

Jo svårt att spekulera i Y nu då den ligger så långt bort, dröjer ju förmodligen nåt år innan vi ens ser M3 här i några större antal.

Känns inte rättvist att jämföra I-Pace mot M3 med standardbatteri och RWD?

En M3 med Long Range går på ca 550k, lägger vi på förhjulsdrift och premiumpaket hamnar vi förmodligen närmare 650k. Om MY är 10% dyrare hamnar vi strax över 700k, och då utan AP. Där omkring ligger ju även 320 HP I-Pace...
Njaa...

M3 med longrange OCH AWD bör kosta ca 550 (420+100+30).

Premiumpaket? Det har ju ingen relevans i jämförelsen. Antingen jämför man instegsmodellerna eller så jämför man med uppgraderingar.

Så ca 600k för LR, AWD Model Y verkar rimligt.

320 HP i-Pace bör hamna på ca 800 k.

Personligen hade jag dock aldrig valt batteriuppgraderingen till 3/Y. Basversionen är väldigt mycket mer prisvärd.

Vet ej var föregående påstående om F-Pace priser kom ifrån, men diffen är 37.000:- mellan 250 och 300 hästars bensinarna med samma utrustning (R-Sport).

300 hästars dieseln och 380 hästars bensinaren finns också i samma utrustningsvariant (S) med 46.000:- i prisskillnad.
Som sagt, svårt att spekulera, jag gick efter M3-priserna i Tibors artikel om just det ämnet, då hamnar vi där jag sa. Att jämföra intropriser gäller ju bara om utrustningen är likvärdig, mycket som ingår i I-Pace S är kräver premiumpaketet i M3. Men det är möjligt att inte allt i premiumpaketet "behövs".

http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model ... i-sverige/

Men det är ju också spekulationer, precis som att priset på I-Pace 320 hp är spekulationer, men jag tror att den kommer hamna närmare 700k än 800k med tanke på vad 400 hp intro kostar.
Det är ju även möjligt att I-pace 320 hp kommer med en lägre utrustningsnivå som intro jämfört med 400 hp.

Vi får väl se vart det landar, Model Y är ju oavsett inte en konkurrent till I-pace _än_ - då den inte finns att köpa.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:

Som sagt, svårt att spekulera, jag gick efter M3-priserna i Tibors artikel om just det ämnet, då hamnar vi där jag sa. Att jämföra intropriser gäller ju bara om utrustningen är likvärdig, mycket som ingår i I-Pace S är kräver premiumpaketet i M3. Men det är möjligt att inte allt i premiumpaketet "behövs".

http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model ... i-sverige/

Men det är ju också spekulationer, precis som att priset på I-Pace 320 hp är spekulationer, men jag tror att den kommer hamna närmare 700k än 800k med tanke på vad 400 hp intro kostar.
Det är ju även möjligt att I-pace 320 hp kommer med en lägre utrustningsnivå som intro jämfört med 400 hp.

Vi får väl se vart det landar, Model Y är ju oavsett inte en konkurrent till I-pace _än_ - då den inte finns att köpa.
Tibors artikel är bra, men jag tror att han ligger fel gällande fraktkostnaderna. 130k för att skicka en X till Europa med båt är inte rimligt. Fraktkostnaderna "blir" snarare så stora i hans ekvation pga att Tesla ej justerat för en fallande dollar (ännu?). Men visst, det går inte att ge några exakta siffror såklart. Gällande AWD så har det dock talats om $3000 samt att det ska vara signifikant billigare än S och X, så 50.000:- tror jag definitivt är för mycket.

Gällande utrustningen så håller jag inte med. S-varianten av i-Pace "fanns" ju inte ens när den presenterades först i Sverige. Jag tycker den är extremt avskalad och jag tror man la till den för att många (inklusive mig) avbokade när "start"-priset presenterades som en bit över 900.000:-. Jag tycker inte den är mer generöst utrustad än Model 3 och jag har svårt att se att man skulle göra en ännu mer avskalad version av 320 hp.

830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Det skiljer 185k mellan 300 och 380 hk versionen av F-Pace så det är inte helt orimligt med ett pris på 700k, även om jag också skulle bli förvånad om den hamnar på under 750k. Problemet är att effekten i en elbil kommer från batteriet, tror inte det finns några större summor att tjäna på lite mindre motorer. Om den nu inte bara är nertrimmad mjukvarumässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Legato skrev:
830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Det skiljer 185k mellan 300 och 380 hk versionen av F-Pace så det är inte helt orimligt med ett pris på 700k, även om jag också skulle bli förvånad om den hamnar på under 750k. Problemet är att effekten i en elbil kommer från batteriet, tror inte det finns några större summor att tjäna på lite mindre motorer. Om den nu inte bara är nertrimmad mjukvarumässigt.
Man sätter ju inte priset på en bil utifrån vad den kostar att bygga så det spelar inte så stor roll.

Själv är jag väldigt spänd på vad som händer framöver. Undrar vad som händer med värdet på våra Teslor? Personligen är jag faktiskt inne på att skala ned kostnaden för mitt bilåkande.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
Legato skrev:
830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Det skiljer 185k mellan 300 och 380 hk versionen av F-Pace så det är inte helt orimligt med ett pris på 700k, även om jag också skulle bli förvånad om den hamnar på under 750k. Problemet är att effekten i en elbil kommer från batteriet, tror inte det finns några större summor att tjäna på lite mindre motorer. Om den nu inte bara är nertrimmad mjukvarumässigt.
Vet faktiskt inte var du fått den siffran ifrån. Enligt prislistan så:
"Vet ej var föregående påstående om F-Pace priser kom ifrån, men diffen är 37.000:- mellan 250 och 300 hästars bensinarna med samma utrustning (R-Sport).

300 hästars dieseln och 380 hästars bensinaren finns också i samma utrustningsvariant (S) med 46.000:- i prisskillnad."

Vad jag kunde se i prislistan så finns inte ens 300 hästars bensinaren och 380 hästars bensinaren med samma utrustningsnivå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Legato skrev:
830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Det skiljer 185k mellan 300 och 380 hk versionen av F-Pace så det är inte helt orimligt med ett pris på 700k, även om jag också skulle bli förvånad om den hamnar på under 750k. Problemet är att effekten i en elbil kommer från batteriet, tror inte det finns några större summor att tjäna på lite mindre motorer. Om den nu inte bara är nertrimmad mjukvarumässigt.
Man sätter ju inte priset på en bil utifrån vad den kostar att bygga så det spelar inte så stor roll.

Själv är jag väldigt spänd på vad som händer framöver. Undrar vad som händer med värdet på våra Teslor? Personligen är jag faktiskt inne på att skala ned kostnaden för mitt bilåkande.
Tror det är rimligt att anta fallande priser över hela linjen med elbilar. Batteripriserna fortsätter ju falla snabbt.

Model 3 tror jag dock kommer ha ett väldigt högt andrahandsvärde pga att det kommer ta lång tid till de kan möta efterfrågan, samt pga att den i mitt tycke blir överlägsen sett till "prisvärdhet".

Jag är helt inställd på att byta någon av bilarna till en Model 3, har dock svårt att bestämma mig om det är Sen eller Xen som får stryka på foten :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar